Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Czechflash

Rekommenderade inlägg

• Filmstar
Vincent: Reza Parsas kortfilm Möte med ondskan, om en självmordsbombare, är ganska stark den med. Har du sett den?

Nej, jag har inte sett den. Men det låter väldigt intressant med tanke på att Parsas lyckade så bra med Den 8:e sången...

Du vet inte om man kan hitta den någonstans?

Nej, jag vet tyvärr inte. Kortfilmer är inte så lätta att få tag på, verkar det som. Jag såg den på SVT.

Buffalo '66 är för övrigt en riktigt bra film. Väldigt annorlunda. Jag såg den på ZTV på den tiden Filmkrönikan-Orvar var där och valde filmer en kväll i veckan.

Ändrad av Jojje

• Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

HARRY POTTER AND THE PHILOSOPHER'S STONE

regi: chris columbus

med bl a: daniel radcliffe, emma watson, rupert grint, richard harris, maggie smith, robbie coltrane.

jag hade sett de båda filmerna en gång vardera tidigare, på bio, utan att ha läst böckerna innan, utan att vara ett dugg insatt (däremot var småbarnen runtomkring insatta, det tjattrades favoritscener och kastades popcorn hej vilt). jag blev inte så frälst direkt, och efter hand har jag insett att det var skådespelarna som stod lite i vägen för det. jag tyckte om idén, och all fantasin, men dessa över-ar-ti-ku-le-ran-de skådespelare! (syftar på barnen.)

hur som helst. nu när jag läst böckerna, och definitivt blivit helfrälst, ville jag ge filmerna en andra chans. trots allt är det miljöerna därifrån som funnits i mitt huvud när jag läst. och så ville jag se om ungarna var lika illa som jag mindes dem. det var de inte. men så hade jag nog också överdrivit det en del i minnet.

jag var väl medveten om att filmen absolut inte skulle kunna överträffa hur fruktansvärt mycket jag uppskattat att läsa böckerna. men det var ändå väldigt kul, och den var bättre andra gången. jag tyckte om musiken. och med vissa undantag är effekterna snygga. jag myste ordentligt, och skrattade mycket. skådespelarna är bra, förutom just det där med överartikulerandet... man hade både lyckats och inte lyckats fånga känslan som finns i boken. nåt fanns där. men det var också nåt som saknades.

ska snart se tvåan. ser fram emot det med spänd förväntan, för jag hade väldigt svårt för film-dobby förra gången...

VARNING!!

Tänkte passa på att varna för en film som jag såg idag/igår (har tappat räkningen) på planet. Cheaper by the Dozen heter den och handlar om ett gift par med tolv barn som bor i ett halvstort hus utanför stan. Både mamman och pappan har gett upp sina drömmar om drömjobben för att kunna uppfylla en annan dröm; den om en stor och komplett familj. Men så en dag blir pappan erbjuden jobb som coach för sitt gamla fotbollslag och kan naturligtvis inte tacka nej. Familjen flyttar. Väl där får mamman veta att hennes bok ska bli publicerad och måste därför vara hemifrån i två veckor. Nu ska pappan sköta både familjen och sitt nya jobb.

Snubbel- kladd- och äckelhumor i en salig blandning, skämten saknar djup helt och hållet. Visst försökte jag få fram ett skratt då och då, men det var en ansträngning.

Musiken var visserligen bra, men den passade inte särkilt bra in i filmen tyvärr.

I slutet försöker de få in lite budskap i filmen, men tyvärr, inte ens det kan rädda den från det digra betyget:

1/5 (Med två plus i kanten för slutet och början dock)

The Stupids

Såg den igår på kanal 5. Kan bara säga att om man inte har lite fjantig humor så kan man sluta läsa nu. Jag däremot tycker att fjantig humor är fruktansvärt kul, och denna filmen är så grymt rolig, skratta typ igenom hela filmen.

Den handlar om familjen Stupid som bor i en vanlig förort i USA. Dom tror att någon snor deras sopor så pappan i familjen bestämer sig för att följa efter bovarna (sopgubbarna), och sedan råkar han hamna i den mest osannolika situation som finns, och han e så j***a trög så han fattar inget.

Extremt rolig komedi, dock ingen "bra" film.....men väldigt kul....rekomenderas starkt...

• Filmstar

2193975.jpg

Titel: Höstlegender

År: 1994

Regi: Edward Zwick

I rollerna: Anthony Hopkins, Brad Pitt, Aidan Quinn, Henry Thomas, Julia Ormond

En svepande och episk berättelse om överste Ludlow som ensam uppfostrar sina tre söner i sekelskiftets amerikanska västern. De tre bröderna är oskiljaktiga, ända tills Susannah kommer in i familjen

Höstlegender är en ganska tung film att titta på. Den är hyfsat lång, men den kändes otroligt lång bara för de 40 minuter långa reklampauserna på trean som kom varannan kvart. Hatar det.

Filmen får många vändningar, vilket är bra, och den är väldigt gripande samt sorgsen. Var nära att bli lite väl känslosam mot slutet. Anthony Hopkins gör en bra roll likaså Brad Pitt och Julia Ormond.

Hade underskattat den här, men på grund av alla olika tvister som gjorde filmen svår att fundera ut vad som skulle hända härnäst så får den

-4/5

28128.jpg

Titel: Pitch Black

År: 2000

Regi: David Twohy

I rollerna: Vin Diesel, Claudia Black, Cole Hauser

Ett rymdskepp med 40 passagerare glider ljudlöst fram i ett mörkt och tyst universum. Plötsligt hamnar de mitt i ett exploderande meteorregn och skadas allvarligt. Farkosten tvingas kraschlanda på närmsta planet, en planet som visar sig ha tre solar som belyser planeten dygnet runt. Bland de som överlever kraschlandningen finns piloten Carolyn, polisens Johns och hans fånge Riddick, en dömd mördare som genom en ögonoperation har fått förmågan att kunna se i mörker. Detta visar sig snart att vara mycket användbart då de tre solarna plötsligt befinner sig på rad med en total solförmörkelse som resultat. Riddick passar på att rymma i skydd av mörkret. Samtidigt har andra varelser vaknat till liv i den svarta tomheten. Det är planetens urinvånare som lever och jagar sin föda här...

Måste säga att det här är Vin Diesels coolaste roll av de som han har gjort. Han är som gjuten för att spela Charles Riddick och han gör det på ett bra sätt (med tanke på att det är Vin Diesel som vi snackar om här).

Det känns bra att skådespelarna, som för det mesta är australienare, inte är särskilt kända. De gör ett bra jobb och känns trovärdiga.

Det här är en film som man kollar på på en fredagskväll tillsammans med polarna. Finns inget djupt med den utan det är en renodlad actionfilm. Oftast är inte den genren särskilt bra, men jag gillade den här filmen helt enkelt.

-4/5

34990.jpg

Lantana är en intressant film om man ser till filmens innehåll och de ämnen som tematiseras. Dessvärre tycker jag inte den lyckas knyta samman stoffet till något riktigt bra och medryckande.

Lantana är först och främst en film som kräver tålamod. Det tar tid innan man begriper vad det är för pussel som läggs. Jag har dock svårt att tolka filmen som en ”thriller” i ordets vanliga bemärkelse. Detta är främst ett relationsdrama men en del dunkla och obestämda beståndsdelar. Detta hindrar dock inte manuset från att vara tight, och trots sitt låga tempo finns det inte många transportsträckor.

Problemet som jag upplever det, är att filmen trots allt är något för dryg och omständlig. Dessutom går filmen inte riktigt på djupet med alla karaktärerna även om skådespelarna är mycket bra.

Slutsatsen blir att detta är en märklig och tänkvärd film, men den lyckas inte beröra eller bli särskilt spännande mer än vid några få tillfällen.

3/5

/Brazil

Brazil: Jag håller med dig om det mesta angående Lantana. Jag såg den på bio och då blir alltid filmerna mkt bättre. Jag tyckte i alla fall att den vann på att vara "seg". Man sjönk längre och längre in i den med tiden.

Jag skulle nog ge den lite bättre, 3+ kanske. Men jag håller med dig om att det saknas något.

• Filmstar

8650140.jpg

Titel: Berättelsen om Adèle H

År: 1975

Genre: Drama

Regi: François Truffaut

I rollerna: Isabelle Adjani, Bruce Robinson, Sylvia Marriott

Berättelsen om Adèle Hugo, Victor Hugos yngsta dotter. Hon förälskar sig i en officer som hon träffat 1861 i sin faders hus på Guernsey. När han förflyttas till Kanada följer Adèle efter. Han vill inte veta av henne och hon försöker alltmer desperat vinna hans kärlek.

Min fjärde Truffautfilm. Den filmen som har mest engelsk tal i sig, eftersom den utspelar sig i Halifax, Kanada.

Den här filmen är den som jag tycker minst om av de filmer som jag har sett av Truffaut. Lite för mycket drama i det, men trots det så gillar jag karaktärernas utcekling, och då syftar jag mest på Adèle som blir helt besatt av att få kärleken besvarad av officer Pinson. Det är bra gjort, och eftersom hennes galenskap ökas väldigt långsamt så att den inte förändras helt på bara några minuter.

Lite långsam, men ändå ganska bra så den får:

-3/5

1601166.jpg

Namn: Interview with the vampire - En vampyrs bekännelse

År: 1994

Genre: Drama, Skräck

Regi: Neil Jordan

Skådespelare Stephen Rea, Tom Cruise, Brad Pitt, Christian Slater, Antonio Banderas, Kirsten Dunst

En vampyr söker upp en journalist och börjar berätta sin livshistoria som sträcker sig över 200 år. Han berättar om ångest inför att ta liv, om sin skapare Lestat och om sin "dotter" spelad av unga Kirsten dunst.

Hatade denna film förra gången jag såg den eftersom jag verkligen hatade vampyrfilmer förr, anledningen var givetvis att jag var livrädd för vampyrer. Numera när jag har blivit mer vänligt inställd till vampyrer pågrund av en viss tv-serie...ja Buffy the vampireslayer (ville bara få nämna det :D ). Det är en intressant historia som Anne Rice visar upp, en spännande och väldigt filmvänlig story. Men jag tycker det schabblas bort lite som i många vampyrfilmer. Lestat, utmärkt spelad av Tpm Cruise, beter sig som en vampyr ska, med onda handlingar, passion och utan eftertanke (utom de tillfällen då han vill skydda sig själv), vampyrer ska framställas som mäktiga "creatures of the night" och det gör de till viss del i denna film. Men det finns svackor både i storyn och i vampyrportätten. Dels Tycker jag storyn är lite rörig och hoppig även om man kan hänga med bra, sedan tycker jag det händer för lite (kanske är samma sak i boken), mer uppgörelser och mer ja....händelser skulle jag gärna se. Sedan är Brad Pitt lite utav en klen vampyr, det beror inte på skådisen utan främst på karaktären. Dock väldigt snygg scenografi plus att vampyrerna är snyggt gjorda, bla med ögonen. Ja nu har jag nog flummat färdigt, blev lite ostrukturerat men men. Filmen är bra och sevärd även om jag tycker den kunde gjorts bättre, men eftersom många vampyrfilmer är ganska dåliga så ligger denna ändå ganska högt (även om Både Buffy och Angel äger den :P )

+3/5

4402713.jpg

Namn: Jalla Jalla

År: 2000

Genre: Komedi

Regi: Josef Fares

Skådespelare: Tuva Novotny, Fares Fares, Torkel Petersson, Laleh Pourkarim, Tommy Andersson, Jan Fares, Leonard Terfelt

Måns och Roro är två kommunarbetare, den ene med penisproblem och den andre med giftaslystna släktingar.

Såg den på filmkunskapen och det är andra gången jag såg den. Första gången blev jag ganska besviken, men efter en andra gång gillar jag den väldigt mycket. fruktansvärt många roliga och intelligenta krockar mellan svenska och utländska värderingar. Många klychor som man tänker på när man tänker på en invandrarfamilj tas upp helt utan förbihåll och det blir väldigt roligt. Pappan i familjen är tex en person som borde gå till filmhistoria, han är skitkul. Farmodern är en annan lustig figur som man skrattar gått åt/med. Torkel Petersson är också en riktigt rolig typ som trots sin biffiga utsida får stryk för det mesta och av de flesta, sedan att han spelar över ibland och har en del lustiga repliker gör inte så mycket. Det är snyggt filmat med många amatörmässiga men charmiga kameraåkningar, lite experimentaktigt. Musiken är också ett stort plus, Fares har verkligen prickat musiken på ett bra sätt. En mycket bra och rolig svensk film :up:

4/5

• Filmstar

0792845838.01.MZZZZZZZ.jpg

Titel: Thunderbolt and Lightfoot

Genre: Action/Kriminalkomedi

År: 1974

Regi: Michael Cimino

I rollerna: Clint Eastwood, Jeff Bridges, George Kennedy, Geoffrey Lewis

Thunderbolt och hans kumpaner hade räknat ut allt. Planen var att råna en bank, gömma de numrerade sedlarna i en skola bakom den svarta tavlan och sedan vänta på att banken skulle sluta leta efter pengarna. Allt gick som planerat, förutom en liten detalj...

En bra blandning av action och humor med flera bra rollprestationer (av de fyra huvudkaraktärerna). Filmen har ganska mycket humor till en början och man känner en lättsam stämning. Men mot slutet övergår detta till att bli allvarligare och det var lite av en överraskning för mig. Slutet är också ganska annorlunda än vad man hade kunnat vänta sig av en film som oftast har glimten i ögat. George Kennedy har blivit lite av en favorit. Här får han utbrott lite här och där när någon skämtar med honom. Clint Eastwood spelar lite annorlunda än vad jag är van vid. En mer avslappnad karaktär i jämförelse med de coola och hårda karaktärer han oftast brukar spela. Och så Jeff Bridges som gör en bra insats som "The Kid". Intressant är att detta var filmdebuten för regissören Michael Cimino (vars nästa film var den kända The Deer Hunter, 1978). Han skrev manuset till Magnum Force och imponerade då på Clint Eastwood som lät honom skriva och regissera denna film åt honom. Jag avslutar med en skön replik av George Kennedy.

(När George Kennedy och Geoffrey Lewis kör med en glassbil och stannar vid en pojke som börjar klaga på att de kommit för tidigt, blir George Kennedy förbannad och säger sakta till pojken:)

- "Go...fuck...a duck!"

Betyg: -4/5 / ***½ / 7.0

IMDb: 6.8

Rekommenderas: Ja

----------------

B00019GHRA.01._PE_SCMZZZZZZZ_.jpg

Titel: The Final Countdown / Timmen noll

Genre: Sci-fi/Äventyr/Krig

År: 1980

Regi: Don Taylor

I rollerna: Kirk Douglas, Martin Sheen, Katharine Ross, James Farentino, Charles Durning

Ett amerikanskt hangarfartyg hamnar i en mystisk storm och färdas tillbaka i tiden, till 1941. Snart upptäcker de en stor japansk flotta som är på väg mot Pearl Harbor...

Jag tyckte det var en ganska intressant film där man började fundera på hur det hade kunnat gå och hur man själv skulle reagera. Jag måste säga att själva stormen ("hålet") var bra gjort, men när de kom in i den var det lite b-känsla. Skådespelarprestation behöver man inte gå in på då de inte var något speciellt, utan det var själva storyn man intresserade sig av. Allt som allt en trevlig film som jag gärna skulle vilja se en remake på eller iaf något liknande. Jag har dock några saker som jag undrar över och jag tar det i en spoiler nedanför.

Spoiler

När de åkt in i stormen, både första gången och andra gången, finns det plan ute på uppdrag som sen återvänder. Man får aldrig se om de också tar sig igenom stormen eller inte. Borde det inte bara vara de som befinner sig ombord båten som gör tidsresan ? En annan är den angående chefen för Martin Sheen som man inte får se innan han åker iväg. Vet han om stormen och vill på något sätt se till att det blir som han vill eller hur står det till egentligen ? Är det han som sitter i bilen när man inte får se honom, så befinner han sig även samtidigt ombord på fartyget...Skumt...

End spoiler

Betyg: -4/5 / ***½ / 7.0

IMDb: 6.5

----------------

B00005PJ6Q.01.MZZZZZZZ.jpg

Titel: The Indian Runner

Genre: Drama

År: 1991

Regi: Sean Penn

I rollerna: David Morse, Viggo Mortensen, Patricia Arquette, Charles Bronson, Valeria Golino, Dennis Hopper, Benicio Del Toro

En liten stad i Nebraska 1968. Efter en kort Vietnamtjänstgöring och en fängelsevistelse återvänder den oförbätterlige slarvern, familjens svarta får, Frank Roberts till Nebraska med en rad våldsamheter bakom sig och med sin gravida flickvän Dorothy. Hans bror, den lokale sheriffen Joe Roberts, är en man som vigt sitt liv åt att ta hand om hustrun och sonen och att göra Frank till en ansvarsfull man. De hör ihop genom blodsband, men står långt ifrån varandra på grund av ömsesidig misstro och bristande förståelse. Frank och Joe hamnar i en bitter och blodig kamp om ledarpositionen i livets ständigt pågående strid.

Jag visste inte vad denna film skulle handla om, men jag förväntade mig en ganska bra film. Filmen är också ganska bra, men inte mer. Skådespelarprestationerna är väl det som var bäst med filmen, men det är också en sådan film där karaktärerna får mycket spelrum. Det kändes en aning segt och var även deprimerande, men jag antar att det är det som är realistiskt i en sådan film. Roligt var att Charles Bronson spelar fadern till bröderna, vilket är en ovanlig roll för honom. Den roligaste scenen var när Benicio Del Toro dyker upp i sin enda scen i filmen. Detta var självklart innan han var känd. David Morse var intressant att se i huvudrollen. Känner igen honom från många filmer, men han har alltid biroller. Som helhet en liten besvikelse, men det är en ganska gripande film med bra skådespel.

Betyg: +3/5 / *** / 6.5

IMDb: 7.0

390041.jpg

Namn: Serpico

År: 1973

Genre: Kriminaldrama

Regi: Sidney Lumet

Skådespelare: Al Pacino, John Randolph, Jack Kehoe, Tony Roberts

Frank Serpico är polisen som vägrar ta mutor och som vägrar befatta sig med den organiserad brottsligheten inom polisen. Han kämpar för att få sin röst hörd i en korrumperad polismyndighet.

Börjar oerhört dramatiskt och intensivt med att man får se Serpico i baksätet på en bil, skjuten och blödande. Därefter hoppar man lite mellan hans examen i polishögskolan och hans öde på sjukhuset för att sedan övergå helt till hans bakgrund innan skottdramat. Nu tycker jag hela filmen sjunker. Sidney Lumet som tidigare arbetat med Al Pacino i den underbara Dog day Afternoon förväntade jag mig något mer utav. Al pacino spelar visserligen med otrolig kraft och intensivitet, han är riktigt bra, men filmen känns oengagerande och tråkig. Den är snygg och innehåller den där speciella 70-tals känslan, men allt det här med poliser som är korrumperade har iallafall jag sett framställas på ett bättre sätt. Man fattar aldrig riktigt sympati för Serpico när han får allt längre och längre skägg och det enda som håller uppe intresset är Pacinos spel. Nja jag är lite besviken på vad jag trodde skulle vara en klassiker med högre kaliber. Se då hellre Dödligt protokoll från 1990 med en underbar Nick Nolte i huvudrollen, med samma regissör

3/5

Har varit nere i Teneriffa hos farsan i 3 veckor, han har ett stort sortiment med DVD-filmer så jag har glott hela kvällarna...och nätterna.

Har sett bland annat...

The Brave, 1997

pro370-1.jpg

Handling

Filmen handlar om Johnny Depp som är en väldigt fattig Indian i Amerika. Han bor med sin familj i en husvagn i en liten by någonstans i "öknen". Han får reda på en man, spelad av Marlon Brando, som är en sadistisk knäppskalle som njuter av att se folk ta livet av sig.

Han betalar Johnny 50'000 dollar och ger honom en vecka kvar att leva...Man får se hans sista vecka med familjen, hur han skämmer bort dom och ställer till med stora fester i den fattiga lilla byn...

Betyg

Grymmt bra film men lite seg ibland. Bra skådespelare och lite små läskig.

Den får:3/5

Oliver Stone, U-Turn, 1997

uturn.jpg

Handling

Bobby Cooper (Billy Bob Thornton) får motorstop mitt ute i ödemarken när han är på väg mot L.A där han ska betala tillbaka flera hundratusen kronor som han lånat av Mafian. Han tar sig till närmaste bilverkstad som ligger i den typiska Amerikanska småbyn "Superior"...Det visar sig att alla i den lilla byn är några totalt sjuka typer och ställer bara till det för Bobby. Han får problem med pengarna och träffar skönheten Grace (Jennifer Lopez) som inte är mycket annorlunda. Tillsammans försöker dom komma ut ur det lilla skithålet Superior genom att råna och mörda Grace man, som även är hennes styvpappa...

Betyg

Jag tyckte den var väldigt bra och spännande men även lite läskig. Intressant och underhållande..

Jag ger den: 4/5

...orkar inte skriva alla filmerna just nu, kommer senare.

Såg klart på Terminator 2 igår. Jag hade köpt den osedd på DVD eftersom jag ville seden och hittade den oerhört billigt borta i staterna. Runt en hundrig betalade jag för den och här hemma hade jag nog fått ge över tre.

Filmen var hur som helst riktigt, riktigt bra. Ettan tyckte jag var en typsik "varken-eller"-film, dvs varken särskilt bra eller dålig. Den här var annorlunda, spänning från början till slut i princip. Och sen är det ju så mycket roligare att se en god Ah-nuld. ;)

Betyg för riktigt bra action: +4/5

Ändrad av whatever

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...