Jump to content

Filmmusik/soundtracks

Living Dead Girl

Rekommenderade inlägg

Vilket eller vilka är det bästa soundtracket resp. filmmusiken genom tiderna? Klassikerna från Morricone, Zimmer, Badalamenti och Tarantinos handplockade dängor slår ju aldrig fel, men har ni några andra favoriter? Finns ju alltifrån Disneylåtar till de där balladerna från Titanic och Body Guard, och så finns det mer obskyra noice-ackompanjemang.

Har för mig att det finns en tråd redan, men jag kan posta några favoriter här iaf. Morricone är mästaren i min bok, följd av Hans Zimmer.

The Lord of the Rings

Once Upon a Time in the West

The Lion King

Titanic

The Good, the Bad and the Ugly

The Last Samurai

Up - Married Life (Michael Giacchino)

Spotify

Moon - Welcome to Lunar Industries (Clint Mansell)

Spotify

Requiem for a Dream - Lux Aeterna (Clint Mansell)

Spotify

Youtube

The Lion King - This Land (Hans Zimmer)

Spotify

Youtube

Sherlock Holmes - Discombobulate (Hans Zimmer)

Spotify

Star Wars - The Imperial March (John Williams)

Spotify

Apocalyspe Now - Ride of the Valkyries (Richard Wagner)

Spotify

A Clockwork Orange - Funeral of Queen Mary (Henry Purcell)

Spotify

Platoon - Adagio for Strings (Samuel Barber)

Spotify

Ändrad av Omberg

Lite blandade favoriter:

Bells of Notre Dame - Grymt bra intro till filmen med mysig musik som sen går över i ett Dies Irae-tema. Hellfire från samma film är i mitt tycke den bästa skurk-låten bland alla Disney-filmer. Introt till Tarzan har också skön musik, och Djungelboken har nog den bästa avslutningsmusiken.

För att nämna några andra; Hero har genomgående fina teman, likaså

. Transformers hade kanske bättre musik än vad filmen förtjänade.
från Saving Private Ryan är ruskigt fin, men John Williams gör ju sällan dåligt ifrån sig. Som tidigare nämnts är Ennio Morricone alltid rätt, och
är ju bara ren njutning.

Tycker förövrigt att dom flesta storfilmer idag har snygga teman, även om det kan bli lite väl bombastiskt och likartat ibland. (Måste Hans Zimmer göra musiken till allt nuförtiden? Han är ju duktig, men det kan bli lite mycket av det goda.)

Mina favoritkompositör är Ennio Morricone, så det mesta där han har varit inblandad uppskattas. Även Tarantinos handplockade musik spelas flitigt här hemma. Sen finns det en mängd andra låtar från andra filmer som jag gillar, men det blir för mycket att skriva nu. Jag har gjort en spellista på Spotify med några av mina favoriter. Om någon är intresserad av den så är det bara till att följa länken nedan.

Filmmusik

Några speciella favoriter som inte finns på Spotify:

Ennio Morricone är given. Fantastisk musik från honom i varje film. En annan jag gillar är John Williams där hans musik från Jaws och Jurassic Park är underbart bra! Kryper i hela kroppen när jag hör denna låt: Jurassic Park theme och

– speciellt vid 1,25 min in i klippet.

Alla vet säkerligen om att han har gjort musiken till Star Wars också, men det tåls att nämnas och länkas till för det:

.

Eller varför inte lite musik från The Terminator-filmerna:

The Terminator (Spotify).

Terminator 2: Judgment Day (Spotify).

Riktigt bra!

Edit: Ah jävlar, Omberg hade visst redan länkat till en annan Williams-låt, men inte samma och inte lika bra låt bara. ;)

• 2 months later...

Hmm, Badalamenti hade dub redan nämnt. Har soundtracket till Lost Highway. Annars är det till Thelma och Louise jävligt bra. Faktumed att det till Dum & Dummare faktiskt är rätt hyfsat det med. Annars är Blade Runner en klassiker liksom musiken till 1492, vilket var det enda bra med den filmen. Spana också in Philip Glass som gjort musik till bl.a. The Truman Show och The Illusionist. Han är en av de absolut främsta tonsättarna just nu, alla kategorier.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Skapa nytt...