Batuss Skriven 14 September, 2005 Report Share Skriven 14 September, 2005 (ändrad) Okej, för att slippa en diskussion om varför jag inte motiverar så gör jag det nu! Eisenstein; Under revolutionen i Ryssland var man ute efter smidiga sätt att få fram sin politiska propaganda. Filmen som i sin form med montageteknik ïnte var riktigt utvecklat än sågs som en möjlighet att få folket på sin sida. Eisenstein anställdes i statens tjänst för att skapa "social realism". Pansarkryssaren Potemkin är ett utmärkt exempel på en film med utvecklad montageteknik, tidsförskjutning( samma händelse ur olika perspektiv), associativt montage, olika kamera vinklar, P.O.V, osv. Eisenstein är helt enkelt en regissör före sin tid som tog dramaturgin ett steg längre och med hjälp av kontrasteffekter också kunde poängtera viktiga händelser/situationer. Att jag tycker att Sergej är en duktig regissör har ingenting med hans politiska övertygelse att göra. Chan Wook-Park; När jag ser på film vill jag, naturligtvis, beröras på ett personligt plan. Det finns väldigt mycket film som rent tekniskt är väldigt snygg och välgjord, men inte rörande. Det jag är ute efter är Katharsis, en av de mest grundläggande byggstenarna i dramaturgins uppbyggnad. Att förklara en känsla är svår, men på samma sätt som Vincent Gallo berör mig berör också Chan Wook-Park mig. Känslan av att ha förlorat något, en plats mellan allt och inget, vakuum. Det är det närmsta jag kan komma att förklara känslorna dessa lämnar mig vilsen i. Det är inte av andra än personligt känslomässiga skäl som jag ÄLSKAR Wook-Park. Han lyckas skapa skönhet i kaoset, och kaos i skönheten. Ensamhet i kollektivet och vice versa. Oldboy är ett utmärkt exempel, ett tragiskt öde som slutar i maxad hämnd. Men aldrig har hämnd och hat vart så vacker som i Oldboy. Jag kan faktiskt inte förklara bättre än så, men det booorde duga Ändrad 14 September, 2005 av Kåvepenin Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
davvie Skriven 14 September, 2005 Report Share Skriven 14 September, 2005 Reptile: Jag tror inte Greenleaf menade det som ett krav, utan snarare ett önskemål. Nu ska jag i alla fall läsa Kåvepenins motivering Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 14 September, 2005 Filmstar Report Share Skriven 14 September, 2005 (ändrad) EisensteinChan-Wook Park <{POST_SNAPBACK}> Motivera! <{POST_SNAPBACK}> Varför skall han behöva motivera Eisenstein, men inte Kubrick, Lynch och Hitchcock? Jag har inte sett en film med Eisenstein, men han har gjort otroligt välerkända verk. Jag kan förstå att det är kul med motiveringar, men varför skall just han svara på den frågan om just de två regissörerna? <{POST_SNAPBACK}> För att jag tycker att de är intressanta och udda namn på listan. Kubrick, Lynch och Hitchcock sägs i varje mening här, men inte de andra två. Därför vill jag höra varför hon sticker ut lite med dem. För övrigt håller jag med att de är mycket bra regissörer. Är mer inne på Park nu, men Eisenstein är ju alltid Eisenstein. Hur som helst, tråden förutsätter inte motiveringar, så jag ser iaf inget prestationskrav för Kåvepenin att skriva en motivering. Haha, kom igen! Det var inte menat som ett "krav", utan som en uppmaning, som i alla fall Davvie förstod. Sen tycker jag att det är trevligt med motiveringar, eftersom namn i en lista inte säger mycket alls. Kåvenpenin: Det där var väldigt bra motiveringar Hoppas att du förstod att det inte var ett krav, och att de inte behövde vara så långa, men tack för att du tog dig tid och upplyste mig. Och jag håller med dig till fullo! Ändrad 14 September, 2005 av Greenleaf Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 14 September, 2005 Report Share Skriven 14 September, 2005 EisensteinChan-Wook Park Motivera! Varför skall han behöva motivera Eisenstein, men inte Kubrick, Lynch och Hitchcock? Jag har inte sett en film med Eisenstein, men han har gjort otroligt välerkända verk. Jag kan förstå att det är kul med motiveringar, men varför skall just han svara på den frågan om just de två regissörerna? För att jag tycker att de är intressanta och udda namn på listan. Kubrick, Lynch och Hitchcock sägs i varje mening här, men inte de andra två. Därför vill jag höra varför hon sticker ut lite med dem. För övrigt håller jag med att de är mycket bra regissörer. Är mer inne på Park nu, men Eisenstein är ju alltid Eisenstein. Hur som helst, tråden förutsätter inte motiveringar, så jag ser iaf inget prestationskrav för Kåvepenin att skriva en motivering.Haha, kom igen! Det var inte menat som ett "krav", utan som en uppmaning, som i alla fall Davvie förstod. Sen tycker jag att det är trevligt med motiveringar, eftersom namn i en lista inte säger mycket alls. Kåvenpenin: Det där var väldigt bra motiveringar Hoppas att du förstod att det inte var ett krav, och att de inte behövde vara så långa, men tack för att du tog dig tid och upplyste mig. Och jag håller med dig till fullo! Absolut, jag förstod att det inte var något krav! Det var så länge sedan jag var aktiv i forumet så långa motiveringar är bara nyttigt för mig Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampalampa Skriven 19 September, 2005 Report Share Skriven 19 September, 2005 Skulle nog välja antingen Terantino, eller Miike Takashi. Gillar dock mest Miikes mer humoristiska filmer såsom Zebraman. Men även City of lost souls. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcus@prettoklubben.com Skriven 16 November, 2005 Report Share Skriven 16 November, 2005 Riktigt konstiga alternativ, filmhistorien är längre än tjugo år... Saknar: - Hitchcock - Lean - Buñuel - Fellini - Antonioni - Bergman - Kurosawa - Yimou - Greenaway - Cronenberg - Truffaut - Godard - Chabrol - Ford - Wilder - Chaplin - Tarkovskij - Fassbinder - Visconti - DeSica - Powell - Schlesinger Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reptile Skriven 16 November, 2005 Report Share Skriven 16 November, 2005 Ozu med kanske? ...om du skall bära vidare på prettostinget. Det är ju däremot sant att de flesta av regissörerna du nämner är bättre än de flesta man kunde välja i omröstningen. Woddy Allen saknas även på din lista. Även andra, men jag antar väl att det inte var ett försök att nämna alla bra regissörer som existerat. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Ricard Skriven 21 December, 2005 Report Share Skriven 21 December, 2005 Har alltid sett Kevin Smith som min störste favorit. Visst det är inga Oscars-filmer han gör men nästan alltid underbara filmer på sitt eget vis Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
thecrazy88 Skriven 3 Januari, 2006 Report Share Skriven 3 Januari, 2006 Röstade på Tim Burton även fast han är nummer två på min lista.. Quentin Tarantino!!!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
HenkO Skriven 19 Januari, 2006 Report Share Skriven 19 Januari, 2006 vart e Hitchcock och Bergman? Mina favoriter: Kubrick (Clockwork orange, The Shining, 2001) Hichcock (Psycho, Vertigo, Rear window) Bergman (Viskningar och rop, Skammen, Jungfrukällan, Det sjunde inseglet, Nattvardsgästerna, Persona) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 19 Januari, 2006 Filmstar Report Share Skriven 19 Januari, 2006 vart e Hitchcock och Bergman? Regeln är tydligen att det måste vara nu levande, amerikanska regissörer. Ah, ok då, missade Forman och Jackson. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Donnie Darko Skriven 19 Januari, 2006 Report Share Skriven 19 Januari, 2006 Här kommer några av mina favoriter: Hitchcock Kubrick Wilder Scorsese Kurosawa Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
muddy Skriven 21 Januari, 2006 Report Share Skriven 21 Januari, 2006 Mina favoriter är Jean-Luc Godard och Martin Scorsese. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Donnie Darko Skriven 21 Januari, 2006 Report Share Skriven 21 Januari, 2006 Tyvärr har jag inte sett någon film men Godard men jag är ute på en vild jakt efter hans främsta verk Till Sista Andetaget. Misstänker att du har sett den? "Regeln är tydligen att det måste vara nu levande, amerikanska regissörer." Det var en mycket underlig regel! <_> Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hartigan Skriven 21 Januari, 2006 Report Share Skriven 21 Januari, 2006 Van Sant Scorsese Mann Spielberg Hitchcock Coen Burton Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.