Moderator Manetheren Skriven 19 Mars, 2003 Moderator Report Share Skriven 19 Mars, 2003 Har aldrig förstått mig på den här genren, om man kan kalla det så. Eller rättare sagt, har aldrig förstått vad det är riktigt. Är det någon som kan komma med en definition på begreppet? Är alla sådana filmer gamla eller görs det nya? Kan ni ge något exempel? *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 19 Mars, 2003 Report Share Skriven 19 Mars, 2003 Det är väll nått man kan säga om man inte vill använda sig av så hemska begrepp som mörk eller dyster film. Jag tror att det mer handlar om stämning än en genre. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 19 Mars, 2003 Report Share Skriven 19 Mars, 2003 (ändrad) film noir är en genre men utan den speciella stämning som krävs så blir allt helt fel...det är inte många som vågar sig på noir-filmer för att det är så vulgärt, brutalt och naket....detta låter bra men det kan bli stora förluster eftersom att det inte finns en så stor publik som kollar på just noir-filmer.... Ganska komplicerat tycker jag att det är att förklara vad just noir filmer är så mitt enda råd är att du ska kolla på en film som heter Base-moi...det är en riktig noi film och man förstår riktigt ordentligt vad Noir menas med.... Ändrad 19 Mars, 2003 av filmlover_424 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 19 Mars, 2003 Report Share Skriven 19 Mars, 2003 Min mamma trodde att det var porrfilm, men för mig är väl noir äldre deckare (kan ju givetvis göras nya med) med exempelvis humphrey Bogart där det är mycket skruvar i handlingen och lite brutalt och annorlunda. Varför inte fråga den allsmäktige Peo om han har ett svar Oh käre Peo vad är Noirfilm???? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
VitoCorleone Skriven 19 Mars, 2003 Report Share Skriven 19 Mars, 2003 Jag alltid tyckt det är som du Roadwarrior. Jag menar att det är en svart deckare (Noir betyder väl svart?). Är inte filmen "Utpressning" som visades i tisdags på 2an en sådan?? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Skriven 19 Mars, 2003 Report Share Skriven 19 Mars, 2003 Achtung har rätt i att film noir handlar mer om stämning och tonfall än genre. Därför är det också svårt att definiera vad som är en film noir. En film noir från förra året är "The man who wasn't there". Denna typ av film förknippas annars främst med flera olika tidsperioder i filmhistorien, som tex franska Nya vågen och amerikanska 40- och 50-talsfilmer med mörka brotts- och korruptionsberättelser. Orson Welles "Touch of evil" från 1958 som kommer på bio i april i nyversion är ett exempel på film noir. 30-talets ekonomiska depression och brustna illusioner efter 2:a världskriget är en av bakgrunderna till film noir i USA. En typisk scen i en film noir utspelar sig i mörker under natten, i mörka rum eller på regniga tomma gator. Skådespelarna har skuggor i ansiktet även när de talar. En hopplöshet och en av ödet förutbestämt skeende är viktiga element i film noir. Andra film noir exempel är "The Maltese Falcon" av John Huston och Billy Wilders "Double Indemnity" och "Sunset Boulevard". Och som nämndes ovan är Howard Hawks Utpressning (The big sleep) också en film noir. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 20 Mars, 2003 Report Share Skriven 20 Mars, 2003 I knew you would save us peo. Ungefär vilken föreställning jag hade också Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 20 Mars, 2003 Author Moderator Report Share Skriven 20 Mars, 2003 Ok, tack Peo. Har inte sett någon av filmerna du nämner, men jag vill gärna se The man who wasn't there. Har fått för mig att det ska vara nåt sammhällskritiskt element med också i en Film-Noir. Baise-Moi har jag sett, och om det är en Noir-film vill jag inte se någon fler. Porrfilm var ordet. *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
VitoCorleone Skriven 20 Mars, 2003 Report Share Skriven 20 Mars, 2003 Baise-Moi har jag sett, och om det är en Noir-film vill jag inte se någon fler. Porrfilm var ordet. Jo den värkar ju lite skumm. Men betyder inte Baise Moi "ha sex med mig"?? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 21 Mars, 2003 Report Share Skriven 21 Mars, 2003 jo det är en skum film, inget jag personligen gillar. Tycker bara att den passar väldigt bra som en svart film för det är den ju. The man who wasn't there tyckte jag var riktigt tråkig. Ingen höjdare. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 24 Mars, 2003 Filmstar Report Share Skriven 24 Mars, 2003 Baise-Moi har jag sett, och om det är en Noir-film vill jag inte se någon fler. Porrfilm var ordet. Baise-Moi är ingen film noir, åtminstone inte enligt den klassiska definitionen som Peo så bra redogjort för. OK, jag har inte sett den, men så mycket vet jag om den i alla fall. På sätt och vis kan man väl kanske ändå kalla den en film noir, i alla fall med tanke på min åsikt nedan. En sak som jag har kommit fram till när det gäller film noir är att oftast ingen av karaktärerna i filmen är riktigt god. Det finns liksom ingen riktig hjälte (så ex. fallet i The Man Who Wasn't There). För dem flesta går dessutom ganska illa. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.