Hrafn Skriven 8 December, 2003 Report Share Skriven 8 December, 2003 PS: Märks det inte att jag är intresserad av film och inte bara vill se så mycket som möjligt ? Det är ju en av orsakerna jag lägger ner så mycket tid på att skriva om filmerna jag sett. Tycker det är kul att analysera och tycka till. Det märks, och det uppskattas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 8 December, 2003 Report Share Skriven 8 December, 2003 Såg precis A Nightmare on Elm Street 6 - Freddys Dead - The Final Nightmare från 1991, regisserad av Rachel Talalay och med Tom Arnold, Yaphet Kotto, Robert Englund, Lisa Zane, Shon Greenblatt, Lezlie Deane Alla barn i Springwood är nu döda och den enda överlevande är en namnlösa kille som hamnar på ett sjukhus där han träffar Maggie som också verkar vara länkade till springwood på något vis. Hon tar tillbaka killen till springwood för at friska upp hans minne, men det visar sig vara ett dödligt misstag. Freddys enda barn blir nycklen till den övriga världen....MUHAHAHAHA Den sjätte och sämsta filmen hitills i serien. Massor med humor kring Freddy som i och för sig är kul men alldeles för oseriöst. Englund är som vanligt fruktansvärt karismatiskt som Freddy men det hjälper inte i denna film. Konstig och onödig handling och goret har istället bytts ut mot dåliga specialeffekter, de gamla filmernas effekter ägde! 90-talet förstörde verkligen många filmer med sina effekter. Men detta är trots allt Nightmare on elmstreet och tack vare ett bra soundtrack, en grym huvudkaraktär och hyfsade mord så klarar sig filmen till +2/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 8 December, 2003 Filmstar Report Share Skriven 8 December, 2003 (ändrad) *Lite spoilervarning här*Japp, det var ett tag sedan, dock. Och, ja, jag hatade det faktum att man inte fick svar på om hon åkte iväg eller inte. Jag kanske skulle behöva se om den för att se undermeningen i den. Ja, det är lustigt. Just slutet gjorde att jag uppskattade filmen mer. Just för att man inte fick reda på vad som egentligen hände. Det var upp till en själv att ha en åsikt om det. Sen var det ju så att hela filmen hade just detta som tema (se för övrigt citatet jag bifogade i inlägget). Nämligen detta om hur man bevisar nåt som man själv vet om har hänt eller nåt man bara vet, men som inte går att bevisa. Slutet gjorde alltså filmen bara bättre, eftersom det gick i linje med filmens hela poäng. Tyckte jag då förstås. Tyckte nog att BWP var bra när jag såg den på bio. Det trista är att jag inte såg dokumentären före, så slutklämmen där ena huvudpersonen stod vänd in mot hörnet undgick mig. Ja, på video var den i alla fall rejält dålig tyckte jag. Men, du får gärna utveckla det där med "vänd mot hörnet" för det är nåt jag missat. Kill Bill, Vol 1--- Betyg. Ja... Den är för snygg och välgjord för att ge mindre än 4 så... den får en lite svajig 4 av 5 i betyg. Här kan jag (äntligen) bara hålla med till fullo! För nån vecka sen fullbordade jag Matrix-trilogin med Revolutions och dessutom såg jag om ettan och tvåan. Skriver om Revolutions i Matrix-forumet. Här är dock betygen. Matrix 5/5 Matrix Reloaded 4-/5 Matrix Revolutions 3/5 Ändrad 8 December, 2003 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dewil Skriven 8 December, 2003 Report Share Skriven 8 December, 2003 Jag har sett Dogville, ett drama med manus och regi av Lars von Trier och med bl.a. Nicole Kidman, Paul Bettany och Stellan Skarsgård i rollerna. I Klippiga bergen ligger den gudsförgätna hålan Dogville, vid en nedlagd silvergruva. Här tar vägen slut och ingen kommer någonsin hit. Byns enda kontakt med omvärlden är när byns åkare Ben kör varor ned till Georgetown. Dogvilles befolkning uppgår till 15 själar och en hund. Byns grubblande yngling Tom (Bettany) försöker (utan vidare framgång) att få de övriga fjorton att fundera över moraliska och filosofiska frågor, vad som är rätt och fel, vad tolerans och barmhärtighet är. En dag hörs skottlossning och den skrämda kvinnan Grace (Kidman) kommer upp för vägen. Hon får hjälp att gömma sig av Tom eftersom hon förföljs av gangstrar i svarta bilar. När gangstrarna åkt får Tom en idé - detta lilla trångsynta samhälle ska visa att det förmår visa främlingen Grace tolerans och barmhärtighet genom att låta henne stanna, ta hand om henne och samtidigt låta henne göra rätt för sig. Och till en början fungerar det utmärkt. Men när byns invånare börjar inse att Grace befinner sig där på deras villkor och är helt utlämnad till deras godtycke så börjar hennes tillvaro allt mer att likna en mardröm. Paul Bettany spelar ynglingen Tom Edison, en man som funderat (allt för) mycket på moralfrågor och som hellre gör allt för att bevisa att hans livsfilosofi är rätt än omprövar den. Han är godhjärtad men lite trög och tyvärr väldigt naiv, allt för naiv för att se vad hans goda idéer leder till. (Här kan man verkligen tala om att "vägen till helvetet är kantad av goda föresatser"!) Nicole Kidman spelar Grace, den mystiska kvinnan på flykt. Hon pendlar mellan styrka och svaghet, och även hon förefaller naiv, men på ett annat sätt än Tom. Nicole Kidman har nog aldrig varit vackrare på film än i Dogville, om man nu trodde att det var möjligt. (Det gjorde inte jag. Jag till och med drömde om henne i natt...) Lars von Trier, mannen bakom Dogma-manifestet, har här tagit det minimalistiska filmskapandet ett steg längre och skapat en av filmhistoriens bisarraste scenografier. Jag tänker inte avslöja vad för er som inte känner till det! Men scenografin är mycket effektiv; fokus ligger på skådespelet, och det lilla hårt sammansvetsade samhället där "alla känner alla" accentueras av scenografin. (Och hunden Moses var en publikfavorit!) Vad filmen vill säga har jag inte riktigt fått grepp om, men jag känner i alla fall igen mig i den unge grubblande mannen med den höga moralen som aldrig skulle erkänna att han hade fel. Jag kommer även att tänka på "Flugornas herre", apropå ett samhälle som långsamt löses upp i barbari. En diskussion i slutet om vad som är rätt och fel, om förlåtelse, hämnd, arrogans och ärlighet är också viktig. Jag skulle behöva se filmen igen... På det hela taget en otäck, stark och välspelad film. Ingen snyftare som "Dancer in the dark", snarare en cynisk betraktelse över en rutten värld. Filmens betyg är jag osäker på; är det 4/5 eller 5/5? Se den och döm själva. Dewil Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 9 December, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 9 December, 2003 (ändrad) whatever: Jo, det stämmer. Jag såg Kill Bill igen ikväll och musiken är riktigt skön. Främst "Bang Bang" i början, sen musiken som spelas när "Buck" återvänder till sjukrummet där "The Bride" (Uma Thurman) ligger på golvet och även musiken då "O-Ren Ishii" (Lucy Liu) och hennes gäng är på väg in på stället där blodbadet senare äger rum. Angående filmen måste jag säga att jag inte tyckte den blev bättre efter denna gång. Dock fick jag rysningar vid åtminstone två scener (främst av musiken) och det är de två jag beskrivit här ovan. Det är en bra film, men jag kände (igen) att något fattas. Plus att jag inte gillar kapitelformen i berättelsen. Det flyter inte på som i t.ex. Pulp Fiction och Jackie Brown. Och angående The Cell såg jag den för länge sen, men vet att jag tyckte det fanns några konstiga scener i den. Var väl stundtals lite olustig känsla, inte sant ? Hrafn: Tack så mycket, det var kul att höra Ändrad 9 December, 2003 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
VitoCorleone Skriven 9 December, 2003 Report Share Skriven 9 December, 2003 Nu har även jag sett Kill Bill vol.1 Och jag vart inte besviken. Jag rös bara när jag såg texten: A Band Apart. Musiken! Musiken... Speciellt musiken under anime scenen. Visst saknar man dialogen från Pulp Fiction etc. Men det vägdes upp med grymma oneliners. Tarantino har gjort det igen! Betyg: 5/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 9 December, 2003 Report Share Skriven 9 December, 2003 Dev var klart bättre än Jackie Brown tycker jag. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
VitoCorleone Skriven 9 December, 2003 Report Share Skriven 9 December, 2003 Dev var klart bättre än Jackie Brown tycker jag Än så länge tycker jag den är bättre än Reservoir Dogs också. Men jag har ju inte sett vol.2 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 9 December, 2003 Moderator Report Share Skriven 9 December, 2003 Ja, på video var den i alla fall rejält dålig tyckte jag. Men, du får gärna utveckla det där med "vänd mot hörnet" för det är nåt jag missat. Jo, som jag förstår det var grejen med BWP att den föregick av en massa "reklam" i dokumentärformat. Det fanns en hemsida som på ett helt seriöst sätt berättade historien om de försvunna undgdomarna och filmerna som upphittats. Det gjordes också en dokumentärfilm som dels handlade om ungdomarnas försvinnande (här intervjuades kamrater, familj och grannar på ett helt dokumentärn sätt), och om legenden om the Blair Witch. Enligt denna sägen så fångade häxan i skogen barn och det sas att hon tog dödade barnen ett och ett och under tiden hon tog hand om ett barn lämnade hon de andra med ansiktena vända in mot ett hörn. Alltihop var såklart påhittat, men väldigt många förstod inte det. De trodde att det hade hänt på riktigt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 9 December, 2003 Filmstar Report Share Skriven 9 December, 2003 (ändrad) Tack, Manetheren. Jo, jag har ju hört om det där med hemsidan och fejk-dokumentärer och så, men visste inte om det där med "hörnet". Hur som helst, som enbart en film och tagen ur det sammanhanget så var den inte bra alls tyckte jag. Förresten så såg jag The Cell på Sthlm Filmfestival för några år sen. Då tyckte jag den var rätt bra faktiskt. Lite skum med snygga och fantasifulla bilder. Många klagar på den och kallar den för, i det närmaste, en kalkon, men jag tyckte den var sevärd, speciellt på bio. Ändrad 9 December, 2003 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 9 December, 2003 Moderator Report Share Skriven 9 December, 2003 Jo, The Cell var väl inte så illa, såg den på en oerhört kass VCD-kopia dock, vilket så klart minskade upplevelsen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 9 December, 2003 Report Share Skriven 9 December, 2003 Nu har även jag sett Kill Bill vol.1Och jag vart inte besviken. Jag rös bara när jag såg texten: A Band Apart. Musiken! Musiken... Speciellt musiken under anime scenen. Visst saknar man dialogen från Pulp Fiction etc. Men det vägdes upp med grymma oneliners. Tarantino har gjort det igen! Betyg: 5/5 Äntligen någon med smak . Filmen gav rysningar och den är bättre än både R. Dogs och Jackie Brown (den sistnämnda gillar jag inte). Pulp fiction är än så länge en av de coolaste filmer jag sett och jag kan inte jämföra dessa två för de är så olika. Får se vad man säger när vol 2 kommer. Tycker kapitelformen fungerar utmärkt Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 9 December, 2003 Report Share Skriven 9 December, 2003 Gillade också kapitelformen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofu Skriven 9 December, 2003 Report Share Skriven 9 December, 2003 kapitelformen kommer från japanska filmer, och de i sin tur från dess kultur och literattur. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 9 December, 2003 Report Share Skriven 9 December, 2003 kapitelformen kommer från japanska filmer, och de i sin tur från dess kultur och literattur. Jaha Mr Knowitall . Tycker det ger krydda åt filmen i vilket fall Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.