Jump to content

Stockholms filmfestival 2007

Peo

Rekommenderade inlägg

Några filmer är redan klara och jag kan avslöja ytterligare en film som kommer att visas under Stockholm Filmfestival 2007.

Först filmerna som festivalen nyligen meddelat:

Fjärilen i glaskupan - vinnare av regipriset i Cannes

Paranoid Park - av Gus Van Sant (Elephant)

Manufacturing Dissent - en dokumentär som granskar Michael Moore

Chapter 27 - om mordet på John Lennon

Driving with My Wife’s Lover - sydkoreansk roadmovie av debuterande regissör

Waitress - amerikansk hyllad independent

Och så har jag lyckats luska ut att sydkoreanske regissören Chan-wook Parks (Oldboy) nya film I’m a cyborg, but that’s OK kommer att visas.

cyborg13liten.jpg

Får ni reda på fler filmer som kommer att visas är det bara att skriva i den här tråden.

Festivalen pågår i år den 15-25 november.

• Svar 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

• Filmstar

Noterbart om Waitress är att regissören, manusförfattaren och skådespelereskan för filmen Adrienne Shelly, blev mördad alternativt begick självmord innan filmen ens hade premiär.

"Shelly's death was first considered a suicide. Days later, a 19-year-old Ecuadorian illegal immigrant and construction worker confessed to slaying the actress, who he left hanging by a bedsheet from a shower rod in the bathroom of her Manhattan office/apartment. She was found by her husband."

Kusligt, minst sagt...

Hon hade bl.a. huvudrollen i två av regissören Hal Hartleys filmer, som jag dock inte sett, The Unbelievable Truth (1989) och Trust (1990).

• 2 weeks later...

Jag har också tänkt besöka festivalen, äntligen. Men det blir bara en, eller två dagar. Typ första helgen kanske. Hoppas kunna insupa lite skön stämning, och klämma nån bra film iaf.

Finns det anledning att tro att Adrienne Shelly inte blev mördad? Trust är verkligen en bra film att se med henne. I’m a cyborg, but that’s OK rekommendera jag inte.

• Filmstar
Finns det anledning att tro att Adrienne Shelly inte blev mördad?

Nja, jag är ju inte direkt insatt i fallet, men först betraktade man det som självmord. Sen när mannen erkände ändrades det till mord antar jag. Men som sagt, är inte så insatt så jag har endast läst det som står på IMDb. Där står det "suicide" (självmord), men om man läser hennes biografi står det att det var mord. Vad motivet var är dock en bra fråga...

EDIT: Hittade följande på Wikipedia om henne och det är skrämmande vad man kan bli dödad för.

At about 5:45 p.m on November 1, 2006, Shelly's husband found her hanging by a bedsheet from a shower rod in the bathtub of an Abingdon Square apartment in the West Village section of Manhattan's Greenwich Village, in what at first appeared to be a suicide. She was 40 years old. Shelly, who lived in Tribeca, used the apartment as an office. Ostroy had dropped her off at 9:30 a.m. that day, and as the building's doorman told journalists, "He hadn't heard from her and he said it was odd not to hear from her, so he was nervous. And he asked me to go up to the apartment with him, so we went to the front door, and it was unlocked".

An autopsy was performed the following day. The New York City Police Department were suspicious of sneaker prints in the bathtub that did not match Shelly's shoes, who was found wearing only socks. Shelly's husband also indicated that there was money missing from Shelly's wallet. He vigorously denied allegations that she could have committed suicide.

Press reports on November 6, 2006 stated that police had arrested construction worker Diego Pillco, a 19-year-old illegal immigrant who confessed to killing Shelly after she complained about the noise he was making in the apartment below hers. Pillco said that he "was having a bad day." Police said Pillco had made videos implicating himself in the murder, and as of November 7 was being held without bail for her murder.

• Filmstar

Jag ser som vanligt fram emot Filmfestivalen. Återigen funderar jag på om jag skulle försöka ta lite ledigt från jobbet. Som vanligt beror det på hur läget är i det projekt jag för tillfället är med i. Om jag har tur så är jag mitt emellan projekt (men troligen inte, snarare tvärtom).

Har inte börjat kolla in speciella filmer än, men Park Chan-wooks nya ska jag försöka se. Paranoid Park också, tror jag. Sen brukar jag alltid försöka se några filmer i sektionen Twilight Zone, om de går på vettiga tider.

Control om Joy Divisions frontfigur Ian Curtis visas i internationella tävlingssektionen. Regissören Anton Corbijn kommer till Stockholm.

OJ OJ! Du kunde inte släppa en större bomb? Joy Divison är utan tvekan mitt all-time-favourite-band, inget kan mäta sig med Ians sorgliga stämma. Han lyckas verkligen förmedla en känsla och bandet är helt genialiskt. Lagom smutsiga slingor med en touch av det mörka. Kent släng er i väggen. :rolleyes:

Och hur stort är det inte att Corbijn tittar förbi? Hujeda mig! Har enorma förväntningar på filmen eftersom Corbijns stillbilder är riktigt vassa. Han lär lyckas hur bra som helst med att återberätta det sena 70-talet, jag är dock orolig över att han inte lyckas förmedla samma känsla som Joy Divison gör med sin musik.

Vart fixar jag biljetter? Ah.. ni kan inte ana hur glad jag blev. Det här var exakt vad jag behövde efter en hel dag med pluggande ..

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...