Nunis Skriven 16 November, 2007 Report Share Skriven 16 November, 2007 För alla nyfikna så var det American Gangster som var surprisefilm 1. Tusen tack. Då gjorde det inte så mycket för den har jag redan sett. Om jag förstått saken rätt är Surprisefilm 2 en helt annan film? Har biljett till den också. Och hej förresten, jag är ny här. Det är min första SFF också då jag bott utomlands i flera år. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Skriven 16 November, 2007 Report Share Skriven 16 November, 2007 För alla nyfikna så var det American Gangster som var surprisefilm 1. Tusen tack. Då gjorde det inte så mycket för den har jag redan sett. Om jag förstått saken rätt är Surprisefilm 2 en helt annan film? Har biljett till den också. Och hej förresten, jag är ny här. Det är min första SFF också då jag bott utomlands i flera år. Hej Nunis & välkommen till forumet. Javisst, Surprise 2 är en annan film. Antar jag - så har det "alltid" varit (dvs så länge jag varit med). Det brukar inte läcka ut i särskilt vida kretsar vilken film det är, men oftast är det positiva överraskningar (enligt mig alltså). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bioast Skriven 16 November, 2007 Report Share Skriven 16 November, 2007 Nu har jag sett The Darjeeling Limited samt Face2Face med Wes Anderson (och Jason Schwartzman). Intervjun med Wes och Jason var underhållande och rolig, och när den förstnämnde mottog Visionary Award (av Frida Hallgren av alla människor) höll han sitt tal på svenska till publikens stora förtjusning. Angående filmen lägger jag upp en recension så småningom i "Filmer du nyss sett"-tråden. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 16 November, 2007 Report Share Skriven 16 November, 2007 Jag är inte alls avundsjuk Bioast! <_> Dags att hooka med någon från Sthlm till nästa år, för då måste jag ta mig upp... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 16 November, 2007 Report Share Skriven 16 November, 2007 Ja du Plox du är inte den enda som längtar dit. Jag sitter hemma och grämer mig över att jag inte har pengar och tid. Jag skulle köpa Taxi Driver stålboxen och lyssna på han manusförfattaren under festivalen (till Taxi Driver alltså), men nu när jag inte kunde lyssna på honom så känner jag att om jag köper stålboxen så kommer jag bara påminna mig om besvikelsen så fort jag ser den. Förhoppningsvis har besvikelsen gått över efter jul så jag kan göra ett nytt försök att köpa Taxi Driver, hehe. ...när den förstnämnde mottog Visionary Award (av Frida Hallgren av alla människor) höll han sitt tal på svenska till publikens stora förtjusning. Angående filmen lägger jag upp en recension så småningom i "Filmer du nyss sett"-tråden. Hur avancerat var hans svenska tacktal då? Blev bara lite nyfiken här hemma i min koja... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 16 November, 2007 Filmstar Report Share Skriven 16 November, 2007 Har nu sett två festivalfilmer: King of California -4/5 The Nines -3/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Skriven 16 November, 2007 Author Report Share Skriven 16 November, 2007 Jag har sett en massa festivalfilmer men tänkte först och främst slänga in en stark rekommendation för den extremt rappa komedin Juno. En hetare kandidat till vinnare av Publikens pris får man leta efter... Övriga sevärda filmer tycker jag har varit David Cronenbergs brutala maffiathriller Eastern Promises, berättelsen om Joy Divisions sångare Ian Curtis i Control, brasilianska korruptionsdokumentären Send a bullet, Gus van Sants tänkvärda Paranoid Park och Irakrelaterade dramat In the valley of Elah. Stabila fyror eller kanske tom en femma i betyg till dessa. Leo och The Darjeeling limited motsvarade mina förväntningar, men lyfte kanske inte riktigt. Svaga fyror eller starka treor till dessa två. Bland filmerna som jag tycker var ok men inte mer finns verklighetsbaserade American Crime, brittiska Hallam Foe med Jamie Bell i huvudrollen, snyggt animerade franska Persepolis och tyska dramat Yella. Betyget stannar på 3:or för dessa. Estländska ångestladdade dramat Magnus åker på en stark men ändå sunkig tvåa i betyg. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 16 November, 2007 Filmstar Report Share Skriven 16 November, 2007 Tack för tipsen, Peo. Två av filmerna du nämner funderade jag att gå på, men de kommer jag missa då de antingen är slutsålda eller går när jag inte kan. Det var Juno och In the Valley of Elah. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bioast Skriven 17 November, 2007 Report Share Skriven 17 November, 2007 ...när den förstnämnde mottog Visionary Award (av Frida Hallgren av alla människor) höll han sitt tal på svenska till publikens stora förtjusning. Angående filmen lägger jag upp en recension så småningom i "Filmer du nyss sett"-tråden. Hur avancerat var hans svenska tacktal då? Blev bara lite nyfiken här hemma i min koja... Det var ett ganska långt tal faktist, man förstod inte precis allt han sa (man märkte att det var en amerikan som läste från lappen) - men det mesta föstod man ju. Talet handlade bl.a. om att han gillade Sverige, Bergman och att inte han köper nån annan bil än Volovo, så att han nu kan betrakta sej som helsvensk. Man får intrycket av att han är en rätt blyg person, men han är rolig privat - det märks. Jason Schwartzman var också rolig, han är mindre blyg och aningen charmigare. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 17 November, 2007 Filmstar Report Share Skriven 17 November, 2007 Fyra festivalfilmer sedda (och det blir nog bara 2-3 st till tyvärr): King of California -4/5 The Darjeeling Limited +3/5 Watching the Detectives +3/5 The Nines -3/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 19 November, 2007 Filmstar Report Share Skriven 19 November, 2007 Fem festivalfilmer sedda: King of California -4/5 The Darjeeling Limited +3/5 Into the Wild +3/5 Watching the Detectives +3/5 The Nines -3/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
uCj Skriven 20 November, 2007 Report Share Skriven 20 November, 2007 Filmerna jag såg i helgen: The Go-Getter - 2 Waitress - 3 Desert Dream - 2 Breath - 3 Night Train - 3 Mishima - ett liv i fyra kapitel - 3 The Pye-dog - 3 Confession of Pain - 3 De två bästa var Breath och Night Train tycker jag, men ingen film slog högt hos mig. Sen så var det faktiskt av misstag som jag såg Confession of Pain, igen. Paul Schrader dök inte upp efter filmen, tycker jag var dåligt. Liksom att man var dåligt förberedda på festivalen för andra format på rullen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 20 November, 2007 Filmstar Report Share Skriven 20 November, 2007 uCj: Jag har faktiskt också varit lite besviken på filmerna jag sett under festivalen. Nu har jag tyvärr bara en kvar innan jag åker bort. För egen del blir det här den sämsta filmfestivalen både vad gäller antalet filmer och kvalitén. Nu är det iofs runt 4-5 filmer jag vill se som jag missar, så det kunde sett annorlunda ut. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Skriven 20 November, 2007 Author Report Share Skriven 20 November, 2007 Jag har sett irländska Garage också, som var oväntat bra. En 4:a får det bli till detta tragikomiska drama tack vare gedigna skådespelarinsatser och ett starkt manus. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
uCj Skriven 20 November, 2007 Report Share Skriven 20 November, 2007 Czechflash Ja. Fast det känns som om jag utmanade ödet lite väl mycket. Jag menar, en film från Mongoliet... vad tänkte jag på? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.