Plox Skriven 15 Februari, 2011 Report Share Skriven 15 Februari, 2011 När vi ändå är inne på regissörer knutna till superhjältefilmer - vad tror ni om Zack Snyder och en ny Superman-film då? Nolan tackade väl nej till det jobbet, men ska väl producera har jag för mig? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 15 Februari, 2011 Report Share Skriven 15 Februari, 2011 Det låter som att de hoppas få samma succé med denna serie som Nolan fick med Batman. Men det kan bli svårt... Filmen kanske inte blir riktigt lika bra, men många lär se filmen och antagligen får den bättre kritik än de tidigare X-men-filmerna exempelvis. Filmerna har ju en likhet då det handlar om en slags konflikttyngd hjälte (har i och för sig alla bra historier) som beger sig österut för att formas. Ytligt sett blir det som att göra om något som redan gjorts och eftersom Hugh Jackman redan är etablerad i rollen som Wolverine så blir filmen inte helt nyskapande heller, men utmaningen ligger just i hur pass mycket Darren Aronofsky kan utveckla karaktären filmmässigt och det ska bli spännande att se. Aronofsky är i alla fall det antagligen mest intressanta namnet för uppgiften. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 15 Februari, 2011 Report Share Skriven 15 Februari, 2011 När vi ändå är inne på regissörer knutna till superhjältefilmer - vad tror ni om Zack Snyder och en ny Superman-film då? Nolan tackade väl nej till det jobbet, men ska väl producera har jag för mig? Jag är inte så där jättepepp på Stålmannen, men även här ska det bli kul att se hur pass mycket Nolan/Goyer/Snyder-teamet kan utveckla och stöpa om materialet. Det givna att göra för att ge materialet en ny prägel är ju att göra filmen mörkare och för in Stålmannen i en modern, mer dyster värld än den 50-talsaktiga, idylliska och färgglada värld som han hittills synts i, och det är väl därför Nolan har anlitats, för omvanlingens skull. Grejen med karaktären Clark Kent/Stålmannen är ju (som tagits upp på flera håll) att han - till skillnad från Bruce Wayne/Batman (Nolans tidigare lyckade omvandlingsprojekt), är en väldigt tråkig, konfliktlös och antimörk karaktär. Han har inget mörkt trauma som hemsöker honom från det förflutna. Hans psykiska, mentala tillstånd är utmärkt just för att han är en perfekt övermänniska utan en direkt konflikt mellan sina två personligheter - som egentligen inte är speciellt olika då han bara tar på sig en blå dräkt istället för glasögon. Han har inga svagheter i sin personlighet vad gäller relationen till våld, alkohol, droger eller en suspekt syn på kvinnor eller nåt åt det hållet. Han är en helyllekille som egentligen inte kan göras mörk, noirig och modern hur som helst. Allt det här har manusförfattaren David S. Goyer - "the prince of darkness" (Batman Begins, Blade, Dark City), själv pratat om i åratal redan innan han tog sig an projektet att ändå skriva manuset, men det verkar som att han har kommit på något intressant nu (han har hintat om att han haft en intressant idé med karaktären) och jag ser ändå fram emot att se vad de gör med berättelsen. Tv-serien Smallville har ju i alla fall haft en stor fanskara och lite inspiration kan nog hämtas därifrån, även om jag inte tror Goyer har tänkt köra på college-spåret som bas utan som sagt något psykologiskt, mörkare. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
StoffaJ Skriven 16 Februari, 2011 Report Share Skriven 16 Februari, 2011 Det har väl inte kommit fram så mycket om vad "Man of Steel" ska handla om? Eller har jag missat något? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 18 Februari, 2011 Author Moderator Report Share Skriven 18 Februari, 2011 Det låter som att de hoppas få samma succé med denna serie som Nolan fick med Batman. Men det kan bli svårt... Filmen kanske inte blir riktigt lika bra, men många lär se filmen och antagligen får den bättre kritik än de tidigare X-men-filmerna exempelvis. Filmerna har ju en likhet då det handlar om en slags konflikttyngd hjälte (har i och för sig alla bra historier) som beger sig österut för att formas. Ytligt sett blir det som att göra om något som redan gjorts och eftersom Hugh Jackman redan är etablerad i rollen som Wolverine så blir filmen inte helt nyskapande heller, men utmaningen ligger just i hur pass mycket Darren Aronofsky kan utveckla karaktären filmmässigt och det ska bli spännande att se. Aronofsky är i alla fall det antagligen mest intressanta namnet för uppgiften. Wolverine är ju egentligen en ganska komplex karaktär, beroende givetvis på vilken "generation" av Wolverine vi talar om. Logan innan han fått svar om sin bakgrund är, enligt mig den mest intressanta generationen. Han är full av ilska och ångest, frustration över sin okända bakgrund, driven av en instinkt att göra det han är bäst på och han när någonstans en önskan om att passa in, att få tillhöra, även om livet gång efter annan visat att alla han låter komma sig nära förr eller senare råkar illa ut på grund av att han är den han är. Inbillar mig och hoppas på att det är den karaktär som kan intressera Aronofsky mest, att få jobba på djupet med en karaktär, och inte bara koregrafera snygga slagsmål och maffiga explosioner. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omberg Skriven 10 Mars, 2011 Report Share Skriven 10 Mars, 2011 Alla har man någon film som följer en sedan ung ålder, och fortsätter tycka om idag. Jag vet inte vad det är, men Fast and the Furious filmerna har alltid tilltalat mig. Jag gillade de första två filmerna, de var riktigt underhållande. Efter det har det blivit mindre underhållning, och mer löjligt. Trots detta måste jag medge att jag bara skäms lite över erkännandet att Fast Five är vårens just nu mest efterlängtade film http://www.youtube.com/watch?v=GJUdxBaTJPU&feature=player_detailpage Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
wst Skriven 21 Mars, 2011 Report Share Skriven 21 Mars, 2011 Grejen med karaktären Clark Kent/Stålmannen är ju (som tagits upp på flera håll) att han - till skillnad från Bruce Wayne/Batman (Nolans tidigare lyckade omvandlingsprojekt), är en väldigt tråkig, konfliktlös och antimörk karaktär. Han har inget mörkt trauma som hemsöker honom från det förflutna. Hans psykiska, mentala tillstånd är utmärkt just för att han är en perfekt övermänniska utan en direkt konflikt mellan sina två personligheter - som egentligen inte är speciellt olika då han bara tar på sig en blå dräkt istället för glasögon. Han har inga svagheter i sin personlighet vad gäller relationen till våld, alkohol, droger eller en suspekt syn på kvinnor eller nåt åt det hållet. Han är en helyllekille som egentligen inte kan göras mörk, noirig och modern hur som helst. I Smallville så sätter han på sig en ring av röd kryptonit som förändrar hans personlighet avsevärt och ger oförutsägbara effekter på hans psyke. Kanske kan vara något spår? Tycker också att han har ifrågasatt sin existens och vad han skulle göra under hans tidiga år då han blev upplärd i "kristallslottet" av Kal-El och han kunde lika gärna ha blivit mer agressiv och brukat onödigt våld. Finns en hel del att ta från, han var ju inte lika motståndskraftig som han var innan han dog men kom tillbaka till livet igen. Finns en hel del mer också men mitt minne är sämre än hos en dement så kommer inte ihåg speciellt mycket.. Ser mycket fram emot den här filmen då jag sedan barnsben tyckt om Stålmannen. Rekommenderar er att se Smallville också om ni inte redan har gjort det. Tidiga säsongerna är ganska romantiserade där man får lära känna honom och hans vardag, och de två senaste känns mer som "serietidningstv". Grymt bra serie! Man har öppnat upp för en elfte säsong även om man sa innan att den tioende skulle bli den sista. Håller tummarna! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 23 Mars, 2011 Author Moderator Report Share Skriven 23 Mars, 2011 Tyvärr ser det ut som om Aronofsky klivit av som regissör till Wolverine. Förjävla synd, rent ut sagt, hade varit så intressant att se vad han kunnat göra. Jakten på en ersättare har inletts. Be till gud att det inte blir superinhopparen Bret Ratner bara. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 23 Mars, 2011 Filmstar Report Share Skriven 23 Mars, 2011 Tyvärr ser det ut som om Aronofsky klivit av som regissör till Wolverine. Förjävla synd, rent ut sagt, hade varit så intressant att se vad han kunnat göra. Jakten på en ersättare har inletts. Be till gud att det inte blir superinhopparen Bret Ratner bara. Personligen tycker jag det var bra då jag inte hade något intresse av den filmen och tycker han ska koncentrera sig på att ta nästa steg och vinna Oscarn (alltså göra en jäkligt bra film). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 24 Mars, 2011 Author Moderator Report Share Skriven 24 Mars, 2011 Haha, bra argument, Czech! Kan ju inte säga emot. Men jag kan ändå inte låta bli att sörja över att en film som kunnat förändra Super hero-genren, på samma sätt som Nolans Batman Begins gjort, nu aldrig blir gjord. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 24 Mars, 2011 Report Share Skriven 24 Mars, 2011 Tråkigt, då jag börjat längta rejält efter den filmen nu de senaste två månaderna. Dock har ni ju rätt i att han antagligen får mer tid att göra en ännu bättre film. Vill dock gärna veta varför han hoppade av, mer konkret? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nit89ram Skriven 24 Mars, 2011 Report Share Skriven 24 Mars, 2011 Med tanke på att det är Fox som ligger bakom filmen, och de har historiskt sett haft problem med att inte kunna hålla sin fingrar ifrån regissörens arbete, känns det som om det är något sådant som fick Aronofsky att hoppa av. Den officiella anledningen om att Darren inte ville vara för lång tid borta från sin familj för inspelningen känns lite märklig då han borde vetat detta i förhand. Hade gärna sett filmatiseringen och vad Aronofsky skulle kunna göra med materialet, men jag håller samtidigt med om att jag hellre ser honom göra en "riktigt" bra film istället Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 24 Mars, 2011 Filmstar Report Share Skriven 24 Mars, 2011 Vill dock gärna veta varför han hoppade av, mer konkret? Jag läste att det var, precis som Nit89ram sa, att han inte ville vara borta från sin familj under så lång tid (ett år i Europa) och det hade han inte räknat med (att det skulle vara så lång tid). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 24 Mars, 2011 Report Share Skriven 24 Mars, 2011 Vill dock gärna veta varför han hoppade av, mer konkret? Jag läste att det var, precis som Nit89ram sa, att han inte ville vara borta från sin familj under så lång tid (ett år i Europa) och det hade han inte räknat med (att det skulle vara så lång tid). Ja, den anledningen låter ju lite knepig. Han borde ju ha löst den biten innan han överhuvudtaget officiellt tillkännagav att han skulle regissera filmen. Dessutom låter inspelningstiden extremt lång - speciellt för en blockbusterfilm. Inte ens Kubrick hade tagit så lång tid på sig att spela in The Wolverine ju. Inspelningar tar ju oftast runt 1-2 månader och inte ett helt år. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 24 Mars, 2011 Filmstar Report Share Skriven 24 Mars, 2011 Vill dock gärna veta varför han hoppade av, mer konkret? Jag läste att det var, precis som Nit89ram sa, att han inte ville vara borta från sin familj under så lång tid (ett år i Europa) och det hade han inte räknat med (att det skulle vara så lång tid). Ja, den anledningen låter ju lite knepig. Han borde ju ha löst den biten innan han överhuvudtaget officiellt tillkännagav att han skulle regissera filmen. Dessutom låter inspelningstiden extremt lång - speciellt för en blockbusterfilm. Inte ens Kubrick hade tagit så lång tid på sig att spela in The Wolverine ju. Inspelningar tar ju oftast runt 1-2 månader och inte ett helt år. Förmodar att Aronofsky är lite av en perfektionist och tar lång tid på sig. Sen är det kanske inte inspelning under hela perioden utan innefattar även alla möjliga förberedelser. Men visst låter det som lång tid. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.