mitchie Skriven 13 Mars, 2003 Report Share Skriven 13 Mars, 2003 Imorgon har, som många känner till, 25th Hour premiär, Nortons nya film. Rösta gärna och skriv om vilken/vilka av hans filmer som är bäst, varför ni tycker just den/de filmen/filmerna, eller i vilken film han gör sin bästa rollprestation...Ju fler åsikter, desto bättre... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 13 Mars, 2003 Filmstar Report Share Skriven 13 Mars, 2003 Har iof bara sett Fight Club, American History X, Red Dragon och The Score med Edward Norton, så jag röstade på The Score där jag tycker han gör sin bästa rollprestation (mest tilltalande). Men i American History X gör han nog sin starkaste roll (var ett tag sen jag såg den). Vilken som är bäst ? Det svarar jag inte på De är alla bra filmer...Ska försöka se 25th Hour snart också. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 13 Mars, 2003 Moderator Report Share Skriven 13 Mars, 2003 (ändrad) Av de jag sätt gillar jag nog Rounders bäst. Han kommer väl tillrätta som den ettrige skitstöveln där. American History X är den bästa filmen av dem, han gör en bra prestation där också, precis som Czachflash säger. Norton är en favorit, han är ofta trovärdig. *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Ändrad 13 Mars, 2003 av Manetheren Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 13 Mars, 2003 Filmstar Report Share Skriven 13 Mars, 2003 (ändrad) Jag har inte sett Norton i alla dessa filmer, men dem filmer som jag har sett honom i är han väldigt trovärdig och gör en mycket bra rollprestation. Dessa filmer har jag sett med honom i: American History X Här är han riktigt bra. Mycket bra film också, men Norton drar upp prestationnivå till högt uppe. Red Dragon Gillar inte ritkigt hans roll i den här filmen. Lite väl lugn och sansad då och då, men nej. Jag tycker inte att han är särskilt speciell i denna film. Fight Club Jag röstade på den här filmen, helt klart. Här är han mycket bra. För övrigt mycket bra film också. Jag gillar honom mycket i denna roll. Härligt. Nej, men det är en riktigt bra skådespelare så jag är ganska intresserad i 25:th hour. Någon som vet vad den filmen handlar om? Ändrad 13 Mars, 2003 av Greenleaf Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 13 Mars, 2003 Filmstar Report Share Skriven 13 Mars, 2003 (ändrad) American History X röstade jag på. Tung film där Norton är trovärdig. Furlong spelar också bra. 25th Hour handlar om en snubbes sista 24 timmar i frihet innan han ska in för att avtjäna ett långt fängelsestraff (säger kanske inte så mycket). Den är regisserad av Spike Lee (Do the Right Thing, en favoritfilm). Ändrad 13 Mars, 2003 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Skriven 13 Mars, 2003 Report Share Skriven 13 Mars, 2003 25th hour har jag nyss sett och den va en besvikelse, trots bra skådespelare. Jag återkommer med recension under det närmaste dygnet. Spike Lee har väl i och för sig inte gjort något riktigt lyckat sedan Do the right thing så man borde väl anat att det skulle bli så här tråkigt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 13 Mars, 2003 Report Share Skriven 13 Mars, 2003 Fight club är ju bästa filmen av dem och den röstade jag på. Brad Pitt stjäl ju iofs mycket uppmärksamhet men jag tycker ändå han gör sin bästa rollprestation där. American History X är en överskattad skitfilm vars orimliga story totalt förstör filmupplevelsen och som endast får bra kritik på grund av att det är ett pk-ämne. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mitchie Skriven 13 Mars, 2003 Author Report Share Skriven 13 Mars, 2003 (ändrad) Personligen så tycker jag att "Fight Club" (som jag själv röstade på), är Nortons bästa film. Faktum är att det är en av de absolut bästa filmerna någonsin. När denna film släpptes väckte den en enorm uppståndelse, och det blev en livlig debatt, bl.a. har den kallats för "världens farligaste film", och många menar att det är en våldsam, facistisk film, där man bl.a. får lär sig hur man gör hemmagjorda bomber. Jag tror att "Fight Club" kommer några årtioden i framtiden att bli vad "Taxi Driver" och "Clockwork Orange" är idag. Man får ju inte glömma att också dessa klassiker, som idag räknas till det bästa som gjorts, möttes av väldigt blandade reaktioner vid premiären. Filmen har kritiserats för att vara fascistisk. Det är en anklagelse, som är knepig att hantera, men jag gillar att vi gjort en film som handlar om fascism, men som inte tar ställning - vi ger inga lösningar. (David Fincher. Citatet är hämtat från Total Film nr 7/8 December 1999) Fight Club är en kontroversiell, provokativ film, som får en att tänka på hur vi värderar saker och ting, i vårt moderna konsumtionssamhälle. Det är en ond, svartsynt saga, där den egentliga handlingen inte avslöjas förrän mot slutet av filmen: glöm Sjätte Sinnets "plot twist"...det här är någonting helt annat ! David Fincher, som fick sitt konstnärliga genombrott med Se7en (också det en mycket bra film) har också här visat att han är en mästare på det visuella. Fotot är mörkt och lite grovkornigt, vilket passar filmen perfekt. Filmen borde ha, utöver nomineringen för bästa ljud, blivit oscarnominerad för Bästa Film, Bästa Regi, Bästa Manliga Huvudroll (Norton), Bästa Manus, Bästa Foto, Bästa Manliga biroll (Brad Pitt) och Bästa Kvinnliga biroll (Helena Bonham Carter), men vi vet ju hur konservativa de som sitter i oscarakademin är. På en god andraplats hamnar mästerverket American History X, som trots några svackor i manuset är fantastisk och definitivt inte överskattad. Här gör Norton sin absolut bästa rollprestation, som den omvände nynazisten Derek Vinyard, som försöker förhindra sin bror, att gå i samma fotspår som han själv. Han gör en oerhört stark och fullständigt trovärdig rolltolkning (jag kommer aldrig att glömma scenen utanför shoppingcentret, när Derek talar som gängets ledare eller den när han arresteras av polisen efter det omskakande brott han har begått, detta är skådespeleri). Hinner inte skriva mer nu, får uppdatera inlägget senare... Ändrad 13 Mars, 2003 av mitchie Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 13 Mars, 2003 Report Share Skriven 13 Mars, 2003 Instämmer i din hyllning till Fight Club. En av den andfull av filmer som jag anser förtjänar en 5:a. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 14 Mars, 2003 Moderator Report Share Skriven 14 Mars, 2003 Jag hade precis fått reda på att jag inte skulle få fortsatt anställning på mitt förra jobb. Det tog ner mig totalt. Kände mig ensam och oälskad och deppade nåt oerhört. Min medicin då bruker vara att hyra en film för att få nåt annat att tänka på. Hyrde Fight Club. Visade sig inte vara världens bästa film om man är deppad! :-) *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 14 Mars, 2003 Report Share Skriven 14 Mars, 2003 Hahahhahaha stackare...nej Fight club är verkligen ingen film att se då du är deppad (annars är den mycket bra!!!) Hoppas du inte tog illa upp att jag tog mig friheten att skratta Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mitchie Skriven 14 Mars, 2003 Author Report Share Skriven 14 Mars, 2003 Kom just hem från "25th Hour" och måste säga att jag inte alls håller med bio.nu's recensent. Jag håller snarare med Orvar Säfström och tycker att filmen är mycket bra och förtjänar 4 i betyg. Skådespelarprestationerna är mycket starka, av Ed Norton, Barry Pepper, Philip Seymour Hoffman, Roasario Dawson, Anna Paquin och sist, men inte minst, Brian Cox, som den välmenande fadern. Detta är en gripande och ganska sorglig film om en mans öde och den ångest han känner inför sitt framtida 7-åriga fängelsestraff. En film som fångar stämningen efter 11 september, på ett bra sätt. Scenen där Monty får ett raseriutbrott över alla etniska grupper i New York, över sina närmaste, och slutligen sig själv är redan en klassiker. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
VitoCorleone Skriven 16 Mars, 2003 Report Share Skriven 16 Mars, 2003 Av dom jag har sett röstade jag på Fight Club Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knuckles Skriven 17 Mars, 2003 Report Share Skriven 17 Mars, 2003 Av dom jag har sett röstade jag på Fight Club Tycker jag också. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.