Jump to content

10 Bästa Krigsfilmerna


Czechflash

Rekommenderade inlägg

När det gäller apocalypse now så är den bra ända till Brando träder in i bilden för då tycker jag den spårar ur.

 

Det beror väl på vad man menar med "spårar ur". Jag tycker det är intressant hur verklighetsbilden förvrids och hur galet precis allting är bland Brandos gäng. En följd av kriget, och det hände ju faktiskt att befäl blev något galna under Vietnamkriget. Fast nog om detta, tråden är ju inte till för diskussioner kring enskilda filmer. =)

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 95
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Plutonen

Den tunna röda linjen

Full metal jacket

Ärans män

 

När det gäller apocalypse now så är den bra ända till Brando träder in i bilden för då tycker jag den spårar ur.

 

Håller med dig på den punkten Reptile. Men under tiden är den riktigt bra.

Martin Sheen passar perfekt i rollen precis som hans son i Plutonen.

Andra minnesvärda skådespelare i Apocalypse är Robert Duvall och Dennis Hopper (Var nära på att skriva Anthony Hopkins för jag lyckas alltd blanda ihop dessa två skådspelare).

Link to comment
Share on other sites

Apocalypse now . Jag vet inte men jag tycker den blir mest bara tråkig där. Jag tycker som sagt inte filmen är dålig men skulle nog ändå kunna lägga in den i överskattat tråden.

 

Vad gäller Pluttis Så har det alltid vart en favorit. För den är precis som en krisgfilm ska vara, ingen riktigt tydlig handling. Och man ser hur Charlies karaktär förändras från pojke till man. Sen är det ju ingen amerikahyllning som många amerikanska krigsfilmer lätt blir. We were soldiers är ett typexempel. Sen är ju Tom Berenger strålande i filmen. Synd att karln inte kan välja roller.

 

Den tunna röda linjen Kändes som ett mästerverk direkt när jag såg den. Den är otroligt vacker om man nu kan säga så om en krigsfilm. Just soldaternas tankar är väl egentligen det man många gånger undrar över. Och vilken skådespelarensamble.

 

Full metal jacket. Ja det tog ju tid innan denna film släptes på video. Egentligen borde jag kanske inte gilla den som jag gör eftersom jag tycker att Matthew Modine känns ganska fel som Private Joker. Men det fungerar ändå kanske för att alla runt omkring honom är så bra. Adam Baldwin inte minst. Filmen är ju egentligen i två delar kan man säga. Ibland kan någon del kännas mindre intressant när det blir så med en film men båda är minst lika bra i detta fall.

 

Ärans män Denzel fick väl en Oscar för sin rollprestation. Den är grym och brutal och visar väl ganska bra hur brutalt detta krg egentligen var. Och vem kunde tro att Matthew Broderick och Cary Elwes skulle fungera så bra i allvarliga roller. För ser man Cary tänker man men in tights och ser man Matthew tänker man Fira med Ferris. Ja, i alla fall jag gör det men så är jag väl lite knäpp också.

Link to comment
Share on other sites

Sen är det ju ingen amerikahyllning som många amerikanska krigsfilmer lätt blir. We were soldiers är ett typexempel. Sen är ju Tom Berenger strålande i filmen. Synd att karln inte kan välja roller.

 

Tycker faktiskt We were soldiers är en bra film. Kan bero på att jag såg den på bio första gången. Är lite av en Vietnamkrigsfanatiker oxå... Läste faktiskt boken efteråt och mycket i filmen stämmer väl överens med boken. Dock så finns det en fortsättning på historien som tyvärr inte fanns med i filmen (kanske upplägg för en tvåa???).

Vidare tycker jag att Tom Berenger gör en ganska hyffsad roll i Sniper 1. Tycker inte tvåan är helt urkass heller.

Link to comment
Share on other sites

Sen är det ju ingen amerikahyllning som många amerikanska krigsfilmer lätt blir. We were soldiers är ett typexempel. Sen är ju Tom Berenger strålande i filmen. Synd att karln inte kan välja roller.

 

Tycker faktiskt We were soldiers är en bra film. Kan bero på att jag såg den på bio första gången. Är lite av en Vietnamkrigsfanatiker oxå... Läste faktiskt boken efteråt och mycket i filmen stämmer väl överens med boken. Dock så finns det en fortsättning på historien som tyvärr inte fanns med i filmen (kanske upplägg för en tvåa???).

Vidare tycker jag att Tom Berenger gör en ganska hyffsad roll i Sniper 1. Tycker inte tvåan är helt urkass heller.

 

Fan Lorenso jag börjar bli riktigt orolig för dej. <_>

 

Angående we were soldiers så är det väl kanske bara jag som har så svårt för den där äckliga amerikanska patriosmen. Just scenen där vietnamesen hittar den amerikanaska flaggan är riktigt "vidrig". hu vad jag hatar sånt.

 

Sniper gillade jag också när jag var liten ;)

Link to comment
Share on other sites

Sniper gillade jag också när jag var liten

 

hahaha... jo, den borde väll passa i forumet bakis film... Men den är lite cool när Tom kryper i gräset... Fan att jag saknar Sniper 3 i samlingen :up:

 

Vet inte varför jag föll för We were soldiers? Kan vara det att inte hela filmen handlar om just kriget utan att det är ganska mycket för snack. Men visst är det väldans mycket sliskig patriotism i den! För övrigt bra film att testa sitt surroundpacket med! Det viner lite kulor här och var i tvrummet...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Verkar som om ingen har sett Bravo, Two, Zero

 

Riktigt bra Engelsk krigsfilm som handlar om Gulkriget (det första)

 

För övrigt kan jag bara tillägga att Das Boot och Stalingrad förjtänar att hamna högre upp på tio i topplistan. Givetvis ska de ses på originalspråket.

 

Hotel Rwanda är en av de bästa filmer jag har sett men är tveksam till om den kan kallas krigsfilm.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Eftersom ingen tagit upp asiatiska filmer förutom Brotherhood in War? (Taegukgi tror jag är originaltitel med vårt alfabet), så tänkte jag lista två till som är bra:

 

Tora! Tora! Tora! - japansk klassiker, samproduktion med andra länder om jag minns rätt. Ger Pearl Harbour en liten näsknäpp i kvalité.

Battle of Wits - koreansk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • Filmstar

konstigt att ingen nämner filmen "En bro för mycket" välgjord och realistisk

Mmm, håller med dig. Nu var det länge sen jag såg den, men minns att jag också tänkte att den borde vara mer känd och bli mer uppmärksammad. Är ju trots allt en stjärnspäckad film med namn som Sean Connery, Michael Caine, Gene Hackman, Anthony Hopkins, Ryan O'Neal, James Caan, Robert Redford och Laurence Olivier m.fl.

Link to comment
Share on other sites

Och tranorna flyga (Kalatozishvili, 1957) 5

De två kvinnorna (De Sica, 1960) 4+

Arsenal (Dovzjenko, 1928) 4

Full Metal Jacket (Kubrick, 1987) 4

Det grymma kriget (Ichikawa, 1959) 4

Gå och se! (Klimov, 1985) 4

Aska och diamanter (Wajda, 1958) 4-

Storm över Ryssland (Eisenstein, 1938) 3+

Eldflugornas grav (Takahata, 1988) 3+

Slaget om Alger (Pontecorvo, 1966) 3

 

Alla är inte renodlade krigsfilmer utan en del är om hur det är/var att leva under dessa tider.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...