Jump to content

Böcker?

Achtung

Rekommenderade inlägg

• Svar 957
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nja en del filmer är det mer fördjupning i än andra, hur som helst riktigt intressant läsning. Boken är för övrigt på 275 sidor där de sista 25 är ett "Index över Alfred Hitchcocks filmer". Så min uppskattning var inte helt jätte fel. B)

Haha, lite drygt femton inlägg i denna tråden på ett helt år, det var illa!

Har Rakii slutat läsa böcker, eller har du bara slutat skriva om dem?

Jag har faktiskt beställt en hel hög böcker det senaste, för märkligt nog är det bara på sommaren jag har tid att läsa, då jag pluggar i stort sett dygnet runt annars. Men nu har jag sommarlov.

Passade på att läsa Kinky Friedmans gamla mästerverk Elvis, Jesus och Coca-Cola det första jag gjorde. En mycket intressant och småroligt flummig bok om en misslyckad privatdetektiv.

Dock kanske inte anmärkningsvärt bra, men det hände att jag småfnissade lite när jag läste den på stranden, så att folk vände sig mot mig och undrade vad jag var för en idiot.

Efter att jag läst ut ovanstående högg jag in i Chuck Klostermans bok Killing Yourself To Live, en självbiografisk bok som handlar om hans resa runt i hela USA för att undersöka olika ställen där kända rock- och popmusiker dött av olika anledningar.

En väldigt bra populärkulturell bok som jag än så länge diggar stenhårt.

Den är dock inte utläst än, men jag lovar att berätta mer om den när jag väl läst färdigt den.

Jag har som sagt också beställt ett antal nya böcker som inte kommit än, men jag lovar att berätta mer om dem när jag har dem framför mig, då jag inte kommer ihåg alla i huvudet.

Ja, "Hithcock om Hithcock" är som sagt en fantastisk bok och även mycket givande. Du gör alldeles rätt i att köpa den Yojimbo och det glädjer mig att du har läst den Plox. Men en om möjligt än mer fascinerande bok som kretsar sig runt filmen som genuin konstform är "Anteckningar om filmkonsten" av Robert Bresson. Det är en väldigt tunn bok, runt om kring 100 sidor, men jag lovar er att efter de 10 första sidorna har ni fått ett helt nytt och unikt perspektiv på filmskapandet. Det är än så länge den mest tankeväckande och kontroversiella filmbok jag läst och observera att jag hittills endast läst 20 sidor ur boken.

Nu ska jag ut och läsa Brott och straff i den stekande solen och njuta av min tillfälliga arbetslöshet

• 4 weeks later...

På min senaste Amazon-beställning blev det ett antal böcker till min (Lynch-)samling.

Jag fixade ett exemplar av The Air Is on Fire, vilket är en massiv bok med målningar och foton från David Lynch's hela karriär. Boken kostade 44$, men stiger nog till skyarna när den slutat tryckas, då den liknande boken Lynch-konstsamlingen "Images" ligger på typ 300$ i nybegagnat skick.

kringresande_lynchutstallning_2791_306x275.jpg

Jag förhandsbokade också den kommande Lynch-bibeln Beautiful Dark, som noggrant går igenom hela David Lynch's karriär inom både film, målning, foto, musik och annat som han hunnit med att göra. Ska bli riktigt kul när den väl dimper ner i brevlådan.

0810859173.jpg

Jag har även köpt David Lynch's Catching the Big Fish: Meditation, Consciousness, and Creativity i både bok och ljudbok (med David Lynch själv som berättare). Han skriver och berättar om var han får sin inspiration ifrån och hur meditationen har hjälpt honom med mycket (han har mediterat i 30 år!).

Dessutom köpte jag ett begagnat exemplar av The Secret Diary of Laura Palmer, som trycktes i samma veva som Twin Peaks visades på TV. Det är kul att ha den då det är en samlarpryl och dessutom är det lättare att läsa den som bok än på datorn :) .

Klämde ytterligare en bok idag på jobbet, Fellini om Fellini. Ännu en intervjubok - blev sugen på en del Fellini filmer även om jag tror att de flesta inte kommer att falla mig i smaken. Men ska i alla fall ta och kolla på de allra mest omtalade, La Dolce vita - 1960, 8 ½ - 1963 och La strada - 1954. Någon mer jag bör ta och se?

Själv har jag läst Arvet efter Arn. Fristående uppföljare till trilogin om Arn och den här boken handlar om Birger jarls uppväxt och liv, han som numer är känd som Stockholms grundare. Den gick i samma känsla och stil som Arn men det var just huvudkaraktären Arn som saknades. Han är så underbar i de andra böckerna, som ett sorts ljus i mörkret känns det som. Birger hörde mer till den här tiden och var lika grov som resten. I övrigt var det rätt intressant. Mest av allt gjorde den mig dock sugen på att läsa Riket vid vägens slut (tredje delen av Arn-trilogin) som är så jävla underbar... så den ska jag nog läsa.

Sen har jag även läst Dilledagboken av Juha Vourinen tror jag han heter, handlar om en finsk fullis sjuka berättelser och hans galna drömmar. Den var absurd men en riktig skrattfest, framförallt i början. En hel del helt jävla galna drömmer hade han, och en del riktigt klockrena grejer gjorde han. Stundtals underbar och liknar ingenting jag tidigare läst.

Just nu läser jag för första gången 1984, och den är inte precis som jag förväntade mig men riktigt, riktigt bra ändå. Efter ungefär halva håller jag dock fortfarande Animal Farm högre, men vi får se hur det är när den är utläst.

Klämde ytterligare en bok idag på jobbet, Fellini om Fellini. Ännu en intervjubok - blev sugen på en del Fellini filmer även om jag tror att de flesta inte kommer att falla mig i smaken. Men ska i alla fall ta och kolla på de allra mest omtalade, La Dolce vita - 1960, 8 ½ - 1963 och La strada - 1954. Någon mer jag bör ta och se?

Själv tycker jag Fellini är en av dem största. Utöver dem du redan räknat upp rekommenderar jag Cabirias nätter, Satyricon och Amarcord. Framförallt den sistnämnda är riktigt underhållande och en av de bästa "må bra"-filmerna.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...