Jump to content

Kan en skräckfilm bli för skrämmande?

whatever

Kan en skräckfilm bli för skrämmande?  

16 members have voted

1. 1. Kan en skräckfilm bli för skrämmande?

• Ja, det finns redan "för" läskiga filmer
      3
    • Nej, ju läskigare detso bättre
      5
    • Kanske
      2
    • Beror på vem som ser filmen
      6

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat lite på det, kan en film bli såpass läskig att den allmäna uppfattningen är att den faktiskt är för mycket, folk undviker att se den eller ångrar att dom har sett den? Tror ni det finns en gräns för vad som är njutbart? Och i så fall, tror ni man kan överskrida den gränsen i en film?

Själv vet jag inte, jag ser inte jättemycket på skräckfilmer men jag har aldrig hört talas om en film som de flesta verkar tycka är för läskig (skulle varit när man var mindre då). Visst borde man kunna göra en splatterfilm som är för mycket men det är inte den typen av skräckis jag menar här, jag menar mer psykiskt läskiga filmer som inte behöver innehålla fyra ton blod och tarmar och annat äckligt.

Ändrad av whatever

• Svar 45
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Filmstar

Nja, jag vet faktiskt inte. Det känns som det beror på vem som ser filmen. Vissa kan säkert tycka att en speciell film är för läskig och ångrar att de såg den, medan andra tycker att samma film är alldeles underbart just för att den är läskig.

Men en film som verkar tangera på gränsen för att vara för jobbig och obehaglig att se (läskig kanske är fel ord här), det är väl Irréversible som går på bio nu. Det är ju inte en traditionell skräckfilm men betecknas som Drama/Skräck av Peo och bl a Horror av IMDb. Jag har inte sett den än...

Irreversible är väldigt obehaglig. Säkert ångrar en del också att de sett den.

Förra veckan hade jag förmånen att få se Directors Cut av Alien (sverigepremiär 14 november) på bio och det va verkligen skrämmande trots att man sett den tidigare på video. Inget som skulle klassas som för läskigt, bara en riktigt bra skräckfilm att imponeras och skrämmas av och ibland skratta åt. Men på sin tid va den säkert för läskig för många som såg den, liksom Exorcisten.

En favoritscen är när en av männen, Brett, går iväg själv för att leta reda på katten Jones. "Here kitty, kitty... kitty, kitty... Jones?" Just den scenen hade folk enligt Ridley Scott, på den premiärvisning han bevittnade 1979, en efter en börjat krypa (!) ut ur salongen fullständigt skräckslagna. :D

Tycker själv inte att det är nåt värde i att se filmer som bara går inför att skrämma en hela tiden. Vad är det för roligt med det?

Därmed inte sagt att jag inte kan uppskatta en bra skräckfilm. Men då är det oftast de filmer med måttligt med skrämseleffekter.

Tex the Others ogillar vissa eftersom den inte är tillräckligt skrämmande men jag ser det som en positiv sak med filmen att den i stället långsamt bygger upp en stämmning utan att ha en massa billiga skrämmselskott.

• Filmstar

Personligen gillar jag den psykologiska stämmningen i en film mer än den blodiga. Blir det för mycket blod (splatter), tar jag det inte på allvar och det blir för det mesta bara löjligt. Även om det finns undantag. Jag är inte en skräckfilmsfantast, men jag ser gärna på bra skräckfilmer. De bästa enligt mig är de som just är psykologiska. Sen tror jag det beror på vem som ser filmen. Det är upp till var och en att avgöra vad de tycker är för skrämmande.

Spoiler om man inte sett Dark Water:

*SPOILER*

Jag tyckte t.ex. det var lite obehagligt att åka hiss samma natt som jag hade sett Dark Water på bio. Klockan var väl 1 på natten och hissen gnisslade och hade sig. Sånt får man av en film som har en skrämmande känsla och då har den lyckats.

*END OF SPOILER*

Oftast görs skräckfilmer av lite okända regissörer och de har ofta B-skådespelare. Just The Others tycker jag inte är så skrämmande, även om den bygger upp psykologiskt. The Changeling tycker jag var ganska skrämmande eftersom den blandade det psykologiska med det visuellt skrämmande bra.

Bäst att sluta där tror jag...

Mmmm....håller med Czechflash, är det blod med tycker man bara det är äckligt och tar det inte på allvar. Den psykologiska stämningen är viktigast, dvs inte chockeffekter, lite krypande mystiskt och skrämmande stämning. Dark water är ett perfekt exempel, älskvärd stämning och krypande känsla, en av de bästa inom genren jag sett.

Finns också en riktigt hemsk scen i The Eye

SPOILER

Hissscenen, jag säger bara hissscenen med fabrorn, man vill bara hoppa ut och rädda henne undan, bah...så hemskt

Slutspoiler

Av den asiatiska skräck jag sett finns många av de element man saknar i bla amerikanska filmer.

Men för att återkomma till ämnet: Ibland kan jag faktiskt tycka att en film kan bli för läskig, i slutet av Dark water hade jag känslan, "kan det inte ta slut". Inte att filmen var dålig eller så (och visst alla tycker den inte är hemsk, men jag såg den själv och har livlig fantasi), men vilken känsla det var, och den älskvärda låten i slutet, jag måste se om filmen. Men ja...jag tycker en film kan bli för hemsk men problemet är samtidigt att jag gärna uthärdar detta för att känna känslan efteråt, så jag vill ändå att det ska finnas sådana filmer. Förvirrande va :rolleyes:

Jag tycker att The ring är ruskigt skrämmande, stämmningen i den filmen är det ingen som slår. Jag röstade på desto skrämmande desto bättre, när jag ser på en skräckfilm färväntar i alla fall jag mig lite skräck i den, och är den riktigt ruskig är det ju en bra skräckfilm...

Den där Irreversible... kommer den på bio snart eller finns den på DVD redan eller.. jag har noll koll på den filmen fast den verkar mycket bra.

Jag tycker att The ring är ruskigt skrämmande, stämmningen i den filmen är det ingen som slår. Jag röstade på desto skrämmande desto bättre, när jag ser på en skräckfilm färväntar i alla fall jag mig lite skräck i den, och är den riktigt ruskig är det ju en bra skräckfilm...

Den där Irreversible...  kommer den på bio snart eller finns den på DVD redan eller.. jag har noll koll på den filmen fast den verkar mycket bra.

Mmmm...tog det med trots att jag blir väldigt skrämd, gillar det i slutändan även om det är jobbigt :)

Älskar The ring också....mysigt hemskt och vilken stämning

• Filmstar

Jag tycker också The Ring är väldigt bra...En av de bästa i genren.

Nu vill jag också att alla försöker hyra THE CHANGELING !!!

De som sett den håller med om att det är bland de bästa skräckfilmerna som gjorts och många andra filmer har tagit från den (bl.a. The Ring). Filmen är från 1980, men låt er inte avskräckas för det...

De som sett den håller med om att det är bland de bästa skräckfilmerna som gjorts och många andra filmer har tagit från den (bl.a. The Ring). Filmen är från 1980, men låt er inte avskräckas för det...

Varför skulle 80-talet avskräcka, jag säger bara The Thing!!!!!!!!!!! HHAHHAA

Men bah...brafilm.se hade den inte, så man får väl skaffa den på annat håll, tack för tipset iallafall Czechie :up:

• Filmstar

Varför skulle 80-talet avskräcka, jag säger bara The Thing!!!!!!!!!!! HHAHHAA

Men bah...brafilm.se hade den inte, så man får väl skaffa den på annat håll, tack för tipset iallafall Czechie :up:

Vissa ser bara på nyare filmer, så man vet aldrig :)

Den finns inte utgiven på DVD i Sverige (finns dock att köpa som import). Den finns dock utgiven som hyrfilm (det var så jag såg den).

Jag röstade på kanske. När jag såg The ring kände jag att det nästan var för läskigt. Men just på grund av att den var så läskig tycker jag att det var en bra skräckfilm. Det alla efentligen borde ha röstat på är ju "beroende på vem som ser filmen". Eftersom alla har olika gränser för hur mycket skräck de tål så måste ju vissa tycka att de mest skrämmande skräckfilmerna är för läskiga.

Tja de flesta skräckfilmer blir ju aldrig så påflugna att man verkligen tar åt sig på det sättet. Fast det är ju jag och jag vet kompisar som vägrar se skräckfilmer för de hatar att bli det minsta rädd.

Men Irreversible är inte skräckfilm direkt, snarare exploitation i dess provecerande uttryck.

En film som tog mig hårdare i känslorna är just den fillmen är Cannibal the Holocaust där snackar vi om en film som berör.

Och nyss såg jag en koreansk film som var riktigt jäkla bra.

Den heter Sympathy for mr.vengance och utan att avslöja för mkt så kan jag säga att man inte går runt med ett flin när eftertexterna rullar

Dessa sorts filmer är filmer som oftast går ut på att visa världen för vad den är och då i dess hemskaste starkaste sidor, och precis som i den riktiga världen vill en del av publiken blunda för sådant.

Jag röstade på "Beror på vem som ser filmen", men jag kunde också ha röstat på "Nej, ju läskigare desto bättre". Men jag har tyvärr tappat tron för det sistnämnda, troligen för att jag blivit alltför avtrubbad.

Jag vet inte om det har med åldern att göra, men tillfällen där jag haft anledning att känna mig mysigt obehagligt scared är nu en bristvara för min del. Redan i tonåren dömde jag ut filmer som Motorsågsmassakern, Halloween och Fredagen den 13:e. Om det beror på att jag alltid varit en drömmare och mycket kräsen låter jag vara osagt. Men småkåta ungdomar och oftast någon sjuk jävel med mask som slaktar, har jag aldrig känt mig dragen till.

Och eftersom jag är en drömmare och väldigt kräsen, så har jag alltid varit mer dragen åt den onaturliga eller psykologiska terrorn. Filmer som jag blivit skrämd av då det begav sig, är Exorcisten, Alien, The Shining, Poltergeist, A Nightmare on Elm Street och När lammen tystnar... Obs: absolut inga uppföljare.

I mina ögon så görs det ingen skräck längre, däremot rysare. Vad jag kan komma på just nu om dagens bidrag, så kan jag väl säga att jag gillar filmer som The Sixth Sense, Dolt under ytan och Final Destination. Ingenting som skrämmer mig, men väl så charmiga om man nu vill se lite spookie movies. Och eftersom jag tog upp FD, så kommer vi ju in på ämnet chockeffekter. Jag har ju läst i Dark Water Remake-tråden att chockeffekter visst ska vara lite fult om jag förstått det rätt. Och det vill jag verkligen inte hålla med om. FD är ju ett praktexempel på sköna chockeffekter, jag bara älskar flashande klipp som smattrar till med skrämmande bild.

Det som skrämmer mig mest är att dom ska göra en uppföljare till The Ring. Allt tjat om att filmen The Ring är så himla bra, har gjort att jag mer irriterat mig på den något barnsliga handlingen som mest påminner om en dålig spökhistoria för den som har VHS. Sen till råga på allt så hoppar snorungen ut ur TV:en, även fast vi alla trodde att hon hade fått ro efter en värdig begravning.

Då tyckte jag FD hade en roligare poäng i storyn. Först smyger döden inpå dig likt en vind, sedan nystar man på med en logisk teori blandat med härligt smaskiga "olyckor"... Mums

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...