Moderator Manetheren Skriven 19 Maj, 2003 Moderator Report Share Skriven 19 Maj, 2003 (ändrad) Startar nu en tråd för diskussion av X-Men filmerna. Jag kommer att blanda in serietidningen också eftersom de är så tätt sammanlänkade. Mitt första inlägg kommer att bli ganska långt så har ni bråttom kan ni vänta med att läsa detta. :-) Filmatiseringar av sånt som ligger en varmt om hjärtat emotses alltid med en ordentlig klump av oro i magen, det kan alla LOTR-fans intyga. Jag har läst X-men sedan barnsben och jag kommer nog aldrig att sluta. Kan nämna att en av huvudkaraktärerna dog en riktig hjältedöd för ett par år sedan och jag storgrät faktiskt när jag läste det. Jag vet att det låter ofattbart för de flesta, men har man följt en karaktär halva sitt liv... Jag hade stora förhoppningar när film ett kom och jag blev inte besviken. Har alltid tänkt att om någon skulle kunna spela Charles Xavier skulle det vara Patrik Stewart. Jag blev mycket nöjd med manus, just rädslan för och förföljelsen av mutanter är det som gör serien så läsvärd. Det finns hela tiden referenser till annan rasism och förföljelse i samhället och jag upplever att serien har mycket bra att säga. Visst höjde jag på ögonbrynen en del när jag såg hur de hade använta karaktärerna, en del stämde ju inte alls med serien, men jag accepterade det ändå för det fanns en bra tanke bakom ändringarna. X2 hade jag inte så stora förhoppningar på. Uppföljare blir sällan bra och jag har dragit mig för att se den. Tog mig till biografen i veckan ändå, inte utan tvivel över vad jag skulle få se. Nu måste jag säga att filmen är en dröm! Den är allt jag kunde önska att man skulle göra. Folket bakom har bra kunskaper om serien, det märks tydligt. Det finns massor av kul referenser till tidningen. Hel filmen har väldig mycket serietidningskänsla över sig. Många har ondgjort sig över att det blev för många paralellhandlingar i slutet, men just denna växling känns mycket serie. Inledningsscenen med Nightcrawler är helt underbar. Animationerna av hans teleportering är klockrena från serien, och de är en fröjd för ögat att se. Den första delen av fimen innehåller mycket karaktärsfördjupning, vilken jag inte trodde skulle finnas med. En uppföljare brukar innebära en massa röjaraction eftesom huvudpersonerna är kända sedan film 1. Regissören Bryan Singer har verkligen slagits för att få behålla de små scenerna som ofta får stryka på foten vid klippning för att tempot ska hållas uppe. Den andra delen är mycket action, men det är hela tiden meningsfullt och för handlingen framåt. Jag kan hålla med om att filmen kändes lång mot slutet, att man ville komma till upplösningen, men det kommer att vara till fördel när man ser om filmen igen. Då kan man uppskatta alla händelser till fullo. Manuset är mycket smart och väl genomtänkt. Användandet av karaktärernas krafter är intelligent uttänkt och det känns inte som om händelser skapas bara för att mutanterna ska få använda dessa krafter. Man får en bra känsla för karaktärerna, man kommer dem nära. Det är mycket viktigt att framhäva att mutanterna är mycket mänskliga, det är ju trotts allt endast en enda gen som skiljer mutant och människa åt. Skådelpelarna är genomgående bra. De är verkligen sina karaktärer. Framför allt Ian McKellen och Patrik Stewart briljerar, men även Hugh Jackman och Famke Janssen är bra. Jag vill faktiskt ge filmen en stark4 av 5 i betyg. Tänkte också jämföra karaktärerna i film och serie lite grann. Charles Xavier: Är i stort sett densamma i filmer och tidningar. Drivs av sin stora dröm att människor och mutanter ska leva tillsammans. Scott Summers/Cyklops: Är den store ledaren i tidningen. Betydligt mesigare i filmerna, saknar autoriteten där. Känns lite för ung i filmen. Jean Grey/Phoenix: Lite för blyg i filmerna. Är också mer en aukroritet i serien. The Phoenox Saga är nog den mest kända episoden av alla. Skulle tro att film 3 hämtar inspiration från den. Logan/Wolverine: I stort sett densamma i film och tidning. Drar sig inte för att döda i strid, gillar att man tagit fasta på detta i film två. Ororo Munroe/Storm: Sågs som en gudinna hemma i Afrika innan Prof. X hittade henne. Var Wolverines motsats i början, älskade allt som levde och avskydde dödande. Genomgick en stor förändring efter att ha slagits mot Morlockernas ledare Callisto och gav efter för våldet. Är nu tillbaka till gamla gängor, även om hon härdats mycket. Också en ledartyp. Framställs för mesig i filmen. Kurt Wagner/Nightcrawler: Hans ursprung stämmer bra överrens både i film och tidning, så även hans religiösa läggning. Har nyligt övergivit sitt prästämbete i tidningen. Blir osynlig i skygga i serien, uppfattade inte om det var så i filmen. Peter Rasputin/Colossus: Skymtade till i film två. Kan förvandla sig till stål. Har en stor roll i serien, kommer nog att bli så i kommande film också. En konstnärssjäl som länge tvivlat över om det är rätt för en ryss att gå i tjänst i USA. Delar dock Xaviers dröm, även om Maneto fått över honom på sin sida vid tillfälle. Dessa är egentligen uppställning 2 av X-men. Det var dess som gällde när jag började läsa tidningen. De flesta av orginal-gruppen finns inte med. De som finns är Jean Grey, Scott Summers och Bobby Drake/Iceman: Förutom krafterna är ingen likt Iceman från tidningen. Flertalet andra karaktärer har kommit genom tiderna bl.a: Kitty Pride: Har haft många alias under åren, heter numera bara Kitty Pride. I filmen är hon flickan som kan gå genom väggar. Rouge/? Tillhörde skurkarna i början av serien. Var Mystiques skyddsling. Bitterheten över att aldrig kunna ha fysisk kontakt drev henne till Xavier. Absorberade Carol Denvers krafter permanent vid ett tillfälle vilket gav henne osårbarhet och flygförmåga. Utan detta i filmen är hon lite för tam. Hon är betydligt självsäkrare och spelar mycket på sitt utseende i serien. Skurkarna då: Eric (Magnus) Lensherr/Magneto: Xaviers fiende nr1. Tidigare var de bästa vänner. Heter Magnus i serien. Har samma mål som Xavier, att mutanterna ska överleva. Dock har han inte tron att människorna kan komma till sans och acceptera mutanter. Vill därför att mutanter ska ta över och härska. Raven Darkholme/Mystique: En ledare bland de onda. Helt olik karaktären i filmen. Hon är en shapeshifter som nästlat sig in högt upp i sammhällets styrskikt. Har betydligt mer kläder i serien. St. John Allerdyce/Pyro: Kommer inte ihåg vad han hette i filmen. Tillhör de onda. Har dock används smart av manusförfattarna för att illustrera hur lockande the dark side of the force är... hmm... det påminner mig om nåt... Victor Creed/Sabretooth: Är Wolverines stora fiende i serien. Är lika bestialist som intelligent. Har framställts som korkad i film 1. Skulle haft stor potential i en SpinOff-film om Wolverine. Toad :ids inte kommentera, är en tönt. Ja det var det, har säket glömt nån. Funderingar över karaktärer eller krafter eller händelser besvaras efter förmåga. Finns andra som läst serien diskuterar jag gärna. Det tråkiga är att förmodligen är ingen intresserad så detta blir väl det enda inlägget i denna tråd... :-) *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* EDIT: ändrade felskrivning, skrev bok istället för serie. Ändrad 19 Maj, 2003 av Manetheren Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 19 Maj, 2003 Filmstar Report Share Skriven 19 Maj, 2003 Mycket imponerande inlägg ! Jag erkänner att jag aldrig läst eller hade hört talas om X-Men innan den första filmen kom... Men nu fick jag en ordentlig genomgång, tack för det ! Personligen gillade jag tvåan bättre än ettan. Och de har verkligen hittat rätt regissör i Bryan Singer (som gjorde De misstänkta). Undrar om han kommer göra andra filmer, för han är bra ! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 19 Maj, 2003 Author Moderator Report Share Skriven 19 Maj, 2003 Tack Czechflash, detta blev väl ung. så långt som dina inlägg brukar vara! :-) Om du skulle börja läsa tidningen nu (det är svårt att hoppa in mitt i, så mycket har ju hänt...) så kan det vara läge att köpa den svenska tidningen nu. Wolverines ursprung ska avhandlas härnäst. Håller med om Bryan Singer. Hans Sommardåd är mycket bra. Ian McKellen imponerar ohyggligt i den. *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 19 Maj, 2003 Report Share Skriven 19 Maj, 2003 Jag gillade verkligen X-men 2. Jag gav den 4/5. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 19 Maj, 2003 Filmstar Report Share Skriven 19 Maj, 2003 Jag tror inte jag har tiden att börja läsa serien plus att kolla på all film jag inte sett och vill se Men tack för tipset, man vet aldrig vad man känner för... Den har jag också sett, men den var inte lika bra som De misstänkta. PS: Ja, jag har inget emot långa inlägg (som du påpekade så fint). Vill man ha något sagt ska man göra det ordentligt... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 19 Maj, 2003 Filmstar Report Share Skriven 19 Maj, 2003 Jag gillade verkligen X-men 2. Jag gav den 4/5. Jag gjorde detsamma... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 19 Maj, 2003 Author Moderator Report Share Skriven 19 Maj, 2003 PS: Ja, jag har inget emot långa inlägg (som du påpekade så fint).Vill man ha något sagt ska man göra det ordentligt... Precis, det kan de som skriver i rollspelet intyga, jag kan inte hålla mig kort! :-) Hoppa Singer ger sig med X-men nu, han har mycket annat att uträtta. *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 19 Maj, 2003 Filmstar Report Share Skriven 19 Maj, 2003 Hoppa Singer ger sig med X-men nu, han har mycket annat att uträtta. Jaså ? Jag trodde du var nöjd med hans jobb ? Jag tippar på att han gör en tredje och sen koncentrerar sig på annat. Lite tråkigt om han bara gör två och så kommer någon annan in och förstör den tredje. Det är ju lite som med Terminator som skapades av James Cameron och nu är det en annan som gjort tredje. Hade det varit han som gjorde tredje också, hade den varit bra. Men jag håller med, det ska bli intressant att följa Bryan Singer. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 19 Maj, 2003 Author Moderator Report Share Skriven 19 Maj, 2003 Jo, det är det jag menar. Jag är mycket nöjd med vad han gjort med X-men, men jag vill se vad han kan göra med ett annat manus. Men inte skulle jag grina om han valde att göra X-men 3. Minns jag fel om jag säger att det är Jonathon Mostow som regisserar Terminator3? Kan kanske bli bra, jag är inte så övertygad om att det blir en flopp. Nåja, det är en annan tråd. *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 19 Maj, 2003 Filmstar Report Share Skriven 19 Maj, 2003 (ändrad) Jag har inte läst serien, aldrig ens sett en tidning faktiskt. När det gäller filmerna kan jag därför hålla mig helt objektiv. Och när det gäller filmerna så gillar jag både ettan, 4/5, och tvåan, stark 3/5, snudd på 4:a, men den var lite för lång och utdragen mot slutet upplevde jag det. SPOILER för film 2 (och 3 skulle jag tro...) S P O I L E R Jean Grey/Phoenix: Lite för blyg i filmerna. Är också mer en aukroritet i serien. The Phoenox Saga är nog den mest kända episoden av alla. Skulle tro att film 3 hämtar inspiration från den. Ha!! Jag visste att det var nåt med Jean Grey när hon blev gul i ögonen och bara lät sig svepas med av vattnet efter att ha räddat planet undan vågorna. På slutet ser man också en fågelliknande skugga i vattnet (och det är väl Famke som pratar). Har undrat lite över varför alla utom just hon har ett "artistnamn", men det har hon alltså, vilket väl då avslöjas i 3:an då hon kommer igen som en fågel Fenix...? Svara inte Manetheren! Ändrad 19 Maj, 2003 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 19 Maj, 2003 Author Moderator Report Share Skriven 19 Maj, 2003 *kämpar för att hålla igen munnen...* *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofu Skriven 19 Maj, 2003 Report Share Skriven 19 Maj, 2003 Äntligen en vettig tråd kanske för att jag och Manthen är de ändå som läst serien.. men men! Själv läst X-men sen jag var liten liten, tillsammans med spindelmannen och diverse annat man fick läsa i mega marvel. Jag han aldrig själv riktigt uppleva x-men i tidningsaffären på min tid, den började juh släppa den på nytt igen för bara några år sen eftersom den aldrig sålde speciellt bra första gången den såldes. Men fansen lyckades göra sig köpkraftiga, yeah! Ohh.. nu ska pratas här Steward är juh suverän som Xavier, svårt att hitta någon bättre faktiskt, han må vara lite smallare i serien men vem bryr sig. Mckellen är juh riktigt bra som Magneto och det är tur det för hans styrka men brist är just hur han ser ut, för han ser verkligen inte ut som magneto i serien, no no. Magnetos karaktär är juh så cool i serien, världens kanske kraftigaste mutanant som är gråhårig, väldigt stor muskulös karl som är supersnygg. Just den där sista aspekten kommer inte riktigt fram på samma sätt i filmen direkt. Får nog säga att de flesta gör rätt så bra i sina filmvarianter gentimot serien. Rouge måhända är rätt mkt mesigare och mindre tåga i filmen. Nighcrawlers filmkaraktär är helt ohkej, och teleporteringarna var verkligen en otroligt positiv överraskning för min som fan. Fast i serien känns det dock som han är en mkt gladare med skojfull typ, rätt ärlig och rak på sak. Sabretooth är nog däremot den största floppen som filmvarient, de hade så mkt bra matrial att gå på i seriekaraktären men de totalt sjabblade bort den, skitsynd eftersom den är en av mina favoriter. Han skulle gjort sig så bra i X-men3 som en eldig känslomässig fight med Wolvie. Toad var dock typ coolare i filmen än serien, kryss i taket lixom. Han dräkt är juh så jäkla skum i serien, iförsig blev han rätt schysst i de väldigt små serier som kom senare i USA. Cyclops är defenitivt bättre i serien, fast han är dock relativt torr där med, men han bra mkt mer handlingkraftig och modig än vad han är i filmen(älskar de gamla serierna när han bråkade med Storm om ledarplatsen) Såvitt jag läst så har alla skådespelarna från början skrivit på kontrakt för en triologi, så det ska nog defenitivt bli en 3a. Han som spelade Colussus har visst redan skrivit på ett kontrakt iallafal... och Kitty pride. Det har gått mkt snack om Halle Berry och hennes insatser och fulsnack(kolla på imdb.com's väldigt långa trådar), personligen tycker jag att hon verkligen inte gör rollen rättvisa. De har totalt tagit bort hela den coola historien om att Ororo var en gud i afrika innan X-men fann henne. I den tredje filmen kommer vi juh defentivt få se en grej iallafall.. fågel hint hint Manthen _________lite spoilers kanske?_______________________________ Frågan är bara hur de kommer tackla den långa historien. För en så länge har filmerna varit väldigt jordliga, men den historien har juh helt klart sina kosmiska tendenser, och frågan är om de kommer dra med den mörka sidan av det redan i en tredje film(????) Också läst att de finns folk som tror att elden i Jeans ögon var en andra mutation... hm. _________lite spoilers kanske?_______________________________ I den tredje filmen vill jag banne mig se Beast!! Som hade ett litet gästspel som nyhetsläsare i tv i filmen, missade det dock. Men jag såg Gambits namn på datorn! De skulle kunna ta in colussus mer vilket det iförsig tyder på med kontrakt och allt. Gambit skulle var coolt också för att skapa lite extra intriger för Rouge och Iceman, han borde juh dock var ungefär i samma ålder som de två hmm. Jubilee har juh sett i båda filmerna i bakgrunden, fast frågan är om hennes krafter är tillräckligt stora för en triologis avslutning, hon kan nämligen endast producera ljus i olika färger. Tar de med gambi så måste de för övrigt i min åsikt hitta en riktig bra stavutövare som kan visa upp Gambits skills med hans stav. Förutom hela Jeanprylen i 3an så kan det hända mkt. Rent tidsmässigt till våran värld vore väl Legacy historien aktuell med allt vad SARS och AIDS heter. Annars kunde de slänga in Sentinels. Tja det mesta kan hända antar jag. Men det verkar som filmerna är rätt realistisk förankrade och väldigt jordnära så det kommer nog inte bli mkt kosmiska paralleler iallafall. ---------> X <------------ Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 20 Maj, 2003 Author Moderator Report Share Skriven 20 Maj, 2003 Svarar Tofu nu, det kan ju vara någon annan som är intresserada av att läsa våra teorier. Är ingen det, fortsätter jag diskutera via PM. Jubelee ja... visste väl att jag hade glömt någon. Jubilation Lee är egentligen Wolverines sidekick och trogne vän, ungeför som Rouge framställs i filmerna. Jebelee räddade livet på honom en gång i Australien och har varit en enstöring som han. Tror knappast hennes roll kommer att växa i kommande filmer, hennes krafter är ju ändå bara att skjuta fyrverkerier. Å andra sidan gör sig ju sånt bra på film. Håller som sagt med dig, Tofu, om att Sabretooth kunde använts bättre i filmen. Vad gäller utseendet på karaktärerna varierar dessa otroligt mycket från tecknare till tecknare. Har därför inte brytt mig så mycket om detta i filmen utan bara accepterat att de ser olika serien ut. Visst har jag stört mig lite på att Logan är så "klen", i serien är han mer djurlik, med en kort och fyrkantig fysik. Tycker dock att Jackman gör honom bra. Ok, till avdelningen spoilers. Men först vill jag säga att det inte finns någonting som garanterar att det som hänt i serien kommer att hända i filmerna. Vi vet ju inte vad de planerat, så egentligen kanske man inte kan kalla det spoiolers. S P O I L E R ---> Vad gäller Phoenix så tror jag inte att de kommer att fullfölja historien riktigt så långt som i serien. Då måste de ju introducera hela Sh'iar empire, Starjammers och ev. Krull-rasen. Skulle tro att de håller det hela på jorden, men att hela den kanske hotas. Annars vore det roligt att få se Sentinels. Det skulle kunna bli mycket effektfullt med dessa kolosser och robotar är som bekant inte så klurigt att animera så det skulle kunna fungera. Såg också Remy Lebau/Gambits namn på datorn. Skulle gärna vilja se resten av namnen, det är säkert fler man skulle känna igen. Gillar att de gjort så där, mycket hänvisningar till serien. Gambit blev ju en favorit i serien, och han skulle säkert kunna fungera. Han är ju mystisk, snygg och har sitt coola korttrick för sig. Du har nog rätt i att han bör vara i Rouges och Icemans ålder, vilket är synd. Skulle gärna se Oliver Gruner i den rollen. Historien om Legacy-virusen kunde vara perfekt, precis som du säger. Det skulle definivt ge djup i historien, med en sådan förankring i verkligheten. En våt dröm för mig är att Brood-rasen skulle komma med. De är ju väldigt Alien-lika och de kunde bli riktigt bra som CG-karaktärer. *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Batuss Skriven 20 Maj, 2003 Report Share Skriven 20 Maj, 2003 Har inte läst en enda av serietidningarna i hela mitt liv. Såg första filmen när den kom och tyckte att den var okej, en okej actionrulle. Min morbror däremot som läst varenda serietidning på denna jord tyckte att filmen var urusel och att jag borde läsa serietidningen istället. Men jag är inte så säker på att jag kommer att gilla dem. Har aldrig vart en beundrare serietidningar(förutom Kalle&co )....nåja, det är la värt ett försök. Eller? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 20 Maj, 2003 Report Share Skriven 20 Maj, 2003 Analys av slutet på X-men 2 Massiv spoiler om ni inte redan fattat det Filmen avslutas med att Jean Grey till synes offrar sig för att rädda de övriga mutanterna. Det har under hela filmen antydits att hennes krafter har växt och att nåt hänt med henne. Precis innan vattnet strömmar över henne så uppslukas hon av lågor: Jag har inte läst serierna men har hört en del av andra. Dessutom vet jag att hon kallas Phoenix viket är en mytologisk fågel från den egyptiska mytologin som sägs bränna upp sig själv enbart för att återuppstå i sin egen aska. Man kan ju därför anta att Dr. Jean Grey förmodligen kommer att dyka upp i X3 också. Vissa har till och med hävdat att hon redan återuppstått i slutet av filmen när en kamera sveper ner över en sjö och man kan se en reflexion i vattnet som kanske är en fågel. Själv är jag väldigt osäker på om det verkligen är det. Alternativen skulle ju vara X-männens jetplan eller helikoptern som de använde för att filma sekvensen. Döm själva. Tycker ni att det ser ut som en fågel? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.