Jump to content

Svenska filmkritiker

mitchie

Vem är den bästa filmkritikern?  

22 members have voted

1. 1. Vem är den bästa filmkritikern?

• Hans Wiklund
      4
    • Nils Petter Sundgren
      1
    • Orvar Säfström
      9
    • Malin Holgersson
      0
    • Fredrik Sahlin
      3
    • Gunnar Rehlin
      0
    • Göran Everdahl
      0
    • Annan
      3

Rekommenderade inlägg

Den här omröstningen är som hämtad från www.filmtipset.nu, men där går det inte att skriva någonting. Själv tycker jag att Orvar Säfström är den bästa filmkritikern, även om jag inte alltid håller med honom, då han alltid klart och tydligt motiverar varför han tycker som han gör och då hans recensioner ofta är väldigt roliga, som t.ex. sågningen av Daredevil.

Nils Petter Sundgren är också en bra recensent, t.ex. då han recenserade första LOTR-filmen och gav den 4/5 för att det var ett bra hantverk, samtidigt som han sade att han inte tillhörde filmens målgrupp.

Hans Wiklund brukar ofta sätta bra betyg på bra filmer, men jag tycker inte att han är bra som recensent. Att ge 3/5 till Sagan om Ringen istället för 4 bara för att han störde sig på slutet, tycker jag är lite orättvist då han tycktes gilla resten av filmen.

• Filmstar

Jag röstade också på Orvar, mest för att han inte bara gillar de

vanliga "stora" filmerna, utan även gillar de lite udda filmerna som

jag oftast också gillar. Inte alltid man håller med, men ändå.

De två sistnämnda i omröstningen har jag aldrig hört talas om :up:

Och helt ärligt talat ser jag inte alltid när de recenserar, utan det blir

bara av en slump. Nils Petter ser så löjlig ut med sina korta byxor.

Och Hans skulle kunna klippa sig någon gång. Ser ut som från 80-talet.

• Filmstar

Det finns ingen kritiker som jag gillar mest, men om jag var tvungen att välja någon så skulle det vara Orvar. Gillar hans sköna stil och polisongerna :D

Jag håller med honom för det mesta och han är trevlig. Längtar till början av Filmkrönikan igen.

Nils Petter är lite väl gammalmodig, men som Mitchie sade så är han rättvis till filmer som han egentligen inte gillar vanligtvis.

Men jag brukar inte hålla med honom om filmernas betyg.

Hans Wiklund är ok. Jag håller med honom om filmer i många fall, men jag tycker inte att han är särskilt rättvis. han totalsågade Moulin Rouge och Chicago bara för att han inte gillar musikaler. Det gör jag inte heller men Chicago fick ändå en trea av mig. Eller en svag fyra!

Malin på ZTV är den som jag gillar minst. Håller inte med henne alls och jag gillar inte henne.

Ändrad av Greenleaf

Greenleaf, du menar Emma Gray på Magazin Z. Malin Holgersson vet jag faktiskt inte vem det är...? Får en känsla av att hon jobbar på radio?

Czechflash de två sista är Göran Everdahl som jobbar på SVT, i morgonsändningarna tror jag. Var Kofi Annan extraknäcker som svensk filmkritiker är jag lite osäker på... :D

(Det finns en liknande tråd under "TV" som den här men ok, vi kör på eftersom ni verkar ha lite nya åsikter och den frågan bara gällde filmkritiker på TV.)

• Filmstar
Greenleaf, du menar Emma Gray på Magazin Z. Malin Holgersson vet jag faktiskt inte vem det är...? Får en känsla av att hon jobbar på radio?

Malin Holgersson jobbade på Filmkrönikan på SVT, men hon recenserade inte utan gjorde bara reportage (rätt så dåliga såna dessutom). Hon kommer inte vara med denna säsongen utan ska ha barn. Jag såg henne med magen i vädret på Arvikafestivalen. :P Hon har även jobbat i radions P3 med programmet Frank.

Emma Gray är tydligen glömd i omröstningen. Eller så är det Emma som menas fast det blev fel namn. Malin borde nog inte vara med eftersom hon inte recenserar.

Ändrad av Jojje

• Filmstar

Ja, det var Emma som jag menade.

Håller inte koll på namnet eftersom jag försöker att hålla mig borta från henne och det programmet. Inte bra. Jag har i alla fall hört namnet Malin Holgersson förut, men jag minns inte var.

• Filmstar

Jag tycker att Malin är dålig. Hennes kommentarer om filmerna

brukade oftast inte stämma med vad jag tyckte. Bytte de inte

ut Malin och Fredrik Sahlin mot Orvar ? Trodde jag iaf.

Ja, det var definitivt bättre nu med Orvar.

Undrar om han har något att göra med filmvalen på SVT också ?

Tycker att utbudet blivit bättre sen han kom iaf.

Ja, int´ vet jag vem som är bäst int´. Är mer intresserad av film än av kritikerna... Fast Hans Wiklund är kul att lyssna och titta på. Och givetvis Nils-Petter med eller utan den blonde ynglingen vid sin sida. En annan bra filmkritiker är Kristina Torell på Göteborgsposten. En recension av henne som exempel. Kort men bra, konsumentupplysning helt enkelt. Tilläggas bör att hon var en av få kritiker i Sverige, jämte Peo, som inte skrev ner filmen ifråga. Gissa vilken? :lol:

Såg föresten att GP har en poll om biobesök. Klicka och rösta!

• Filmstar
Jag tycker att Malin är dålig. Hennes kommentarer om filmerna

brukade oftast inte stämma med vad jag tyckte. Bytte de inte

ut Malin och Fredrik Sahlin mot Orvar ? Trodde jag iaf.

Ja, det var definitivt bättre nu med Orvar.

Som sagt, Malin Holgersson var med i Filmkrönikan med Orvar förra säsongen. Och som jag också sa så recenserade inte hon utan gjorde reportage precis som den där Jasper (eller vad han nu hette). Czechflash, du tänker på Sara Wennerblom som inte heller var recensent utan programledare i SVT:s förra Filmkrönika där Fredrik Sahlin var recensent.

Alltså, här kommer en sammanfattning av tjejerna som jobbat i filmprogram i olika kanaler:

Sara Wennerblom - programledare på förra Filmkrönikan på SVT där Fredrik Sahlin var recensent.

Emma Gray - recensent och programledare på ZTV:s Magasin Z film.

Malin Holgersson - gjorde reportage om film på SVT:s nya Filmkrönika med Orvar under den första säsongen. Recenserade inte.

Malin kommer väl från början från radioprogramet Frank på p3, inter säker men jag tror att hon har varit där senaste tiden också.

Jag gillar hennes reportage iallafall.

Jag röstar Orvar, men inte främst för att vi har liknande smak eller för att han är rolig, utan mest för att han gör det få filmkritiker gör, joh nämligen att kolla upp sin fakta.

Hade Hans Wiklund bryt sig om att kolla sin fakta när han recenserade X-men hade jag inte hoppat i taket av hur många felsägningar om serieförlagan man möjligen kunde åstakomma.

• Filmstar

Citerar mig själv...

Malin Holgersson jobbade på Filmkrönikan på SVT, men hon recenserade inte utan gjorde bara reportage (rätt så dåliga såna dessutom). Hon kommer inte vara med denna säsongen utan ska ha barn. Jag såg henne med magen i vädret på Arvikafestivalen. Hon har även jobbat i radions P3 med programmet Frank.

Producent och programledare för programmet kan tillägas. Nä, jag gillade inte hennes stil alls, i alla fall när hon var på Filmkrönikan. Hörde aldrig henne på radion.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Skapa nytt...