Pumbaa Skriven 12 September, 2006 Report Share Skriven 12 September, 2006 Rakii: Låter grymt att du håller på med en Stephen King-samling. Vilken är det? Allt kan hända, Majsens Barn, Den förskräckliga apan, Mardrömmar, Nattmaror och Drömlandskap, Dödsbädden eller Nightshift? Han har gjort någon till men kommer inte på vad den heter. Japp jag ska kolla upp de två Dahlströmböckerna du nämnde. Borde finnas på bibblan. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rakii Skriven 12 September, 2006 Report Share Skriven 12 September, 2006 Det är Allt kan hända, har redan Jerusalems lott och Majsens barn-samlingarna hemma någonstans. Första novellen höll inte riktigt måttet men hoppas att den håller ändå igenom. Någon King-samling likt din eller Jojjes har jag inte, enbart ett 10-tal böcker men kanske kommer mer i fortsättningen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pumbaa Skriven 12 September, 2006 Report Share Skriven 12 September, 2006 Jag tyckte inte heller Obduktionsrum fyra var superbra, men det finns mycket andra bra noveller i Allt kan hända. Det är en riktigt bra bok. Jag gillar också att Stephen King kommenterar varenda novell. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rakii Skriven 12 September, 2006 Report Share Skriven 12 September, 2006 Ska kommentera hela boken sen då jag läst ut den, så det blir väl till helgen eller så. Annars har jag nyligen köpt en relativt stor biografi om Charles Bukowski, med intervjuer och hans brev samlade i en faktafylld bok som ska bli fin att plöjja medans jag är i Finland nästa vecka, hoppas på mer utfyllnad efter att Ronnie Haags biografi Charles Bukowski - en biografi inte var den bästa eller så välutfylld heller. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hawa!i Skriven 13 September, 2006 Report Share Skriven 13 September, 2006 Har nu läst ut andra delen av Kings The Dark Tower. Blev sjukt överaskad. Första delen var helt ok men har läst relativt många fler som är bättre, men andra delen var underbar! Nästa del släpps i Januari, men vette tusan om jag kan vänta så länge, funderar på att skaffa de resterande delarna på engelska. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pumbaa Skriven 13 September, 2006 Report Share Skriven 13 September, 2006 Hawa!i: Härligt att höra att du tyckte den var så bra! Har själv inte läst den än, men ska så fort som möjligt införskaffa den. Dessutom släpper King ytterligare en bok om en vecka som jag ska köpa och läsa. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lorenzo Lamas Skriven 14 September, 2006 Report Share Skriven 14 September, 2006 Håller precis på med Jonathan Safran Foers Allt är upplyst. Den är ju väldigt kritikerrosad men jag förstår den inte... det är för mig en sån där bok som bara inte går att komma igenom! Jag läser och läser och läser men jag kommer ingen vart. Någon som har läst den och har en annan åsikt? Blir den bättre och roligare (den ska visst ha lite humor men jag har inte rört på smilbanden en enda gång hitills...). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rakii Skriven 14 September, 2006 Report Share Skriven 14 September, 2006 Har nu läst ut andra delen av Kings The Dark Tower. Blev sjukt överaskad. Första delen var helt ok men har läst relativt många fler som är bättre, men andra delen var underbar! Nästa del släpps i Januari, men vette tusan om jag kan vänta så länge, funderar på att skaffa de resterande delarna på engelska. Kul med positiv feedback då jag inte hunnit läsa den ännu men ska ta och köpa den någon dag, läst nyligen ut en fristående del av historien före Mörka Tornet där man får ta del av Rolands tidigare äventyr, fanns som en kortare historia i novellsamlingen Allt kan hända. Historien rekomenderas om man gillar Dark Tower-serien. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rakii Skriven 15 September, 2006 Report Share Skriven 15 September, 2006 Allt kan hända (Everything´s eventual) av Stephen King (2005) Ännu en i raden av Kings novellsamlingar, har bara läst två sycken tidigare som jag inte var vidare imponerade av, Majsens barn samt Jerusalems lott och denna lånade jag mer av en slump då jag inte hade annat att läsa. Kan direkt säga också att King är väl en författare som inte imponerat så vidare mycket av det lilla jag läst, förutom Revolvermannen då som skiljde sig en aning från hans stil och den fungerade riktigt bra. Här finns faktiskt en novell, Elurias små systrar som är som en föregångare till Mörka Tornet-serien som Revolvermannen är den första delen av, Roland av Gilead är ute på resande fot och kommer till staden Eluria där han blir skadad och tas hand om ett par systar. Intrigen tätnar och hemligheter kommer upp till ytan samtidigt som detta är den novell som gjorde starkast intryck, delvis på att det är Dark Tower först och främst. Resten av historierna fungerar inte i samma utsträckning då skräckmomenten som vanligt i Kings böcker inte är speciellt skrämmande eller hårresande för en skräckentusiast som jag ändå är och det är tråkigt att det inte fanns mer tilltalande delar bortsett från en annan avstickare som heter Allt du älskar kommer att försvinna. I sin tur är det ingen skräcknovell heller utan en mera alldaglig skildring av en ensam man som är ute och reser som stannar vid rastplatser för att skriva av toalettklottret på väggarna, en intressant hobby minst sagt. Det som gör denna så pass intressant är hur King skildrar livsödet med att låta en person i stället för flera hamna i fokus och lägga en smula tyngd på psykologiska aspekter mer än skräck eller något annat heller för den delen. Man sympatiserar med huvudpersonen och man skapar en sårts utanförskaplig vänskap, något som mer sällan förekommer då jag läser. Och det var dom två som fungerade mest, avstickarna som King modigt vågade publicera bortom allt vad skräck heter och han borde om han inte redan gjort det ägna sig mera åt vanligt historieberättande utan mord, oförklarliga ting och dylikt, men jag antar att det är just det han beskriver bäst och därför han inte tilltalar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pumbaa Skriven 15 September, 2006 Report Share Skriven 15 September, 2006 Rakii: Det jag älskar med Stephen King är hans sätt att få böckernas karaktärer så levande. Själv tycker jag han är enormt duktig, men egentligen borde man nog läsa hans böcker på engelska, då John Henri Holmberg har en förmåga att låta språkbruket bli lite annorlunda då och då. I och för sig gäller det ju för alla översättare. Tänk om man hade kunnat alla språk så man kunnat läsa romaner på grundspråket. För tillfället läser jag Talismanen av Stephen King, och ska sedan ge mig över på Svarta Huset som är uppföljaren. Efter det blir det nog Signal som utkommer nästa vecka och till sist andra delen i Det mörka tornet, nämligen De tre blir dragna. Jag har en rejäl Stephen King-höst framför mig och förmodligen kommer jag även resa till England och träffa honom i november när han är där och signerar böcker. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rakii Skriven 1 Oktober, 2006 Report Share Skriven 1 Oktober, 2006 Maratonmarschen (The Long Walk) av Stephen King alias Richard Bachman (1979) För min egen del har det blivit dåligt med läsning under dom senaste veckorna då motivationen har sviktat dels av att jag inte riktigt hittat läsvärda böcker bland tre Narnia-äventyr som inte alls var lika bra som andra delen i serien och även en annan King-bok läste jag, Flickan som älskade Tom Gordon men ingen av dessa kan jag rekomendera. Däremot besökte jag biblioteket häromdagen och tänkte ge King en sista chans och stod mellan denna och Carrie. Då jag i stort sett vet vad Carrie går ut på men vill ända läsa och jämnföra fick det bli ett senare val och blev i stället en av de första böckerna King skrev under pseudonymen Richard Bachman. I en kanske närbelägen framtid (man vet dock aldrig när det uspelar sig) i en totalitär regim som USA står under anordnas varje år en tävling kallad Maratonmarschen för 100 st unga pojkar vars uppgift i tävlingen är att gå så länge och långt som möjligt. I år har huvudpersonen Ray Garraty signat upp sig och har som mål att vinna mot hårda motståndare som han senare bekantar sig med och skapar en god relation till vissa medans andra som blir dödsfiender. Pojkarna är hela tiden övervakade av en bandvagn som åker före och kontrollerar så ingen går för långsamt eller gör något emot reglerna för då kommer det varningar och till slut ett skott i huvudet. Vad som är den mest fascinerande biten är just hur King lyckas bibehålla tempot och spänningen igenom större delen av boken trots att man vid första anblicken tror sig kunna hitta brister då den storymässigt inte verkar vara någon vidare bok. Men där går dom förutsägda meningarna i väggen och man dras direkt in i tävlingen på liv och död på ett bra skrivet sätt som är övertygande i sina konversationer och beskrivningar av samtliga tävlande som finns med, King nästan överträffar det jag läst utav honom hittills och detta är nog ett av dom guldkorn tillsammans med Revolvermannen som jag läst. King står näst på tur, denna gången med Mörka Tornet 2: De tre blir dragna som jag redan kommit halvvägs igenom och är en lika positiv överraskning som föregångaren. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingoman Skriven 1 Oktober, 2006 Report Share Skriven 1 Oktober, 2006 Rakii Har inte läst vrålmycket av King. Men han har ju skrivit hur mycket som helst så det är svårt att ha läst allt. Men just maratonmannen är en av mina absoluta favoriter. Han är duktig på att göra em epännande berättelse av lite "utrymme." Tänker även på raseri. Och han är som bäst när hans kriver mer "normala" berättelser om vanliga människor. Sommardåd och Vinterverk. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rakii Skriven 1 Oktober, 2006 Report Share Skriven 1 Oktober, 2006 Håller med dig om att han fungerar bäst då det antingen är fantasy eller våran vanliga värld som det handlar om då jag har haft svårt för hans skräckscenarion som inte riktigt biter på en erfaren skräckfilmstittare som upplevt det mesta, men får se vad Talismanen lovar som Jojje uppskattade väldigt mycket i Stephen King-tråden. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pumbaa Skriven 1 Oktober, 2006 Report Share Skriven 1 Oktober, 2006 Talismanen är en otroligt bra bok som jag håller på att läsa för andra gången nu, då denna har betydelse för att man ska förstå Mörka Tornet: bok 3 fullt ut. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rakii Skriven 1 Oktober, 2006 Report Share Skriven 1 Oktober, 2006 Tack för infon Pumbaa, har faktiskt tredje boken hemma redan så det får bli den i stället före, klart man vill ha saker klart för sig så man får ta del av alla små easter-eggs som King placerar i sina böcker. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.