Filmstar Czechflash Skriven 9 December, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 9 December, 2003 (ändrad) Titel: The Friends of Eddie Coyle / Eddie Coyle's kompisar Genre: Kriminaldrama År: 1973 Regi: Peter Yates I rollerna: Robert Mitchum, Peter Boyle, Richard Jordan, Alex Rocco Eddie har många vänner. Men vilka av dem kan han verkligen lita på ? Han är en småbrottsling som ska åka in på två år. Men för att slippa fängelsetid, går han med på att tjalla på en vapenhandlare. Samtidigt fixar han vapen från honom åt sina bankrånarvänner. Men det finns en till tjallare, så vem får skulden ? Lite intressant är att regissören Peter Yates bl.a. gjorde Bullitt några år tidigare. Och det är samma typ av film, dock inte lika bra. Men det betyder inte att den inte är sevärd och ok. Själva storyn tycker jag är intressant och bankråns/kidnappningsscenerna är ganska spännande och bra. Sen har filmen två, tre historier som utspelas samtidigt, alla med anknytning till Eddie Coyle (Robert Mitchum). Lite som föregångare till Thief och Heat. Betyg: 3/5 / *** / 6.5 IMDb: 6.9 Rekommenderas: Ja Ändrad 5 Januari, 2004 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofu Skriven 9 December, 2003 Report Share Skriven 9 December, 2003 kapitelformen kommer från japanska filmer, och de i sin tur från dess kultur och literattur. Jaha Mr Knowitall . Tycker det ger krydda åt filmen i vilket fall fördrar hästägare.. men visst jag ville bara förklara det eftersom många verkar tro att det är något Tarantino skapat själv. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dewil Skriven 9 December, 2003 Report Share Skriven 9 December, 2003 kapitelformen kommer från japanska filmer, och de i sin tur från dess kultur och literattur. Jaha Mr Knowitall . Tycker det ger krydda åt filmen i vilket fall fördrar hästägare.. men visst jag ville bara förklara det eftersom många verkar tro att det är något Tarantino skapat själv. Och bara för att ingen ska tro att kapitel är någon japansk uppfinning, så vill jag påpeka att kapitel är en högst universell företeelse som har uppstått i all världens kultur och litteratur. Dewil Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 10 December, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 10 December, 2003 (ändrad) Titel: The Red Violin / Den röda fiolen Genre: Drama År: 1998 Regi: François Girard I rollerna: Samuel L. Jackson, Greta Scacchi, Jason Flemyng, Carlo Cecchi I 1600-talets Italien skapar en instrumenttillverkare sitt definitiva mästerverk. En fiol som under 300 år kommer att byta ägare många gånger, men alltid behålla sin magi - så väl som sin tragiska hemlighet. En resa genom tiden fylld av passion, uppror, kärlek och sorg. En intressant idé där man får tillbakablickar till olika platser och tider, i det rätta språket. Men dessa historier griper inte tag i mig som det kanske borde. Dock är sista halvtimmen eller så, när historien får sin upplösning, intressant (man kan säga att det är från och med när Samuel L. Jackson träder in i handlingen på allvar). En trevlig liten film som är sevärd, men som snabbt glöms bort. Betyg: 3/5 / *** / 6.5 IMDb: 7.7 Rekommenderas: Ja Ändrad 5 Januari, 2004 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MasterChief Skriven 10 December, 2003 Report Share Skriven 10 December, 2003 Såg "Kill Bill " igår . Blev lite besviken . Visst den var lite fräck , men man saknade så mycket från hans tidigare filmer . Karaktärerna tycker jag var lite Bleka . Musiken var inte alls lika Cool som tex. "R.Dogs" ell. "Pulp Fiction" . Sedan tyckte jag fightingscenerna var ju mer Komiska än Fräcka . Den Bästa scenen var ju med Earl (Sheriffen i början ) . När han sitter hukad över Uma´s till synes livlösa Kropp och han höjer henne till skyarna . Och sedan hans Helvändning . Typ : Earl - "Kolla hon ligger här som en blodstänkt Ängel med sina Gyllene lockar " . Uma hostar till och spottar lite blod på honom . Earl - " Den här spinkiga Kuksugerskan lever fortfarande " ! . En av de få scenerna som höll standarden . Fightingscenen mellan Uma och "CopperHead" var lite cool . Fattar ngn varför Uma´s namn var Censurerat i början på filmen ? ? ? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 10 December, 2003 Report Share Skriven 10 December, 2003 Fattar ngn varför Uma´s namn var Censurerat i början på filmen ? ? ? Det är väll bara nån ide av tarantino att hon enbart ska vara känd som The Bride. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 10 December, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 10 December, 2003 (ändrad) Titel: Secretary Genre: Drama/Komedi År: 2002 Regi: Steven Shainberg I rollerna: Maggie Gyllenhaal, James Spader, Jeremy Davis En ung kvinna nyligen utkommen från en vistelse på mentalsjukhus, får arbete hos en krävande advokat. Deras yrkesmässiga relation utvecklas till att präglas av en stark sexuell laddning genom sadomasochism. Hmm, jag hade förväntat mig en lite bättre film, om jag ska vara ärlig. Den är inte dålig, men den är inte på det sättet jag hade föväntat mig helt enkelt. Skådespeleriet av Gyllenhaal och Spader är mycket bra. Sen känner man att regissören har David Lynch som sin favoritregissör. Kontoret som advokaten (James Spader) har är likt något från Twin Peaks och han använder röda skynken, plus att han gillar udda karaktärer (även om det inte är lika många). Och för att förtydliga detta ännu mer, nämns en klient som heter just "Lynch", vilket är lite övertydligt, i mitt tycke. Mot slutet tar filmen en lite annorlunda sväng och blir till en romantisk film, dock skruvad sådan, men det känns lite krystat. Långt ifrån Lynch, men ändå vissa ingredienser som skulle kunna hittas i en av hans filmer. Sevärd film, men den saknar lite spets. Fanns en del roliga scener i filmen, men den var långt ifrån så komsik som jag trodde innan. Betyg: 3/5 / *** / 6.5 IMDb: 7.3 Rekommenderas: Ja Ändrad 5 Januari, 2004 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 10 December, 2003 Report Share Skriven 10 December, 2003 Hmmm Czechflash, har secretary hemma, kanske skulle ta och se den Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 11 December, 2003 Filmstar Report Share Skriven 11 December, 2003 Hämnaren från Alcatraz (Point Blank, 1967) Lee Marvin blir lurad av sin kompis och hamnar i fängelse. När han släpps fri är det hämnd som gäller, framförallt att få igen pengarna som han förlorade. En lite lustig film där Marvin spelar en tystlåten obeveklig snubbe som bara har hämnd i sinnet. Han går fram som en ångvält utan att för den skull döda folk till höger och vänster. Angie Dickinson var en trevlig bekantskap. Synd att hon inte blev ett större namn. Filmen består av en rätlinjig handling men med tillbakablickar då och då, inkastade som korta sekvenser. Åt det surrealistiska hållet ibland. Kändes inte helt naturligt ibland. Regissören Boorman gjorde några år senare mästerverket Deliverance. Point Blank är sevärd men den känns lite asocial på nåt sätt, precis som Marvins karaktär. 3/5. ***SPOILER*** Är det nån annan som sett den som la märke till den rätt dåliga effekten när kompisen Reese föll från hustaket ner på gatan? Det såg rätt så B ut. ***SLUT SPOILER*** __________________________________________ Hard Eight (1996) Sydney (Philip Baker Hall) är en gammal spelveteran som tar sig an John (John C. Reilly) som försöker vinna pengar till sin mors begravning. De två blir vänner och lever som spelare i Reno. Där blir John kär i servitrisen/horan Clementine (Gwyneth Paltrow) och saker och ting börjar gå fel igen för John. P T Andersons film innan Boogie Nights har lite samma känsla som Magnolia, även om den har långt till det mästerverkets klass. Den är långsam på ett skönt sätt. Sydney är en karaktär som man inte riktigt kommer underfund med. Vad håller han på med egentligen, och varför? I början förstår man inte riktigt vart filmen leder, men den tar en ganska oväntat vändning efter ett tag. Philip Seymour Hoffman gör en härlig cameo som tärningsspelare med hockeyfrilla. 3+/5. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 11 December, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 11 December, 2003 Jojje: Har sett Point Blank för ett tag sen, men kommer inte ihåg den scenen du spoilade. Men jag tror dig, just sådana effekter var ganska B på den tiden. Angående Hard Eight tyckte jag den var ganska bra faktiskt. Bättre än Boogie Nights också (även om jag såg den innan jag visste vem P.T. Anderson var). Har för mig att jag tyckte den var lite jobbig. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 12 December, 2003 Filmstar Report Share Skriven 12 December, 2003 Fallet Ipcress (The Ipcress File, 1965) Michael Caine som brittisk (vad annars?!) spion som söker efter forskare som kidnappats från England. Småputtrig film där man inte vet vem som är vän och fiende. Caine är bra som den olydige men duktige spionen Palmer. Regissören använder ideligen olika fantasifulla kameralösningar, i speglar, genom glasögon, med nånting i förgrunden som liksom ramar in det som äger rum, etc. Detta gick till överdrift eftersom det förekommer, i princip, i varje scen. Filmen tar en intressant vändning mot slutet och blir ganska spännande. 3/5. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 13 December, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 13 December, 2003 (ändrad) Titel: Profondo rosso / Deep Red Genre: Skräck/Thriller År: 1975 Regi: Dario Argento I rollerna: David Hemmings, Daria Nicolodi, Gabriele Lavia En synsk kvinna känner av någons tankar då hon befinner sig i en salong. Dessa tankar bevittnar att personen i fråga är en mördare, och kommer att mörda igen. Hon utropar detta inför sin publik, men vems tankar hon läst vet ingen... Snart söker den mystiske mördaren upp den synska kvinnan och tar hennes liv. En engelsk pianist blir mordets enda vittne, och försöker lista ut vem som är den skyldige. Men mördaren fortsätter ta livet av dem som kan avslöja dennes identitet. Musiken av Goblin är oftast mycket bra. Stundtals mycket skönt och passande, men då och då dåligt. Orsaken kan vara att en annan person komponerade till vis del musiken. Filmen är inte Argentos bästa, dock är slutet bra. Filmen är ganska lång för att vara en skräck/thriller (inte mycket skräck faktiskt, dock lite brutala mord) då den är två timmar. Lite händelsefattig första timmen, vilket var överraskande. Lite besviken på den här, måste jag säga. Enligt andra är detta tillsammans med Suspiria deras favoriter. Men jag tycker inte det (hoppas Suspiria är lite vassare). Hittills den roligaste Argento av de jag sett (de andra har inte haft så mycket humor). Här var det stundtals så att man skrattade för att det verkligen var roligt. Något som imponerade var det snygga fotot genom hela filmen. Det bästa hittills, även om Phenomena också var bra filmad, men där var det mer natur, här var det kameraåkningar, vinklar och annat smått och gott. Lite Hitchcock-inspirerat är det här faktiskt. Slutet är som sagt bra och innehåller en av de häftigaste scenerna jag sett faktiskt. Både rolig och brutal på samma gång. Även om jag var lite besviken, så är filmen ändå klart sevärd. Men med de andra Argento-filmerna känner jag att jag vill se dem igen, har inte den känslan här. Betyg: +3/5 / ***½ / 7.0 IMDb: 7.4 Rekommenderas: Ja Ändrad 5 Januari, 2004 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 13 December, 2003 Filmstar Report Share Skriven 13 December, 2003 (ändrad) Konspirationen (The Spanish Prisoner, 1997) David Mamet har skrivit manus till mängder av filmer, The Postman Always Rings Twice och The Untouchables bl a. Konspirationen, som Czech tipsat om tidigare, har han både skrivit och regisserat. Den handlar om forskaren Joe (Campbell Scott) som precis har gjort ett genombrott i sin forskning och företaget han jobbar på kan tjäna miljoner. Joe själv vill också få ut nåt av det hela och litar inte riktigt på sina chefer. Till synes av en slump träffar han Jimmy, oväntat gestaltad av Steve Martin, som vill hjälpa Joe att få ut de pengar han förtjänat. Men... för att citera Di Leva; vem ska jag tro på tro på tro på när tro på när allt är så här? Det finns en Hitchcock-känsla i filmen får jag nog lov att säga. Oskyldig snubbe blir indraget i nåt mystiskt och man vet inte riktigt vad som pågår, det känner vi igen. Det betyder inte att det är dåligt alls. Manuset är väldigt genomtänkt. Små detaljer som hände i början av filmen får betydelse och man förstår vad som har hänt och varför. Skådisarna känns träiga, som Czech skrivit på Filmtipset. Om det var meningen eller ej, spelar egentligen ingen roll. Det är ju vad man upplever själv som är det viktiga. Träigheten verkar vettig när det gäller vissa av rollerna, de som senare visar sig vara bedragare. En sån person, som verkar oskyldig och lite tråkig, tror man ju inte kan vara bedragare. När det gäller huvudpersonen Joe så hade jag gärna sett lite mer känslor. Det blev lite tråkig nu faktiskt. Då och då tänkte jag på David Finchers The Game, som kom samma år faktiskt, och som i mitt tycke är bra mycket bättre. Där känner man verkligen Michael Douglas förvirring och desperation. Här kommer den inte fram lika bra. Men, men, filmen är sevärd om än lite torr för min smak. 3/5. __________________________________________ Freddy Vs. Jason (2003) Freddy Kreuger är desperat. Barnen i Springwood har glömt honom och han kan inte dyka upp i deras drömmar längre, som i fornstora dagar. För att väcka barnens rädsla till liv igen får han den briljanta idén att återuppväcka Jason Voorhees, licensierad att bära hockeymask och mörda tonåringar med machete, från de döda. Jason blir dock lite väl entusiastisk och Freddy har snart inte några barn kvar att hemsöka i drömmarnas värld. Ett gäng tonåringar hamnar mitt i skottlinjen när Freddy och Jason gör upp. Vad ska man säga? Som förväntat. Småkul, skrattade några gånger. Vid det första mordet fick samtliga tonåringar skriksjukan. Alla skrek för fulla muggar. Riktigt kul. Några fantasifulla mordscener. Men, i grund och botten, en dålig film med kassa skådisar som aldrig är vare sig spännande eller läskig (ja, det var ju inte väntat heller). Inte min typ av film alls även om den är kul att se. 2-/5. Visades på bio av Sthlm Filmfestival för övrigt. Tofu, var du där? EDIT: Czechflash, lista gärna Argentos filmer när du sett dem klart. Vilka du tycker man ska se, vilka var bäst osv. Kanske i en egen tråd om du har lust. Är sugen på hans filmer själv. Har ju bara sett Ljudet från kristallfågeln. Ändrad 13 December, 2003 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 13 December, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 13 December, 2003 (ändrad) Jojje: Jag hyrde The Spanish Prisoner för en tid sen och blev glatt överraskad av den. Jag tyckte manuset var bra, spännande och intressant. Men hade lite svårt för att skådespelarna var så träiga. Men jag förstod längre in i filmen att det var meningen (och efter att ha sett två andra filmer av David Mamet, ser jag likheterna i skådespeleriet, vare sig de är etablerade eller okända. Men jag gillade på något sett att det var annorlunda och som sagt var storyn bra och av den anledningen fick filmen en svag fyra. House of Games är en an hans andra filmer som man ska se. Den är från 1987 och har samma känsla, fast det är ett helt annorlunda manus. Dock vet man inte heller vem man ska kunna lita på och det blir riktigt intressant faktiskt. Hade tur som spelade in den när den visades på Kanal 5 för ett tag sen, har inte sett den i någon videobutik. Det är dock en av hans bästa filmer, enligt många (tillsammans med The Spanish Prisoner). Angående Dario Argento, så kan jag starta upp en tråd eller liknande och skriva ner mina tankar och tips. De flesta av hans filmer måste man ju dock köpa eftersom de inte finns att hyra. Man måste dock vara medveten om att om de går att hyra, är de oftast klippta, vilket betyder att de ej ska ses. Och oftast går bara hans nya att hyra och de är inte bra (har sett en sådan och den var dålig). Hans storhetstid var på 70- och 80-talet...Har sett några intervjuer med honom på de DVD:er jag har köpt och där får man reda på en hel del. Bl.a. att hans första tre filmer var Giallos (alltså en typ av thriller fast lite blodigare). Därefter började han göra lite mer skräckfilm med mer blod och råhet, kanske man ska säga. Jag tar det i en annan tråd istället, får det är en intressant regissör...Plus att han ju skrev manuset till Once Upon a Time in the West som ju är en klassiker ! Ändrad 13 December, 2003 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tofu Skriven 13 December, 2003 Report Share Skriven 13 December, 2003 Jojje> jora jag var där. Kom dit kl.19 det vill säga 2 timmar och 15 minuter innan filmen skulle börja. Vilket i eftertanke inte hade behövts då det kom så få folk. Lite extra roligt att de fanns en kupong för gratisbiljetter till en film på måndag i nöjesguiden, så jag tog en paus lät min kusin sitta kvar medans jag fixade två till biljetter. Sen är man ju inte mer smooth än att man prata med filmfestival personalen så att man kunde ta det lugnt och sitta i kafeterian medans de andra köade. De andra såg bra förbluffade ut när vi fick första biljetterna. Men fasiken 5+7(+2)biljetter, man framstår inte som normal. Sett nästan 1 biofilm varje/varannan dag nu de senaste veckorna. Det känns inte hälsosamt. Intresseklubben antecknar. Men jag satt för första gången i skandias Kungabås, det var rätt kul. Konstigt nog var det nästan ingen som satt på balkongen. Bara vid sidorna, vilket jag inte förstår, eftersom man får en mycket mer sne bild av att sitta på sidorna är rakt framifrån. Freddy vs Jason var kul att se. Mest för att Freddy fick ta mest spö Det går ju inte att ta filmen så jätteseriöst men den var ändå rätt underhållande. Men fy så många plotholes och tja dumma saker, flippergrejen var för mycket t.ex. Men den var kul, som när Jason roffar åt sig alla ungarna. Njeh ska ni se en film som kommer snart, se Matchstick men av Ridley Scott. Det är mitt tips. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.