Jump to content

starka minnen

Batuss

Rekommenderade inlägg

HMM svår fråga faktiskt, en film som i sig verkligen grep mig var tjuren från bronx, men när det gäller scen måste det vara en kubrick.

En av de mäktigaste scenerna är för mig i clockwork orange när alex är under behandling och hur den underbara beethoven musiken hörs i högtalarna, det är magnifikt. Det är så snyggt filmat, så snyggt gjort och så suveränt spelat.

"(/&!(/!#SPOILER"(/#"(/##(/"#

En annan klassisk scen som jag fick speciell känsla för är scenen där marlon brandos rollfigur vito corleone i gudfadern 1 blir skjuten, det ger faktiskt mig rysningar, för det är så skickligt gjort med de brun/beiga och samtidigt starka färgerna. Ja det är sannerligen underbart.

• Filmstar

Några starka minnen:

SPOLIERS!

Starwars episod 5:

När Darth Vader berättar att han är Lukes far. Oslagbar scen, med miljön och allt.

Gudfadern:

Man kan väl inte utesluta hästhuvud-scenen!

Psycho:

"Dusch-scenen" som alla känner till. Ger mig fortfarande rysningar varje gång jag ser den.

• Moderator

Det har berott på vilken ålder jag varit i när jag sett filmen.

Den första starka känsla jag fått av en film var när jag var typ 8 år och såg Klockan klämtar för dig, med John Wayne och Ingrid Bergman. Har ingen aning varför, har inte sett filmen sedan dess. :-)

Några år senare var det The Neverending Story som fick mig att gå i trans i flera dagar.

Ändå några år senare var det Ralph Maccios pelikanspark i The Karate Kid som fick mig att rysa.

Sen har de blivit fler:

Slutscenen i Rocky

När Samuel L Jackson blir uppäten i Deep Blue Sea

När Moses delar havet i Prince of Egypt

Slutscenen i La vita e Belle (tårarna sprutade)

När Jason Patrick rann in i helikoptern i T2

Slutscenen i Tillsammans som Ovän sa, men även när Göran gör upp med flickvännen Lena.

Stjärnexplosionen i Dragonheart.

När John McClane (B Willis) hoppar ner från skyskrapan med brandslangen om midjan i Die Hard.

Slutscenen med John Coffey (Michael Clark Duncan) i Den gröna milen.

...för att nämna några

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

• Filmstar

Helikopterkraschen i Matrix.

Sonens tal i Festen och när systern slutligen också avslöjar sanningen vid samma middagsbord.

Sista kvarten i Requiem for a Dream.

Darth Vader med ryggen mot kameran tittandes på stjärnhimlen.

I Psycho när stolen med mamman snurras runt.

När reportern i Natural Born Killers blir galen inne i fängelset och börjar skjuta.

Hela Det spökar på Hill House (The Haunting ('62)). Såg den när jag var typ 10. Skulle jag inte ha gjort! Kunde inte sova den natten.

"Say hello to my little friend" -scenen ifrån Scarface

"- Obi-Wan told me enough! He told me you killed him.

- No, I am your father."

- No, no... It´s not true, that´s impossible." -scenen ifån Starwars episod 5

Gudfaderns:

Hästhuvud i sängen

Brando blir skjuten (det finns en bra parodi scen på den ifrån "Analysera mera")

också måste jag hålla med roadwarrior om beethoven scenen i " A Clockwork Orange" - den är jävligt magnifik!!

:D

Ja analysera mera är en bra film och gudfadern parodin är faktiskt väldigt likt orginalet när det gäller färger och liknande. Sedan är det ju lite kul att Robert de niro som i gudfadern part II spelar vito Corleone som faktiskt är den rollfigur som blir skjuten i gudfadrn även om han i part I spelas av marlon brando. Komplicerat men kul :D

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Skapa nytt...