Filmstar Czechflash Skriven 25 November, 2005 Author Filmstar Report Share Skriven 25 November, 2005 Titel: 212 Genre: Romantiskt drama/Komedi Land: USA År: 2005 Regi: Anthony Ng I rollerna: Brian Gant, Catherine Zambri, Ajay Naidu, Michelle Luchese Handling: Tre historier om New York-bor som har vanliga tråkiga jobb och som har svårt att kommunicera och hitta kärleken. Omdöme: I denna romantiska dramakomedi får vi följa Seth och Viv som träffas i en tvättomat när de tvättar sina kläder. Viv stör sig till en början på Seth som vänder ut och in på sina smutsiga kläder som han ska slänga in i tvättmaskinen, så hon plockar ut allt och vänder tillbaka plaggen. Seth uppskattar det inte. Men efter ett tag träffas de på nytt och stämmer träff på ett fik. Seth missar träffen och Viv säger att hon omgående reser till Europa. I själva verket är hon kvar i New York och spelar in band åt Seth som han kan lyssna på. På banden pratar hon om sina upplevelser i Europa och Seth kan efter ett tag inte vara utan dem. Den andra historien handlar om Vincent som jobbar i en fotoframkallningsaffär och är granne med Viv. Vincent bor ihop med Lana som är mer intresserad av sin nya mobil och Vincent misstänker även att hon har en annan man vid sidan om eftersom hon hela tiden pratar med en "vän" i mobilen. Vincent blir intresserad av några foton som inte blivit hämtade på tre månader där en blond tjej är med på samtliga foton. Han beslutar sig för att försöka leta reda på henne och beger sig till de platser i New York där bilderna är tagna, men utan större lycka. En dag dyker den blonda tjejen upp för att hämta bilderna, hennes namn är Ama. Den tredje historien handlar om Ama som jobbar endsam i en kopieringsbutik. Hon känner sig ensam och tröstläser en bok som handlar om att komma tillbaka efter ett förhållande. Det visar sig att hon varit ihop med Seth. När en av kopieringsapparaterna går sönder ringer hon reparatören som skickar latinoamerikanen Antonio som endast talar spanska. Ama tänker inte mer på det utan läser vidare, men när Antonio dagen efter återvänder för att laga klart apparaten, börjar de titta på varann. Hon beslutar sig för att ta sönder fler saker för att få dit Antonio och de börjar spendera mer och mer tid tillsammans. Dessa tre historier flyter samman eftersom de alla har någon koppling till varann, vilket man får ihop på ett bra och naturligt sätt. Däremot känner jag aldrig något speciellt när jag ser filmen. Den är stundtals rolig och charmig, men det känns att det är en långfilmsdebut och mer som en stundentfilm, även om den är välgjord. Det mesta är ändå bra genomtänkt och det är småtrevligt att titta på, men det är inte riktigt min typ av film. Tror att filmen uppskattas av de som gillar filmer som Garden State och filmer av Wong Kar-Wai. Skådespelarna är helt ok och vissa scener är roliga, andra lyckas inte riktigt. 3 - Skådespelare 3 - Handling 3 - Känsla 4 - Musik 3 - Foto -------------- 16 - Totalt Betyg: +3/5 IMDb: 7.4 Rekommenderas: Ja, fungerar oftast, men levererar inte mer än den behöver Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puffie Skriven 25 November, 2005 Report Share Skriven 25 November, 2005 Titel: Spirited Away Genre: Anime Land: Japan År: 2001 Regi: Hayao Miyazaki Skådespelare: Rumi Hîragi, Miyu Irino, Mari Natsuki När Chihiro och hennes familj flyttar till en ny stad hamnar de av misstag i en annan, magisk värld. Där förvandlas hennes föräldrar till grisar, och för att rädda sina föräldrar och sig själv tvingas hon börja jobba hos häxan Yubaba. Då har jag äntligen lyckats se Spirited Away en tämligen omtalad film. Jag har inte så mycket erfarenhet av anime sen innan, den enda animefilm jag sett är Ghost in the Shell (+3/5) och den tyckte jag var bra men överskattad. Men efter att ha hört så mycket gott om Spirited Away så hoppades jag att den skulle tilltala mig ännu mer än Ghost in the Shell. Tyvärr tycker jag att Spirited Away lider lite av samma problem som Ghost in the Shell gjorde, nämligen att den är ganska ointressant. Jag tycker filmen saknar någon egentlig rödtråd, det känns som om den bara vill hinna med att skildra så många bisarra och annorlunda händelser och karaktärer som möjligt. Och visst var det jävligt fascinerande att titta på, men i längden blev det ändå lite tråkigt. Som tur är för filmen så är den riktigt snygg, jag blev riktigt imponerad av det som spelades upp framför mig. Inte bara det faktum att det hela var väldigt snyggt ritat men även det faktum att figurerna och världen var så fantasifullt gjorda. Sen är filmen fylld med små saker som höjer filmens standard. Min favorit var den lilla råttan och humlan som flög med Chihiro i andra halvan av filmen. Jag är inte precis ett större fan av anime. Visserligen har jag bara sett två filmer, men båda är väldigt högt ansedda och jag har blivit besviken på båda. Men för er som uppskattar anime i allmänhet så rekommenderar jag Spirited Away för en mycket snyggare anime lär ni inte se. Men för er som inte är så förstjusta i anime så kommer inte Spirited Away att så mycket mer än någon annan anime. Betyg: +3/5 IMDb: 8.5 top 250: #44 Rekommenderas: Ja Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hartigan Skriven 25 November, 2005 Report Share Skriven 25 November, 2005 Puffie: Bra recension än en gång. Jag har faktiskt inte sett någon anime och är inte så sugen på det. När man har väldigt höga förväntningar på en film så har den svårt att uppfylla dem. Det är bättre om man inte vet någonting om den. På så sätt blir man överraskad. Ikväll ska jag ta och se en film, men vet inte vilken. En recension kommer upp senare. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puffie Skriven 25 November, 2005 Report Share Skriven 25 November, 2005 Puffie: Bra recension än en gång. Jag har faktiskt inte sett någon anime och är inte så sugen på det. Tack så mycket ! Har insett att anime antagligen inte är något för mig och jag kommer nog till största delen att hålla mig till "riktiga" filmer istället. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 26 November, 2005 Author Filmstar Report Share Skriven 26 November, 2005 Titel: The Shootist / Den siste gunfightern Genre: Västern/Drama Land: USA År: 1976 Regi: Don Siegel I rollerna: John Wayne, Lauren Bacall, James Stewart, Ron Howard Handling: En legendarisk revolverman har drabbats av cancer och kommer till en liten stad för sin sista vila. Men tre gamla fiender vill fortfarande möta honom i en sista duell. Omdöme: I sin sista film spelar John Wayne J.B. Books, en åldrande revolverman som av Dr. Hostetler (James Stewart) får reda på att han har cancer och inte lång tid kvar att leva. I själva verket lär John Wayne ha varit sjuk i cancer på riktigt när filmen spelades in, vilket gör hans prestation än mer beundransvärd. Han kommer till en liten stad där han tar in på ett pensionat som drivs av Bond Rogers (Lauren Bacall) och hennes son Gillom (Ron Howard). En del i staden ser sin chans att få döda legenden, något som Books inte tänker tillåta hur som helst. Jag brukar alltid säga att James Stewart på egen hand lyfter varje film han är med i. Men här är han bara med i tre korta scener och det känns tungt att se honom på äldre dar som gammal. Istället är det John Wayne i huvudrollen som briljerar och även om han också är gammal här känns han mer som den man är van vid att se i de äldre filmerna. Intressant att regissören Don Siegel samlat tre legender inom filmen då även Lauren Bacall är med, även om hon aldrig varit en favorit, men som jag ändå respekterar för flera fina insatser. Kul även att se Ron Howard som faktiskt spelar bättre än man kan tro. Han har ju främst blivit en framgångsrik regissör från slutet av 70-talet och framåt. Filmen blev jag annars lite besviken på då den inte riktigt var så intressant eller bra som man hoppas på. Det är inte den typiska pang-pang västern som man annars är van vid, utan snarare ett drama som utspelas i västernmiljö (vid sekelskiftet). Intressant är dock att man lagt upp filmen i form av dagar och att den sista dagen har en speciell betydelse för Books. Förutom skådespeleriet av John Wayne finns det inte mycket som står ut i filmen, men det är inte på något sätt en dålig film som passar bra som svansång för en av de absolut största ikonerna inom amerikansk film, inte minst då västernfilm. 4 - Skådespelare 3 - Handling 3 - Känsla 3 - Musik 3 - Foto -------------- 16 - Totalt Betyg: 3/5 IMDb: 7.6 Rekommenderas: Nja, främst sevärd för John Waynes skull Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hartigan Skriven 26 November, 2005 Report Share Skriven 26 November, 2005 Titel: Cheaper By The Dozen/Fullt Hus Regi: Shawn Levy Skådespelare: Steve Martin, Bonnie Hunt, Hillary Duff, Piper Perabo, Ashton Kutcher År: 2003 Längd: 90 min Handling: Tom och Kate Baker har tolv barn och har svårt att hålla koll på dem. De bor ute på landet, men en dag får Tom ett erbjudande att bli coach för footballaget The Stallions. Då blir de tvungna att flytta in till storstaden, men samtidigt tjänar Tom mer pengar. Kate har skrivit en bok och det blir en succé. Hon måste resa och vara iväg två veckor. Ungarna blir retade i skolan och det blir inte lätt för stackars Tom... Ja, det blev precis som jag förväntade mig. Filmen började i och för sig hyfsat, men sedan rann det ut i sanden. Det blev den typiska Hollywood familjefilmen. Själva idén med att ha tolv barn är löjligt. Ingen kan ha koll på så många barn. Det gör att man inte kan ta filmen på allvar. Steve Martin har blivit sämre på senare dar. Han väljer helt fel roller och det blir inte alls roligt som förr. Fullt Hus följer den typiska Hoollywoodmallen och det är tråkigt att titta på. Det var den typiska humorn. Man ska skratta när någon slår sig och är klumpig. Jag köper inte det längre. Det var synd att inte Ashton Kutcher var med mer för att det var som bäst när han var med i bild. Han hade dock en väldigt liten roll. Fullt hus är okej som underhållning en tråkig kväll, men inget mer. Jag hoppas verkligen att Martin väljer bättre roller i framtiden för att detta var pinsamt. Betyg: 2-/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingoman Skriven 26 November, 2005 Report Share Skriven 26 November, 2005 Det kanske inte är en superfilm men det är en typisk Steve Martin roll tycker jag. I alla fall de senaste 10-15 åren. En av hans bästa är dock Föräldraskap.. Som har lite mer allvarlig underton. Men jag tycker ändå det här är en helt okej film trots att den som du säger följer mallarna. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
davvie Skriven 26 November, 2005 Report Share Skriven 26 November, 2005 Själva idén med att ha tolv barn är löjligt. Ingen kan ha koll på så många barn. Det gör att man inte kan ta filmen på allvar. Min morfar hade tolv syskon, alltså var dom 13 barn i familjen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingoman Skriven 26 November, 2005 Report Share Skriven 26 November, 2005 Själva idén med att ha tolv barn är löjligt. Ingen kan ha koll på så många barn. Det gör att man inte kan ta filmen på allvar. Min morfar hade tolv syskon, alltså var dom 13 barn i familjen. Jo nog finns det familjer med 12 och fler barn. Så inte har jag nå större problem att ta det på allvar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hartigan Skriven 26 November, 2005 Report Share Skriven 26 November, 2005 Själva idén med att ha tolv barn är löjligt. Ingen kan ha koll på så många barn. Det gör att man inte kan ta filmen på allvar. Min morfar hade tolv syskon, alltså var dom 13 barn i familjen. Ja, okej det finns undantag ju. Men det är inte lätt att hålla koll på så många barn. Skulle kanske lagt fram det på ett annat sätt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingoman Skriven 26 November, 2005 Report Share Skriven 26 November, 2005 Själva idén med att ha tolv barn är löjligt. Ingen kan ha koll på så många barn. Det gör att man inte kan ta filmen på allvar. Min morfar hade tolv syskon, alltså var dom 13 barn i familjen. Ja, okej det finns undantag ju. Men det är inte lätt att hålla koll på så många barn. Skulle kanske lagt fram det på ett annat sätt. Eeeh men var det inte det filmen gick ut på att det var just svårt att hålla reda på alla ungar??? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hartigan Skriven 26 November, 2005 Report Share Skriven 26 November, 2005 Själva idén med att ha tolv barn är löjligt. Ingen kan ha koll på så många barn. Det gör att man inte kan ta filmen på allvar. Min morfar hade tolv syskon, alltså var dom 13 barn i familjen. Ja, okej det finns undantag ju. Men det är inte lätt att hålla koll på så många barn. Skulle kanske lagt fram det på ett annat sätt. Eeeh men var det inte det filmen gick ut på att det var just svårt att hålla reda på alla ungar??? Du missförstod mig där. Jag menade att jag kanske inte skulle skrivit att det var löjligt. JAG kanske skulle lagt fram det på ett annat sätt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
KurosawaLeoneKubrick Skriven 26 November, 2005 Report Share Skriven 26 November, 2005 Trevlig liten recension, Hartigan. Tänkte se den igår på c+, men päronen tog över tv:n och börja kolla på Constantine istället. Håller inte helt med att Steve Martin blivit sämre senaste åren, inte heller att han väljer fel roller. Tror att han vet exakt vilka roller han väljer, tror dock inte att han bryr sig om vad vi tycker. Han får ju en fin slant i fickan. Ser fram emot hans nya, Shopgirl. Verkar intressant av det jag sett, hört och läst. Steve Martin kanske blir Golden Globe nominerad. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hartigan Skriven 26 November, 2005 Report Share Skriven 26 November, 2005 Tackar! De gjorde rätt i att se Constantine, som jag tycker är mycket bra. Jag ser också fram emot Martins nya Shopgirl. Den verkar faktiskt bra. Jag såg också Fullt Hus på c+. De visar en del bra ibland, men de kommer ut med filmerna så sent. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingoman Skriven 26 November, 2005 Report Share Skriven 26 November, 2005 Sett The Woodsman nu i alla fall. Håller med dej Harty, mycket bra film. Kevin Bacon som jag brukar tycka är lie si och så är mycket bra. Man fattar inte riktigt hur han tänker ibland. Lite sida tycker jag ändå filmen väljer. I och med att man aldrig riktigt får veta vad han gjort och hur många övergrepp han begått så blir han ändå som hjälten i filmen. Men det är ändå starkt och jävligt bra. Tragiskt och mrkt på nått sätt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.