Xenophobia Skriven 21 Februari, 2005 Report Share Skriven 21 Februari, 2005 Blåbär söker hjälp... Tjena, om man (som jag) är ny här, inte vet hur man citerar, inte vet hur man uppför sig (ska man ta av sig skorna inne på forumet? Ytterkläder? Alkohol ok?) osv, finns det någon som skulle kunna hjälpa en vilsen xenofob lite grann på traven kanske... Är lite rädd för okända människor men man måste ju lära sig att hantera sin problem.... X Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 21 Februari, 2005 Filmstar Report Share Skriven 21 Februari, 2005 Blåbär söker hjälp... Tjena, om man (som jag) är ny här, inte vet hur man citerar, inte vet hur man uppför sig (ska man ta av sig skorna inne på forumet? Ytterkläder? Alkohol ok?) osv, finns det någon som skulle kunna hjälpa en vilsen xenofob lite grann på traven kanske... Är lite rädd för okända människor men man måste ju lära sig att hantera sin problem.... X <{POST_SNAPBACK}> Hej och välkommen till forumet Xenophobia. Kan hänvisa dig till tråden för nybörjare som jag har knåpat ihop och förhoppningsvis kan det hjälpa dig lite. Nybörjarens guide till forumet. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xenophobia Skriven 21 Februari, 2005 Report Share Skriven 21 Februari, 2005 Tack! Jag väntar alltså... den som väntar på nå gott... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
La Diva Skriven 21 Februari, 2005 Report Share Skriven 21 Februari, 2005 Namn: CloserRegi: Mike Nichols Closer är fascinerande på ett underligt vis. Tyvärr tycker väl jag, precis som Orvar, att karaktärerna känns för ytliga för att man ska kunna engagera sig. MEN jag vill påpeka att jag tror att det är precis det som Nichols vill åstadkomma. Titeln Closer är oerhört ironisk och befästs verkligen i det i mina ögon mycket bra slutet. Vad jag då menar är att regissören kanske valt att inte låta oss komma nära karaktärerna eftersom det är just det som filmen handlar om. Roadie my ol´buddy, Jag tror faktiskt att regissörens intentioner var, just som du påpekade, att vissa hur distansierade personerna var från varandra. På det planet funkar filmen väl, ja tom. filmens format, med sina snabba kast mellan scenerna, påminner lite om vår snuttifierade värld, där vår verklighet skildras genom doku-såpor och annan banal underhållning där allt är yta och inget är innehåll. Det känns som om ingenting äkta och värdefullt tas på allvar, utan man är genast på jakt efter omedelbar gratifikation borta på grannens revir. Den här filmen påminner mig en del om The Ice Storm, men där denna av någon anledning verkligen griper tag i en, trots sin likartade kyla filmen igenom. Jag vet inte varför, men som du säger så blir man inte lika gripen av karaktärernas öden, kanske filmen och personerna är för snygga helt enkelt? Clive Owen gör en strålande roll här tycker jag, trots hans otroligt burdusa och ibland lätt obehagliga uppträdande så är han den mest ärliga av dem alla. Jag gillade i alla fall honom bäst (och sexig var han dessutom på köpet) Men jag undrar lite över din kommentar där, Roadie, angående att Natalie Portman här inte är lika galen som i Garden State. I den sistnämnda var hon ju mest lite udda och väldigt charmig, men här är hon ju en fara för sig själv, genom det hon senare i filmen återupptar som försörjningsmedel. Men som sagt, hon kommer nog att synas framöver i många intressanta roller. Till sist vill jag bara tilläga att denna film har ett strålande teatermanus, som ligger till grund för filmatiseringen och att ämnet det tar upp: mäns och kvinnors misslyckande att nå varandra i relationer alltid är ett lika intressant ämne, särskilt när det skildras på ett så infekterat och samtidigt raffinerat sätt som här. Så även om man inte engageras av karaktärerna och inte minns filmen några veckor senare, så är den trots allt värd att se, om så bara för att få sig en tankeställare hur lögnaktigt vi alla kan bete oss mot andra och framförallt mot oss själv. Roadie...hur kan du inte ha sett Mandomsprovet av Mike Nichols? Och du ska kalla dig cineast....... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 21 Februari, 2005 Filmstar Report Share Skriven 21 Februari, 2005 (ändrad) Mmm, älskar Ice storm och Mandomsprovet, särskilt sistnämnda. Titel: Winchester 73 År: 1950 Regi: Anthony Mann I rollerna: Rock Hudson, James Stewart, Shelley Winters, Tony Curtis, Dan Duryea, Millard Mitchell Ett gevär har den centrala rollen. Dess olika ägare och en mans sökande efter det. Skön westernklassiker med en fungerande James Stewart i huvudrollen som Cowboy letandes efter det sällsynta geväret Winchester 73. Jag har aldrig sett honom i en westernfilm innan och jag tycker att han sköter sig bra i rollen, däremot har han gjort bättre ifrån sig i andra filmer. Utöver honom så är inte rollistan särskilt känd för mig, men lite roligt var det ändå att se Tony Curtis i en mycket liten biroll som en soldat. Det var knappt man lade märke till honom, men det är alltid kul att se stora skådespelares tidiga roller. Det är ett ganska högt tempo i filmen, vilket man förstår eftersom hela filmen handlar om jakten efter geväret och dess olika ägare. Jag gillar snabbt tempo i westernfilmer, men långsamt fungerar riktigt bra för rätt sorts westerns, t.ex. Once upon a time in the west och Rio Bravo, som är två pärlor i genren. Tempot saktades ner lite mot mitten och då blev det kanske lite ointressant, men det var bara en kort stund. Actionscenerna var ganska bra och intensiva, däremot var slutduellen lite småtråkig och enformig. Allt som allt är det en fartfylld och actionspäckad western som är väldigt underhållande, men känns ändå lite tunn. 3+/5 Ändrad 21 Februari, 2005 av Greenleaf Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pumbaa Skriven 21 Februari, 2005 Report Share Skriven 21 Februari, 2005 (ändrad) Titel: Sandor/slash/Ida År: 2005 Skådespelare: Aliette Opheim, Lia Boysen, Andrej Lunusjkin Regi: Henrik Georgsson Handling: Ida bor i Stockholm, Sandor bor i Göteborg. Ida hänger med kompisgäng på stan och går på fester, men saknar något. Sandor undviker dagligen konfrontationer i skolan, dansar balett på fritiden och saknar någon att prata med. Två totalt olika tonåringar, som mot alla odds träffas och blir ett stöd för varandra i sin ensamma och förvirrade tillvaro. Omdöme: Ok. För det första vill jag bara klarlägga att man borde halshugga alla fjortisar, och hänga upp deras huvuden så långt från alla biografer som möjligt! Usch vad jag avskyr de små kräken när de förstör en film såhär! Det ringer i mobiltelefoner, det pratas, någon berättar exakt vad som kommer att hända hela tiden och det prasslas med gigantiska chips-påsar! Det var svårt att ta in den djupa meningen som verkligen fanns i den här filmen på grund av dessa små fishål, men jag tror jag har lyckats! Handlingen är bra i sin helhet, men den som verkligen Andrej Lunusjkin! Vilken underbar skådespelare! Jag hoppas verkligen vi får se mycket mer av honom i framtiden för en sådan stjärna får bara inte gå till spillo! Detta är alltså han som spelar Sandor för er som inte förstod detta. Däremot Ida kanske man skulle kunna ha hittat någon bättre. Visst var hon duktig, Aliette Opheim, men antagligen skulle Ellen Fjaestad (Hip Hip Hora, Eva och Adam) kunnat göra det bättre. Eller kanske Ebba Hultkvist även fast hon är över tjugo. Dett fanns förstås skådespelare i filmen som sög bajs i månsken också, men finns det inte det i de flesta filmer? Som tur var spelade dessa skådespelare bara småroller, vilket inte förstör filmen någonting. En klar stjärna - Andrej Lunusjkin! Självklart kan jag inte säga att musiken eftersom min kusin hade gjort några av låtarna (Min kusin är sångare och gitarrist i Division Of Laura Lee, bandet som uppträder på den stora festen) Närå, jag är inte partisk! Musiksättningen var faktiskt bra! Kameran var också bra! Fina miljöer, inte bara dem som var från Vänersborg 4 - Skådespelare 4 - Handling 4 - Känsla 4 - Musik 4 - Foto -------------- 20 - Totalt Betyg: 4/5 IMDb: 4.1 Rekommenderas: Ja Ändrad 21 Februari, 2005 av missile Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brazil Skriven 21 Februari, 2005 Report Share Skriven 21 Februari, 2005 Titel: Closer Regi:Mike Nichols Medverkande: Nathalie Portman, Jude Law, Julia Roberts, Clive Owen. Handling: Danny och Alice blir kära i varandra. Danny träffar Anna och inleder en otrohetsaffär med henne. Av en slump sammanför han Anna med Larry. Larry och Anna gifter sig. Anna och Dan fortsätter att träffas. När detta uppdagas hämnas Larry genom att förnedra Dan som blir övergiven av Alice. Omdöme: Closer, en film om kyliga relationer och hjärtlösa individer? Det är i alla fall mitt intryck efter att ha sett denna lovordade film. Musiken är bra, foto är skarpt och detaljerat, skådespeleriet är lysande. Men känslor briserar och hjärtan krossas som om det vore frågan om någon sorts köp och släng konsumtion, personligen blir det lite för beräknande för min del. Förmodligen kan verkligheten säkert vara minst lika kall och cynisk som i Closer men här blir det distanserat på ett sätt som gör att man bara tycker det är sjukt men sällan särskilt känslomässigt engagerande. Man blir bara berörd på ytan, men inte på djupet. Det som trots allt gör filmen sevärd är det utmärkta skådespeleriet, särskilt Natalie Portmann imponerar stort, kanske hennes bästa rollprestation hittills (med reservation för att jag ännu inte sett Garden State). Även Julia Roberts gör en väldigt bra insats, återhållsam, känslokall och fullständigt äkta. Jude Law är också trovärdig om än lite tvehågsen ibland. Den kaxige och exalterade Clive Owen är mycket bra. Closer är en film om sexuell utlevelse och inre missbelåtenhet, men där det själfulla inte riktigt vill infinna sig, kanske är det också själva poängen? Betyg: +3/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ralle-San Skriven 21 Februari, 2005 Report Share Skriven 21 Februari, 2005 (ändrad) Är det värt att se Sandor/slash/Ida på BIO?? Eller ska man fixa den på annat sätt?? Min polare vill se den men jag är noll intreserad men han vill ha med mig. Kanske ska se den hemma för att slippa fjortsen eller HUR Missile?? Ändrad 21 Februari, 2005 av Elessar86 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
La Diva Skriven 21 Februari, 2005 Report Share Skriven 21 Februari, 2005 Kanske ska se den hemma för att slippa fjortsen eller Missile?? Men Missile har ju redan sett den? Så varför vill du slippa honom? Dessutom trodde jag att ni hade lite feelings för varandra, asså på en grabbig nivå då såklart Förresten vem är fjortisen du snackar om? Tackade La Lopez nej? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ralle-San Skriven 21 Februari, 2005 Report Share Skriven 21 Februari, 2005 Men Missile har ju redan sett den?Så varför vill du slippa honom? Dessutom trodde jag att ni hade lite feelings för varandra, asså på en grabbig nivå då såklart tongue.gif Förresten vem är fjortisen du snackar om? Tackade La Lopez nej? Hahahaha La Diva du är för skön!. Jag skulle nog ha skrivit Eller hur Missile istället. hihihi Missile snacka om fjorts på bion, själv har jag inte fått tag på lopez än Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pumbaa Skriven 22 Februari, 2005 Report Share Skriven 22 Februari, 2005 Är det värt att se Sandor/slash/Ida på BIO??Eller ska man fixa den på annat sätt?? Min polare vill se den men jag är noll intreserad men han vill ha med mig. Kanske ska se den hemma för att slippa fjortsen eller HUR Missile?? Eller så gör man som min kära fader gjorde, man vänder sig om när det börjar bli för mycket oväsen och skriker "Nu får ni fanimej hålla käften innan jag kastar ut er för nu börjar jag bli jäkligt trött på det här!" Gud vad jag älskar min far! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 22 Februari, 2005 Author Filmstar Report Share Skriven 22 Februari, 2005 Titel: Winchester '73 Genre: Västern Land: USA År: 1950 Regi: Anthony Mann I rollerna: James Stewart, Shelley Winters, Stephen McNally, Rock Hudson, Tony Curtis Handling: Ett Winchester '73 gevär tilldelas vinnaren i en skyttetävling. Detta gevär är "ett på tusen" som de säger och det finns inte många utav dem tillgängliga. När så geväret kommer ifrån ägaren, får man följa dess äventyr genom olika ägare. Omdöme: Det här klassas som en västerklassiker och det är också ett lite annorlunda upplägg som jag tycker funkar. Samtidigt har man en sidostory som avslöjas mot slutet och även om man avslöjar det på ett lite dumt sätt och på fel ställe, funkar det ändå. James Stewart är verkligen en skådespelare man bara måste tycka om, vad han än gör. Här gör han rollen som skarpskytten Lin McAdam som stöter på en gammal fiende vid namn Dutch Henry Brown (spelad av Stephen McNally på ett passande sätt). När de så får göra upp i gevärskyttetävlingen blir det en hård fight. En mycket underhållande tävling måste man säga och som får fart på filmen redan från första början. Tony Curtis dyker upp i två scener med små repliker, men man känner direkt igen honom på rösten, trots att han ser väldigt ung ut här (var 25 år och okänd). Även kul att se Rock Hudson (som indianhövding (!), kände inte igen honom) som jag sett i ett par andra filmer. Fotot är på sina håll bra och det finns speciellt en scen som sätter sig så här i efterhand. Det är en scen där James Stewarts karaktär blir jagad av några indianer. De rider över en kulle och bakom kullen håller solen på att gå ner. Man har valt att filma scenen från lite avstånd så att skådespelarna och hästarna är svarta precis som kullen och bakom dem är det ett ljust sken. Snyggt och såna detaljer jag gillar i filmer. Landskapet är också mycket vackert på många håll, tyvärr är filmen svartvit så man går miste om de fina färgerna. Jag gillade också att det fanns en del humor i filmen så att det inte blev för stelt som det kan bli i västernfilmer. Överhuvudtaget en ganska fartfylld västern och även om det inte finns så mycket karaktärsdjup, funkar den bra. Många karaktärer är med, vilket självklart gör att djupet inte är lika stort. Annars hade den varit tvungen att vara 2.30 istället för 1.30 som den är nu. 4 - Skådespelare 4 - Handling 3 - Känsla 3 - Musik 3 - Foto -------------- 17 - Totalt Betyg: -4/5 IMDb: 7.9 Rekommenderas: Ja Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 22 Februari, 2005 Report Share Skriven 22 Februari, 2005 Roadie...hur kan du inte ha sett Mandomsprovet av Mike Nichols? Och du ska kalla dig cineast....... Tja what can I say....det är inte alla som har biografer och videobutiker i varje hörn...fnyyyyyys Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 22 Februari, 2005 Filmstar Report Share Skriven 22 Februari, 2005 (ändrad) Titel: The aviator År: 2004 Regi: Martin Scorsese I rollerna: Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett, Kate Beckinsale, Adam Scott, Kelli Garner, Ian Holm, Alan Alda Filmen handlar om multimiljonären Howard Hughes som i sin ungdom skapade sig en förmögenhet och köpte filmbolaget RKO, kurtiserade stjärnor som Katherine Hepburn och Ava Garner och satte fart på bland annat Jean Harlows karriär. Hmm, 11 oscarsnomineringar är faktiskt inte helt otroligt eftersom juryn är ganska givmild med nomineringar när det är rätt typ av film. Den här filmen har de flesta elementen för en oscarsfilm, men det betyder ju absolut inte att den är riktigt bra. Se bara på Engelske patienten som fick en hel drös med oscars och t.o.m. Beavis and butthead does America är bättre än den, enligt mig då... Hur som helst så kan man inte undgå från att säga att det är en mycket välgjord film. Scorsese visar viklen duktig regissör som han är genom att bjuda på riktigt fina scener. Tänker främst på flygscenerna som gärna kunde ha fått mer plats i filmen. De var riktigt snygga och välgjorda. Czechflash nämnde en ganska intressant sak innan jag såg klart filmen som jag såg ganska tydligt senare. Scorsese använde sig tydligen av färger så som de såg ut under årtalen filmen utspelade sig i. Därför kan man se att golfbanan är lite blåaktig och t.o.m. ärtor på en tallrik är turkosa. Det var en ganska intressant lite finess. Men det är en mycket snygg film, däremot är jag inte lika nöjd med innehållet. Jag tycker att filmen är alldeles för utdragen. Det märks att Scorsese satsar på en oscar med den här och det tycker jag är lite tråkigt, för filmen blir drabbad av det. I mittpartiet var det totalt ointressant och hans fobier togs upp för lite i början och överdrivet mycket i slutet. Kan iofs köpa på att det var överdrivet eftersom man ville skapa en sorts klaustrofobisk känsla, vilket de lyckades med, men de lyckades lika mycket att få mig att gäspa vid vissa tillfällen. Däremot var det ganska intressant att få se hur han gjorde filmerna och att de nämna en favorit (Scarface) lite här och var. Ett av filmens stora behållningar var skådespeleriet faktiskt. Leonardo Di Caprio överraskar genom att gestalta Howard Hughes på ett mycket duktigt och trovärdigt sätt. Stör mig lite på hans röst, men det är ju petitesser. Annars så är han överraskande bra! Sen har vi Alan Alda som jag inte har sett sen TV-serien MASH som dyker upp och gör en mycket bra prestation i en liten biroll. Det är också kul att alla de mindre birollerna spelas av kända birollsskådisar som t.ex. John C. Reilly, Willem Dafoe (var med alldeles för lite!) och Ian Holm. Måste även nämna Cate Blanchett som spelade Katherine Hepburn på ett mycket bra sätt både röst- och kroppsmässigt. Tycker att hon förtjänar en oscar för kvinnlig biroll. Sammanfattningsvis är The Aviator en välgjord och snygg film, men faller mycket på handling och alldeles för utdragna scener. Man kan jämföra det med ett väldigt snyggt inslaget paket som innehåller en död råtta. Typisk oscarsfilm som säkert kommer att vinna för bästa film. Nej, som jag har sagt tidigare så längtar jag fortfarande till den dagen då Scorsese lägger av med högbudgethollywoods och går tillbaka till sina rötter. 3/5 Ändrad 22 Februari, 2005 av Greenleaf Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NewDay Skriven 22 Februari, 2005 Report Share Skriven 22 Februari, 2005 VEM KUNDE TRO ATT SEABUISCIT VAR SÅ BRA!!!??? SÅG DEN I HELGEN, OCH DET VAR TAMEJFAN NOG EN AV DE BÄSTA FILMER JAG SETT I HELA MITT LIV!!!!! 5/5 UTAN TVEKAN!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.