Achtung Skriven 23 Juli, 2003 Report Share Skriven 23 Juli, 2003 (ändrad) Jag har sett Pirates of the Caribbean och tycker att den förtjänar en egen tråd. ///*****En del ganska oviktiga spoilers för inledningen Filmens handling är väll inte särkillt orginell precis. Man kan ana sig till det mesta genom att se trailern. Will Turner(Orlando Bloom) upptäcks som enda överlevande efter ett piratanfall av Elizabeth Swann(Keira Knightley) som har en bessathet av pirater. Flera år senare när de har vuxit upp så är Will en smedslärljunge och förälskad i Elizabeth som är betydligt högre upp på den sociala stegen. Då anländer Jack Sparrow(Johnny Depp) till staden. En fullständigt misslyckad pirat till synes som verkar inneha den perfekta definitionen av taskig timeing. Strax därefter så blir Elizabeth bortrövad av pirater och Will måste rädda henne tillsammans med Jack. inga fler spoilers***//// Skådespelet kan väll sägas hålla hög kvalitet, Johnny Depp är överlägset bäst och gör en härlig rollprestation. Orlando Bloom gör en helt ok insats, men han gör precis som i LOTR en helylle 100% niceguy utan brister. Jag skulle nån gång vilja se Orlando Bloom utforska sina mörkare sidor i framtiden. Han skulle nog tjäna på att ta nån skurkroll i framtiden. Men tyvärr så ser det inte så ut. Paris i Troy och ett rykte om stålmannen talar ju emot det. Geoffrey Rush(Barbossa) gör även han en härlig insats, och Keira Knightley(Elizabeth Swann) gör sin roll bra. Musiken i filmen håller hög kvalitet och påminner mycket om the Rock och Gladiator. Vad annat kan man säga, filmen innehåller sin beskärda del av klichéer men håller ändå hög kvalite rakt igenom och levererar både häftiga slag och härliga dialoger samt Johnny Depp när han är som bäst. Därför så ger jag den 4/5. Jack Sparrow: Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can trust to be dishonest... Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to do something incredibly stupid. Jag kanske skulle intyga att jag inte är en 14-årig tjej som ger filmen högt betyg eftersom jag är kär i Orlando bloom. Jag är 15 . ps. ta inte den sista kommentaren på allvar. Ändrad 23 Juli, 2003 av Achtung Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 23 Juli, 2003 Filmstar Report Share Skriven 23 Juli, 2003 Jag kanske skulle intyga att jag inte är en 14-årig tjej som ger filmen högt betyg efter som jag är kär i Orlando bloom. Jag är 15 . Och jag som trodde du var en 12-årig tjej, så fäst som du är vid Orlando Bloom... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 27 Augusti, 2003 Author Report Share Skriven 27 Augusti, 2003 Dags att aktualisera den här tråden antar jag med tanke på att filmen har premiär idag. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 28 Augusti, 2003 Report Share Skriven 28 Augusti, 2003 Håller med om att Depp var härlig i sin roll Achtung, fan va bra han var... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 30 Augusti, 2003 Filmstar Report Share Skriven 30 Augusti, 2003 (ändrad) Det som förstörde filmen lite var alla (oftast) dåliga skämt á la Bruckheimer. De passade helt enkelt inte in i filmen och sänkte den lite. I alla fall så kommer piratfilmstorkan ta slut i och med denna film. Nu kommer flera regissörer att ge sig på ämnet piratfilm som inte har varit aktuell sen på 50-talet så många piratfilmer kom. Jag menar, hur bra var Cuttroath Island på en skala egentligen? Och det är väl den nyaste piratfilmen om man bortser från PotC. Har hört vissa lösa rykten om en tvåa, och jag kan inte låta bli att tro på dem. Det som är tråkigt nu för tiden är att så fort en film spelar in tillräckligt med pengar så måste en tvåa göras, och ofta blir den dålig jämfört med ettan. Verbinski ska ju göra en fortsättning på The Ring också, så det är inte omöjligt att han gör en PotC 2. Ändrad 30 Augusti, 2003 av Greenleaf Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Skriven 30 Augusti, 2003 Report Share Skriven 30 Augusti, 2003 Jag känner mig lite lurad av trailern som man i och för sig alltid oftast blir. Jag hade väntat mig en mörk spookie saga som jag är väldigt förtjust i, med mycket grymhet och spänning. Men med alla allt för lättsamma karaktärer, samt småtokiga skämt. Gjorde att filmen kändes som en riktig Disney-film. Johnny Depp var riktigt charmig, men jag tycker i alla fall han har gjort bra mycket bättre insatser tidigare. Som i Edward Scissorhands och Sleepy Hollow. Orlando Bloom är underbar som Legolas i LOTR. Det måste berott på att han hade ljust vackert hår i svans. Men än så länge kan jag inte påstå att han sticker ut som skådis. Jag vet inte ens om jag ska tycka han är snygg, eller så har han inget filmfejs, han är liksom varken det ena eller det andra. Jaja, får väl se vad han gör i filmen Troy. Ja, filmen hade fina nyanser och en sagolik atmosfär. Men eftersom detta fick mig hela tiden att tänka på Tim Burton, så fick jag en känsla av att detta skulle Burton gjort mycket snyggare. Om det blir en uppföljare till denna film så får dom lägga in mera karisma i rollerna. Och en mer allvarligare stämmning i storyn för att jag ska se den i alla fall Filmen bara skrek "Familjefilm" så jag höll på att spy... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
whatever Skriven 31 Augusti, 2003 Report Share Skriven 31 Augusti, 2003 Kan hålla med dig i ganska mycket av vad du säger The Matrix, det var lite väl mycket skämt och sånt, men å andra sidan var den lite väl skrämmande för att vara familjefilm tycker jag. Vad ger du filmen för betyg? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Skriven 31 Augusti, 2003 Report Share Skriven 31 Augusti, 2003 Kan hålla med dig i ganska mycket av vad du säger The Matrix, det var lite väl mycket skämt och sånt, men å andra sidan var den lite väl skrämmande för att vara familjefilm tycker jag. Vad ger du filmen för betyg? Nu kommer vi till det pinsamma. Jag råkade sätta 4/5 i en annan tråd. Men jag kan förklara det med att filmen i sig är bra, men för mig som är ganska så kräsen när man förväntar att filmen kunde varit något djupare samt mer dyster i en positiv mening med tanke på filmens atmosfär, mörk och en "grym" förbannelse". Jaja, det handlade ju trots allt om pirater. Och då ville dom väl nå ut till en så pass bred publik som möjligt. Den är ju trots allt från 11 år... Härmed ändrar jag tidigare beslut med att ge filmen en stark trea. 3/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 31 Augusti, 2003 Filmstar Report Share Skriven 31 Augusti, 2003 (ändrad) Jaha, då har jag också sett Pirates of the Caribbean, som har hajpats en del måste man väl ändå säga. Jag skippar handlingen och går direkt på pudelns kärna eller det fina i kråksången eller mitt omdöme om filmen för att uttrycka mig tydligare. Jag tyckte det var lite för mycket familjefilm för mitt eget bästa. Savvy? Trots det så gillade jag verkligen första timmen eller så. Då var filmen en fyra för mig. Johnny Depp var mycket bra. Rolig helt enkelt. En karaktär som man inte kan låta bli att gilla. Orlando Bloom och Keira Knightley som det unga kärleksparet (som får varann till slut, eller? snyft) var utfyllnad. Sa mig ingenting. Knightley känns som en docka ungefär som Jennifer Garner. Bloom var snäppet bättre. Även om jag kanske klagar lite på dessa två så måste det väl ändå kanske vara på det viset. Jag menar, alla kan ju inte vara som Depp i filmen. Det måste ju finnas nån normalitet, en motvikt mot hans originalitet. Men trots det, när dessa fyllde duken så blev det tråkigt. Geoffrey Rush som ondskefull pirat var väl OK, men jag har märkt att jag gillar Rush men tycker inte han är nåt otroligt speciellt. Fast, vänta nu. Han var ju med i Lantana och där var han bra. Ja, ja. Det var nog i Shine som jag inte gillade honom riktigt. Nåväl. Jag gillade effekterna med piraterna som blev skelett i månskenet. Det var rätt så ballt. Gillade även när de kom gående på bottnen under vattnet. Lite coolt. Efter ungefär en och en halv timme så började jag känna mig lite uttråkad. Det blev lite för utdraget, och samtidigt förutsägbart. Hade, precis som The Matrix, velat ha lite mer mörker. Betyget blir 3+/5. En sevärd matinéfilm. Ändrad 18 December, 2006 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
whatever Skriven 31 Augusti, 2003 Report Share Skriven 31 Augusti, 2003 Härmed ändrar jag tidigare beslut med att ge filmen en stark trea. 3/5 Betyget blir 3+/5. En sevärd matinéfilm. Verkar som de flesta är överens om betyget i alla fall. Jag satte också stark trea och jag har för mig att Greenleaf och nån mer satte fyra. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pilsk Skriven 31 Augusti, 2003 Report Share Skriven 31 Augusti, 2003 Såg den just... En mycket trevlig film om en skomakarpojke som drömmer om att bli pirat... 4/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
whatever Skriven 31 Augusti, 2003 Report Share Skriven 31 Augusti, 2003 Såg den just... En mycket trevlig film om en skomakarpojke som drömmer om att bli pirat... 4/5 Eh... Är du säker på att det var PotC du såg? Eller var det bara jag som missade det där med skomakarpojken som ville bli pirat? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pilsk Skriven 31 Augusti, 2003 Report Share Skriven 31 Augusti, 2003 Såg den just... En mycket trevlig film om en skomakarpojke som drömmer om att bli pirat... 4/5 Eh... Är du säker på att det var PotC du såg? Eller var det bara jag som missade det där med skomakarpojken som ville bli pirat? Hmm... jag måste nickat till innan filmen började... Då kan jag iallafall berätta om en häftig dröm jag hade! En mycket trevlig dröm om en skomakarpojke som drömmer om att bli pirat... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 3 September, 2003 Moderator Report Share Skriven 3 September, 2003 Som jag skrev i annan tråd gav jag filmen en 4, fast jag vet inte om den är värd det. Jag gillar matinéfilmer av det här slaget, även om den har familjefilmskänsla. Och The Matrix det är ju faktiskt en Disneyfilm! Effekterna var genomgående bra, liksom skådespelarna. Håller med vad andra skrivi ovan. Gillar också Depps annorlunda pirat. The Matrix, en anledning till att Depp är en så bra skådespelare ligger ju i valet av roller han tar. Han har ju medvetet valt bort roller typ den Bloom gör här, bara för att han vill ha nåt mer att jobba med. Det finns mer djup i karaktärerna han gjort i sina filmer, alltså kan han spela ut på ett annat sätt. Hållar alltså helt med i din hyllning av JD! Man får ju hoppas att Bloom också inser detta, precis som någon skrev ovan, och att han ger sig på lite mer komplexa karaktärer. Men, men... han måste väl tjäna ihop till pensionen först... *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Skriven 3 September, 2003 Report Share Skriven 3 September, 2003 The Matrix, en anledning till att Depp är en så bra skådespelare ligger ju i valet av roller han tar. Han har ju medvetet valt bort roller typ den Bloom gör här, bara för att han vill ha nåt mer att jobba med. Det finns mer djup i karaktärerna han gjort i sina filmer, alltså kan han spela ut på ett annat sätt. Hållar alltså helt med i din hyllning av JD! *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Jag håller fullkomligt med dig i vad du säger angående Johnny Depp, och det är just därför jag länge tyckt att han utmärkt sig mycket väl som skådis. Men tack för förklaringen ändå... Däremot Orlando Bloom är jag lite skeptisk till, jag tycker han hittills varit ganska färglös. Och sen tycker jag att han inte har något filmfejs... Det där sista är lite svårt och förklara. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.