Rakii Skriven 26 Mars, 2007 Report Share Skriven 26 Mars, 2007 Lasermannen - En berättelse om Sverige av Gellert Tamas (2002) Det var början på 1990-talet och Sverige förändrades, Ny Demokrati hade fått mer röster än väntat, Palmes död hade väckt upp en ny form av demokrati i landet, nynazismens frammarsch började visa sig allt mera med kravaller, möten i Fryshuset medans band som Ultima Thule slog igenom stort bland ungdomarna som var minst sagt vilseledda. Vid den här tiden av högerextremt våld sköts ett antal invandrare mellan 90-92, vad alla hade gemensamt var att dom 10 av 11 som överlevde sade sig ha blivit träffade av ett vapen som hade lasersikte. I media blossades nyheterna ständigt upp om den så kallade "Lasermannen" som blev medias benämning och invandrarnas skräck i Sverige som skulle vara ett land att söka skydd i. Bakom synonymen Lasermannen var en vilseledd antisocialt personlighetsstörd person, John Ausonous med själd invandrarbakgrund fasts om övergått till högerextrema sidor för att förinta sin egen bild av sig själv. Själv var jag för ung för att komma ihåg så mycket av dessa attentat så jag bestämde mig kort och gott att läsa boken för första gången för några år sedan då jag hade ett starkt intresse för kriminalogi vilket jag har fortfarande. Här väljer Tamas att på flera sätt måla upp bilden av John Ausonious med hjälp av intervjuer av honom själv samt poliskåren som arbetade på den tiden, politiker och offer. På dessa sätt binder hela boken samman en brottshistoria där man ser händelserna ur alla tre perspektiv samtidigt man följer med på en resa i tiden då Sverige förnyades på sätt och vis politiskt. Främst är det historian och den biografiska delen i boken som håller starkast fäste då det är just där man följer förövarens barndom och år så man får en klar bild av honom som person på andra sätt än media visat. Och på många sätt kan man förstå hur hans liv formade den han senare blev, ständigt på jakt efter nya sätt att radera sin bild som invandrare, sina rötter och bli en hel svensk medans han sköt mot sina egna hela tiden. Bortsett från den biografiska delen är det en samtidigt gripande och väldigt bra profilirande diagnos om en sjuk mans innersta förtvivlan och fantasier i vanföreställningar och i sina psykopatiska tendenser som kom att förstöra livet för 11 personer. Med sin skicklighet för samtidens politiska ådra samtidigt som Tamas blandar in en fiktionellt liknande historia om polisens kamp gentemot förövaren och gripandet så skapar han något av det bästa som kommit i bokväg dom senaste åren. Finkänsligheten är bara enbart ett faktum för dom journalistiska utgrävningarna på MVG-nivå är det samtidigt en avskräckande hemsk bok men ändå en bra biografi över en förvilseledd sjuk person med identitetsproblem. Läs och begrunda själva över John Ausonious. Notis: Har även för mig att jag bodde i Djursholm på den tiden då Ausonious sköt ett kioskbiträde vid järnvägen där jag brukade åka tåg till dagiset på den tiden, vilket kan ses i tv-serien Lasermannen likaså. En annan notis är att Ausonious satt inne på Hägernäsanstalten före han "blev" Lasermannen, en nära vän till mig bor väldigt nära fängelset som även syns i tv-serien vilket är lite småkul fakta. 5/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spicoli Skriven 26 Mars, 2007 Report Share Skriven 26 Mars, 2007 Intressant läsning Rakii. Jag gillade den dokumentära känslan i tv-serien mycket som kom för ett par år sen samt att man lyckades göra serien riktigt spännande samtidigt. Kanske borde ta mig en titt efter den där boken med tanke på det betyget du gav den. Har nog inte ett lika stort intresse som dig för kriminalogi tror jag men tror ändå att jag skulle tycka de var mycket intressant. Kul det där med inspelningsplatserna med, kände igen mig själv på flera ställen bland annat på söder vid Zinkensdamm sen gick väl han och hyrde filmer på Casablanca med ifall jag inte har fel. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rakii Skriven 26 Mars, 2007 Report Share Skriven 26 Mars, 2007 Tror ändå att boken kan fungera mer än bara som kriminalroman då den är rätt avvikande för sin gengre som ändå lyckas med att porträttera riktiga människor med problem på ett högre plan än någon deckarbok lyckas med samtidigt handlingen kretsar kring en historisk tid i Sveriges tid som finns kvar delvis med mycket annat, så det finns mycket annat än bara kriminalogi man kan gå efter, garanterat läsvärd är den i alla fall. Och visst hyrde han film på b.la Casablanca, minns att jag var där då dom fixade i butiken och satte upp Rocky 3 (tror jag det var) affischer, hehe. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rakii Skriven 2 April, 2007 Report Share Skriven 2 April, 2007 Doktor Glas av Hjalmar Söderberg (1905) I en till av mina favoritböcker möts Dostojevskijs Brott och straff med Albert Camus Främlingen på sätt och vis där författaren Söderberg målar upp en lite friskare bild av en förövare än dom Raskolnikov och Mersault är. I ett stekhett Stockholm i början av 1900-talet vandrar doktor Tyko Glas längst med avenyerna, boulevarderna och gränderna i sommarsverige. Jobbet tycks ha tappat all sin forntida glans som det en gång haft medans patienterna är bara mer och mer besvärliga gentemot hans person. En av patienterna visar sig infinna sig i ett slags dilemma där fru Gregorius tappat lusten för sin man pastor Gregorius, inte avsaknad av kärlek eller mänsklig närhet på något slags sätt utan att hon helt tappat mänsklig kontakt med honom. Utifrån hennes dilemma vill hon att Glas ska avrätta pastorn för att göra både sig själv och frun en tjänst. I just denna lilla sortens handlingsbeskrivning kan man nu se dom tydliga parallelerna som Söderberg haft till troligtvis Dostojevskijs litteratur och hur den påverkade hela hans sätt att framföra boken på. Den svenska historian känns destomer närmare än vad den ryska nu gör i detta fallet, missuppfatta mig rätt men jag gillar verkligen Brott och straff men där Dostojevskijs perfekta miljöbeskrivningar trots allt tappar gnistan i brist på inre bilder så är Söderbergs ganska vardagliga och lätta framtoning en smula mer tilltalande. Hur han målar upp rötmånadsstockholm med misantropi, avsky och hat så blir det dom drivande krafterna i Glas moraliska frågeställningar kring vad människoliv är värt och om det hjälper någon annan att ta ens liv… Samt på samma sätt kräver även boken liksom Dostojevskijs, Kafkas, Camus eller andra stora prosaförfattares verk rätt sinnesstämning och öppenhet på det psykologiska planet. Hjälper inte direkt att man skummar igenom dom härliga beskrivningarna av Stockholm, miljöerna samt karaktärerna som om något känns lite som light-versioner. Men huruvida detta är en av de bättre böcker från sveriges klassiska bana återstår att diskutera om i tid och otid, jag hör till skaran som älskar den. 5/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rakii Skriven 7 April, 2007 Report Share Skriven 7 April, 2007 Förvillelser av Hjalmar Söderberg (1895) Bortsett ifrån dom moraliska värderingarna som människoliv kan innehava så bistår ändå mycket ifrån Doktor Glas i Söderbergs debutroman som jag läste för första gången för några år sedan som jag nu fick mersmak utav efter Doktor... I samma anda berättar författaren om en person mestadels i första person, här är det i stället en ung student, Thomas som är nyexaminerad och vill gärna bli doktor. Under sommaren då studierna ligger på hyllan spenderar han däremot större delen av tiden i huvudstaden stroserandes i egna funderingar och läppjandes på kaffe eller abstint. Att han sen förälskar sig är inget nytt för den erfarne Söderbergs-läsaren, mycket känns igen i frustrationen kring kärlekslivet och relationer från t.ex Den allvarsamma leken. Thomas har föräskat sig både i en butiksföreståndare i en handskbutik samt i en av familjens vänners dotter. Nu återstår bara vad han ska göra då han gjort den ena av dom gravid. På sätt och vis kan det kännas relativt skönt att läsa en gammal form av ungdomslitteratur som utspelar sig liksom nu i sommartider. Sen att den utspelar sig på samma platser eller dylikt liknande som jag själv brukar infinna mig i Stockholms uteliv så blir det pricken över i. Thomas är liksom jag själv en ung man sökandes efter livets mening i en vilsen vuxenhet, bortom krav lever han sitt stillsamma liv. Som sagt påminner hela upplägget i sitt skrivsätt som i Doktor... där man följer karaktären i sitt liv. Mycket lättsamt blir det helt och hållet då Söderberg behåller en enkel skrivstil akompenjerad med som vanligt fina beskrivningar och en intressant historia som håller genom hela boken och lever upp till dagens värderingar trots att den nu är över 100 år gammal. 4/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 10 April, 2007 Report Share Skriven 10 April, 2007 Rakii vet du om det finns några bra böcker på svenska rörande filmens värld? Funderar lite på Marilyn Monroe : min berättelse , men hittar egentligen inte fler intressanta. Kanske bara finns riktigt bra filmböcker på engelska? Om inte Rakii vet så kanske någon annan vet? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rakii Skriven 10 April, 2007 Report Share Skriven 10 April, 2007 Jag kan inga på sådär rak arm som är svenska då det händer sällan att jag läser böcker om film. Men om du besöker biblioteket så borde dom ha en hylla för teater/film där det troligtvis finns något intressant. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 10 April, 2007 Report Share Skriven 10 April, 2007 tackar för snabbt svar. Ska kolla runt lite på nätet under dagen, alltid skönt med ett par olästa böcker liggande nu till sommaren. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 19 April, 2007 Report Share Skriven 19 April, 2007 Det blev bara Marilyn Monroe : min berättelse, för väl ta och börja med den i alla fall. Ska hur som helst bli intressant att läsa om Monroes vilda liv. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rakii Skriven 19 April, 2007 Report Share Skriven 19 April, 2007 Det blev bara Marilyn Monroe : min berättelse, för väl ta och börja med den i alla fall. Ska hur som helst bli intressant att läsa om Monroes vilda liv. Får man fråga var du hittade boken? Monroe tillhör till mig den absoluta favoriten bland alla kvinnliga skådespelare och har ägnat en stor del av min tid att läsa om henne, samla rariteter knutna till henne osv... vore som med alla personer man tycker om trevligt att ägna lite lästid till denne samtidigt som mitt eget läsande dalat med rätt dåliga böcker på sistone. Vore även trevligt om du kunde berätta lite om boken då du är klar med den. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 19 April, 2007 Report Share Skriven 19 April, 2007 Finns både på Bokus och Adlibris, verkar vara den enda boken om Marilyn på svenska. Såg "I hetaste laget" för någon vecka sedan, vilket var den första Monroe-filmen jag sett, och har sedan dess inte kunnat släppa Monroe, kanske lite småkär vad vet jag Ska absolut ta och skriva ett par ord om den när jag är klar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rakii Skriven 19 April, 2007 Report Share Skriven 19 April, 2007 Ah, kan inte göra annat än att hålla med dig angående I hetaste laget, kanske rentav den bästa komedi som gjorts?! Tycker ändå att du borde se Niagara, Seven year itch och främst De missanpassade med henne likaså, även om den sistnämnda kan vara svår att få tag på. För att återgå till topic så finns ju även Blondie av Joyce Carol Oats, en slags fiktionell biografi över Marilyn som sträcker sig ganska mycket över hennes liv och främst barndomen. Ytterst intressant läsning som blandar roman med biografi på ett väl sammansatt sätt. Sen om du har turen så finns ju även fotografen André de Dienes bok om Marilyn med ett antal fotografier på henne före hon blev upptäckt för den stora massan, faktum är att det var Dienes som fick upp henne för Hollywoods ögon. Väldigt bra bok både estetiskt samt innehållsmässigt då den tar upp i synnerhet väldigt intressanta ämnen kring hennes död och främst sista timmarna i livet. Läs och begrunda om du har turen att komma över den. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 20 April, 2007 Report Share Skriven 20 April, 2007 Jo har beställt nästan alla filmer jag är intresserade av med henne, bla en box med 11-filmer av en kille på filmtipset. Ska försöka se så många filmer av henne som möjligt, parallellt när jag läser boken. Kan det vara denna boken du syftar på Rakii; Marilyn bok Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rakii Skriven 20 April, 2007 Report Share Skriven 20 April, 2007 Visst är det den och såg att den var betydligt billigare på Adlibris där den låg lite över 150:-, betydligt billigare än vad jag fick punga ut men det var den värd om man är samlare. Ska själv börja leta efter boken du köpte på biblioteken och hoppas på att jag har en tur att hitta den. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rakii Skriven 7 Maj, 2007 Report Share Skriven 7 Maj, 2007 Elliott Smith & the big nothing av Benjamin Nuget (2004) Han var 90-talets svar på vad Nick Drake gjort för sin generation musikälskare eller finsmakare om jag ska precisera då både Smiths och Drakes musik kräver ytterst känslosamt stämningsläge, rätt omgivning och mycket mera. Det återfinns som sagt hur mycket paraleller som helst till dessa båda herrar bortsett från singer-songwriterlivet, missbruk, psykiska sjukdomar och slutligen vad man spekulerar i självmord. Smith dog i oktober 2003 till följderna av två stycken knivhugg i bröstet varav man inte kan fastställa en riktig orsak utan spekulationerna överskred till konspirationsteorier om att flickvännen skulle legat bakom. Elliott Smith känns egentligen som enbart en överdriven klyscha i hela indie-singersongwriter-vågen som kom i 90-talet, men Smith skiljer sig i min mening från resten av sambandet då han egentligen gjorde någonting äkta av sin musik, sina känslor och sitt liv. Nuget porträtterar en ung mans sökande som börjar i Dallas men resan går till Portland, Oregon där Smith kom att bo större delen av livet, där började spela gitarr och bildade indiebandet Heatmiser. Det känns egentligen både tragiskt och onödigt att författaren ska gå i samma fälla som sina föregångare då det gäller att skapa spännande läsning av människoporträttet. I samma veva som i andra böcker jag läst i gengren följs man enbart åt av skolår, tidiga år med musikaliska tendenser etc... finns liksom inget annat att påpeka av intresse tycks det som. Själv gillar jag Elliotts musikaliska liv och frossar i allt vad jag kommer åt mellan raderna i boken där författaren skapat likaså en ganska tvetydlig och svajande skildring som tar sig uttryck i en del irrelevans och bottenlöshet utan mål. Författaren strävar efter mycket, såklart som att ge en rättvis bild av den sargade själen såväl som att hedra hans minne och öppna nya dörrar för nyfikna. Till viss del fungerar ovanstående tre ovationer med vissa fel men om jag nu ska vara rättvis i min bedömning så lyckas ändå denna första boken Nuget skrivit och första om Smith ganska bra ändå där tråkigt nog hans tragiska period är den mest intressanta. 3/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.