Jump to content

Stockholms filmfestival 2007

Peo

Rekommenderade inlägg

Alltså, jag är en nybörjare när det kommer till sånt här, men hur ser det ut med nattvisningar och sånt där man betalar för att se flera filmer på rad? Det är ju sånt som är roligt om det väl ska vara festival, då ska man vara lite extrem och sitta på en bio en hel natt.

Och vidare, behöver man vara medlem eller något liknande för att kunna köpa biljetter? För även om det inte finns filmnätter vill jag gärna se Waitress.

• Svar 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

• Filmstar

Tjalan: Man måste vara medlem för att kunna se film på Filmfestivalen. Medlemskortet kan du köpa online eller på plats på Kulturhuset. Kortet kostar 200 kr (140 för studenter och personer under 21 år eller pensionärer). Gratis för dem som är 15 år.

Har aldrig varit på ett nattmarathon, men de brukar ju ha såna med olika paket...

• 2 weeks later...

Nu är programmet släppt och biljetterna släpps på torsdag kl 12. På nätet har biljetterna släppts redan idag.

Wes Anderson, Jason Schwarzman och Howard Shore kommer till festivalen meddelades det idag.

Några av filmerna som visas:

The Darjeeling Limited

4 months, 3 weeks and 2 days

Caramel

Eastern Promises

Savage Grace

Angel

No Country for Old Men

Into the wild

We Own the Night

Interview

The Mourning Forest

Lost in Beijing

Glory to the Filmmaker!

Djävulens Advokat

Halloween

The Ten

Smultronstället (1957)

• Filmstar

Det är sanslöst frustrerande att se att två filmer jag vill se, Eastern Promises och främst No Country for Old Men, båda går när jag är bortrest. Varför kunde inte dem gått första helgen för !? Nu måste man vänta nästan ett halvår för att se dem och det gör mig förbannad !

• Filmstar
Jag sitter i samma sits som du Czechflash. Hade så gärna sett Coens film, men icke :(

Ja, det är verkligen frustrerande då jag såg fram emot att få se den på festivalen, men trodde inte de skulle visa den. Så måste den visas just sista helgen när man inte är i stan och det gör mig irriterade. Känns som hela festivalen förstördes där för egen del. Har ingen lust att vänta ett halvår innan den kommer till Sverige, men tyvärr finns den inte att få tag på än.

Jag lugnade mig lite igår och tog en titt på resten av utbudet och hittade ett par filmer som kan vara intressanta. Samtliga (!) visas så jag hinner se dem innan jag åker, så det är verkligen typiskt att den jag ville se allra mest skulle vara den jag också missar...

Förutom Coen-filmen hade jag velat se Keeping Watch, Lost in Beijing (väldigt osäker dock på om den är bra) och ev Blade Runner (trots att det inte är nån favorit).

Så här ser mitt schema ut om det blir som jag har tänkt:

1. The Go-Getter (16:e 17:30) Saga, Salong 2

2. ev. Desert Dream (17:e 15:00) Saga, salong 3

3. Breath (17:e 18:30) Grand, salong 2

4. Night Train (18:e 11:00) Saga, Salong 2

5. Mishima: Ett liv i fyra kapitel (18:e 14:30) Sture, salong 1

6. ev. The Pye-Dog (18:e 20:30) Saga, salong 4

En amerikansk film och resten från Asien, det är som det ska vara :D

Många filmer har ju orimligt höga betyg på IMDB innan dom gått klart på festivalerna, så är det nog också med The Go-Getter. Fast jag tycker det kan bli kul om Zooey Deschanel och Jena Malone har någorlunda stora roller :P

Night Train är ännu en film som Kinas myndigheter inte vill att folk ska se, i nuvarande skick. Det måste man ju se, samt att jag har läst en del gott om den.

Mishima: Ett liv i fyra kapitel är ju en gammal film, ska enligt många vara riktigt bra! Så jag räknar med att det blir garanterat värt pengarna.

• 2 weeks later...
  • Filmstar

Jag kommer åtminstone se dessa:

Waitress

Paranoid Park

Into the Wild

A Battle of Wits

The War on Democracy

Breath

Jar City

I'm a Cyborg, but that's OK

No Country for Old Men

Surprisefilm 1 kanske jag går på om jag orkar eller om La Diva följer med som date.

Tråkigt det där med Eastern Promises, trots bakfylla och svårt att hålla sig vaken upptäckte jag en grym film. Såg den på en pressvisning och tycker den på många sätt överträffar A History of Violence som inte riktigt nådde ända fram till mig.

Har också bokat lite biljetter till festivalen, dock bara nu till helgen eftersom jag reser bort nästa. Hittills:

Jack Brook Monsterslayer - Robert Englund, monsterslayer, monster...måste jag säga mer?

American Crime - Mycket snack ändå biljetter kvar, jag slog till.

Suprisefilm 1 - Varför inte?

Funderar även på nyinspelningen av Halloween men glömde bort det. Många storfilmer jag hade velat se men beställde för sent.

Just hemkommen från Leo - premiärfilmen av Josef Fares. För första gången någonsin en svensk film som inleder. Jag var frågande till detta beslut ändå fram tills första bildrutorna rullade upp... jag menar, tänk Kopps! ... men är det inte längre.

"Gripande" är en sliten klyscha som inte räcker. Snarare: en käftsmäll i solar plexus. Det är svårt att säga så mycket om filmen utan att sabba den. Gör ett försök iallafall: På 78 minuter lyckas Fares med minimalistiskt manus, trevande skådespeleri och en regi som närmast kan beskrivas som obefintlig skapa ett mindre mästerverk om våldets djävulska logik. Måste smälta den här lite, men klart är att mannen sett Reservoir Dogs några gånger... Trodde aldrig att jag skulle se en film som kommer så nära känslan i Tarantinos storverk - men här är den. En scen är till och med i princip identisk!

Josef Fares är inte Tim Roth, långt ifrån, men scenen i baksätet finns där och den fungerar... lika djävulskt desperat sorglig som i förlagan.

Lägg till Rinkebysvenska, Fares egen store tjocke far´(förstås) och svensk grå vardag och du får en omöjlig ekvation som ingen annan än Fares skulle fixa. Men han gör det.

Jag kanske ändrar mig om några dagar men just nu är detta en av de tre största svenska filmerna på tio år, kanske den allra främsta. Iallafall den som berör mest. Se den! Om du pallar.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...