MasterChief Skriven 3 Oktober, 2003 Report Share Skriven 3 Oktober, 2003 Såg om en grymt bra film igår kväll , "Good Will Hunting " . Älskar Matt , Robin och Stellans samspel . Man kan ju knappt tro att den är skriven av Matt och Ben ! ! 2 kämpande okända förmågor . Ena året sitter de hemma och kollar på Oscarsgalan och slår vad om vilka vinnarna är , och nästa år vinner de själva statyetter ! ! ! Snacka om talang . Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 3 Oktober, 2003 Report Share Skriven 3 Oktober, 2003 Såg om en grymt bra film igår kväll , "Good Will Hunting " . Älskar Matt , Robin och Stellans samspel . Man kan ju knappt tro att den är skriven av Matt och Ben ! ! 2 kämpande okända förmågor . Ena året sitter de hemma och kollar på Oscarsgalan och slår vad om vilka vinnarna är , och nästa år vinner de själva statyetter ! ! ! Snacka om talang . Den är bra. Men jag tror jag har sett den 20 ggr nästan. Nu är den enbart tråkig därför. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 3 Oktober, 2003 Filmstar Report Share Skriven 3 Oktober, 2003 (ändrad) Såg om en grymt bra film igår kväll , "Good Will Hunting " . Älskar Matt , Robin och Stellans samspel.Man kan ju knappt tro att den är skriven av Matt och Ben ! ! Ungefär lika svårt som att tro att Rocky skrevs av Sylvester Stallone. 2 kämpande okända förmågor . Ena året sitter de hemma och kollar på Oscarsgalan och slår vad om vilka vinnarna är , och nästa år vinner de själva statyetter ! ! ! Snacka om talang . Och timing. Ändrad 3 Oktober, 2003 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 3 Oktober, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 3 Oktober, 2003 (ändrad) Jojje: Jag hyrde Annie Hall för några veckor sen och tyckte inte den var så jättebra. En trea, men inte mer. Ganska bra känsla, men jag hade hoppats på mer. Samma sak med Manhattan. Men jag förstår om man gillar filmerna. Något fattas för mig dock. Ändrad 3 Oktober, 2003 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 3 Oktober, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 3 Oktober, 2003 (ändrad) Eftersom jag varit borta i över en vecka (pga att internet inte fungerat), har jag istället sett en del filmer. Jag börjar med de jag redan hade sett och skriver inte så mycket om dem mer än betyget. Secret Admirer / Kedjebrevet (1985) +3/5 / ***½ / 6.5 Gotcha! (1985) +4/5 / ****½ / 8.0 Not Another Teen Movie (2001) 3/5 / *** / 6.5 Magnum Force (1973) -4/5 / ***½ / 7.0 Snart följer de övriga 13 "nya" filmerna jag sett... Ändrad 5 Januari, 2004 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 3 Oktober, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 3 Oktober, 2003 (ändrad) Titel: Obsession / Gastkramad År: 1976 Regi: Brian De Palma I rollerna: Cliff Robertson, Geneviève Bujold, John Lithgow Affärsmannen Michael Courtlands liv slås i spillror när hans fru och dotter först kidnappas och sedan dör när de ska fritas. Många år senare i Italien förälskar han sig i en kvinna som är påtagligt lik hans döda fru... Filmen har en lovande början, men sen är den dålig i en timme. Avslutas ganska bra sista halvtimmen eller så med en lite överraskande vändning. Skådespeleriet av Bujold och Lithgow är dock inte det bästa. Jag såg filmen på Cinemateket och en fyra-fem personer lämnade biosalen efter halva filmen. Även om den var dålig under den perioden, förstår jag inte hur man kan lämna en film på bio. Och den blev bättre mot slutet, så jag var glad att de inte fick se det. Betyg: 2/5 / ** / 6.0 IMDb: 6.9 Rekommenderas: Nej --------------------- Titel: Body Double År: 1984 Regi: Brian De Palma I rollerna: Craig Wasson, Deborah Shelton, Melanie Griffith, Gregg Henry, Dennis Franz Jake är en b-skådis som måste flytta efter att ha hittat sin flickvän i säng med en annan man. Han träffar en annan skådespelare, Frank, på en inspelningsplats och får förfrågan om han skulle vilja ta hand om ett hus ett tag. Det passar båda perfekt och för att göra det hela ännu bättre för Jake, visar Frank honom sin "favorit granne", en tjej som varje kväll utför ett "nummer". Jake tittar på henne varje kväll genom sin kikare och sen en kväll en tjuv i hennes närhet. Han bestämmer sig för att följa efter henne och se till att tjuven, som också följer efter henne, inte ska göra henne illa. Samtidigt vill han träffa tjejen och prata med henne...Det hela leder till ett mord och misstankarna leder polisen till Jake. En väldigt oförutsägbar film som både är spännande och komisk på samma gång. Den har även lite Hitchcock-känsla i sig, vilket aldrig är fel. Den är även lite öförklarlig på sina håll, men allt avslöjas mot slutet, vilket höjer betyget. Skön 80-tals musik också. Betyg: -4/5 / **** / 7.5 IMDb: 6.3 Rekommenderas: Ja --------------------- Titel: Das Experiment / Experimentet År: 2001 Regi: Oliver Hirschbiegel I rollerna: Moritz Bleibtreu, Christian Berkel, Justus von Dohnanyi Filmen är baserad på det ökända experimentet i Stanford Prison som genomfördes 1971. Ett nedlagt fängelse byggs om till ett forskningslab med celler, järngrindar och övervakningskameror. I två veckor ska 20 manliga deltagare spela antingen fångar eller vakter. Fångarna ska vara inlåsta och följa, till synes, enkla regler medan vakterna enbart ska hålla ordningen utan att använda fysiskt våld. Alla kan hoppa av projektet när som helst men går då miste om den ekonomiska ersättning som utlovats. I början är känslorna mellan de båda grupperna osäkra och något empatiska. Men snart uppstår gräl och vakterna börjar ta i mer än nödvändigt för att upprätthålla ordning... Gillar idéen som ju till vis del baseras på en verklig händelse. Skådespeleriet är främst bra av huvudvakten, som spelar kyligt och rått. Filmen har bra kameraarbete med bra klipp och en del annorlunda vinklar. Men jag tycker inte den blir så skrämmande som förväntat. Hade nog fått den skrämmande känslan om den spelats in på 70-talet. En sak jag inte tyckte var bra var kvinnan (som huvudkaraktären träffar). Tycker inte hon hade någon som helst påverkan på filmen och man kunde ha tagit bort henne helt och hållet. Man behövde väl någon utifrån, men jag tyckte inte hon tillföre något till handlingen. Betyg: -4/5 / **** / 7.5 IMDb: 7.7 Rekommenderas: Ja Ändrad 5 Januari, 2004 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 3 Oktober, 2003 Filmstar Report Share Skriven 3 Oktober, 2003 Jojje: Jag hyrde Annie Hall för några veckor sen och tyckte inteden var så jättebra. En trea, men inte mer. Ganska bra känsla, men jag hade hoppats på mer. Samma sak med Manhattan. Men jag förstår om man gillar filmerna. Något fattas för mig dock. Tack för visad förståelse, Czechflash. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 3 Oktober, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 3 Oktober, 2003 Titel: Shadow of a Doubt / Skuggan av ett tvivel År: 1943 Regi: Alfred Hitchcock I rollerna: Joseph Cotten, Teresa Wright, Hume Cronyn Charlie (Teresa Wright) blir överlycklig när hennes morbror (Joseph Cotten) kommer tillbaka hem. Men är han bara den charmerande finansmannen från Wall Street eller en kallblodig mördare ? Till en början verkar allt vara som det alltid varit. Men efter ett tag misstänker Charlie att hennes morbror kan vara en mördare som jagas över hela landet. Filmen är stämningsfull, men inte så spännande. Dock blir den lite spännande mot slutet. En rolig detalj är mannen (Hume Cronyn) som ofta kommer på besök och pratar med Charlies pappa om "det perfekta mordet". Just Hume Cronyn skrev manuset till nästa film jag sett av Hitchcock. Skriver mer om Repet nedanför. Både Teresa Wright och Joseph Cotten spelar bra i sina roller. Och just Teresa Wright påminner mig mycket om en viss Naomi Watts i Mulholland Drive med sina ansiktsuttryck. Nästan som om de vore släkt (men det är de nog inte). Betyg: +3/5 / ***½ / 7.0 IMDb: 8.2 (#180) Rekommenderas: Ja, främst för Hitchcock-fans dock. --------------------- Titel: Rope / Repet År: 1948 Regi: Alfred Hitchcock I rollerna: James Stewart, John Dall, Farley Granger Filmen är baserad på en verklig händelse. Brandon Shaw (John Dall) och Phillip Morgan (Farley Granger), två gamla klasskamrater, stryper en tredje, David Kentley och motiverar det för sig själva med att de är överlägsna människor som har rätt att ta livet av underlägsna. Brandon är övertygad om det riktiga i dådet, medan Phillip har betänkligheter. Som en värdig kröning för "det perfekta brottet" har Brandon bjudit in några personer på ett litet party i deras takvåning, bl.a. deras gamla lärare, spelad av James Stewart. Maten låter han ställa upp på kistan som liket ligger i. Hela filmen utspelas i realtid och på samma ställe, vilket gör det extra intressant. Det lär finnas 9 klipp allt som allt och de kommer med 10 minuters mellanrum. Visst märker man av dem, men det är idéen som är intressant och den lyckas ! John Dall, som spelar en av mördarna, spelar bra och kyligt. Däremot är inte James Stewart lika övertygande som han brukar vara i andra filmer. Mycket beror nog på att vikten ligger på mördarna. En sak som jag inte tänkte på/märkte när jag såg filmen, men som framkom av extramaterialet, var att de två mördarna var homosexuella och att det var baserat på en verklig händelse. En klart sevärd Hitchcock som måste ses. Betyg: 4/5 / **** / 7.5 IMDb: 7.7 Rekommenderas: Ja --------------------- Titel: The Internecine Project / Den djävulska planen År: 1974 Regi: Ken Hughes I rollerna: James Coburn, Harry Andrews, Lee Grant, Ian Hendry Den f.d. hemlige agenten Robert Elliott (James Coburn) kommer att bli befodrad till rådgivare åt regeringen. För att förhindra att någon ska vet något om hans förflutna, har han tänkt ut en genialisk plan för att göra sig av med sina fyra medhjälpare - genom att låta dem döda varandra under en och samma natt... Bra upplägg med fyra olika personer som får i uppdrag att mörda varandra. Bra och stämningsfull musik. Filmen börjar lite långsamt innan den verkligen kommer igång. Och slutet gör att betyget bara höjs. Filmen är egentligen bäst under andra delen då den är spännande och bra, plus att den då håller ett högt tempo. Betyg: -4/5 / ***½ / 7.0 IMDb: 5.7 Rekommenderas: Ja --------------------- Titel: Someone's Watching Me! / Hett objekt År: 1978 Regi: John Carpenter I rollerna: Lauren Hutton, David Birney, Adrienne Barbeau, Charles Cyphers Leigh Michaels (Lauren Hutton), flyttar in i en ny lägenhet och skaffar sig ett nytt bra jobb inom TV. Men snart inser hon att någon hör allt hon säger, ser allt hon gör och att det är en man som befinner sig i en av lägenheterna i det stora huset mittemot. Hon får ingen hjälp av polisen och måste då själv ta saken i egna händer. Bra idé som kunde blivit ännu en cool tidig Carpenter film. Men det finns inte mycket spänning i filmen, det känns inte som Carpenter och musiken (som inte är gjord av Carpenter) är tråkig. Men som sagt, en bra idé och inte helt fel. Men man ska inte räkna med en pärla här inte. Betyg: -3/5 / **½ / 6.5 IMDb: 6.4 Rekommenderas: Nej Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 3 Oktober, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 3 Oktober, 2003 (ändrad) Titel: 52 Pick-Up / Dödlig fälla År: 1986 Regi: John Frankenheimer I rollerna: Roy Scheider, Ann-Margret, Vanity, John Glover Roy Scheider spelar en affärsman som har ett förhållande med en ung tjej, trots att han är gift. Tre män pressar honom på pengar och hotar att visa en film för hans fru. När han vägrar betala, visar de en ny film. Den här gången får de hans uppmärksamhet när det visar sig att tjejen blivit skjuten med hans egna pistol och det är hans fingeravtryck på den... Ett fåtal intressanta scener som främst kommer mot slutet. Roy Scheider är alltid cool och det var en av anledningarna till varför jag ville se den här filmen. Men det är en ganska typisk 80-tals film som inte har så mycket att säga, mer än mot slutet kanske. Hade nog gjort sig bättre på 70-talet. En rolig detalj är att Ann-Margret, som jag inte gillar, faktiskt är född i Sverige och heter Olsson i efternamn. Betyg: -3/5 / **½ / 6.0 IMDb: 5.8 Rekommenderas: Nej --------------------- Titel: Vanishing Point / Jakten mot nollpunkten År: 1971 Regi: Richard C. Sarafian I rollerna: Barry Newman, Cleavon Little, Dean Jagger Kowalski, en före detta racerförare, tar ett uppdrag att köra en topptrimmad Dodge Challenger från Colorado till Californien på mindre än 15 timmar. Han tar speed för att hålla igång och han råkar i trubbel med polisen som vill ta fast honom. Lite av en besvikelse. Visst, stundtals bra biljakter, men det blir snabbt ointressant och filmen tappar tempo kraftigt. Plus att den är ganska flummig. Det mest komiska i filmen var en bristande översättning: - He sounds a little bit mechanical. - Han låter mexikansk. Betyg: -3/5 / **½ / 6.5 IMDb: 7.0 Rekommenderas: Nej --------------------- Titel: The Don is Dead / Don Angelo är död År: 1973 Regi: Richard Fleischer I rollerna: Anthony Quinn, Fredric Forrest, Robert Forster, Al Lettieri En maffialedares älskarinna har blivit svårt misshandlad och mannen jagas så att en blodig hämnd ska kunna utkrävas. Kort efter det att jakten påbörjats utbryter ett brutalt gängkrig... En ok maffiafilm som kunde ha blivit riktigt bra, men som blir lite rörig och ger inte den känslan som t.ex. Scorseses maffiafilmer ger. Skådespelarna passar bra in och upplägget är bra. Utspelas i början av 70-talet. Betyg: -3/5 / **½ / 6.5 IMDb: 4.8 Rekommenderas: Nej Ändrad 5 Januari, 2004 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 3 Oktober, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 3 Oktober, 2003 (ändrad) Titel: Vigilante År: 1983 Regi: William Lustig I rollerna: Robert Forster, Fred Williamson När ett gäng kriminella ger sig på Eddie Marinos (Robert Forster) fru och son utan att polisen kan göra något åt saken, bestämmer han sig tillsammans med några arbetskamrater för att ta lagen i egna händer och hämnas. Det hela trappas upp och blir riktigt blodigt där ingen lägger fingrarna emellan. Inte världens bästa film, men efter en lite sisådär början kommer den igång bra. Jag ser det som en kultfilm med många sevärda scener och en mestadels grym musik lik John Carpenter från 70-talet. Också roligt att se Robert Forster, kanske mest känd från Jackie Brown. Detta är definitivt inte en film för alla, men de som gillar lite annorlunda lågbudgetfilmer, ska försöka se den. Betyg: +3/5 / ***½ / 7.0 IMDb: 5.2 Rekommenderas: Ja, för älskare av genren. --------------------- Titel: Ondskan År: 2003 Regi: Mikael Håfström I rollerna: Andreas Wilson, Henrik Lundström, Linda Gyllenberg, Gustaf Skarsgård, Jesper Salén, Kjell Bergqvist Berättelse baserad på Jan Guillous bästsäljande roman med samma namn. 16-årige Erik lever i ondskans och våldets grepp både i hemmet och på skolgården. När han relegeras från skolan , får han komma till internatskolan Stjärnsberg, där ondskan är satt i system, ett systematiskt och av skolan sanktionerat förtryck av de yngre eleverna som utövas av de äldre eleverna. Blev "tvingad" att gå på denna film av en kompis som hade läst boken. Jag var till en början lite skeptisk till att jag skulle gilla den och till en början var det inte mer än en vanlig svensk film. Men jag tycker att den sen höjdes och var intressant rakt igenom, vilket är ovanligt i svenska filmer, tycker jag. Mycket beror nog på att den baseras på en bok, så det fanns mycket material att jobba med. Min kompis tyckte det var en bra filmatisering och jag får ta och hålla med. Klart sevärd svensk film som både har drama och humor. Betyg: +3/5 / ***½ / 7.0 IMDb: 7.7 Rekommenderas: Ja Ändrad 5 Januari, 2004 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 3 Oktober, 2003 Report Share Skriven 3 Oktober, 2003 (ändrad) Titel: The League of extraordinary gentlemen År: 2003 Regi: Stephen Norrington Stölder: All sf/fantasy/horror-literatur från förra sekelskiftet, den klassiska james-bond-skurken, 110 minuter ur mitt liv LXG som den kallar sig för är en film med höga ambitioner. Sean Connery har sagt i intervjuer att han inte vågade tacka nej till den här efter att han tackat nej till Matrix och LOTR. De vill förmodligen göra en blandning av den klassiska literaturen och superhjälteligan i X-men. Och visst ser vi en del paralleller till x-men. Men de parallellerna handlar om att det är en massa hjältar med superkrafter tillsammans, de kommer inte i närheten av djupet hos x-menfilmerna. Och att kasta in en massa kända namn från klassisk literatur hjälper inte om du glömmer bort materialet som gorde dem klassiska. Kapten Nemo är förvandlad till nån slags kung-fu expert. Och Professor Moriarity är förvandlad till en shablonmässig bond-skurk. Och visst har filmen många paralleller till Bond, men även där så kommer inte efterapningen i närheten av orginalet. Betyg: 2-/5 Ändrad 3 Oktober, 2003 av Achtung Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Night rider Skriven 3 Oktober, 2003 Report Share Skriven 3 Oktober, 2003 Hur orkar du hålla på Czechflash och skriva alla dessa recensioner. Det måste ju ta upp en viss tid. Jag såg 25 hour i veckan. Jag tycker att den var lite underlig. Den handlade om att en kille skulle in i fängelse för narkotikainnehav. Just det kanske inte låter så intressant, men jag tyckte att de hade fått filmen mycket intressant. Edward Norton spelar mycket bra och det känns verkligen som att han passar för rollen. Visst gör jag dåliga recensioner. men hur som helst ger jag filmen 4/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 3 Oktober, 2003 Report Share Skriven 3 Oktober, 2003 Underbar läsning Czechflash mycket mer översiktlig än tidigare, mycket bra system som du infört, med bild och allt, blev mycket intresserad av ett antal av de där filmerna du rabblade upp, bland annat repet! Tänkte bara fråga, vad använder du för hemsida (eller använder du hemsida??) då du laddar upp bilder...? Snyggt blir det i allafall, funderar nästan på att göra ett lika utförligt system för då blir det mer lättläst Bra Czechflash och Welcome back... Förresten skulle sett ondskan i kväll men det blev ett trevligt studentcafe (lite cslir där) och discobowling...lite kuriosa där....alltså filmer jag nästan sett tråden.... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 4 Oktober, 2003 Report Share Skriven 4 Oktober, 2003 Titel: Dogma År: 1999 Regi: Kevin Smith I rollerna:Linda Fiorentino, Ben Affleck, Matt Damon, Alan Rickman, Salma Hayek, Chris Rock, Alanis Morissette Förolämpar:Kristna, katoliker, ateister, abortmoståndare, Barbie mm mm. En rolig film med en hel del skådespelare av hög klass. Normalt så ogillar jag filmer med ett religiöst budska som denna. Men eftersom jag tyckte att den i övrigt var väldigt bra så kan jag ignorera det. SÅ jag ger den 4/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 4 Oktober, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 4 Oktober, 2003 Hur orkar du hålla på Czechflash och skriva alla dessa recensioner. Det måste ju ta upp en viss tid. Jag tycker det är kul och så gillar jag att tipsa andra om filmer. Visst tar det en del tid, men jag måste få ut det jag vill säga. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.