Jump to content

Betygskriterier

Jojje

Rekommenderade inlägg

• Filmstar

Jag chansar och startar en ny tråd om att sätta betyg (så får vi se vad Peo säger ;))

Det var när jag läste en kommentar om detta i *Éowyn*'s Bakshi-recension som jag kom att tänka på det här med betygssystem. Vissa använder 1-5 eller 0-5, andra 1-10, etc. Eftersom jag tycker 1-10 känns som ett onödigt stort intervall, så använder jag 1-5. Fem betygsgrader kan man ju åtminstone hålla reda på. När det sen gäller att sätta själva betyget brukar jag gå på känsla. Nånstans på nätet hittade jag dock några kriterier, som jag tycker känns helt rätt. Jag brukar ha dessa i bakhuvet:

När jag gett en film en 5:a är det oftast pga dessa kriterier. En film som berört mig djupt. En film som fått mig att fundera. En film med vackert foto. En fantastiskt rolig måbrafilm. En perfekt nervkittlande thriller/skräckfilm. En femma är en film man kan se om flera gånger. En film man gärna har i sin filmsamling.

En 4:a är en mycket bra film, elegant genomförd och underhållande. Men det är något som saknas för att det ska bli en klockren femma.

En 3:a är okej. Den är underhållande för stunden. Ingen film man lägger på minnet direkt

En 2:a är ingen bra film. Kunde ev. haft potential genom en bra ide eller bra manus men sen blev filmen dålig ändå.

En 1:a är något som är så infernaliskt dåligt att man blir irriterad på tanken att man ödslat tid på att se filmen överhuvudtaget. Men har man börjat se en film vill man oftast se klart den.

Så vad tycker ni? Visst, kan det vara svårt att sätta ett betyg?

Ändrad av Jojje

Jag tycker du många gånger slog huvudet på spiken, Jojje. ;)

Visst är det svårt att sätta betyg på filmer, speciellt när man tänkt igenom det och äntligen bestämt sig för t ex. en 4. Då blir det ofta så att jag tänker, nämen en 4:a, det fick ju den filmen också, då ska den här ha en 3:a, fast, det fick ju den filmen ja, o.s.v. Man trasslar liksom in sig i sitt eget system.

En sak jag tycker är viktigt för att en film ska få högsta betyget (5, 10 100, whatever...) det är att den medför något nytt. Det finns en rad filmer som är bra i sig men som jag har gett lägre betyg för att den är för lite nytt. Till exempel Swordfish. Det var en häftig film med vissa nya grejer, men i stort följde den samma mönster som vilken annan actionfilm som helst. Dels därför och dels för att det blev lite mycket i slutet (också typiskt för action), fick den 6 av 10 av mig. Den hade säkert lätt kommit upp i 8-9 om man hade ändrat på vissa detaljer, miljön var snygg, storyn ok.

Jag kanske kommer på fler exempel som jag postar sen.

• Filmstar

Jo, egentligen är det onödigare med 1/10, men jag tycker att man visar precis var man står när man har fler antal siffror att bolla med.

drar väl samma lista som du, om det går för sig?

1-5 kör jag med.

5: En film som får mig att må bra efter att jag har sett den. Vackra bilder och främst sköna citat som sätter sig i bakhuvudet (Pulp Fiction). Filmens musik ska vara bra och väl komponerad med scenerna (Star Wars). EN soklar film i min DVDsamling och som jag kan se på flera gånger utan att tröttna (LOTR).

4. Bra film, som bara är lite lite sämre och innehåller lite mindre egenskaper som en toppfilm ska innehålla. Men fortfarande så har filmen en klar plats i min DVDsamling och jag kan se denna flera gånger utan att tröttna.

3. Medelmåttig film som inte berör mig särskilt mycket. Detta är en film som jag kan rekommendera om man inte har så många andra att välja mellan. Ingen film man vill se flera gånger.

2. Ganska dålig film som fortfarande kan ses, men bara knappt. Inte värd att spendera pengar på bio eller hyrning, så endast när den går på TV. Den här filmen rekommenderar inte jag och anser den som en film som inte håller värde.

1. Riktigt urusel film, som inte borde finnas på jorden. Den här ska helt enkelt inte ses, om man inte vilöl ha något att håna och skratta åt.

Svårt att kämpa sig igenom filmen och man somnar på flera olika ställen.

För övrigt mycket bra tråd mister Jojje

tycker också att 1-5 är bättre än 1-10, som kan bli väldigt spretigt. hur stor är skillnaden mellan 7 och 8? (inga logiska förklaringar nu bara!) borde utveckla kanske?

tyckte de där betygskriterierna lät väldigt träffande. fast jag vill kunna sätta en nolla/kalkon också, till de riktigt dåliga filmerna. fast den där ettan lät i och för sig inte så snäll heller när jag tänker efter.

EDIT: jojjes kriterier var det tänkt som när jag skrev det, men greenleafs var också bra... :D

Ändrad av *Éowyn*

Ingen fara Jojje, starta gärna nya trådar och gärna med ett intressant ämne som detta.

I USA har de ju flera olika system, bland annat 1-4 och A-F med plus och minustecken. Rörigt. Föredrar 1-5.

Vad jag funderat lite på är att vissa svenska recensenter ger en film en tvåa av fem och säger sen att det är ett godkänt betyg. What!? För mig betyder en tvåa att filmen inte var godkänd.

Sen tycker jag vissa recensenter, oj nu fick jag nått i halsen *host* wiklund *host, host*, ursäkta, sätter ettor på hälften av alla filmer. Jag menar inte att man nitiskt behöver följa en normalfördelning av betyg (flesta betygen är 3:or, lite färre 2:or och 4:or och ännu färre 1:or och 5:or). Men något åt det hållet ändå.

Eftersom några av er nämnde att en femma ska vara en måbrafilm, så får jag väl säga emot. Det tycker jag inte femmor behöver vara.

• Filmstar
Eftersom några av er nämnde att en femma ska vara en måbrafilm, så får jag väl säga emot. Det tycker jag inte femmor behöver vara.

Det tycker inte jag heller. Det som stod i mitt inlägg var snarare en uppräkning på olika typer av filmer som kan vara en femma, exemplevis då en måbrafilm, en otroligt spännande thriller eller en film som Requiem for a Dream som inte är en måbrafilm. Det var väl Greenleaf som skrev att en femma är en film som man ska må bra av att ha sett. Det kan du väl ändå inte absolut hävda, Grönlöv, eller? Jag mår definitivt inte bra av Requiem for a Dream, men det är ändå en femma i min bok.

• Filmstar
Det var väl Greenleaf som skrev att en femma är en film som man ska må bra av att ha sett. Det kan du väl ändå inte absolut hävda, Grönlöv, eller?

Njae, nu märker jag att jag formulerade må bra riktigt usel, rent sagt.

Det är ju självklart att man inte behöver må bra av alla 10:or som man har sett. T.ex A Clockwork orange eller The shining. Där går det inte att må bra efter att ha sett dem.

Man kan säga att genom att må bra av en film visar att man blev riktigt tillfredställd av filmen. Man får en konstig känsla som tyder på att filmen var riktigt underhållande att titta på och mycket bra.

Så kan man formulera, må bra. Må bra behöver inte vara som en känsla av glädje, just i det sammanhanget.

Nöjda nu? :)

The leaf has spoken. Amen.

• Filmstar
Man kan säga att genom att må bra av en film visar att man blev riktigt tillfredställd av filmen. Man får en konstig känsla som tyder på att filmen var riktigt underhållande att titta på och mycket bra.

Så kan man formulera, må bra. Må bra behöver inte vara som en känsla av glädje, just i det sammanhanget.

Nöjda nu?

Yes box, nu förstår i alla fall jag. :)

Ok, förlåt, missförstod den delen av ditt inlägg.

Det är lugnt. Sen kanske jag ska poängtera att dem betygkriterier som var med i mitt inlägg inte är skrivna av mig. Jag hittade dem nånstans på nätet (kommer inte ihåg var), men jag tyckte dem var perfekta.

Sen håller jag med whatever om att man ibland trasslar in sig i sitt eget system. Man sätter låt oss säga en 3:a på en film. Sen ser man att en annan, som man tycker, sämre film också fått en 3:a. Va fan gör man då?! Man kan ju inte gärna ändra betyget på den andra filmen, och inte heller öka det för den första filmen till en 4:a för då uppstår sannolikt ett samma dilemma (fast tvärtom om ni förstår) på den betygsnivån. Återstår att övergå till 1-10-systemet, men då lär man sitta uppe halva natten och bestämma betyg. Nä, det är nog bara att acceptera att inget betygssystem är perfekt. Jag kommer köra vidare med det hederliga 1-5. Punkt.

Ingen fara Jojje, starta gärna nya trådar och gärna med ett intressant ämne som detta.

Skojar bara. Visste ju att detta var en intressant tråd... men vi är ju alla rädda för Den Allsmäktige... :P

Ändrad av Jojje

Angående vad du sade om 1/10 eller 1/5, *Éowyn*, så brukar jag göra så att jag först sätter 1/5 efter mina inte fullt så konkreta kriterier, sen om jag inte är riktigt säker eller om den står och väger mellan två betyg brukar jag ta till 1/10, får + eller - en poäng där beror helt enkelt på känslan, sånt som är nästintill omöjligt att sätta kriterier på. Så gör jag i alla fall ;)

Tycker det är bäst med 1/5 (hinner inte ha en lång utläggning har bråttom!!)

Dilemmat ligger ju som sagt i det svåra beslutet att ge olika filmer man tycker olika bra om samma betyg. Därför brukar jag ge + och - (vilket kanske i slutändan blir 1/10 ändå!?!?!) som jag tycker kan visa om det är ett svagt eller starkt betyg. Tex fick 28 days later -4/5 eller i värsta fall +3/5. Sedan vet jag inte om detta är bättre än 1/10 då det blir en hel del skalsteg här med, men jag tycker det är svårt att bedömma från 1/10. Kanske borde man vara mer konkret och sätta 1/5 och inte en massa + och - jag vet inte. Donnie darko fick i min filmlista +5/5 (lite överdrivet kanske :D ).

Wiklund sätter alldeles för mycker ettor och 4 till en film som sjätte dagen(?) den är värd högst tre för att det är Arnie och bra underhållning!!! :down:

Bra tråd. Ursäkta att det inte gick att ha quotes eller fetstilt, datorerna i skolan kan inte göra det av någon anledning

jag använder 1-5 systemet men vill också kunna sätta en 0 om det är en riktigt dålig film, för jag vill knappast då ge den en 1:a

5: En riktigt bra film som sitter i huvudet ett bra tag. En film jag vill se om och om igen, en film som förgyller för stunden.

En film som berör och har ett bra, starkt och vettigt budskap

En film där jag måste fundera mycket själv.

En film som sticker ut bland den oerhörda mängden

4: En bra film som också ska beröra mig. Den ska vara seriös och ha ett budskap som tilltalar mig. Den ska vara 'nästan' perfekt och vara djup med många obesvarade frågor så jag får tänka själv

3: En film som i sin helhet är ganska bra men ändå inte riktigt är färdig.

Något fattas och den har ett ganska svagt budskap.

En film som kan göras bättre och utvecklas.

2: En film med en svag handling och som inte kommer till saken någon gång. En film som kan vara lite åt B hållet men ändå lite högre upp.

1: En kass film som är ointressant , med dålig handling och ofta kassa skådespelare.

0: Behöver jag säg mer???

När jag satte mina betygsmallar så var det några filmer jag tänkte på så självklart finns det undantag....kan finnas en mycket kass film trots att handlingen faktiskt är bra , men kunde utvecklats mer.

Ändrad av filmlover_424

• Moderator

Betygsystemet 1-5 fungerar utmärkt här på forumet eftersom en siffra alltid återföljs av motiveringar. Dessutom vågar ni alla dra till och ge höga och låga betyg.

Har ett förflutet som lärare och det är vanligt att man efter avslutad kurs gör en utvärdering på kurser och undervisning. Graderingsskalan 1 - 5 är en katastrof i dessa sammanhang. 90 % av svaren är en trea och raden för kommentarer är tom. Vad säger detta mig? Ingenting, kursen var varken bra eller dålig och jag vet inte varför.

Så egentligen skulle jag föredra 1-4 system. Det är gradering nog. Fundera på det ett tag innan ni förkastar tanken. :-)

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Hur sätter jag ett betyg?

Skall vi se..

En klockren 5:a är en film som får mig att skratta, och som sätter sig kvar i minnet och man kan se om och om igen utan att tröttna (SoR och Mitt stora feta grekiska bröllop)

Där skådespelarna är givna och inget känns fel.. Det är en klockren 5:a det.

En 4:a ger jag till filmer jag verkligen gillar, med mindre fel, kanske att jag inte orkar se den gång på gång, men ändå flera gånger, skådespelarna känns bra, med några små förändringar, filmen är bra, men det är något som inte stämmer (Human Traffic)

En 3:a får filmer jag sett, som känns någorlunda, mer fel än vad man velat ha i filmen och man räknat med, skådespelarna känns inte OK i alla lägen och bakgrunden stämmer inte, en massa förändringar är gjorda och det blir lite virrigt ibland. (TTT, och Mean Machine)

En 2:a Går till filmer jag inte gillar för mycket i världen, skådespelarna är inte bra, bakgrunden känns hela tiden fel, och storyn är värdelös (dr T och kvinnorna, Black Hawk down)

En 1:a Ger jag till de filmer jag sett och absolut inte tycker om, kanske de gjort det som deras syfte var (The Ring) men jag tycker helt enkelt inte om filmen, det är i dessa stunder som personen bredvid blir intressant eller kanske halsduken oj kolla en fläck på skorna, nähä det var det inte.. En 1:a får de filmer jag helt enkelt bojkottar från min film lista..

1 till 5 funkar bra för mig, 1 till 10 känns för mycket....

Ok, här är mina kriterier. (börjar med ettan för att sticka ut lite :P )

1/5

En film som inte ens är sevärd på tv en tråkig hemmakväll. En film som inte har något budskap, någon handling eller komik. En film man skrattar åt.

2/5

En film som inte är värd att hyra eller se på bio, men som man kan se om den går på tv. Filmen ska ha en ok handling och vara lite underhållande. Många filmer som hamnar på det här betyget hade kunnat få högre betyg om de varit mer spännande/roligare/haft ett bättre buskap.

3/5

En film som kan vara underhållande för stunden och kanske värd att hyra, men inget man vill se fler gånger. Det här betyget är det "bredaste", alltså det betyg som sätts på flest filmer (tror jag?). När jag sätter en film på det här betyget är det ofta folk som tycker att den är antingen bättre eller sämre. Jag tycker inte man ska klassa ut en film som bara fått en trea av nån.

4/5

Dessa filmer är filmer som jag kallar "bra" eller "riktigt bra". Underhållande fler gånger man ser den. Bra handling, spännande/rolig och med bra manus, skådespelare och filmning etc.

En film som är både värd att se på bio och hyra, kanske även köpa. En film man tycker om.

5/5

Det här betyget tycker jag är snudd på heligt och missbrukas alldeles för ofta. Det här är en nästintill perfekt film som är ett måste att se. En film man älskar och alltid kommer att älska. En film man garanterat köper på DVD. Ofta när jag tycker att en film bör få det här betyget ger jag den 9/10. Det är för att de "perfekta" filmerna ska få sticka ut lite från resten. Jag är väldigt försiktig med att dela ut det här betyget, och därför har jag ibland lite svårt att acceptera när mina kompisar säger: "Jomen den var jättebra, den får en femma".

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Skapa nytt...