Jump to content

Oscargalan

Peo

Rekommenderade inlägg

• Svar 35
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag har en teori som jag tror stämmer när det gäller oscar.

Det är bara "annorlunda" filmer som vinner.

Jag menar vinner en film för bästa manus är det för att det är "annorlunda" manus.

Vinner dom för bästa regi, så är det "annorlunda" regi.

Vad tycker ni om den teorin?

(med annorlunda menar jag också nyskapande)

Jag har en teori som jag tror stämmer när det gäller oscar.

Det är bara "annorlunda" filmer som vinner.

Jag menar vinner en film för bästa manus är det för att det är "annorlunda" manus.

Vinner dom för bästa regi, så är det "annorlunda" regi.

Vad tycker ni om den teorin?

(med annorlunda menar jag också nyskapande)

Ibland kanske, men den bör då ändå följa några regler som tex:

Historiskt tema

Stor Budget och vinst

mm mm

• Moderator

Framför allt är premiärdatum viktigt. Få filmer som har premiär tidigt på året är aktuella i Oscarssammanhang. De flesta filmbolag lanserar sina filmer så sent som möjligt på året, så att de ska vara aktuella när Oscarssnacket drar igång.

Mister_torture, vet inte om jag håller med. Det är snarare popularitet som gäller. Men visst, det är ju nästan uteslutande dramer som vinner de tunga priserna, sällan eller aldrig vinner filmer ur andra genrer. När lammen tystnar är väl den enda uppstickaren här.

Annars tycker jag det är lite logiskt att "annorlunda" filmer anses som bra, i alla fall av de som ser mycket film. Det är väl just det som känns nytt, som inte är som andra filmer brukar vara, som uppskattas av dessa. Så är det nog också i akademins fall, annorlunda är bra och kommer därför med i oscarsdiskussionerna.

Jaha... det verkar som om jag håller med dig i alla fall då! :-)

Sedan drar ju nominering för bästa film alltid med sig nomineringar i andra kategorier, typ bästa klippning, kostym, ljud osv.

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Såg sammandraget igår, och blev glatt överraskad när Gael García Bernal skulle presentera en låt och började prata om att om Frida Kahlo varit i livet skulle hon varit på "den rätta sidan", mot kriget. Han fick väl några burop men det var ändå bra gjort av honom.

Och Adrien Brodys tal... inte av för hackor. Roligt hur han hånglade upp Halle Berry också.. hoho

När jag tittar på såna där galor känns det för det mesta som ett frosseri av inbördes beundran och fåniga klyschor som "I've always wanted to make my mother proud, and now I can make my daughter proud too" (Nicole Kidman). Därför är det skönt med folk som bryter av lite från allt detta och faktiskt kan visa att de lever i verkligheten också. Eller som kan använda sig av den lilla tid de har i rampljuset för att faktiskt säga nåt vettigt.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...