Jump to content

Diktatorn

yblov

Rekommenderade inlägg

Jag vill tipsa er om att ga och se diktatorn nu när den gar pa bio. Den är himla rolig och att man kunde göra en sån perfekt satir av hitler och 2:a världskriget och allt 1940 det är häftigt. Mitt under kriget.

Näe Charlie Chaplin är min nya idol.

Okej lite i längsta laget men sa manga roliga scener. Ni som har sett den finns det inte vissa likheter med bush och saddam. Men jag undrar skulle nan kunna göra en san här satirfilm om bush och saddam idag?

själv är jag tveksam. eller Vad tror ni?

Tja, förutom det faktum att det kanske är lite överdrivet att jämföra bush med hitler så tror jag nog att det inte finns några hinder i hollywood för att skämta med saddam. Dock skulle nog en hel film om det vara ganska långtråkig. Att göra en film om en amerikansk president har gjorts många gånger. En rolig och kanske lite relevant film i dagsläget är ju "Wag the dog". Men vill du ha en diktatorfilm om bush så är det nog att gå lite väl långt.

• Filmstar

Achtung, diktatorfilm om Bush...? Det är väl snarare en diktatorfilm om Saddam det handlar om. Hur som helst, jag såg Diktatorn för nån vecka sen och konstaterar att Chaplin nog var ett geni. Bara en sån scen som där han är barberare till musik är värd pengarna. Njae, det skulle nog vara svårt att göra en liknande film idag, eller jag vet inte, kanske. I nån av Nakna pistolen-filmerna (eller är det Hot Shots?) så görs det en del satir på Saddam även om inte hela filmen kretsar kring det.

• Filmstar
Saddam är inte tillräckligt intressant att göra en hel film om

Det kan jag i och för sig hålla med om.

Tanovics Ingenmansland visar att det går att göra en komedi (svart komedi men ändå) om krig (och känsliga ämnen) på ett genialistisk sätt även idag.

• 5 months later...

Nu har jag sett Diktatorn.

Filmen handlar, som ni nog känner till, om Hitler eller Hynkel som han kallas här. Den handlar även om en judiska barberare.

Filmen är en komedi kan man direkt se när en varningstext skriver "Any similarities between Hynkel and the jewish barber is purly coincidental". Båda spelas nämligen av chaplin.

Filmen är väldigt rolig tycker jag och speglar dessutom judeförföljelsen i tyskland utan att som Pianisten gräva ner sig i ångest och grymhet.

Jag ger den 4/5. Den här filmen gillade jag verkligen och den bör ses av alla.

Kom ihåg att den gjordes 1940, dvs fem år innan krigets slut och innan nazismens alla illdåd upptäcktes. Min favorit är Napaloni(Mussolini) som till skillnad från sin förebild här faktiskt är ganska storväxt.

om man skulle göra en liknande satir om bush skulle man bli kallad antiamerikan (eller varför inte terrorist?) så det skulle nog inte fungera.

saddam skulle nog gå (anti-irak är ju inget skällsord), men som tidigare nämnt skulle det förmodligen inte bli speciellt intressant.

han har väl inte direkt några kända manér som går att parodiera.

• Filmstar
om man skulle göra en liknande satir om bush skulle man bli kallad antiamerikan (eller varför inte terrorist?) så det skulle nog inte fungera.

Wag the Dog och Primary Colors är väl nåt i den stilen även om de inte handlar om just Bush. Eller? Och Saddam H parodiseras i Hot Shots-filmerna fast det kanske inte är såna parodier du var ute efter?

Ändrad av Jojje

Det här inlägget kanske inte riktigt hör hemma i tråden om "Diktatorn", men på tal om Bush kan jag inte låta bli att nämna att Michael Moores nästa dokumentärfilm "Fahrenheit 9-11" (år 2004), kommer att handla om händelserna efter den 11:e september, varför just USA är ett så stort mål för terrorism, men framförallt banden mellan Bush och Bin Ladin.

Ändrad av mitchie

Wag the Dog och Primary Colors är väl nåt i den stilen även om de inte handlar om just Bush. Eller? Och Saddam H parodiseras i Hot Shots-filmerna fast det kanske inte är såna parodier du var ute efter?

sant. men båda de filmerna är ju gjorda flera år före 11/9. världsläget har förändrats ganska mycket.

när primary colors kom spekulerades det om en bill clinton-parodi. john travolta är ju ganska lik honom i den.

jag har inte sett hot shots, så jag vet inte...

• Filmstar
USA älskar ju sina hjältar och presidenten ska väl helst vara hjälte för att en film ska fungera kommersiellt. Titta på Air Force One där Harrison Ford spelar president som tar hand om terroristerna.
Eller Bill Pullman som president i Independence Day där han rattar spakarna på ett stridsplan.

sant. men båda de filmerna är ju gjorda flera år före 11/9. världsläget har förändrats ganska mycket. när primary colors kom spekulerades det om en bill clinton-parodi. john travolta är ju ganska lik honom i den.

Sant. Jo, det är nog inget snack om att det är Clinton det handlar om. Kolla in filmpostern:

91m.jpg

Hot Shots är ju Nakna Pistolen-humor och Saddam framställs som en clown. Inget större djup. Men nog tror jag amerikanerna gillar att parodiera Saddam (och Bin Laden också som bor i en grotta osv.).

Ändrad av Jojje

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Skapa nytt...