Jump to content

Akira Kurosawa

Greenleaf

Vilken är hans bästa film?  

55 members have voted

1. 1. Vilken är hans bästa film?

• Ran
      7
    • Seven Samurai
      25
    • Yojimbo
      8
    • Dodes'ka-den
      1
    • Revolvern
      2
    • Övriga
      11

Rekommenderade inlägg

• Svar 145
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 4 months later...
  • Filmstar

Spög, väldigt fin recension på Himmel och Helvete. Har ännu inte kommit till Kurosawa, men jag vet att jag har nån film liggande hemma. Himmel och helvete verkar mycket intressant, får ta och se den vid tillfälle. :)

Tack, kul att höra! Du skulle nog kunna börja med vilken som helst om du inte har sett någon ännu. Av de elva filmerna jag nu har sett gillar jag ”De sju samurajerna” bäst som är en självklar femma för min del och den film jag håller som den bästa film någonsin. Resten är självklara fyror och sedan två urstarka treor.

Mm, håller med. En trevlig recension av Himmel och helvete. Håller med i det mesta du skriver, Spög, även om den bara fick en stark trea från mig. Nåt jag tänkt på är att Kurosawas filmer som inte utspelas under samurajtiden har en helt annan känsla. Kurosawa som namn är så starkt kopplat till just historiska samurajfilmer, så när man ser hans filmer som utspelas i sin samtid så tänker i alla fall jag "jaha, är det här verkligen Kurosawa?". Hur som helst, jag gillar ofta dessa filmer, kanske av samma anledning som att jag gillar film noir. Det är gamla filmer som skildrar sin samtid. Här hittas för övrigt mina Kursosawa-favoriter.

Rangordning

1. De sju samurajerna (5)

2. Ikiru

3. Idioten

4. Rashomon (4+)

5. Rödskägg (4)

6. Himmel och helvete

7. Sanjuro

8. Dodes'ka-den

9. Scandal

10. Ran

11. Yojimbo (3+)

12. One Wonderful Sunday (3)

13. Onda män sover gott

14. I Live in Fear

15. Den vilda flykten

16. No Regrets for Our Youth (-3)

17. Männen som trampade på tigerns svans

Vägvisaren, Blodets tron, Natthärbärget & Den berusade ängeln är tippade 4:or.

Jojje: Jag håller med om det du skriver angående att Kurosawa är så pass hårt förknippad med sina samurajfilmer, men gång på gång lyckas han övertyga mig att han även är mer än så och att han bemästrar det mesta. Främst tycker jag att Kurosawa är en människoskildrare, det är alltid en karaktär eller flera som står i centrum och som jag alltid lyckas gräva ned mig själv i medan jag ser filmen.

Har i dagsläget sett elva stycken:

1. De sju samurajerna (5)
  2. Yojimbo – livvakten (4)
  3. Rashômon – demonernas port
  4. Ran
  5. Vägvisaren
  6. Blodets tron
  7. Himmel och helvete
  8. Att leva
  9. Den vilda flykten
  10. Revolvern (3)
  11. Idioten

Delar ogärna in fyrorna i svagare eller starkare, finns inte på min världskarta att jag skulle sätta något lägre än en fyra på någon av dem även om en del har sina pyttesaker jag störde mig på.

”Revolvern” är den film jag tycker är sämst för att vara Kurosawa, men fortfarande en bra film. ”Idioten” såg jag i lite fel sinnesstämning och blev rent av uttråkad och längden på filmen tog ut sin rätt. Har planerat in den för att se om den. ”Scandal” liksom ”Onda män sover gott” ska jag se vilken dag som helst, har tämligen höga förväntningar på båda två.

Den 23:e oktober ska jag se ”De sju samurajerna” på Cinemateket i Göteborg, vilket jag har drömt om länge nu; ska även försöka recensera den efteråt.

Har en liten djävul i huvudet som säger att jag ska köpa den grandiosa boxen med 17 av Kurosawas filmer, men jag har redan många av filmerna som boxen innehåller och därför känns det inte riktigt motiverat, priset bryr jag mig föga om, det får kosta vad det vill; men när bluray är hett och det i själva verket finns en saftig box med Kurosawas filmer på bluray, kanske jag väntar på en svensk variant av den boxen framöver.

• 1 month later...
  • 1 year later...

Bumpar tråden om min favoritregissör! Kurosawa förknippas som sagt ofta bara med samurajer, även fast han har gjort så mycket mer bra. En riktigt fin människoskildrare är han. Vägvisaren kommer högst upp på min lista då vänskapen mellan de två karaktärerna är så oerhört stark. Jag brukar säga att det är min favoritfilm överhuvudtaget till och med.

Min lista:

1. Vägvisaren (5)

2. De sju samurajerna

3. Rödskägg (4+)

4. Den vilda flykten

5. Himmel och helvete

6. Yojimbo

7. Ikiru - Att leva

8. Skandalen (4)

9. Dodes'ka-den

10. Revolvern

11. Den berusade ängeln (4-)

12. Blodets tron

13. Sanjuro

14. Rashômon (3+)

15. Ran

Äger för övrigt boxen med 17 Kurosawa filmer. Riktigt fina grejer!

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...