Filmstar Czechflash Skriven 15 Maj, 2003 Filmstar Report Share Skriven 15 Maj, 2003 (ändrad) Ok, jag tänkte bredda mina vyer och ta en titt på skräckfilmer. Då menar jag riktiga, inte dagens tonårsfjanteri... Vad jag undrar över är om det finns någon där ute som har sett några bra sådana filmer ? Det verkar som att de bästa kom mellan mitten av 60-talet fram till mitten av 80-talet, med en höjdpunkt under 70-talet...Jag vill ha tips från alla som sett kultfilmer och klassikers, bra som dåliga. Vad jag även vill veta är var man kan få tag på de lite mer ovanliga filmerna (om man nu inte vill köpa dem, utan bara hyra). Om det finns något ställe (I Stockholm) där man kan köpa/hyra ovanligare filmer vore det jätteintressant ! Regissörer är även välkomna. Dessa är väl bland de största: Dario Argento George A. Romero Lucio Fulci Av de nämnda regissörerna ovan, är jag intresserad av dessa: Dario Argento: Deep Red (Profondo Rosso) - 1975 Suspiria - 1977 Opera (Terror at the Opera) - 1987 Point of Terror/Phantom of Terrror/The Bird with the Crystal Plumage - 1970 Tenebre (Unsane/Ynder the Eyes of the Assasin/Shadow) - 1982 Four Flies on Grey Velvet/Four Patches of Grey Velvet - 1971 Phenomena (Creepers) - 1985 George A. Romero: Martin - 1978 (resten av de kända/"bra" finns att få tag på) Lucio Fulci: The Beyond - 1981 Don't Torture a Duckling/Don't Torture the Duckling - 1972 The Naples Connections/Contraband/The Smuggler - 1980 The House Outside the Cemetery/The House by the Cemetery - 1981 Schizoid/A Lizard in a Woman's Skin - 1971 Tack på förhand ! Ändrad 15 Maj, 2003 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 15 Maj, 2003 Filmstar Report Share Skriven 15 Maj, 2003 Jo, det är även dags för mig att börja titta på det, för mig, okända området inom film. Skräckfilmer har jag verkligen inte sett många av. Det ska gå någon film i helgen har jag för mig som heter Village of the damned. Jag kommer ihåg att jag började att titta på den när den gick förra året, men jag såg aldrig klart den. Är den sevärd? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 15 Maj, 2003 Filmstar Report Share Skriven 15 Maj, 2003 Jag har också tänkt se/spela in den går på (TCM). Det är den gamla versionen i svartvitt...Men det är nog mer en psykologisk skräck/rysare än en verkligen skrämmande visuellt som de jag var intresserad av att få reda på mer om. Men man vet aldrig. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 15 Maj, 2003 Report Share Skriven 15 Maj, 2003 Började intressera mig lite för detta (kanske inte det där gamla och klassiska) då jag började låna film av en kompis som har något udda smak och anser att Stephen kings filmer är de bästa i filmhistoria Night of the living dead Har setts av många här vad jag hört. Romeros klassisker som jag tycker är en riktigt bra zombiefilm Day of the dead Tredje i samma triologi, men mycket sämre än den första, inte samma humor. En scen i filmen kan även liknas en annan scen i 28 dagar senare. Huset som gud glömde Den första duger väl som smågodis, men detta är verkligen inte bra. Huset som gud åter glömde Orginaliteten hos svenska översättare är underbar. Helt mystisk historia med vissa roliga äckelscener den första saknade Terror på elmstreet Lustig freddy krueger som springer runt i folks drömvärldar. Denna är faktiskt lite småkul. Evil Dead En av de sämsta filemr jag sett. Vissa ser det som ett genidrag, men att se avhuggna zombielemmar tilltalar inte mig.... Rose Red Alla tiders sämsta Stephen King film jag har sett i alla fall. Den suger stenhårt med dåliga skådisar och pinsamma effekter. De du nämnt har jag knappt hört om men man måste alltid vara beredd att vidga sina vyer Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 16 Maj, 2003 Filmstar Report Share Skriven 16 Maj, 2003 Stephen kings filmer är de bästa i filmhistoriaFilmer som bygger på Stephen King-böcker, tack! Day of the deadTredje i samma triologi, men mycket sämre än den första, inte samma humor. En scen i filmen kan även liknas en annan scen i 28 dagar senare. Dawn of the Dead är bra (del 2 i trilogin). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 16 Maj, 2003 Report Share Skriven 16 Maj, 2003 (ändrad) Filmer som bygger på Stephen King-böcker, tack! Jo jag vet men det orkar jag verkligen inte skriva. Han gör ju faktiskt framträdande i massor av sina filmer. vilken hitchcocktjuv!!!! Jag vill se Dawn of the dead har hört att den ska vara intressant Ändrad 16 Maj, 2003 av roadwarrior Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 17 Maj, 2003 Filmstar Report Share Skriven 17 Maj, 2003 Hohoho, se vad Greenleaf hittar på nätet. Klippt ut från recension på The Ring (originalet) av #: ... är att en amerikansk remake av "Ring" är på gång. Strålande. Vi behöver ännu ett skitvärdelöst, själlöst Hollywood-plagiat lika mycket som vi behöver ett kärnvapenkrig. Man kanske skulle banda "Sadako's Video", skicka till de högsta hönsen i Hollywood och hoppas på det bästa. Fast en urvattnad mjukis-version kanske passar jänkarna alldeles utmärkt. Se vad fel man kan ha. Inte bra att ha förutfattade meningar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Downup Skriven 17 Maj, 2003 Report Share Skriven 17 Maj, 2003 Hmm Skräck för mig. Det är när man hör ljud och slag mot väggar mm Riktigt äkligt är när det inte är filmat med riktiga filmkamera. Utan en vanlig hemma kamera. Tittar man på tv när program kommer som Exempel "Tror vi på spöken" Så får man se en som har filmat något skumt på övervåningen eller något sådant. Det ger mig . Sånt gillar jag inte! Men om någon står med en motorsåg och slafsar ihjäl någon det är bara trams. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 18 Maj, 2003 Filmstar Report Share Skriven 18 Maj, 2003 (ändrad) Downup: Jag håller med, jag tycker det är mer skrämmande när det är rysligt (man får en känsla av att något kommer hända och en spänning byggs upp). Däremot är det inte lika skrämmande när någon går omkring med en motorsåg eller liknande eftersom det känns, som du skrev, som trams...Men Halloween är bra ! Orsaken är musiken plus att det är en blanding av "slash" och ryslighet. Ändrad 18 Maj, 2003 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 18 Maj, 2003 Filmstar Report Share Skriven 18 Maj, 2003 Jag har sett den asiatiska skräckfilmen The Eye. Skriver mer om den här. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Downup Skriven 18 Maj, 2003 Report Share Skriven 18 Maj, 2003 Ingen som har dom äkta banden av blairwitch? <_> Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sphear Skriven 23 Mars, 2004 Report Share Skriven 23 Mars, 2004 Jag har än inte sett en skräckfilm som verkligen skrämt en sådär psykologiskt som man skulle vilja att den gjorde. Man har väll känt sig lite smårädd men aldrig katastrofalt rädd så man kollar under sängen 4 ggr innan man somnar. När det gäller kommande skräckfilmer så hoppas jag verkligen på att Christophe Gans och teamet på konami är så att fånga den känsla som finns i spelet Silent Hill och föra över den till film. Det är värre att spela dom spelen än att se skräckfilmer. Bara dom inte gör det till en ny action/thriller som Resident Evil, spelet är bättre i den frågan. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.