mitchie Skriven 16 Mars, 2003 Report Share Skriven 16 Mars, 2003 (ändrad) På måndag nästa vecka, dvs den 24:e mars, sänds årets oscargala. Vilka tror ni blir årets oscarvinnare för bästa film, regissör, skådespelare, manus, specialeffekter, mm? Själv tippar jag på "Timmarna", som årets oscarvinnare, även om "Chicago" har flest nomineringar. Personligen så tycker jag att mästerverket "Sagan om de två tornen", borde vinna oscarn för bästa film, men den har inte en chans att vinna, eftersom den varken är nominerad fär Bästa Regi, eller bästa manus. Många tror att den stora belöningen kommer nästa år, i och med "Sagan om konungens återkomst". Jag tycker att "Road to Perdition" och "25th Hour" borde ha blivit nominerade istället för "Chicago" och "Gangs of New York". Bästa regissör blir antingen Stephen Daldry, eller Rob Marshall, även om Martin Scorsese är hett tippad av många inom branschen, med tanke på att han aldrig vunnit en oscar tidigare. Men den stora frågan kvarstår: varför blev inte Peter Jackson nominerad !? Bästa manliga huvudroll blir utan någon som helst tvekan Daniel Day-Lewis, som den vrålande, färgstarka karaktären "Bill the Butcher". Han har kammat hem i princip varenda kritikerpris och vunnit även Screen Actors Guild Awards, och BAFTA Awards. Detta medför att Day-Lewis blir den 8:e personen som har vunnit oscar för bästa manliga huvudroll två gånger. (Hans första oscar var för "Min vänstra fot", där han spelade den irländske konstnären Christy Brown, en helt suverän rollprestation i en mycket bra film). Men även om Day-Lewis är strålande som "Bill the Butcher"; så hejar jag nog ändå på Jack Nicholson, som den gamla och tråkige Warren Schmidt. Nicholson går verkligen in i rollen, och spelar sin ålder. Bästa Kvinnliga huvudroll går antingen till Nicole Kidman, eller Julianne Moore (personlig favorit). Det skulle vara pinsamt om Renée Zellweger vann i den här klassen. Bästa Kvinnliga biroll blir förmodligen Catherine Zeta Jones, som Velma Kelly. Själv hoppas jag på Kathy Bates för "About Schmidt". Bästa manliga huvudroll blir Chris Cooper. Bästa manus Adaptation. Bästa utländska film blir nog "Hero", som jag bara måste gå och se, med tanke på hur bra trailern var: vackra färger, storslagna strider, några av kinas största skådespelare... Sist men inte minst så hoppas jag starkt på "Bowling for Columbine", som bästa dokumentärfilm...annars skulle jag bli enormt besviken. Ändrad 16 Mars, 2003 av mitchie Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
VitoCorleone Skriven 16 Mars, 2003 Report Share Skriven 16 Mars, 2003 Jag hoppas väl mest på Sagan om de två tornen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokig flicka Skriven 16 Mars, 2003 Report Share Skriven 16 Mars, 2003 Jag vill at sagan om de två tornen skall vinna... Men eftersom om att aldrig någon av den jag vill skall vinna vinner så kommer det inte att bli så... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 16 Mars, 2003 Report Share Skriven 16 Mars, 2003 pianisten kommer helt klart att vinna, men personligen hoppas jag på Lotr.....men vi får se!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 16 Mars, 2003 Report Share Skriven 16 Mars, 2003 Jag hoppas på TTT men vet att chicago vinner. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 16 Mars, 2003 Filmstar Report Share Skriven 16 Mars, 2003 Nej, jag tror på Chicago faktist. Inte för att jag har sett den filmen, men det är en typisk film som juryn brukar gilla. Med sina 13 nomineringar så borde den kamma hem minst ett par. Som många trogna LOTR-fanatiker så hoppas jag på Sagan om de två tornen, men dem kommer nog inte få så mycket i bagaget. Men dem har väl kvar priset för bästa datorgjorda karaktär? Den vinner Gollum i alla fall. Star Wars kan faktist få någon för bästa datoranimerade effekter. Dels för att dem är snygga om man tänker efter och dels för att det är så många i hela filmen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 16 Mars, 2003 Report Share Skriven 16 Mars, 2003 Det finns väll ingen oscar för bästa datorgjorda karaktär. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 16 Mars, 2003 Report Share Skriven 16 Mars, 2003 datoranimerade effekter, inte karaktär.. tror jag iaf Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 16 Mars, 2003 Report Share Skriven 16 Mars, 2003 Det finns en för bästa specialeffekter Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mitchie Skriven 16 Mars, 2003 Author Report Share Skriven 16 Mars, 2003 (ändrad) Den för bästa specialeffekter kommer garanterat gå till "Sagan om de två tornen" ! Gollum, Battle of helms deep, någon? Ändrad 16 Mars, 2003 av mitchie Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knuckles Skriven 17 Mars, 2003 Report Share Skriven 17 Mars, 2003 Jag hoppas väl mest på Sagan om de två tornen jag hör att du inte sett gangs of new york. Den är säkert jätte bra. Don't you think!? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 17 Mars, 2003 Report Share Skriven 17 Mars, 2003 Jag hoppas väl mest på Sagan om de två tornen jag hör att du inte sett gangs of new york. Den är säkert jätte bra. Don't you think!? Tycker inte GoNY var speciellt bra. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 17 Mars, 2003 Filmstar Report Share Skriven 17 Mars, 2003 Jag tycker att GoNY var ganska bra. Själva filmen och Daniel Day Lewis var bra (Lewis var strålande). Däremot var Leonardo DiCaprio och Cameron Diaz helt fel, vilket gjorde att filmen tappade i betyg. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 17 Mars, 2003 Moderator Report Share Skriven 17 Mars, 2003 Är en stor älskare av Oscarsgalan. Har inte missat den de senaste tio åren. I år är det inte så kul dock, eftersom jag inte kommit iväg och sett nån enda film som är nominerad! Urtrist. Ja, ok.. TTT har jag så klart sett, och Spider-Man och StarWars. Men de är inte med i resonemanget om de tunga priserna (sorry TTT) Min bedömning går alltså helt på känsla. Bästa film: Chicago. Ligger rätt i tiden, ekonomiskt framgångsrik och lite annrolunda än de övriga. Flera stora namn medverkar. Den ligger på allas läppar just nu, det avgör. Bästa manliga huvudroll: Daniel Day Lewis. Allas favorit. Länge sedan han vann. Bästa kvinnliga huvudroll: Julianne Moore. Det är hennes tur. Också för att det blir en amerikan i år, de "andra" fick sitt förra året. Hur Diane Lane fick en nominering för fega Unfaithful förstår jag inte. Hon var bra, visst men inte så bra. Bästa manliga biroll: Ed Harris. Den här säger jag med hjärtat. Mannen är ett under av skådespelartalang, men han har missat statyn varenda gång. Han borde fått den förra året för hans fantastiska agerande i Pollock. Har ni inte sett den så gör det! Om så bara för att få se honom. I år MÅSTE det var hans tur! Bästa kvinnliga biroll: Cathrine Zeta Jones. Alla vill se den höggravida Zeta äntra scenen. Bästa regi: Martin Scorsese. GONY får inget för bästa film, så Scorsese får denna. Också för lång och trogen tjänst och för att det är hans tur. Här är alltså listan. Bara att skriva ut och bocka av framför TV:n! :-) *Håller tacktalet, bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knuckles Skriven 18 Mars, 2003 Report Share Skriven 18 Mars, 2003 Tycker inte GoNY var speciellt bra. Vilken tyckte du ska vinna då? Jag tycker Gangs of New York. Men men alla har ju olika smak som sagt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.