Peo Skriven 10 Februari, 2003 Report Share Skriven 10 Februari, 2003 Nomineringarna meddelas imorgon tisdag eftermiddag, så jag tänkte att det va hög tid för en Oscartråd. Här kan vi diskutera vilka filmer vi tror vinner. Förhoppningsvis är det en del filmer som blir nominerade imorgon som haft premiär i Sverige. Annars blir det ju lite svårt att diskutera filmerna... I kategorin Bästa icke-engelskspråkiga film hoppas jag Lilja 4-ever kniper en nominering även om jag inte tror det blir så. Finska Mannen utan minne borde bli nominerad. Ungerska Hukkle skulle inte vara helt fel heller, eller kanske mexikanska Fader Amaros synder. 8 kvinnor borde inte bli nominerad tycker jag, men man vet aldrig... Norska Elling blev ju överraskande nominerad förra året. Bland de filmer som nämns i förhandstipsen att bli nominerad för bästa film: Far from heaven About Schmidt Gangs of NY Sagan om de två tornen Chicago Timmarna Adaptation Pianisten Antwone Fischer Jag har sett de fyra första av dessa och där va Sagan om de två tornen och Far from heaven klart bäst. De fem andra filmerna kommer på bio senare under året. Far from heaven har premiär 21 februari. Vi få väl se hur det blir imorgon. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 10 Februari, 2003 Report Share Skriven 10 Februari, 2003 Den två tornen förtjänar massor av oscars men kommer knappast att få fler(eller större) än Sagan om ringen(för det är en mellanfilm). Chicago är en favorit på grund av den massiva marknadsföring som de riktat mot oscar. Gangs of NY är också en favorit för den passar in i formen för oscarssuccséer(Historisk,episk,dyr amerikansk produktion,lång ...) Tror inte Lilja 4-ever har en chans men nog hade det varit roligt att se Modyson få utlopp för sina agressioner mot USA under sitt tacktal. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Skriven 10 Februari, 2003 Author Report Share Skriven 10 Februari, 2003 Ja, jäklar va kul om Moodysson skulle få hålla tacktal. Eller Aki Kaurismäki (Mannen utan minne) som nog har större chans. Hyfsat skön humor och inte allt för road av USA han heller. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 10 Februari, 2003 Filmstar Report Share Skriven 10 Februari, 2003 Tror inte de som inte gillar USA åker över... Blir kul att tippa lite...Tycker det är svårt med bästa film eftersom man inte sett alla. Men bästa huvudroll och lite annat borde man kunna gissa. Bästa manliga huvudroll står iaf mellan Jack Nicholson och Daniel Day-Lewis. Tycker faktiskt Day-Lewis var strået vassare och var en av få som höjde Gangs of New York flera snäpp. Det var en bra film, men Di Caprio och Diaz passade inte in. Tycker t.ex. att Diaz roll kunde blivit borttagen eftersom den inte tillförde något, gjorde bara att filmen blev sämre. Som när Di Caprio och Diaz visar ärr för varann ! Helt onödigt. Hade Di Caprio ersatts med en bättre skådis, säg t.ex. Colin Farrell (som ju är från de brittiska öarna) hade det blivit en riktig succé. Skriver mer när nomineringarna är klara...Förresten, Oscar hålls på min födelsedag, 23:e mars...Man borde nog ta ledigt på måndagen och kolla in galan och vila ut... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 10 Februari, 2003 Report Share Skriven 10 Februari, 2003 Tveksamt om jag kommer att sitta uppe. Man blev så besviken förra året. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 10 Februari, 2003 Filmstar Report Share Skriven 10 Februari, 2003 Vem sänder egentligen Oscar ? Hoppas det inte är TV4, hörde att de bröt för nyheterna Kl.6 när de tyngsta priserna skulle delas ut...Sånt kan de inte hålla på med ! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 10 Februari, 2003 Report Share Skriven 10 Februari, 2003 Har för mig att det var tv4 förra året. Kan nästan va bra med lite avbrott. Oscarsgalan kan bli tråkig annars. Men med avbrott menar ja förståss att man bytar kanal när de sänder reklam. lol Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Skriven 10 Februari, 2003 Author Report Share Skriven 10 Februari, 2003 Sist va det SVT, tror att det ska va SVT i år med. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 10 Februari, 2003 Report Share Skriven 10 Februari, 2003 Sist va det SVT, tror att det ska va SVT i år med. Jaha då kom jag tydligen ihåg fel. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Skriven 10 Februari, 2003 Author Report Share Skriven 10 Februari, 2003 Agneta Bolme Börjefors satt med Fredrik Sahlin och Göran Everdahl i studion och såg tröttare och tröttare ut. Förra årets gala recenserad: http://www.bio.nu/oscar/galarecension2002.shtml Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofu Skriven 10 Februari, 2003 Report Share Skriven 10 Februari, 2003 SVT; De satt väl typ i ett rum med soffor och popcorn och snackade medans det var reklamavbrott i USA. Då var det dåvarande killen från filmkrönikan, betyder det då att vi får Orvar i soffan i år?? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 10 Februari, 2003 Report Share Skriven 10 Februari, 2003 SVT; De satt väl typ i ett rum med soffor och popcorn och snackade medans det var reklamavbrott i USA. Då var det dåvarande killen från filmkrönikan, betyder det då att vi får Orvar i soffan i år?? Jag antar det. Måste säga att jag föredrar honom. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 11 Februari, 2003 Moderator Report Share Skriven 11 Februari, 2003 Missa inte Oscarsgalan för allt i världen. Har sett den de senaste typ tio åren direkt och tänker göra så i år också. Värsta minne är från galan 2000 (måste det ha varit) när TV4 hade det. Precis som någon sa ovan så bröt de sändningen när morgonprogrammet började kl. 6:00. De körde nyheter och väder och framför allt reklam! Sedan klippte de tillbaka till någon prisutdelning som de pratade sönder. Tacktalen fick man aldrig se. Och då talar vi om de tunga priserna, för bästa kvinnliga och manliga huvudroll och film- och regipriserna också. Det är nog enda gången jag skrivit ett mail och klagan någonstans, men då gjorde jag det ordentligt! :-) *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Skriven 11 Februari, 2003 Author Report Share Skriven 11 Februari, 2003 Ingen oscarnominering till Lilja 4-ever däremot en till finska Mannen utan minne. Alla nomineringar finns här (ska snygga till listan snart): Oscarnomineringarna Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofu Skriven 11 Februari, 2003 Report Share Skriven 11 Februari, 2003 Då hejar jag på Spirited Away i den animerade kategorin. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.