Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Czechflash

Rekommenderade inlägg

• Filmstar

B00003CXDD.01.MZZZZZZZ.jpg

Titel: Willow

Genre: Fantasy/Äventyr

År: 1988

Regi: Ron Howard

I rollerna: Val Kilmer, Warwick Davis, Joanne Whalley, Jean Marsh

Willow är en småväxt jordbrukare och magikerlärling, en dag träffar han Madmartigan. Tillsammans reser de igenom ett krigshärjat land med både magi och monster för att rädda barnprinsessan från att dödas av den onda drottningen.

För ett fantastyfan är nog det här en sevärd och bra film. För mig är den ganska sevärd, främst för det fina landskapet. Även kul att George Lucas ligger bakom produktionen och det märks främst i Star Wars-klippen som är exakt likadana. Val Kilmer passar bra i rollen och jag gillar honom. Ganska lik LOTR-filmerna, eftersom det finns dvärgar (Hober), hjältar och mycket annat.

Betyg: -3/5 / *** / 6.5

IMDb: 6.8

Rekommenderas: Ja (främst för fantasyfans)

Ändrad av Czechflash

• Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

• Filmstar
Har sett Barry Lyndon och gav den 4+/5 här.

Jag var lite besviken på den, tror jag gav den en trea eller stark trea. Den är vacker och hade bra musik, det kommer jag ihåg. Men den var lite seg faktiskt (enligt mig) och saknade något. Men jag kan faktiskt tänka mig att se om den en dag...

Såg för någon dag sedan I Skottlinjen från 1993, regisserad av Wolfgang Petersen och med , John Malkovich, , Clint Eastwood, Gary Cole, Rene Russo, Dylan McDermott

Frank Horrigan är veteran inom secret service men plågas fortfarande av minnet om JFKs död. När han personligen börjar höra av en mystisk person som påstår sig vilja döda presidenten måste han åter ta plats jämte landets överhuvud. En vild katt och rått lek tar vid.

Mycket väl genomförd thriller av duktige Petersen (Das Boot). Clint Eastwood är alltid sevärd, men det är nog främst Malkovich som imponerar som psykopatisk mördare. Det blir kanske lite överdrivet mot slutet men många riktigt spännande scener och jakter finns med. Rene Russo som kärleksintresse tycker jag är ganska ovidkommande och onödigt. Däremot tycker jag att Dylan McDermot som man även kan se i advokaterna, gör en bra insats som ny på secret service, han har en skön stil. Men som sagt, bra och välgjord

+3/5

My little eye från 2002, regisserad av Marc Evans och med för mig okända skådespelare Kris Lemche, Sean Cw Johnson, Stephen O'Reilly, Laura Regan, Jennifer Sky

Fem ungdomar lovas 1 miljon om de i sex månader inte lämnar ett hus ute i ingenstans som filmar vad de gör dygnet runt. När den sista veckan börjar, inträffar en rad mystiska saker i huset.

Allt är filmat ur bigbrother aktiga kameror vilket ger en sorts b-känsla. Ibland orginellt och snyggt gjort, vissa scener är välgjorda, men annars tycker jag detta faller ganska platt. Det inleds alldeles för snabbt, redan den första minuten gar de varit i huset i typ fem månader. Konstiga saker inträffar, ologiska förklaringar och ett mycket underligt och tämnligen dåligt försök att göra ett annorlunda slut. Nej detta kunde varit bättre, mer Das Experiment känsla tack!!

2/5

• Filmstar

För en vecka sen såg jag om extended-versionerna av de två första delarna i LotR-trilogin.

Sagan om ringen är fortfarande en femma tycker jag, 5/5 alltså. Ett väldigt bra flyt i berättandet. Jag tycker de båda versionerna håller ungefär samma klass. Det klart att jag föredrar den utökade versionen, men den korta är fortfarande en femma den med.

Sagan om de två tornen är klart sämre än Sagan om ringen. Den främsta anledningen är att det, främst mot slutet, hoppar för mycket mellan de tre parallellhandlingarna som pågår. Det blir jobbigt. Extended-versionen är dock ett snäpp bättre än den kortare versionen. Bäst är ju scenerna med Boromir, Faramir och pappan. Bra bakgrund till Faramir. Man förstår honom bättre. Betyget till extended-versionen av Sagan om de två tornen blir 4/5.

• Filmstar

Många känner till John Steinbecks bok Of Mice and men. Det är nog inte många som vet att det har gjorts en film av den. Jag visste inte det förränn ett par veckor sedan. Min kompis beställde hem den och vi satte oss och tittade på den igår.

Of mice and men handlar om depressionen under 30-talet i USA. Vi följer två män som kämpar för att få jobb, men den långe och smått efterblivne Lennie sabbar alltid jobben. George är en liten och smart man som måste ta hand om Lennie eftersom annars skulle han inte kunna överleva själv.

Gary Sinise spelar George och John Malkovich spelar Lennie. Med andra ord en mycket bra rollbesättning. Båda skådespelarna visar att dom är väldigt duktiga och det är mycket bra prestationer från deras sida.

Filmen är, som sagt, baserad på en bok. Därför brukar det ofta vara så att filmen är snäppet sämre än boken på grund ava tt man itne får mer allt. Of mice and men är sämre än boken, men det skiljer inte mycket åt dem. Filmen är otroligt lik boken, men det beror nog på att boken inte är mer än ca 150 sidor lång. Ett stort plus till det.

4/5

Kill Bill - Fantastisk! Otroligt blodiga och snygga fighting-scener!

Betyg: 5/5

Rekomenderas: Ja, framförallt för anime och manga älskare

The Killer - Bra, men ganska fånig vid vissa stunder. Lite roligt att alla fiender är klädda i vitt, kanske för att man ska se vem man ska skjuta på?

Grymma actionscener men lite klen story.

Betyg: 3/5

Rekomenderas: Japp!

S.W.A.T - Besviken....mycket....hoppades på en jäkla massa action-scener istället var det en ganska långsam och trög film. Inget nytt eller spännande....

Betyg: 2/5

Rekomenderas: Nej....

Battle Royale - Tankade ner den från KaZaA, trots att jag sett den "för" många gånger. Ett mästervärk....kan inte säga mycket mer.... :hypocrite:

Betyg: 5/5

Rekomenderas: Ja! Dock inte för kännsliga personer! ;)

:D

Ändrad av Alessandro

• Filmstar

Mina betyg på filmerna (som jag sett) är:

Kill Bill - Inte Tarantinos bästa, men helt klart en bra film. Del två saknar jag faktiskt.

Betyg: 4

The Killer - Skön 80-tals känsla, bra musik, snyggt filmad, bra action, Woos bästa av de jag sett.

Betyg: 4

Battle Royale - Bra story, dåligt genomförd då den inte känns äkta, saknar spänning och den skrämmande effekt som den borde ha haft. Jag borde älska denna, men tyvärr fattades det skådespelarprestationer och känsla.

Betyg: +2

• Filmstar

B00004RF96.01.MZZZZZZZ.jpg

Titel: Gone with the Wind / Borta med vinden

Genre: Drama

År: 1939

Regi: Victor Fleming, George Cukor & Sam Wood

I rollerna: Vivien Leigh, Clark Gable, Leslie Howard, Olivia de Havilland

Den stora filmklassikern. En bortskämd flicka överlever amerikanska inbördeskriget, men förlorar den man hon älskar. Margret Mitchells roman låg till grund för den nästan fyra timmar långa filmen. Oscar för bl a bästa manus, regi och till Vivien Leigh.

Filmen är som sagt nästan fyra timmar lång. Jag fick se den under fyra etapper innan jag blev klar. På sina ställen lite seg, men aldrig tråkig. Vivien Leigh är mycket bra i huvudrollen som Scarlett O'Hara och detsamma kan sägas om Clark Gable och Olivia de Havilland. Filmen skildrar både gott och ont, rikedom som fattigdom, krig och fred, lycka och olycka. Filmen är i färg och har imponerande bra kvalité. Det märks absolut inte att den är från 1939. Jag blev överraskad över ett par tragiska händelser i filmen som jag inte var beredd på, men som bara gjorde det hela mer trovärdigt och sevärt.

Betyg: -4/5 / **** / 7.5

IMDb: 8.1 (#134)

Rekommenderas: Ja (men man ser den nog inte mer än en gång)

----------------

079284677X.01.MZZZZZZZ.jpg

Titel: The Amityville Horror / Huset som Gud glömde

Genre: Rysare

År: 1979

Regi: Stuart Rosenberg

I rollerna: James Brolin, Margot Kidder, Rod Steiger, Murray Hamilton

En ung man mördar sex personer i ett hus i Amityville, New York. Ett år senare flyttar ett nygift par in i huset och snart börjar mystiska saker hända.

Filmen är typiskt 70-tal då dessa typer av filmer blev populära, kanske främst pga Exorcisten (1973). Den blandar ett par rysliga scener som man får rysningar av, till att vara riktigt B (när man får se vad som "spökar"). Sen måste jag klaga på att filmen inte förklarar vissa saker som borde ha förklarats. Jag hade även hoppats på ett annat slut som låg och väntade, men som sen uteblev och bara blev trist. Ett par saker man inte fick reda på var vem mannen som utgav sig för att vara en granne egentligen var. Han försvann bara plötsligt. Och vem var det som hade mördat familjen ett år tidigare ? Det fick man inte heller reda på, trots att man var nära att berätta hur det var. James Brolin gör nog sin bästa roll (säger kanske inte så mycket) som en stressad man i obalans. De bästa scenerna var nog de i början då man fick se hur morden gick till, dessa var riktigt ruggiga. Även vissa "flashbacks" och drömmar var bra som gjorde att man trodde att något otäckt hände, men som sen tyvärr bara visade sig vara mardrömmar. En lite ojämn film, men en mörk och regnig natt (som det var när jag såg den) gjorde den till en trevlig liten film.

Betyg: 3/5 / *** / 6.5

IMDb: 5.3

Rekommenderas: Ja (men det finns bättre i genren)

Ändrad av Czechflash

Jag såg precis The Hours. Den var inte lika bra som jag förväntade mig. Dialogen som tydligen skulle vara så otrolig kändes bara tom och pretto. Men skådespelarna var fantastiska, det säger jag!

Jag kanske hade för stora förhoppningar?

Det är möjligt. Jag försöker att alltid ha så låga förväntningar på filmer som möjligt för att inte bli besviken (Svårt med filmer som t.ex. ROTK). När det gäller The Hours hade jag inte förväntat mig något, blev glatt överraskad och tycker filmen är helt fantastisk! :up:

Jag har sett två riktigt bra filmer som jag vill rekommendera.

d14797.jpg

Fanny och Alexander

Regi: Ingmar Bergman

Skådespelare: Jarl Kulle, Jan Malmsjö, Erland Josephson, Börje Ahlstedt, Ewa Fröling

Jag orkar inte gå in på handlingen, men jag kan säga att filmen börjar glatt med en julfest där vi får möta hela familjen Ekdahl, som filmen kretsar kring. När Fanny och Alexanders pappa Oskar dör och deras mamma Emilie gifter sig med en biskop så blir filmen mer dyster. Jan Malmsjö är helt lysande som biskopen Edvard. Scenerna med honom och Alexander är intensiva och hör till dem bästa scenerna i filmen. Resten av ensemblen är inte så dum den heller, Jarl Kulle bör också nämnas för sin fina insats. Versionen jag såg var 5 timmar, men det känns aldrig segt eller långtråkigt, utan hela tiden engagerande och framförallt andra halvan av filmen, då Fanny, Alexander och Emilie flyttar in hos biskopen känns väldigt gripande. Filmen vann 4 välförtjänta oscar, för bästa utländska film, bästa foto, bästa scenbografi och bästa kostym. Filmen ska utspela sig under början av 1900-talet och det känns verkligen som att den gör det, med kläderna, miljöerna och allt. Musiken används på ett bra, stämningsförhöjande sätt och Sven Nyqvist bör nämnas för det snygga fotot. Det här är den första filmen som jag har sett av Ingmar Bergman men det kommer att bli mer inom en snar framtid. Det här är en av de bästa svenska filmerna som jag har sett.

Betyg: 4/5 eller 4+/5

d13324.jpg

Papillon

Regi: Franklin J. Schaffner

Skådespelare: Steve McQueen och Dustin Hoffman

Mycket intressant, spännande och gripande film om Papillon och Lou Dega som är fångar på den franska straffkolonin Djävulsön. McQueen och Hoffman (favoritskådis) är utmärkta och man känner en stor sympati för dem när dem försöker fly ifrån Djävulsön.

SPOILERVARNING

En av de starkaste delarna av filmen är när Papillon hamnar på isolering i två år, med mörker och knappt någon mat. Filmen lyckas visa vilket helvete Papillon måste ha det och hur han känner sig. Men den visar också hur stark Papillon är som person, som hellre står ut med mörker och halva ransoner mat än att ange sin vän, Lou.

Slut på Spoilervarning

Det andra flyktförsöket är väldigt spännande och filmen är hela tiden intressant att se på.

Betyg: 4/5

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...