Jump to content

Att göra egen film?

Plox

Rekommenderade inlägg

• Moderator

Jag tror som några sagt ovan att det inte får vara så avancerat i början. Tror man måste lära sig grunder först, att via filmen berätta en historia. Det är nog svårare än man tror. De mer tekniska inslagen får väl komma sedan.

Ibland börjar jag tänka på skapandet när jag ser en film, vilken som helst. Jag börjar fundera vad klippen består i. Finns personerna verkligen på samma plats. När någon går in genom en dörr så accepterar man att personen kommer ut i rummet bredvid. Men det är säkert inspelat nån annan stans. Man börjar inse hur "ihopplockad" en film kan vara, och ändå bli en så trovärdig visuell upplevelse. Jag tror att man måste film mycket, en massa kortfilmer som Czech var inne på tidigare, för att lära sig knepen.

• 2 weeks later...
  • Svar 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har i alla fall bestämt mig för att köpa en billigare DV-kamera, någon som har nåt bra tips på vilken av alla man ska välja? Vad behöver man för funktioner på kameran för att kunna ladda in i datorn och redigera? Vilket redigeringsprogram ska man ha?

• 2 months later...

Hej hej. Jag håller på med film hemma på min dator, det är inget avancerat, mesta bara filmat med filmkamera och sedan redigerar jag det i ett program som heter IMovie. (det är en Mac ) Ett lättsamt program för den som vill göra det som inte är asavancerat. Om du pluggar på högskola brukar det även finnas där.

• 1 month later...
Har i alla fall bestämt mig för att köpa en billigare DV-kamera, någon som har nåt bra tips på vilken av alla man ska välja? Vad behöver man för funktioner på kameran för att kunna ladda in i datorn och redigera? Vilket redigeringsprogram ska man ha?

Satsa absolut inga pengar på en billigare DV-kamera. Satsa hellre på ett välarbetat manus och hyr en DVCAM för 400:-/helgen. Är du ändå intresserad av att ha en kamera nära till hands borde du spara pengar och köpa en DV-kamera i de dyrare prisklasserna. Tänk på att en kamera är en framtidsinvestering.

• 3 weeks later...

Hej.

Snälla, låt inte denna tråd rinna ut i sanden!

Jag skulle också vara väldigt intresserad av att vara med i nått projekt med att göra egen film.

Kan inte dom som är intresserade av det skriva här i tråden så man ser om intresset finns?

Tack för mej da.

• Moderator

Haha, tanken med en egen film har jag slängt ut nån gång ibland på forumet. Jag är nämligen helt övertygad om att det finns kreativitet och kunnande så det skulle räcka till en film alla forumets aktiva deltagare sammantaget. Praktiskt är det inte genomförbart, givetvis, men jag gillar att leka med tanken.

haha En kompis till mej skulle nog kunna få lite pengar för att göra en film. Problemet är bara att det då måste vara en lesbisk erotisk film.

Annars håller lite folk jag känner i Patronerna (giffarnas supporterförening) på med en skräckis som ska heta Dimsjömannen. Bla ska Patrik Eriksson-Olsson ha en liten roll. Nått att se fram emot.

• 2 months later...

Jag hade lite extra pengar över förra månaden och köpte mig en liten DV-kamera - variant billigare. Ska bara skaffa ett bra redigeringsprogram också, någon som vet vilket som kan passa en nybörjare? Så nu ska det ut och filmas hela sommaren, woho! :lol:

• Moderator
Jag hade lite extra pengar över förra månaden och köpte mig en liten DV-kamera - variant billigare. Ska bara skaffa ett bra redigeringsprogram också, någon som vet vilket som kan passa en nybörjare? Så nu ska det ut och filmas hela sommaren, woho! :lol:
Ajaj, se upp på badstränderna, flickor! ;)

• 1 month later...

Nu är jag kanske lite efter med att svara men, varför inte windows movie maker? jag och mina polare använde oss av det, och det gick bra.

Förresten, om ni kära forummedlemmar vill göra en film, så räkna med mej :up: Det är säkert fett kul!

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...