Jump to content

Projekt - Imdb top #250


Plox

Rekommenderade inlägg

Zombiefilmer...suck. Kan inte någon gå in och styra upp listan en gång för alla. Inte en chans att jag kommer att klara av att se av alla filmerna när folk röstar in skräp hela tiden...

 

Är det nån som sett "Saban Oglu Saban" eller planerar att göra det? Skulle vara intressant att veta vad folk tycker. Den ska ju vara extremt rolig. Den ligger etta på listan över komedier. http://www.imdb.com/chart/comedy På top 250 finns det dock en del komedier som ligger före. Undrar lite över hur det har gått till. Någon kanske vet bättre hur listorna fungerar?

 

(edit: Ursäkta förresten att jag kallar en film jag inte sett för skräp. Det är snarare listan och inte filmerna som irriterar...)

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 514
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Är det nån som sett "Saban Oglu Saban" eller planerar att göra det? Skulle vara intressant att veta vad folk tycker. Den ska ju vara extremt rolig. Den ligger etta på listan över komedier. http://www.imdb.com/chart/comedy På top 250 finns det dock en del komedier som ligger före. Undrar lite över hur det har gått till. Någon kanske vet bättre hur listorna fungerar?

Jag kollade igenom Comedy-listan och där finns minst ett 20-tal östeuropeiska filmer med höga betyg som inte finns med på 250-listan, så jag antar att de behöver fler röster för att kvalificera sig för den (de flesta har ju bara 1000-2500 röster). Men den där Saban Oglu Saban har samtidigt mindre röster än ett antal andra filmer och som ändå inte finns med på listan, så det måste vara nån internet-kupp.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Antar att alla röster räknas på de övriga listorna medan 250-listan krävs att man är en regelbunden röstare. Så det gör nog att det blir lite skillnad i listorna.

 

Jag har inte sett den turkiska filmen, men som jag skrev tidigare så har jag frågat en turkisk kompis som sa att det är en mycket känd film i hemlandet som alla känner till och älskar. Det ska vara en slags Rosa Pantern-lik film vad jag läst iaf. Frågan är om den klarar sig på listan när fler icke-turkar ser filmen, för den får inte så bra betyg av dem än så länge. Kommer nog vänta med att se den iaf.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Men har dom typ öppnat imdb-röstningsfunktionen för allmänheten i Turkiet alldeles nyss eller? Eftersom det plötsligt dyker upp en och annan sådan film på 250-listan?

Ja du, bra fråga. Antingen är det så att det är en "komplott" eller så har den och andra helt enkelt börjat komma upp i antalet röster som gör att de kan slå sig in. Det finns ju en del turkar runt om i världen...

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Nit89ram: Japp, The Lost Weekend är riktigt bra. Såg den under mitt lilla noir-tema (som avslutades i våras), även om just den filmen inte riktigt känns som noir.

 

Czech: Är lite nyfiken på vad du kommer tycka om Eldflugornas grav. Har blivit lite förvånad av att du ändå uppskattat de anime-rullar du har sett, just för att de du har sett (Spirited Away och Prinsessan Mononoke) har varit fantasy-anime.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jojje: Jo, The Lost Weekend är ju inte film-noir. Jag bad IMDb ändra det till endast drama så det gjorde dem. Nu ser jag att de lagt till det igen, irriterande. Men bra är den.

 

Jag har inte ogillat anime än så länge, men samtidigt har det inte varit strålande heller. Jag kan förstå om man gillar genren, men det är som du säger lite för mycket fantasy över det hela för att jag ska kunna ta till mig det helt.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Jag har inte ogillat anime än så länge, men samtidigt har det inte varit strålande heller. Jag kan förstå om man gillar genren, men det är som du säger lite för mycket fantasy över det hela för att jag ska kunna ta till mig det helt.

Mmm, fast grejen är ju att det finns annan anime än fantasy-anime, även fast det verkar vara just den subgenren som blivit populärast i väst (beror väl främst på att Miyazaki främst gör den typen).

 

Haha, ja, tyckte mig minnas att du hade uppmanat IMDb att ändra och att de ändrade. Men nu när jag kollade så såg jag att den (The Lost Weekend alltså) var märkt som Film-Noir igen. Tough luck. :P

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Ja, det är möjligt att jag uppskattar anime mer om jag ser de fantasy-fattigare filmerna. Vi får se, jag har iaf inte blivit frälst.

 

Blev tvungen att skriva till IMDb igen angående The Lost Weekend, haha. Men det är klart, någon annan tycker att det ÄR film-noir och då lägger de till det igen. Man tycker ju att de borde ha lite mer koll själva och om de nu tar bort det måste det ju finnas de som tycker det som jobbar på IMDb och vice versa. Men som sagt, håller med dig om att den är väldigt lite noir (om någon) speciellt i jämförelse med många andra.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är möjligt att jag uppskattar anime mer om jag ser de fantasy-fattigare filmerna. Vi får se, jag har iaf inte blivit frälst.

Sorry, nu blir det OT. Ska bara säga att jag själv tycker bättre om mer realistiska Animéfilmer och samtidigt passa på att fråga om du sett Perfect Blue. Med tanke på din trevliga Noirblogg tror jag att du skulle uppskatta den...

 

Btw, "...fireflies" är inte bara bra anime utan en riktigt bra film.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Sorry, nu blir det OT. Ska bara säga att jag själv tycker bättre om mer realistiska Animéfilmer och samtidigt passa på att fråga om du sett Perfect Blue. Med tanke på din trevliga Noirblogg tror jag att du skulle uppskatta den...

 

Btw, "...fireflies" är inte bara bra anime utan en riktigt bra film.

Nej, den har jag varken sett eller hört talas om vad jag vet, tack för tipset.

 

"Fireflies" kommer nog bli nästa 250-film jag ser.

Link to comment
Share on other sites

Tycker du verkar ha åtminstone en fyra-fem hyggliga filmer kvar på imdb-listan, Czechflash. Även om jag inte sett mer än en så är ju flera inte så svårsedda tycker jag.

 

Eldflugornas grav

Har sagts en del om den och för mig känns den klart intressant.

 

(500) Days of summer

Hyllad independent.

 

Zombieland

Nåja, den blir väl inte kvar länge men den är inte svårsedd.

 

Trollkarlen från Oz

Klassikernas klassiker nästan och har inspirerat en drös med filmer. Denna har jag sett och den är inte jobbig.

Link to comment
Share on other sites

8693.jpg

La Strada - 8/10

Mina tredje Fellini-film och ännu en som jag kan uppskatta.

Anthony Quinn är riktigt bra i den manliga huvudrollen, men det är Giulietta Masina som tar priset. Hon har på kort tid blivit en personlig favorit hos mig och jag ser verkligen fram emot att få se mer av hennes agerande framöver.

 

Hennes agerande i La Strada för tankarna till storheter såsom Chaplin, Keaton och Harpo Marx, och hon passar perfekt in i rollen som den naiva och lite sorgsna clownen.

 

La strada är riktigt sorglig rakt igenom och den enkla uppbyggnaden på historien, är till filmens fördel. Det ger då mer tid åt en som publik att ta in allt och verkligen känna för karakärerna och deras livsöden.

 

Nä, detta var en trevlig bekantskap och en film som jag verkligen kan rekommendera till er som inte riktigt har förstått storheten hos Fellini än.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...