Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Czechflash

Rekommenderade inlägg

Defiance är en av de filmer jag sett men inte skrivit något om. Håller med i allt du skriver Czechflash - helt okej film som dock aldrig riktigt lyfter. Det här med brytning i filmer bli ju bara löjligt - tror nog som du säger att det hade blivit lättare att köpa historien om de pratat vanlig amerikansk engelska istället (om man nu inte ska använda sig av originalspråket givetvis). Men trots allt en okej film som orkar sig upp på en tre i betyg.

• Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

• Filmstar
Defiance är en av de filmer jag sett men inte skrivit något om. Håller med i allt du skriver Czechflash - helt okej film som dock aldrig riktigt lyfter. Det här med brytning i filmer bli ju bara löjligt - tror nog som du säger att det hade blivit lättare att köpa historien om de pratat vanlig amerikansk engelska istället (om man nu inte ska använda sig av originalspråket givetvis). Men trots allt en okej film som orkar sig upp på en tre i betyg.

Ja, filmen var bättre än den ordinarie trean tyckte jag iaf, men som du säger lyckades den inte lyfta när den hade chansen. Gillade några av de mer brutala scenerna som man lyckades väl med. Och några explosioner/krigsscener var lyckade. Men alldeles för mycket tid spenderades i lägret inne i skogen och det blev lite enformigt efter ett tag.

Judgment At Nuremburg (1961) IMDB Topp 250 # 149

ttile.JPG

2 år efter andra världskrigets slut hålls det en rättegång mot 4 nazistiska domare som under Hitlers styre utfärdade fruktansvärda domar. Domaren Dan Haywood står inför ett svårt beslut då Europa är beroende av Tyskland i en svår kris och han blir pressad från olika håll att inte döma de åtalade.

Det är en gedigen samling av bra skådisar i den här filmen men det är enbart 3 som står ut i mitt tycke.

Spencer Tracy spelar domare Dan Haywood. Haywood som jag på en gång gillade och visste att han skulle vara en klok och sympatisk person, och mycket riktigt, så var det. Skickligt agerat av Tracy som känns väldigt genuin och hängiven i den här rollen.

Burt Lancaster spelar en av de 4 domarna som står inför rätta, Dr. Ernst Janning. Lancaster har inte så mycket repliker alls här och han sitter bara tyst i 1 ½ timme. Dock så är hans få repliker väldigt starka och känslofulla.

Den som gör den mest lysande prestationen är utan tvekan Maximilian Schell som spelar den tyska försvarsadvokaten som står för de 4 domarnas försvar. Schells prestation här är helt fantastisk och det blev mest intressant då han skulle till att prata. Extremt bra insats och enligt mig så lyfter han hela filmen.

Det här är en väldigt intressant film som berör på många olika plan. Självklart så är ju förintelsen det som står i centrum för hela filmen främst men det är intressanta synvinklar och åsikter som tas upp som säkert ansågs vara en aning kontroversiella. Regissören lyckas hålla det intressant hela vägen och det är bra gjort med tanke på att filmen är 3 timmar lång och 90 % utspelas i en rättssal. Jag tycker det är märkligt att den här filmen är placerad så pass långt ner på listan som den är men det vore ju å andra sidan inte den första gången jag kritiserar IMDBs topplista.

4+/5

Defiance

Edward Zwick har gjort det igen, en mycket bra film alltså. Trots att en hel del filmer om judeutrotning och andra världskriget har gjorts genom åren så kändes det ändå inte som om att "man har sett det förr". Judarna i den här filmen slår nämligen tillbaka mot nazisterna. Daniel Craig gör en sina bästa insatser hittills. Jag fastnade för hans karaktär en del också. En stark och godhjärtad ledare som samtidigt är sträng och tvekar aldrig att skjuta någon som ställer till problem.

Man kan tycka att slutet kom lite väl hastigt, men jag tycker att det var en fint avslut som kom ganska lagom. Defiance är inte lika bra som The Last Samurai eller Blood Diamond. Jag känner mig dock inte det minsta besviken.

4/5

Galvatron: Du glömmer nämna en av de bästa prestationerna i filmen, den av Montgomery Clift som ett av vittnena. Han är inte med så mycket, men hans scener är oförglömliga. En Oscarsnominering fick han också.

Jaha, var det han som vittnade om att han blev steriliserad? Om du menar honom så håller jag med dig om att han var duktig. Jag hoppas iaf att Maximilian Schell fick en Oscar för sin roll.

• Filmstar
Galvatron: Du glömmer nämna en av de bästa prestationerna i filmen, den av Montgomery Clift som ett av vittnena. Han är inte med så mycket, men hans scener är oförglömliga. En Oscarsnominering fick han också.

Jaha, var det han som vittnade om att han blev steriliserad? Om du menar honom så håller jag med dig om att han var duktig. Jag hoppas iaf att Maximilian Schell fick en Oscar för sin roll.

Japp, det var han. Och ja, Schell fick en Oscar för sin prestation. På tal om Montgomery Clift råkade han ut för en svår bilolycka några år tidigare. Han fick göra en ansiktsoperation och var sig aldrig lik efter det med mentala problem (vilket passar bra i den rollen). Han tog sitt liv några år senare.

Japp, det var han. Och ja, Schell fick en Oscar för sin prestation. På tal om Montgomery Clift råkade han ut för en svår bilolycka några år tidigare. Han fick göra en ansiktsoperation och var sig aldrig lik efter det med mentala problem (vilket passar bra i den rollen). Han tog sitt liv några år senare.

Ok, bra att Schell fick en Oscar. Det var som fan, snacka om tragiskt. Aja han gjorde ju iaf en bra prestation så...

• Filmstar

post-462-1232175310.jpg

Titel: Blindness

Genre: Drama/Mysterium/Romantik/Thriller

Land: Kanada/Brasilien/Japan

År: 2008

Regi: Fernando Merielles

I rollerna: Julianne Moore, Mark Ruffalo, Gael García Bernal, Danny Glover

Handling: I en stad där fler och fler drabbas av en mystisk epidemi som gör folk blinda är det bara en doktors fru som har synen kvar. Hon låtsas vara sjuk för att kunna ta hand om sin make när de sätts i karantän samtidigt som samhället bryts ner i kaos och oreda.

Omdöme: Regissören Fernando Meirelles slog igenom med Guds stad och följde upp med The Constant Gardener, som jag iofs inte tyckte var lika lyckad. Här ger han sig på en epidemi av blindhet som drabbar en grupp människor i en icke namngiven stad, i ett vanligt samhälle. När myndigheterna förstått att en möjlig epidemi brytit ut, sätts alla drabbade i karantän. Till en början är de en handfull, däribland en ögonläkare (Mark Ruffalo) och hans fru (Julianne Moore). Hon kan fortfarande se och tar hand om sin make inne i karantänen där allt fler drabbade dyker upp.

post-462-1232176647.jpg

Själva idéen tycker jag är intressant och mystisk. Man slängs direkt in i händelserna utan att få förklarat varför eller hur. Snart har kaos utbrutit och beväpnade vakter med gasmasker ser till att hålla de intagna inom karantänen. Inne i karantänen är det djungelns lag som gäller då en man kallar sig för kungen av anstalt tre (Gael García Bernal) och kräver betalning för att hans avdelning ska dela med sig av maten till de övriga. Svåra beslut måste fattas och hur långt det kommer gå är det ingen som vet.

post-462-1232176652.jpg

Både Julianne Moore och Mark Ruffalo fungerar bra i sina respektive roller. De är etablerade och bra skådespelare som passar bra och känns trovärdiga. Gael García Bernal känns inte lika trovärdig i sin roll som "bad guy" och det blir ganska utdraget inne i karantänen där man får se hur allt blir ohållbart efter en tid när de måste ta hand om sig själva. Potentialen fanns där, men det är endast inledningen och avslutande delen som fungerar. Det blir lite 28 dagar senare och jag tycker man helt klart kunde fått ut mer av storyn.

post-462-1232176655.jpg

3 - Skådespelare

2 - Handling

3 - Känsla

4 - Musik

3 - Foto

--------------

15 - Totalt

Betyg: -3/5 - 6.0/10

IMDb: 7.0

thekillerspostertg2.jpg

Titel: The Killers

Sv. titel: Bödlarna

Produktionsland: USA

Genre: Thriller / Drama

Utgiven: 1964

Regi: Don Siegel

I rollerna: Lee Marvin, John Cassavetes, Angie Dickinson, Clu Gulager, Ronald Reagan

Imdb rating: 7,0

Med slipsarna hårt åtdragna och ögonen dolda bakom Ray-Bans stiger de två lönnmördarna in i klassrummet, höjer sina ljuddämpande revolvrar mot magister North (Cassavetes) och sen ingenting! North bara står där. Varför låter han sig dödas utan minsta motstånd? Det är frågan som plågar Charlie (Marvin) när uppdraget är slutfört.

Det som gjorde mig sugen att se den här var kombinationen Don Siegel och Lee Marvin. Siegel som gjort ett antal storfilmer genom åren vilka av de få jag sett har jag gillat mycket. Att sen se Lee Marvin i en roll som en lönnmördare lockas man ju även en del av främst då jag själv tycker Marvin är en filmhistoriens mest coola skådespelare.

thekillers1bf3.jpg

Märkte direkt att historian var lite annorlunda upplagd mot vad jag först trodde. Efter det att de två lönnmördarna (Marvin och Gulager) mördat magistern så börjar de luska i hans förflutna för att få reda på varför de blev anlitna att mörda honom. Det blir långa och tempofattiga tillbaka blickar som visserligen är viktiga för historian men känns för de mesta ointressanta då karaktärerna är direkt tråkiga. Tillslut sitter man och inväntar upplösningen där jag väntar mig lite spänning som man saknat ännu. Nu följer visserligen Siegel en bok skriven av Hemmingway och kan förstå att man vill göra det men tycker ändå man kunde fått till mer spänning om man ändrat i historian lite. Upplösningen tycker jag sen iaf var positiv och filmen kommer ändå upp på en godkänd nivå. När jag tänker efter så tror jag det mest beror på Marvin i sin roll

3/5

bron1959pi8.jpg

Titel: Die Brücke

Sv. titel: Bron

Produtionsland: Tyskland

Genre: Krig / Drama

Utgiven: 1959

Regi: Bernhard Wicki

I rollerna: Folker Bohnet, Günther Hoffmann, Karl Michael Balzer, Fritz Wepper, Volker Lechtenbrink

Imdb rating: 8,0

Åtta ännu minderåriga ungdomar får under krigets sista dagar 1945 den fullständigt meningslösa ordern att försvara en bro vid en småstad i Bayerischer Wald mot de framryckande amerikanerna. Med patriotisk entusiasm och stor förtjusning tror de att de måste fullfölja sitt uppdrag. Först efter att en förlorar livet under försvarandet av bron, blir det meningslösa i uppgiften uppenbart.

Bron sägs på många håll vara en klassisk krigsfilm som man även kan kategorisera som en anti-krigsfilm. När det gäller andra världskrigs-filmatiseringar så tycker jag att jag har sett mycket och åtminstone känner till det mesta men denna hade undgått mig. När det gäller den här genren så har jag märkt att ord som klassisk inte alltid säger så mycket, speciellt de lite äldre (60-talet och bakåt) kan vara rent komisk dåliga när det gäller krigs scenerna. Den här är från 1959 så jag var lite skeptisk, men det skulle visa sig att den var mycket välgjord för sin tid.

bron2kopiaes1.jpg

Ingen av de åtta pojkarna (som man verkligen kan säga att dom är) har huvudrollen utan man får följa var och en och hur de har det i sin lilla ort. Vissa får man följa mer och vissa mindre, men man får en överblick hur de är som personer. Alla är mer eller mindre hjärntvättade av den nazistiska "blod och ära" ideologin och att försvara sitt land är en självklarhet. Första hälften eller kanske lite mer får vi se de glada pojkarnas spralliga upptåg och hur med glädje de väntar på sina inkallesebrev. Det är skrämmande att se hur hjärntvättade vissa av dom är och man förstår på förhand hur det kommer att gå. Skådespelar mässigt märker man att nog de flesta skulle jag tro är amatörer och ibland blir det lite överspel men flera är också duktiga och med tanke på vilka roller dom handskas med så gör de flesta det bra.

bron3mc5.jpg

När sen det blir dax att försvara bron så blir det en så oerhörd kontrast mot vad pojkarna har säkerligen väntat sig och så som filmen varit dittills och effekten av det tycker jag blir ovanligt stark. Man lyckas verkligen få fram det meningslösa med kriget på ett mycket starkt sätt. En annan sak som bara måste nämnas igen är krigs scenerna som för sin tid håller mycket hög klass och i stort sätt det mesta känns verklighetstroget. Jag blev verkligen positivt överraskad och det kommer nog definitivt bli en omtitt inom en snar framtid.

4/5

• Filmstar

Spicoli: Jag såg The Killers (1964) för ett tag sen och tyckte ungefär likadant. Upplösningen var bra och Lee Marvin är cool. Annars finns det ett original baserat på samma bok som också heter The Killers (1946) som är en hyllad film-noir. Nu var jag inte så förtjust i den, men gillade de två lönnmördarna i början av filmen. Tyvärr är de inte med så mycket, vilket de istället är i den nyare versionen.

Die Brücke har jag velat se ett par år nu. Har den hemma, men utan text. Funderar på att köpa den på DVD, något tips på var man kan hitta den till ett resonligt pris ?

Czech: Har hört att det finns en version från 1946, med bla. Burt Lancaster eller har jag fel?

När det gäller Bron (Die Brücke) så köpte jag min utgåva med svensk text på discshop för dryga hundra lappen, vet inte ifall det är ett resonligt pris för dig men jag tyckte den var värd pengarna. Om du inte kan tyska så blir det nog lite svårt annars att förstå allt som sägs i filmen.

• Filmstar
Czech: Har hört att det finns en version från 1946, med bla. Burt Lancaster eller har jag fel?

Det stämmer. Det var en av hans första filmer och av många klassas som en klassiker.

När det gäller Bron (Die Brücke) så köpte jag min utgåva med svensk text på discshop för dryga hundra lappen, vet inte ifall det är ett resonligt pris för dig men jag tyckte den var värd pengarna. Om du inte kan tyska så blir det nog lite svårt annars att förstå allt som sägs i filmen.

Ok, såg också att den fanns på Discshop för 99 kr. Tyvärr är det en tråkig utgåva, men det verkar inte finnas någon bra (föredrar ändå den amerikanska om jag får tag på den). Men tack för tipset.

• Filmstar

Sunset Boulevard (1950)

Sunset Boulevard ligger på plats 25 på IMDb:s topp-250-lista ser jag nu, och på plats två på NoNames USA-lista. Well, det var ju lämpligt då att den råkar ingå i min noir-retro. Handlingen kretsar kring den åldrade och i princip galna stumfilmstjärnan Norma Desmond (Gloria Swanson) som ugglar i sitt gamla hollywoodpalats tillsammans med sin udda betjänt Max (Erich von Mayerling). Hon har inte gjort en film på 20 år men hon skriver på ett vansinnigt mastodontfilmmanus som är tänkt att bli hennes stora comeback (eller återkomst som hon själv föredrar att kalla det).

post-22-1232313460.jpg post-22-1232313468.jpg

Betjänten Max till vänster och apan till höger...

Helt skiljt från detta, fast ändå inte, försöker misslyckade manusförfattaren Joe (William Holden) komma undan kronofogden som vill ta hans bil. Av en slump gömmer han sin bil just i Norma Desmonds garage vilket kanske inte var det var det bästa som kunde hända - varken för Joe eller Norma. Men det är där vi börjar historien. Eller den börjar egentligen med ett lik i en swimmingpool hos en gammal hollywoodstjärna. Joe själv (Holden alltså) agerar berättarröst. En berättarröst som inte är störande utan istället blir vår ledsagare då vi får lära känna det verkliga Hollywood, det som finns bakom den vita duken.

post-22-1232313451.jpg

Gloria Swanson är hysteriskt bra. Hennes minspel och gester är obetalbara, samtidigt som hon är sorglig figur. Bitvis är det en pinsam och tragikomisk stämning, främst när Norma "förför" Joe och Joe spelar med så länge han tycker han tjänar på det. Samtidigt som han blir Normas... vad ska man säga? toyboy, så träffar han en ung aspirerande manusförfattarinna (Nancy Olson) som jobbar på en filmstudio med att läsa manus skickas till studion. Olson spelar verkligen sin klämkäcka unga dam på ett - klämkäckt men bra och piffigt (haha, vilket fånigt ord) sätt.

post-22-1232313444.jpg post-22-1232313437.jpg

Ja, som sagt, ibland en märklig men samtidigt fantastiskt rolig stämning i filmen. I inledningen ska Norma begrava sin apa som har dött (med kista och allt) och.. ja det vara bara för mycket. Eller nyårspartyt med orkester och the whole shabang men bara en gäst. Eller när Norma besöker filmstudion hon inte varit i på 20 år. Och så då betjänten Max som tar sin uppgift väldigt seriöst. Jag kan bara konstatera att det här är en klassiker som verkligen håller än. Sunset Boulevard är snygg (poolscenen i början t ex), riktigt rolig (främst i början), absurd och lite sorglig. Dessutom är samtliga skådisar perfekt castade. Finns en svacka nånstans efter 2/3 kanske men i slutscenerna lyfter det igen så betyget måste bli högt.

4+/5

PS. En intressant detalj är att relationerna i filmen mellan Gloria Swanson, Erich von Mayerling och Cecil B. DeMille (som är med som sig själv) till en ganska stor del är hämtade från verkligheten.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...