Filmstar Greenleaf Skriven 3 November, 2004 Filmstar Report Share Skriven 3 November, 2004 Ikväll blir det Flying Daggers! Förväntar mig en vacker film, dock inte en av Yimous bättre om jag går utifrån magkänsla plus det som jag har hört. Jag har högre förväntningar på Wong Kar-Wais 2046 som jag tror blir otroligt bra. Nåja, recension av Flying Daggers kommer upp senare ikväll. Din lyckost! Den vill jag också se.. Nåja, imorrn ska jag se Amadeus på Slottsbiografen, och på fredag blir det Supersize Me (Äntligen!). Amadeus är sannerligen en mycket bra film och jag avundas dig som får uppleva den på bio. Jag ger den en fyra. Kanske t.o.m. en stark fyra och jag tror att du kommer att uppskatta den riktigt mycket. Hoppas att du skriver ett par ord om den här Super-size me var riktigt rolig och jag såg den på bio för en månad sen ungefär. Bra dokumentär, som tenderar att bli lite Moore-aktig men jag klagar inte, för jag gillar Moore också. Ha kul! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Off The Ground Skriven 3 November, 2004 Report Share Skriven 3 November, 2004 (ändrad) Amadeus är sannerligen en mycket bra film och jag avundas dig som får uppleva den på bio. Jag ger den en fyra. Kanske t.o.m. en stark fyra och jag tror att du kommer att uppskatta den riktigt mycket. Hoppas att du skriver ett par ord om den här Super-size me var riktigt rolig och jag såg den på bio för en månad sen ungefär. Bra dokumentär, som tenderar att bli lite Moore-aktig men jag klagar inte, för jag gillar Moore också. Ha kul! Hehe, det är väl den lilla "nackdelen" med att skriva om filmer man ska se. Man får dåligt samvete om man inte recenserar den här. Men visst, jag ska försöka. Du får också ha det så kul när du (förhoppningsvis) njuter av Flying Daggers. Ändrad 3 November, 2004 av Off The Ground Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shadowfax Skriven 3 November, 2004 Report Share Skriven 3 November, 2004 Såg just Guds stad.Skådespelarna var bra, det var snyggt filmat och bra berättat. Men jag gillar inte filmen, visserligen var den inte dålig, men den var inte bra heller. Jag gillar inte att det var en massa "småberättelser", i en enda stor, det blev rörigt.. Att den dessutom börjar i slutet, är ett annat minus. Jag förstår inte hur vissa kan tycka att det är en hemsk och sorglig film.., jag kan inte se att det finns något av det här i filmen.. Den fick 2/5. Godkänd. Jag har sett Hero med. Vad ska jag säga om den? Ingen direkt verklig film, med tanke på att de "svävade omkring", men den var väldigt vacker. Synd att du inte gillade någon av filmerna speciellt mycket. Jag tycker att båda är mycket bra historier med mycket fint foto. Men smaken är ju olika. Angående Hero, så menade jag mest att filmen var så vacker så det "slog ut" det "dåliga". Det var ju inte heller en realistisk film, utan mer poetisk. Så jag skulle tro att jag tyckte den var rätt bra, med tanke på att jag ger den 4,5/5. Vilken otrolig tur vi har. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 3 November, 2004 Author Filmstar Report Share Skriven 3 November, 2004 Legolas04: Tråkigt att du inte gillade Guds stad. Men är 2 av 5 godkänt ? 3 av 5 är godkänt för min del, 2 av 5 är underkänt. Blir väldigt låga betyg från din sida alltså Men nu ser jag att du gett Hero otroligt högt betyg istället, trots att du inte tyckte den var verklig. Det är ju det Guds stad är (verklighetsbaserat)...Men jag förstår att man inte kan gilla allt. Denzel Washington är ingen favoritskådespelare. Jag vet inte riktigt vad det är, men han faller mig inte i smaken. Han känns inte som en riktigt bra skådespelare, det känns inte riktigt genuint som med många andra skådespelare. Men han är bra, det är det inget tvivel om. Men man behöver inte alltid gilla bra skådespelare... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 3 November, 2004 Author Filmstar Report Share Skriven 3 November, 2004 Titel: From Here to Eternity / Härifrån till evigheten Genre: Drama/Krig Land: USA År: 1953 Regi: Fred Zinnemann I rollerna: Burt Lancaster, Montgomery Clift, Frank Sinatra, Deborah Kerr, Ernest Borgnine I denna epokgörande film, som utspelar sig på en militärbas, kolliderar passion och tragedi, medan den ödesdigra dagen 1941 närmar sig. Menige Prewitt är soldat och tidigare boxare som mainpuleras av sina soldatkamrater och överordnade. Hans vän Maggio försöker hjälpa honom, men har egna problem att brottas med. Sergeant Warden och Karen Holmes spelar ett farligt spel som älskande i en förbjuden kärleksaffär. Alla dessa liv kommer att förändras för alltid då deras öden tar en ny vändning under det japanska angreppet på Pearl Harbour. Även jag har sett denna film (tillsammans med Greenleaf på Cinemateket) och även om jag inte sett Pearl Harbour, är jag säker på att det här är en bättre och annorlunda film. Jag visste faktiskt inte något om handlingen innan jag såg den, så jag blev överraskad av handlingen och att det fungerade så bra. Jag tyckte det här var bra, en riktig klassiker med flera minnesvärda rollprestationer och scener. Som t.ex. en mycket känd och vacker scen där Burt Lancaster och Deborah Kerr ligger på en strand och kysser varandra när vattnet sveper in över dem (se bild). Skådespeleriet är mycket bra och det är inte så konstigt med så många bra skådespelare. Montgomery Clift var en trevlig bekantskap då jag känner igen namnet, men är tveksam till om jag sett honom tidigare. Han spelade inte bara bra, han var väldigt lik en ung Paul Newman. Annars var jag än en gång imponerad av Frank Sinatra som jag har fått mer respekt för den senaste veckan efter några fina prestationer. Burt Lancaster är också en bra skådespelare som passar in bra här och gör en bra prestation. Ernest Borgnine och Deborah Kerr är två andra kända ansikten som var kul att se. Precis som Greenleaf nämnde, har regissören Fred Zinnemann gjort några mycket bra filmer som är klassikers. En lite bortglömd regissör måste sägas. Schakalen (1973) som nämndes är mycket bra och även En man för alla tider (1966) är bra. Ser fram mot att se hans kända västernklassiker High Noon (1952) inom kort. Som slutsats kan sägas att filmen är en klassiker och även om det är två kärlekshistorier i filmen, händer det så mycket mer som ger filmen den helhet en sådan film ska ha. 4 - Skådespelare 4 - Handling 4 - Känsla 3 - Musik 4 - Foto -------------- 19 - Totalt Betyg: 4/5 IMDb: 7.9 Rekommenderas: Ja Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 3 November, 2004 Filmstar Report Share Skriven 3 November, 2004 Titel: Flying daggers År: 2004 Regi: Zhang Yimou I rollerna: Takeshi Kaneshiro, Zhang Ziyi, Andy Lau, Song Dandan Utspelas i Kina år 859 under Tangdynastins sista år. Den korrupta dynastin strider mot otaliga rebellgrupper, varav 'House of Flying Daggers' är en av de mäktigaste, speciellt efter att en ny mystisk ledare tagit över. Två kaptener får uppdraget att tillfångata denna ledare, och för att lyckas utarbetar de en riskabel plan... Ja, var ska jag börja. Vacker är nyckelordet för denna film och även för denna recension, så jag kan väl köra på det direkt och få det undanstökat. Jag hade riktigt stora förväntningar på det visuella i denna film. Zhang Yimou är känd för att göra vackra och stämningsfulla kinesiska mästerverk (Hero - 5/5) och jag förväntade mig mycket. Som väntat motsvarade han mina förväntningar på ett sätt som jag inte ens kunde tänka mig var möjligt. Det här är en av de snyggaste filmerna som någonsin har gjorts och jag är beredd att påstå att den t.o.m är vackrare än Hero. Jag är inte riktigt säker på den saken än, men den ligger i alla fall på samma nivå. Vad är det som är vackert med den då? Jo, det är de skarpa och färgglada färgerna som bidrar till den otroligt snygga helhetskänslan. Skog är något som jag gillar att se i film och till min stora lycka utspelar sig 90 % av film i olika skogar. Och alla är lika snygga. Förutom den gröna bambuskogen, som är den vackraste miljön som jag har sett i film någonsin och den kommer jag aldrig att glöma. Lägg det på minnet när ni ser det. Den gröna bambuskogen. Min kompis som satt bredvid mig sade till och med åt mig att stänga munnen vid den scenen, men jag fortsatte bara att gapa åt det briljanta och galet vackra bild. Även slutscenen är vacker och påminner lite om höstlövsstriden i Hero, men nu är det en annan årstid som träder fram. Måste säga att slutet snuddade på en femma. Men bara slutscenerna. Så, nu har jag sagt mitt och ni kanske förstår att det visuella får en femma av mig direkt, inget snack om saken. Däremot är det många brister i denna film. Bland annat handlingen. Den innehåller många vändningar, vilket jag gillar i film. Här är de också bra, men jag tycker att det används lite överdrivet mycket fram mot slutet och det känns lite som att Yimou har experimenterat med oväntade händelser, men har slösat lite för mycket av det. Handlingen är bra, men utvecklingen är däremot sämre. Jag gillade de första oväntade vändningarna, men sen blev det för mycket och det är det som sänker betyget en aning. Sen till actionscenerna i filmen. Det finns ganska många och de är väldigt varierade. Det är sällan som man ser liknande koreografi i kampsportsscenerna. Det är snygg koreografi och vissa tekniker känner man igen från Hero. Tyvärr tycker jag att Yimou slösar på en annan sak återigen-. Slow motion. Han använder det alldeles för mycket. Han har gjort det i andra filmer och i t.ex. Ju Dou (5/5) använder han det i endast 3 st scener och timingen känns perfekt. I Flying Daggers blir et helt enkelt för mycket. Ibland ser man att den slow-motion-scenern är riktigt bra och perfekt, men ofta känns det ganska malplacerat och överdrivet. En annan sak som jag störde mig ganska mycket på är de flygande föremålen i filmen. Det är ofta som man får se saker flyga snabbt. Det kan vara allt från bönor till kastknivar och just det har Yimou misslyckats med. När någonting flyger i luften fokuserar han endast på föremålet och för bakgrunden suddigt. Det är helt ok, men det ser rent utsagt fult ut när knivarna flyger. De ser ut att vara inklippta eller/och datorgjorda och jag tycker bara att det blir fult. Speciellt när dessa knivar kastat många gånger i filmen. Nej, det blev inte bra. Tyvärr. Jag gillar Kaneshiro som skådespelare. Såg honom senast i Fallen Angels och Chungking express av Wong Kar-Wai och jag tycker att han gör en mycket bra roll här. Han är duktig och även Andy Lau sköter sig bra, som jag senast såg i Infernal affairs. Zhang Ziyi är alltid med i Yimous senaste filmer och hon gör också ett bra jobb. Jag tycker att hennes minspel var en direkt kopia av det i Hero, främst i slutet. Det störde jag mig lite på, men men. Måste tillägga att kläderna var snygga och ganska annorlunda frånd et jag har sett i asiatisk film. Kläderna bidrar till en snygg kontrast i de gröna skogarna och det är vackert att se på. Det här är absolut inte en perfekt film. Handlingen känns för tilltrasslad och jag tycker helt enkelt inte att den håller lika bra handlingsmässigt som i många andra av Yimous filmer. Däremot är fotot en orgasmisk upplevelse för ögat och jag hoppas innerligt att så många som möjligt tar chansen och ser den på bio. 4/5 P.S. Säg till om bilden ovanför faktarutan inte syns. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Off The Ground Skriven 4 November, 2004 Report Share Skriven 4 November, 2004 Legolas04: Tråkigt att du inte gillade Guds stad. Men är 2 av 5 godkänt ? 3 av 5 är godkänt för min del, 2 av 5 är underkänt. Blir väldigt låga betyg från din sida alltså Men nu ser jag att du gett Hero otroligt högt betyg istället, trots att du inte tyckte den var verklig. Det är ju det Guds stad är (verklighetsbaserat)...Men jag förstår att man inte kan gilla allt. För mig är 2 av 5 godkänt. Men Guds Stad tycker jag förtjänar 4+/5, liksom Hero. Två toppfilmer, helt enkelt Greenleaf: Läser inte igenom din recension nu, eftersom jag vill veta så lite som möjligt innan jag ser filmen. Kollade bara betyget och det såg ju ganska lovande ut.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 4 November, 2004 Filmstar Report Share Skriven 4 November, 2004 För mig är 2 av 5 godkänt. Men Guds Stad tycker jag förtjänar 4+/5, liksom Hero. Två toppfilmer, helt enkelt Greenleaf: Läser inte igenom din recension nu, eftersom jag vill veta så lite som möjligt innan jag ser filmen. Kollade bara betyget och det såg ju ganska lovande ut.. Jag anser att 2/5 är underkänt. Det är en dålig film, men inte urusel. 3 av 5 är en bra film osv. Jag gillar också Guds stad och Hero. Ger Guds stad en +4 och Hero en 5:a. Hoppas att du läser igenom min recension när du har sett filmen, OTG. Det vore kul att se om du håller med. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 4 November, 2004 Author Filmstar Report Share Skriven 4 November, 2004 Jag brukar också läsa recensioner på filmer jag vill/ska se efter att jag sett filmen. Men i vissa fall är det filmer jag inte känner till och då är det alltid trevligt att läsa och få tips. Har fått många tack vare alla er på forumet ! Många biofilmer jag var tveksam till som fått positiv reaktion här och har visat sig vara bra när jag sett dem (oftast). Ta t.ex. The Butterfly Effect och I, Robot på senare tid. Var tveksam till båda, men båda fick bra kritik här och jag gillade båda. Angående betyg så tycker jag 1 är dåligt/pinsamt, 2 är underkänt, 3 är godkänt/bra, 4 är mycket bra/väldigt bra och 5 är ja, toppklass. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 4 November, 2004 Report Share Skriven 4 November, 2004 Greenleaf jag tänkte se Härifrån till evigheten men missade att den gick, såg bara lite i mitten tyvärr....Förresten, ingick inte denna filmen i Powelltemat? eller? Är powell producent elelr regissör eller vad är han? Jah fick för mig att han hade något att göra med denna filmen? Hur osm helst tänker jag se Peeping tom som jag vet hör till powell (vad han nu är) Flying daggers tänker jag se på bio...tror jag. Är inget jättefan av Yimou (Hero och röda lyktan är bra men speciellt hero tog aldrig tag i mig) och ser mer fram emot 2046. Kommer en recension på Gothica senare ikväll Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 4 November, 2004 Filmstar Report Share Skriven 4 November, 2004 Greenleaf jag tänkte se Härifrån till evigheten men missade att den gick, såg bara lite i mitten tyvärr....Förresten, ingick inte denna filmen i Powelltemat? eller? Är powell producent elelr regissör eller vad är han? Jah fick för mig att han hade något att göra med denna filmen? Hur osm helst tänker jag se Peeping tom som jag vet hör till powell (vad han nu är) Nja. Härifrån till evigheten gick på cinemateket och den är gjord av Fred Zinnemann. Du tänker nog på Störst är kärleken, som jag skrev några ord om en sida längre bak i tråden. Synd att du missade den, för jag tror att du skulle ha gillat det. Yes, Störst är kärleken var första filmen i Powell/Pressburger-temat. Andra filmen, Svart narcissus gick igår, men jag missade att spela in den... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 4 November, 2004 Report Share Skriven 4 November, 2004 Greenleaf jag tänkte se Härifrån till evigheten men missade att den gick, såg bara lite i mitten tyvärr....Förresten, ingick inte denna filmen i Powelltemat? eller? Är powell producent elelr regissör eller vad är han? Jah fick för mig att han hade något att göra med denna filmen? Hur osm helst tänker jag se Peeping tom som jag vet hör till powell (vad han nu är) Nja. Härifrån till evigheten gick på cinemateket och den är gjord av Fred Zinnemann. Du tänker nog på Störst är kärleken, som jag skrev några ord om en sida längre bak i tråden. Synd att du missade den, för jag tror att du skulle ha gillat det. Yes, Störst är kärleken var första filmen i Powell/Pressburger-temat. Andra filmen, Svart narcissus gick igår, men jag missade att spela in den... Hahah vad tänker jag med! Borde ju förstått det när jag såg att inte David Niven i rolllistan. Självklart menar jag Störst är kärleken. My bad Jag missade också Svart narcissus vilket är lite synd eftersom den fick bra kritik i aftonbladet. Men som sagt...pepping tom vill jag verkligen se. Nu när jag tänker efter....hittar jag inte på något annat idag får det banne mig bli bio....typ Flying daggers Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 4 November, 2004 Moderator Report Share Skriven 4 November, 2004 (Hero - 5/5) När vi ändå är inne lite på betygsättning (igen) måste jag säg att jag ställer mig lite frågande till hur en 5 kan vara - eller+? För mig är en fulländad film en 5, punkt slut. Visst kan en 3 vara stark eller svag, det spannet är ju så mycket vidare än 5. Betyget 5+ skulle alltså innebär att filmen är bättre än bäst, eller perfektare än perfekt? Låter lite konstigt. Hur som helt blev jag riktigt sugen på att se Flying Daggers efter att ha läst din recention. Men det låter som en biofilm, det vackra ska nog upplevas på stor duk. Får hoppas den kommer till vår lokala biograf (inte så troligt, dock) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 4 November, 2004 Filmstar Report Share Skriven 4 November, 2004 (Hero - 5/5) När vi ändå är inne lite på betygsättning (igen) måste jag säg att jag ställer mig lite frågande till hur en 5 kan vara - eller+? För mig är en fulländad film en 5, punkt slut. Visst kan en 3 vara stark eller svag, det spannet är ju så mycket vidare än 5. Betyget 5+ skulle alltså innebär att filmen är bättre än bäst, eller perfektare än perfekt? Låter lite konstigt. Hur som helt blev jag riktigt sugen på att se Flying Daggers efter att ha läst din recention. Men det låter som en biofilm, det vackra ska nog upplevas på stor duk. Får hoppas den kommer till vår lokala biograf (inte så troligt, dock) Nej, nu har du missförstått mig. Det är inget minus. Det är ett tecken som binder ihop filmen och betyget. Alltså istället för att skriva Hero 5/5 så tänkte jag att det såg lite bättre ut om man hade något mellan dem så det blev Hero - 5/5. Håller med om att en femma är en femma och man borde inte kunna ha minus eller plus på ett sånt betyg. Om man hänger mellan en fyra och en femma så tycker jag att man ska ta det lägre först och sen se. För då är det inte en klockren femma och då tycker jag inte att filmen förtjänar betyget. Hoppas att Flying Daggers kommer till din biograf för det är verkligen en upplevelse! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 4 November, 2004 Moderator Report Share Skriven 4 November, 2004 Nej, nu har du missförstått mig. Det är inget minus. Det är ett tecken som binder ihop filmen och betyget. Alltså istället för att skriva Hero 5/5 så tänkte jag att det såg lite bättre ut om man hade något mellan dem så det blev Hero - 5/5. Haha, ja där ser man. Borde väl ha fattat det om jag tänkt efter. Är ju dock så van vid din noggrannhet, Löverboy. Mitt misstag. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.