Jump to content

Konungens återkomst!

Rekommenderade inlägg

Jag saknar ord. Den är helt fantastisk!

Jag skulle vilja peka ut en av de snyggaste, och mest poetiska scener som någonsin setts på film.

Då Faramir stormar Osgiliath, varvat med Pippins sång, och Denethors middag. Helt otroligt snygg scen, jag kunde helt seriöst knappt andas.

Många av er har redan sagt det som jag tycker, trilogin som en film hamnar på en stark 5a - men bara om man mäter fullängdsversionerna. Personligen tycker jag klippningen förstördes helt i och med den nerkortade tTT, så den nerkortade trilogin hamnar faktiskt ett helt steg under - på en stadig 4a.

Jag tycker man borde sluta prata om vad PJ inte hade med, och istället prisa honom för de fantastiska scenerna han la till (tex den som jag nämnde tidigare). Nu, med facit (extended versionerna) i hand, så förstår jag alla ändringar och borttagna scener. Allt föll på sin plats. Jag saknar ord. Den är helt fantastisk!

Ändrad av Hrafn

• Svar 215
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Zoodiack, du har helt rätt i de lösa trådar du räknar upp. Tursamt nog för PJ så blev jag så tagen av dramatiken så jag glömde bort att fundera över såna saker. Dem kommer nog bli mer tydliga när jag ser om filmen. Men det är ju inte så svårt att förstå var de extra scenerna kommar att petas in.

Hoppa tvärt om att jag ska kunna slappna av från dem andra gången jag såg dem... Har läst ROTK för många gånger på senare tid (två gånger bara i höst) så jag har ju starka minnen därifrån medan jag såg.. Sedan störde jag mig lite på rigolettopubliken (hur nu det är möjligt).. Ett stycke i mitten gillade att klappa händerna. Ca 7 - 8 gånger kom vilda vrål upp från dem som t.ex när Eowyn tog wichkingen eller när Legolas fällde Mumaken. fast stämningen var enorm. Som att gå på moln :)

Tycker det ändå felet i filmen från när Aragorn, Gandalf, Legolas etc bestämmer sig för att rida till Svarta Porten för att få mer tid åt Frodo tills Frodo "får" i ringen, tycker att denna delen av filmen går alldeles för fort...man får ju knappt se någonting när Frodo och Sam går i Mordor eller när du är utklädda till orcher. Tycker det är synd att man inte får se mer av Sam i Cirith Ungol

Den är helt klart mkt bra förmodligen den bästa i triologin!

Väntar på Extended nu!!!!

• Filmstar

Jag har idag sett den och mitt intryck av filmen är:

Zzzzzzzzzzzzzz - Jag höll på att somna flera gånger under filmens gång. Bra visuellt, vilket är behållningen med filmen och bra effekter (dock inte allt). Men intresset fastnar aldrig riktigt i filmen. Filmen är helt enkelt för låååång på nästan 3.30. Slutscenerna är allt för utdragna då filmen kunde ha slutat mycket tidigare. Kunde ha blivit en fyra om filmen varit kortare, slutet varit kortare och annorlunda.

***SPOILER***

Jag, som inte läst böckerna, hoppades på att Frodo och/eller Sam skulle hoppa efter ringen och brinna...men tyvärr, hehe. En annan sak, hur kan filmen vara från 11 år ? Helt ofattbart, ska vara 15 års gräns. T.ex. som när Frodo får fingret avbitet...

***END OF SPOILER***

Sämre än ettan, bättre än tvåan.

Förresten, någon jämförde Sagaon om Ringen vs. Star Wars. Detta är helt skilda världar som inte kan jämföras. Star Wars vinner med flera hästlängder, både som enskilda filmer och som trilogi (då menar jag original trilogin).

Betyget blir +3/5.

Ändrad av Czechflash

• Filmstar

Dags att ducka, Czech. Hehe. Just det där Zzzzzzzzzzz. Att du vågar skriva sånt i den här delen av forumet. Strongt. :P

I och för sig verkar det inte hända så mycket här. Konstigt, jag trodde det skulle vara hektiskt här inne men det verkar som alla är helt utmattade efter att ha sett FILMEN.

Filmen är helt enkelt för låååång på nästan 3.30.

jaha.. Då får man kanske säga att Pj har lagt filmen precis där den ska ligga. De som inte läst boken tycker den e för lång. Vi som läst den tycker att den är alldeles för kort. Hehe, det e ju lysande, precis lagom. Såhär en dag efter det att filmen startade växer den, i början var den lite av en besvikelse men när man får tid att ta till sig den och respektera olikheterna med ens egen visuella bild från böckerna blir den bättre. Dock skulle den självklart ha varit myyyycket läääääängre!

Har inte läst igenom tråden eftersom jag är nervös för spoilers och helst vill skapa mig en egen uppfattning, men en sak uppfattade jag dock: Manetheren hyllar filmen! Minns att vi förra året delade besvikelsen över TTT och i stort sätt var överens på de flesta punkter, så detta bådar ju gott för mig själv (ska se den på lördag). Har väl inga direkta förväntningar, förutom att jag förväntar mig att vandra ut från biosalongen upprört babblandes om de många hollywoodmässiga ändringarna, men nu började tom jag hoppas. Hade en släng av feber härom natten och kom på mej själv med att ligga och recitera Eowyn i feberyran. "But no living man am I!" Hehe, och här försöker jag verka oberörd.

• Moderator
Har inte läst igenom tråden eftersom jag är nervös för spoilers och helst vill skapa mig en egen uppfattning, men en sak uppfattade jag dock: Manetheren hyllar filmen! Minns att vi förra året delade besvikelsen över TTT och i stort sätt var överens på de flesta punkter, så detta bådar ju gott för mig själv (ska se den på lördag). Har väl inga direkta förväntningar, förutom att jag förväntar mig att vandra ut från biosalongen upprört babblandes om de många hollywoodmässiga ändringarna, men nu började tom jag hoppas. Hade en släng av feber härom natten och kom på mej själv med att ligga och recitera Eowyn i feberyran. "But no living man am I!" Hehe, och här försöker jag verka oberörd.

He, har tänkt på dig, Kalimac. Jag minns också att vi var de starkaste rösterna mot TTT. Har väntat på ditt omdöme.

En sak vill jag säga. Läs igenom trådarna här. Sänk dina förväntningar så mycket du kan. Det gjorde jag, och jag inbillar mig att det var det som gjorde att jag blev nöjd med filmen. Kan ju nämna Zoodiack, som var den som talade mot oss mest förra året, han är tveksam till ROTK, enligt honom för att han hade för stora färväntningar på filmen.

Ta reda på så mycket du kan om förändringar, vad som fattas gentemot boken, tror du vinner på det. Det är mycket ändringar i den här filmen också, precis som i TTT, förmför allt är det mycket som saknas, men jag tycker ändå det känns som bioversionen av FOTR, den hade det mesta, men saknade detalger jag ville se. De kom med i EE så jag blev mycket nöjd med den till slut.

Filmen var super men några ändringar var konstiga, inget jag stör mig på, jag klarar mig mycket bättre utan dem. Det är inte ändringar från boken utan ändringar från filmens trailer. I trailern får vi se massa korta små snuttar ur olika scener och sedan kommer en längre snutt då Häxmästaren landar i Minas Tirith framför Gandalf, om den fick ta mycket plats i trailern måste väl PJ tycka om den och anse den vara värd en plats i bioversionen, men inte, konstigt men inte störande.

Likaså med Merrys tal till en gråtande Pippin, "Vi kommer att se Fylke igen". Det var häller inget man måste se i filmen, för i slutet ser man ju att de faktiskt ser Fylke igen.

Minas Tirith var tre gånger så bra som mina förväntningar och jag hade trots era råd skyhöga förväntningar. Minas Morgul-delen var lite kort, annars är det inte direkt något jag saknar.

Jag får nog se om filmen och lägga märke till mera detaljer för det verkade som om platsen där Denethor brände sig själv är Vita tornet eller grannhuset. Om det inte låg där så var det konstigt att han kom ut på Vita tornets borggård direkt för att sedan slänga sig ut över sin stad. Ett extra plus PJ, eftersom det ger en uppfattning om hur stor staden är, den är ju faktiskt 504 meter hög.

Jag tycker inte att det saknas något viktigt men filmen kan väl bli bättre när den förlängts, vem vet, filmen kanske blir mycket bättre när Sams, Aragorns, Éowyns och Faramirs luckor fylls.

Nu till mitt omdöme:

Mycket Frodo & Sam och mycket Gandalf & Pippin.

Ett mästervärk: 5/5

Filmen var inte för lång och eftersom inget viktigt saknades var den ej för kort.

Haha, jag tror det är praktiskt taget omöjligt för mig att vara mer beläst på spoilers än vad jag är i nuläget. Har en rätt god uppfattning (tror jag) om hur filmen kommer vara, vad jag kommer gilla, och vad som kommer få mig att spy. Problemet är att så här precis innan jag ska se underverket bombarderas man av lyriska recensioner. Ungefär som förra året, vilket fick mig att ha alldeles för höga förväntningar. Ja ja, kl 12:30 på lördag smäller det för min del :nerd::ph34r:

• Moderator
I trailern får vi se massa korta små snuttar ur olika scener och sedan kommer en längre snutt då Häxmästaren landar i Minas Tirith framför Gandalf, om den fick ta mycket plats i trailern måste väl PJ tycka om den och anse den vara värd en plats i bioversionen, men inte, konstigt men inte störande.

Har du rätt i, den hade jag glömt! Undrar varför han sparat på den?

• Filmstar
Dags att ducka, Czech. Hehe. Just det där Zzzzzzzzzzz. Att du vågar skriva sånt i den här delen av forumet. Strongt. :P

I och för sig verkar det inte hända så mycket här. Konstigt, jag trodde det skulle vara hektiskt här inne men det verkar som alla är helt utmattade efter att ha sett FILMEN.

Haha, jo, men jag var bara ärlig. Jag höll faktiskt på att somna och slöt ögonen en stund, men så kom ett högt ljud som fick mig pigg igen :lol: 110 kr är det inte värt ! Iof tycker jag ingen film är värd 85-90 kr som det brukar kosta, men att man lägger på så pass mycket extra är riktigt fult. 50 kr för bio skulle vara ok.

Just det, 80 % av publiken var mellan 10-15 år...Är det denna åldersgrupp som filmerna ska vara riktade till egentligen ? Vissa såg yngre ut än så, speciellt de som var där med en förälder. Jaja, bara de inte blir skrämda och får mardrömmar (kan tänka mig att många i den åldern får det faktiskt).

Ändrad av Czechflash

• Filmstar

Jag kan säga att Sagan om Ringen trilogin fick ett värdigt slut! Mycket bra film som är bättre än tvåan, men ettan regerar fortfarande på tronen.

Hinner inte skriva så mycket just nu så jag gör en bra/dålig lista.

Dåligt

* Var i *** är Saurons språkrör (som är med i tv-spelet ROTK)!?

* De dödas armés rensning kändes lite för lätt slut på slaget på Pelennor.

* Slutet var ganska skumt. Jag trodde att det skulle sluta 8 gånger i filmen, men det fortsatte ändå.

* Lite Saruman skulle inte skada

Bra

* Mycket likt boken till skillnad från TTT(applåder till PJ).

* Detaljer såsom att Sam och Frodo klär sig i orchkläder är värda guld för mig.

* Smeagol/Deagol-scenen var underbar. Alla tre filmen har en skön början.

* Miljöerna är underbara

* Gollum - fröjd för ögat

* Inga onödig skämt av Gimli

Sammanfattning: Filmen blev ändå inte lika bra som jag hade hoppats. Jag hoppades på att den skulle slå ettan, men det blev inte så. Jag får se när extended kommer om den höjs ett snäpp för nu ligger den faktist på 4/5. Ska också se den en gång till då jag vet vad som kommer så att jag kan slappna av. Tvåan blev bättre när jag gjorde så.

Förresten så borde bredbandet vara i full gång ungefär på måndag. SKÖNT!

Går inte att beskriva med ord. Helt otrolig. Bara så synd att det inte blir någe mer LOTR :( Vad för film i framtiden skulle kunna vara bättre? Det går inte att skapa något bättre en det där, eller går det?

Älskade scenen då Faramri och hans lilla fjuttiga armé stormade Osgiliath fullt med orcher och häxmästaren, med Pippins sång i bakgrund vart det så sorligt.

Slutet när Saurons öga exploderade vart helt fantastisk, älskade explosionen, (lite anime-inspirerad??)! Minas Tirtih var förvånasvärt bra gjord, tyckte Helms Deep i TTT var lite halv-konstig ibland men Minas, som är större, ståtligare och mycket mer detaljerad var otroligt bra!

Spoiler> När Frodo åkte iväg med Bilbo och dom andra i slutet vid Grå Hamnarna spelade dom så otroligt bra!

Negativt: För kort, kändes som den slutade 4 gånger i slutet :blink:. Dödas armé kunde varit bättre, man såg att dom hade använt sig av någon billig enkel teknik och att det var något slags transparent lager av människa ovanför ett skellet och när dom slogs så bara mosade dom på fienden...aja...i slutet fnissade jag åt en otroligt ful alv! :lol:

Ändrad av Alessandro

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...