Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Czechflash
 Share

Recommended Posts

• Filmstar

En kärlekshistoria

Underbar och riktigt svensk men lite osammanhängande historia från 1970 om kärleken mellan två ungdomar vars föräldrar har sina egna problem. Regissören Roy Anderssons första film, men man känner igen en hel del bl a från hans reklamfilmer men faktiskt även från den i sig helt annorlunda Sånger från andra våningen. Detta gäller främst humorn, som t ex i början när 15-åriga Per är ute och rejsar med sin moppe. Han sitter framåtlutad på styret i vinddraget och man får intrycket av det går undan... tills en cyklist glider förbi på en racercykel tuggandes på en chokladkaka. 4/5 blir betyget.

Far from Heaven

Julianne Moore visar att hon är en av världens bästa skådisar. Hon gör en otrolig rollinsats som den perfekta 50-talshemmafrun med en man som har "drabbats av sjukdomen homosexualitet", som man tyckte på den tiden. Själv umgås hon med sin färgade trädgårdsmästare vilket inte ses med blida ögon bland societetsdamerna i "Pleasantville". Efter ett tag känner man nästan att man håller på att spricka av de grälla färgerna, illusionen av den perfekta familjen, etc. Åtminstone känner nog vissa av karaktärerna i filmen så. Jag saknade kanske nån form av upplösning, slutord, efter allt som byggts upp, men det kom liksom aldrig. Betyget blir ändå 4/5.

• Replies 18.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

Detta gäller främst humorn, som t ex i början när 15-åriga Per är ute och rejsar med sin moppe. Han sitter framåtlutad på styret i vinddraget och man får intrycket av det går undan... tills en cyklist glider förbi på en racercykel tuggandes på en chokladkaka.

Haha, denna scenen älskar jag, kanske för att det påminner om min tid som mopedist... :P ... nu är det så med bilen istället... :lol:

Men men, såg Bring it on tillsammans med min lilla syster under kvällen, tur att man hade datorn som skydd... Avskyr verkligen amerikanska ungdomsfilmer om den perfekte livsmiljön och den

perfekte dottern, fast nu var visserligen inte så fallet för denna hejaklacksledaren, spelad av Kristen Dunst.. Hon hoppar och skuttar som aldrig förr, men sköter kanske inte skolan sååå jätte bra, så hon tar en kurs till, avancerad kemi... vad har föräldrar för krav på sina barn?? hmm...

Det som gör filmen värd att se är nog deras hejarklacks nummer som dom gör så jag tycker att det är ganska kul attt se folk flyga i luften, men det kan även bero på att det känns pyttepytte lite musikalaktikt trots attt dom inte sjunger... Filmen får en 2/5 för att det känns inte verkligt, men som alla andra filmer finns bitchen eller i detta fall bitcharna... Kristen Dunst tycker jag mest springer runt och är panikslagen för att inget går som hon vill...

Spirit fingers, give me spirit fingers krash bom krash en stol åker i golvet...

bah :down:

• Filmstar
Håller helt med, har tidigare uttryckt min glädje över denna filmen. För mig är det helt oförståligt att Scorsese (som vid det här laget borde ha en hög med statyetter om världen hade varit rättvis) inte fick oscar för denna film. Han måste haft svåra motståndare eller? ni som vet?

De niro är verkligen en av mina favoriter och hans rolltolkning är fantastisk, han går verkligen in i det hela och man ser smärtan i honom. Joe pesci är helt underbar och inte alls lika jobbig som han kan vara. Här snackar vi tung film och det svartvita inslaget ger bara filmen ännu mera stämning för boxningscenerna är fantastiska och som man kan se på extramaterialet har Scorsese filmat rinkarna på olika sätt för att spegla LaMottas känslor just i den fighten. Storslaget är en underdrift   :up:

Nja, jag vet inte om det var så hårt motstånd, filmen som vann det året

var dramat Ordinary People (En familj som andra) som jag inte sett.

De flesta tycker dock än idag att Raging Bull skulle ha vunnit, kanske

än mer idag...

Dock hade Martin Scorsese tufft motstånd bland regissörerna

som var nominerade. Vann gjorde Robert Redford för ovan

nämnda film och andra nominerade var bl.a. David Lynch för

Elephant Man (Elefantmannen) och Roman Polanski för Tess.

Men visst borde Scorsese ha vunnit någon eller några Oscars så

här långt in på sin karriär...Men hans filmer anses nog vara lite för

våldsamma för att de ska vinna...Vilket jag tycker är fel för Pulp Fiction

var ändå ganska våldsam...

Edited by Czechflash

• Filmstar

Eftersom jag inte kom in på forumet igår (eller bio.nu sidan), har jag ett

par filmer att skriva om som jag sett de senaste dagarna.

Först var det Almost Famous som jag redan skrivit om tidigare,

så den hoppar jag över. Efter det var det Hero som jag också

skrivit om, fast i "Hero" tråden. När jag kom hem från den ville jag se

Ben-Hur som började kl. 22.00. Jag hann precis sätta mig ner

när en kompis ringde och sa att han inte hade något att göra och ville

se på en film...Jag trodde Ben-Hur var två timmar av någon

anledning, men den är nästan fyra ! Så jag bestämde mig för att

gå över till honom och hyra en film instället...Det blev Donnie Darko

igen...ja, det var tredje gången jag såg den (trots att jag inte tycker

den är så bra som vissa andra tycker *host* Roadwarrior *host*).

Men nu tror jag att jag förstår vad det mesta går ut på och listat ut

några ganska intressanta saker...Jag tar dem när jag kommer hem för

jag skrev ner allt på ett A4-blad när jag inte kom in på forumet, haha.

Så håll utkik i "Donnie Darko"-tråden senare under eftermiddagen för

jag har bl.a. några intressanta teorier jag vill dela med mig...

Och nu tycker jag den är bättre än tidigare...jag förklarar mer sen.

Igår söndag var jag på Lantana som jag hade en del förväntningar på.

Denna film verkade intressant och jag trodde det var en spännande

thriller, men det visade sig vara en dramathriller med betoning på drama.

Storyn var bra, det handlade om fyra par (tror jag) och några andra.

En godkänd film som kan kännas lite lång (kanske var för att stolarna

och utrymmet inte var det bästa tyvärr). Den var stundtals väldigt

fyndig och rolig och som sagt så var storyn bra. Man fick verkligen en

inblick i karaktärernas liv och deras tänkande. Och filmen innehåller

det mesta - kärlek, sex, svartsjuka, mord, dans, nyfikna grannar,

otrohet, humor och spänning...Men hade den varit mer spännande,

att de lagt ner mer på att försöka få den riktigt spännande, hade den

varit riktigt bra. Sen att den var australiensisk var inget plus för mig.

Gillar man relationsdrama med bra karaktärsinblick och en bra story,

är det här definitivt en film att se...Men för mig håller det inte fullt ut.

*****SPOLIERS*****

Filmen börjar väldigt bra och intressant när man filmar ett stort buskage

med en död kvinna inne i buskaget. Tyvärr slutar spänningen där och

filmen övergår till att bli ett relationsdrama. Dock tycker jag att det var

bra gjort hur allt vävs samman på slutet, eller rättare sagt hur allt och

alla har något gemensamt. En del roliga scener också, speciellt en som

fick alla att hoppa till. Det är när huvudpersonen Anthony LaPaglia

är ute och springer och så kolliderar han ansikte mot ansikte med en

annan man som är ute och springer...Värsta rysarmomentet !!!

Båda börjar blöda från näsan och det är något man lägger på minnet.

De borde lagt ner mer tid på att göra mordet mer spännande...

Buhu...varför hinner jag inte se Donnie Darko igen. Det blir aldirg av och jag vill se den för att lösa allt. GRRRRR

Såg iallafall Storytelling i lördags som jag faktiskt såg fram emot, men det blev liksom platt fall. Filmen är regisserad av

Todd Solondz och skådespelar ansemblen består av bl a Selma Blair och John Goodman.

Utspelar sig i två helt olika historier. Den ena "Fiction" handlar om Vi en lite annorlunda tjej (Selma Blair) som är tillsammans med den cp-skadade Marcus. De går båda i någon sorts diktklass där läraren Mr Scott leder det hela. Vi bråkar med Marcus och dras till den förföriske läraren. Hon har sex med honom, till en början villigt men det slutar i en våldtäkt. Vi skriver en dikt om detta och läser upp den för klassen, de förkastar den som icke-trovärdig.

Nästa historia "Non-Fiction" handlar om en ganska absurd familj med denna delens huvudperson "Scooby" i spetsen. Scooby är en lat kille utan några som helst mål (utom att han vill ha en egen tv-show som conan o'brian). Dokumentärfilmaren Tobey bestämmer sig för att göra en film om en highschool där Scooby blir huvudperson. Resten av filmen utspelar sig omkring Scooby, hans familj och Tobey.

Filmen känns tyvärr oengarerad även om första delen är ganska intressant, men den tar slut efter en halvtimme. Andra delen är rolig och lite intressant (goodman är bland annat lite små kul), men den går aldrig in på djupet. Hade också lite svårt att förstå vad man ville visa med den tragikomedi. Skildrar lite den amerikanska tillvaron och hur en tragedi skakar familjen, men allt känns oengagerat

Jag och en kompis diskuterade lite och kom fram till följande:

!##!KAN INNEHÅLLA SPOILERS"#"#/"

Filmen inleds med en massa fäger som möts på mitten och ord av den andra färgen blandas (som yin och jang) och senare när Vi läst upp sin historia säger läraren "Så fort något verkligt skrivs ner blir det Dikt(fiction)". Den parallell jag kunde dra med den andra historien var att där skildrar Tobey Scoobys sorliga liv där hans bror hamnar i koma, hans drömmar går i kras och hur hans hus brinner ner med alla inuti, på ett sätt som får testpubliken att skratta och när Scooby ser detta fylls han av tomhet och besvikenhet. I båda fallen tas inte verkligheten på allvar och allt framställs som en dikt, det finns ingen skillnad mellan dikten och verkligheten. Precis som i början där färgerna rinner in i varandra. Orkar inte skriva vad vi mer kom fram till....

Tyvärr....vill inte ge filmen en trea men inte heller en tvåa då den skapade eftertanke vilket jag gillar. -3/5

• Filmstar

Jag såg på filmen Badlands som gick på Kanal 5. Spelade även

in den, men kan redan nu säga att jag kommer spela över den snart.

Martin Sheen och Sissy Spacek gör båda bra ifrån sig

i denna film av Terrence Malick. Jag måste erkänna att jag

inte visste något om handlingen och trodde att det var en krigsfilm,

mycket pga Tunna röda linjen av samma regissör. Hur som helst

är det en ganska långsam historia som inte känns direkt intressant.

EDIT: Har bara sett Tunna röda linjen en gång (på bio) och har

för mig att jag gillade den. Lång och tidvis lite långsam, visst.

Men jag kommer ihåg att den var väldigt bra filmad och var välgjord.

Någon som sett den som vill kommentera ?

Edited by Czechflash

• Filmstar

Nico & Dani

Även om denna spanska film gjordes redan 2000 så känns det som en blek kopia av den nyare och bättre mexikanska Din morsa också!. Handlar alltså om två tonårskillar som ägnar sig åt att växa upp under en sommar tillsammans. Smårolig ibland, men blir aldrig lika skarp och engagerande som Din morsa också!. Går faktiskt upp på bio på fredag i Sverige, i alla fall på AMC i Stockholm. En svag 3/5 blir betyget.

Jag såg på filmen Badlands som gick på Kanal 5. Spelade även

in den, men kan redan nu säga att jag kommer spela över den snart.

Martin Sheen och Sissy Spacek gör båda bra ifrån sig

i denna film av Terrence Malick. Jag måste erkänna att jag

inte visste något om handlingen och trodde att det var en krigsfilm,

mycket pga Tunna röda linjen av samma regissör. Hur som helst

är det en ganska långsam historia som inte känns direkt intressant.

EDIT: Har bara sett Tunna röda linjen en gång (på bio) och har

för mig att jag gillade den. Lång och tidvis lite långsam, visst.

Men jag kommer ihåg att den var väldigt bra filmad och var välgjord.

Någon som sett den som vill kommentera ?

Har Badlands inspelad. Ska se den snart. Angående Den tunna röda linjen så tyckte jag att det långsamma tyvärr tog överhanden. Dessutom tyckte den kändes pretantiös i ordets negativa betydelse. Jag hade sett fram emot filmen men det blev en rejäl besvikelse. Soldater som drömde om sina fruar i rum med vita gardiner som fladdar i vinden funkade inte för mig. Men, jag tycker ändå Malick är en intressant regissör. Något av en amerikansk Roy Andersson med tanke på hans magra filmproduktion.

Edited by Jojje

Tycker den Tunna röda linjen fungerade bra

åg precis Road to perdition med Tom hanks i huvudroll och Paul Newman som åldrande mentor och gangsterboss. Jude Law syns som yrkesmördare.

Hans familj blir dödade av Newmans maktgirige son och Hanks ger sig ut på ett vendetta med sin son som överlevde attacken (orkar inte skriva mer idag).

Många snygga och direkt vackra scener, särskilt i slutet. Hanks är alltid bra och filmen är överhuvudtaget välgjord. Jag gillar musiken och filmens stämning även om intrigen är ganska lätt

+3/5

• Filmstar

Jag såg idag The Italian Job från 1969 på datorn (med DVD-kvalité).

Jag är mycket glad att jag tog mig en titt på den här "kultrullen" som

den faktiskt är. Med bl.a. Michael Caine som brottsling och Benny Hill

i en liten roll. Filmen är ganska smart och mycket rolig, snyggt filmad

och underhållande...Överraskande bra filmad och bra känsla i Alperna.

Den håller oerhört bra, trots att den är från -69. Innehåller en av de

konstigaste biljakterna som skådats (vad jag vet) och man kan bara

inte låta bli att underhållas och bli glad ! Om man gillar Michael Caine

och "caperfilmer", kommer man med största sannolikhet att gilla denna.

Den hamnar på min lista över sevärda filmer jag tipsar om till andra.

Se den om ni får en chans (och gillar 60/70-tals filmer), underhållande !

• Filmstar

Och då såg jag Chicago.

Roxie Hart (Renee Zellwegger) är en ung flicka som vill vara med och uppträda som sångerska på scen. Efter en kväll så lyckas hon skjuta en man i hennes rum och hon blir åtalad för mord. I fängelset finns även Velma (Zeta-Jones) som då är en känd sångerska och Roxie ser mycket upp till henne. Fängelsedirektörskan Mama (Queen Latifah) gör faktist en förvånansvärt bra roll och även ålkagaren Billy (Richard Gere), som hjälper Roxie i domstolen. Roxie får känna smaken om hur det är att vara känd, men också hur snabbt kändisskapen försvinner.

Jag måste säga att det var skönt att inte ha några förväntningar alls på filmen. Eller kanske några eftersom den nu fick 6 stycken oscar, men dem var inte stora. Med glädje så kan jag påstå att filmen var bättre än vad jag trodde.

Musiknummrerna passade mycket bra in med själva handligen och speciellt mellan domstolen och cirkusnumret som visar tydligt hur Billy Flynn (Gere) lyckas smöra till juryn lite då och då. Mycket passande sångnummer.

Handligen var löite fattig och jag hoppades att få se mer av själva staden Chicago. Men som sagt, så var den mycket bättre än vad jag trodde och den får 7/10