Jump to content

Biljettsläpp för Konungens återkomst 8 december


Rekommenderade inlägg

  • Svar 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som Zoodiack sa, så är det 11 år, vilket innebär att en 7-åring med vuxen också får se filmen (vad det nu ska vara bra för?).

Det är fel att man kan se den när man är sju år. Det finns många scener som definitivt skulle ge en sjuåring mardrömmar:

 

SPOLIERVARNING!

 

Frodo får fingret avbitet. Otäcka orcher. Huvuden från människor som skjuts in i Minas Tirith.

 

 

End of Spoiler!

 

 

Enda anldningen att man inte höjer den är att besökarantalet skulle minska stort.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Vad menar du?

Det vet du säkert.

 

LORD OF THE RINGS, THE - THE RETURN OF THE KING

Beslut: Från 11 år

Bedömningsgrund för åldersgräns: Många stridsscener där människor blir ihjälslagna. Hotfulla scener med monster av olika slag.

 

LEAGUE OF EXTRAORDINARY GENTLEMEN, THE

Beslut: Från 15 år

Bedömningsgrund för åldersgräns: Omfattande inslag av våld och hot.

 

:blink:

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

Enda anldningen att man inte höjer den är att besökarantalet skulle minska stort.

Knappast. De som bestämmer åldersgräns tjänar inget på att filmen får ett högt besökarantal.

Varför skulle de då sätta en såpass låg åldersgräns? Det finns ju som grenleaf säger en jäkla massa scener som aldrig borde bevittnas av en sjuåring.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bl a två smågrabbar som är mina syskonbarn, och båda är typ 10 år. Och den ena killen spelar GTA och har inga problem alls med LOTR. Men den andra lilla gubben fick värsta mardrömmarna av FOTR, och jag kunde inte förstå varför även fast jag själv redan hade sett filmen.

 

Men sen när jag såg filmen en andra gång så förstod jag varför han tyckte den var så läskig. Ja, nu kan jag bara namnen typ på brödraskapet så ha lite överseende med mina osnygga stavfel.

 

Först har vi ju dom där "spökryttarna" som är efter hob-gänget i början, sen resan genom den där gruvan va ju riktigt ruskig. Och på allt de så har vi ju orcherna som Saruman skapar, som VERKLIGEN ser riktigt skrämmande ut. Och då pratar jag alltså om den första filmen FOTR som den heter. (tror jag...)

 

Jag tycker att om man sätter en åldersgräns på 11 år, som då innebär att en vuxen kan ta med ett barn på över 7 år. Så måste ju faktiskt föräldrarna ta sitt ansvar och känna av i fall sina barn klarar av filmer som dessa.

 

För som jag sa i början så är det ju inte alla barn som blir rädda för lite fantasy...

Ändrad av Lestat
Link to comment
Share on other sites

Enda anldningen att man inte höjer den är att besökarantalet skulle minska stort.

Knappast. De som bestämmer åldersgräns tjänar inget på att filmen får ett högt besökarantal.

Varför skulle de då sätta en såpass låg åldersgräns? Det finns ju som grenleaf säger en jäkla massa scener som aldrig borde bevittnas av en sjuåring.

Jag säger inte att deras bedömning är korrekt, enbart att de inte tjänar på att fler ser filmen.

 

Förövrigt så har fox själva klippt ner

LEAGUE OF EXTRAORDINARY GENTLEMEN, THE

för att få en lägre åldersgräns, dvs 11

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Jag säger inte att deras bedömning är korrekt, enbart att de inte tjänar på att fler ser filmen.

 

Förövrigt så har fox själva klippt ner

LEAGUE OF EXTRAORDINARY GENTLEMEN, THE

för att få en lägre åldersgräns, dvs 11

Just ja, det kommer jag ihåg att Orvar klagade på i Filmkrönikan när han recenserade filmen. Sånt är värdelöst. Har Biografbyrån gjort en ny bedömning av The League efter klippningen? Hur funkar det, skickar BB ett mail till Fox där man säger vilka sekvenser som måste bort för att den ska få 11-årsgräns? Den klippningen som Fox gjorde, det var väl inte nåt som Fox gjorde bara för Sverige, eller? Finns det olika versioner i olika länder, dels en version för länder där den blev tillåten från 11 år direkt och dels en för länder där man "tvingades" klippa ner den?

 

Hur som helst, så har jag ändå svårt att tänka mig att Biografbyrån, hur oantastliga de än är, inte kände av en viss press på att ge LotR-filmerna 11-årsgräns. Även om det nu inte är pengar för censorerna själva det handlar om. Men, jag vet inte egentligen.

Link to comment
Share on other sites

http://www.statensbiografbyra.se/hemsida.htm

Där kan man söka och hitta deras olika beslut.

Söker man på the league så finns det både

LEAGUE OF EXTRAORDINARY GENTLEMEN, THE

och

LEAGUE OF EXTRAORDINARY GENTLEMEN, THE (VERSION 2)

 

Jag tror knappast att de säger vilka scener som ska klippas då de inte längre sysslar med klippning själva men jag antar att de kan säga vilka scener som ska klippas om FOX direkt ber att få veta vilka scener som skulle förändra åldersgränsen.

 

Angående pressen om ROTK så vet jag inte naturligtvis, men jag tycker inte det är så självklart att det skulle vara 15årsgräns. Det finns inte ens någon antyd sex och de flesta våldsscenerna är på avstånd och så.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
http://www.statensbiografbyra.se/hemsida.htm

Där kan man söka och hitta deras olika beslut.

Söker man på the league så finns det både

LEAGUE OF EXTRAORDINARY GENTLEMEN, THE

och

LEAGUE OF EXTRAORDINARY GENTLEMEN, THE (VERSION 2)

 

Jag tror knappast att de säger vilka scener som ska klippas då de inte längre sysslar med klippning själva men jag antar att de kan säga vilka scener som ska klippas om FOX direkt ber att få veta vilka scener som skulle förändra åldersgränsen.

 

Angående pressen om ROTK så vet jag inte naturligtvis, men jag tycker inte det är så självklart att det skulle vara 15årsgräns. Det finns inte ens någon antyd sex och de flesta våldsscenerna är på avstånd och så.

Jo, det var där ifrån jag klippte in infon i mitt tidigare inlägg. Såg inte att det fanns en version 2.

 

Nja, jag säger inte heller att RotK ska ha en 15-årsgräns (jag har inte sett den för övrigt), men jag tror ändå de kände viss press, och kanske blev lättade när de insåg att de kunde stå för en 11-årsgräns. Tycker nog 11 år är rimligt för de två filmer jag sett i trilogin. Sen är det, som sagt, upp till föräldrarna om de vill ta med sin 7-åring till filmerna.

 

Sex? Det är inte USA vi pratar om här.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...