Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Czechflash

Rekommenderade inlägg

• Filmstar
Czechflash

På tal om David Lynch, vilka andra av hans filmer är värda att se?

Själv såg jag också Elefantmannen för nån vecka sedan, och tyckte liksom om Mulholland Drive, att den var väldigt bra (och både filmer är ju också så olika), så nu har jag blivit riktigt nyfiken på denne fantastiske regissör.

Hur är t.ex. Blue Velvet och Eraserhead?

Jag har faktiskt inte sett någon annan film av Lynch,

men jag har både The Straight Story och Lost Highway

som jag tänkt se så småningom. Blue Velvet ska vara ganska

konstig, men den kanske är bra. Eraserhead är också intressant,

men som sagt så vet jag lika lite som du <_<

• Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

Såg The Cube till morgonkaffet B) ah - söndag .. då kan man minsann vakna upp med slötittande av en film.

Fimen då?

Var ungefär som jag hade förväntat mig - en, enligt mig, bra och intressant story med lagom mycket mystik och förvirring kring orsaken till vad det hela är för något. Intressant film också ur ett samhällskritiskt perspektiv med allt ifrån panik och kaos till kontrasten - klarsynthet, rationellt tänkande och lugn.

Tveksamma skådespelarinsatser och dito specialeffekter drar ner betyget till 3+ , möjligtvis 4-

Har Hypercube, Cube 2 väntandes på min hårddisk... undrar just om denna är av samma typ som ettan!? :huh:

• Filmstar
Har Hypercube, Cube 2 väntandes på min hårddisk... undrar just om denna är av samma typ som ettan!?  :huh:

Såg denna för ett tag sen och gillade den. Samma typ av film,

men mycket snyggare filmad (regisserad av Andrzej Sekula,

som är en skicklig filmare och bl.a. filmade American Psycho !)

Första är nog ändå bättre, men gillar man första, ska man se andra,

för den är klart sevärd. Man får även reda på mer i andra...

Såg denna för ett tag sen och gillade den. Samma typ av film,

men mycket snyggare filmad (regisserad av Andrzej Sekula,

som är en skicklig filmare och bl.a. filmade American Psycho !)

Första är nog ändå bättre, men gillar man första, ska man se andra,

för den är klart sevärd. Man får även reda på mer i andra...

Nu blir jag sugen på att se filmen helt klart :up:

• Filmstar
På tal om David Lynch, vilka andra av hans filmer är värda att se?

Själv såg jag också Elefantmannen för nån vecka sedan, och tyckte liksom om Mulholland Drive, att den var väldigt bra (och både filmer är ju också så olika), så nu har jag blivit riktigt nyfiken på denne fantastiske regissör.

Hur är t.ex. Blue Velvet och Eraserhead?

Mitchie (och ni andra), jag har sett alla Lynchs filmer utom Twin Peaks: Fire Walk with Me. Skriver lite om dem (utom Elefantmannen och MD som ju du har sett).

Eraserhead

Svartvit film från 1977 som nog är Lynchs märkligaste film. Klart sevärd och ett måste om man gillar Lynchs filmer Lost Highway och MD. Filmen är svår att beskriva. Den måste ses helt enkelt. Men den utspelas i en mardrömslik värld och en obehaglig kuslig stämning genomsyrar hela filmen. Se den!

Dune

Om det är nån film man ska skippa så är det den här. En sci fi-kalkon är vad det är (tycker jag i alla fall). Den är seg och för lång. Om man är Lynch-fan(atiker) är den förstås ett måste, annars kan man avstå. En parentes: Jürgen Prochnow från Das Boot är med.

Blue Velvet

Den här är ett måste. Den har lite Twin Peaks-känsla över sig. Utspelas i en amerikansk trevlig småstad som döljer hemska saker. Dennis Hopper är läskig som gasandande psykopat. Även med Kyle MacLachlan, Laura Dern och Isabella Rossellini. Obehaglig.

Wild at Heart

Det var ett tag sen jag såg den, men jag minns att jag gillade den. Har för mig att den vann guldpalmen i Cannes. Med Nicholas Cage och Laura Dern. Det finns ingen anledning att inte se den tror jag.

Lost Highway

Alla vet det väl, men den här filmen är minst lika skum som MD. Handlar om saxofonisten Fred (Bill Pullman) som anklagas för mordet på sin fru. Som i många andra Lynchfilmer har den en märklig och obehaglig stämning över sig. Mardrömslik. En karaktär, Mystery Man, vill man inte ha ringandes på dörren hemma. Se den!

The Straight Story

Helt annorlunda jämfört med Lynchs andra filmer. Lynchs mest normala film tillsammans med Elefantmannen. Mänsklig och varm om 70-årige Alvin Straight som åker gräsklippare genom USA för att besöka sin sjuke bror som han inte pratat på flera år efter nån kontrovers. Tydligen bygger den på en verklig historia. Skön musik som gungar i takt med sädesfälten som passeras av Mr Straight. Mycket sevärd tycker jag!

Observera att jag är lite (och inte så lite...) av en Lynch-fanatiker, så dämpa kanske förväntningarna en aning. En del av filmerna är märkligare än MD, men jag gillar dem i alla fall.

Läs mer i Lynch-tråden.

Dune

Om det är nån film man ska skippa så är det den här. En sci fi-kalkon är vad det är (tycker jag i alla fall). Den är seg och för lång. Om man är Lynch-fan(atiker) är den förstås ett måste, annars kan man avstå. En parentes: Jürgen Prochnow från Das Boot är med.

Tyckte att den var rätt så bra.

Förövrigt så har jag sett Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb och recenserar den här. Jag gav den 5/5

Ändrad av Achtung

• Filmstar
Dune

Tyckte att den var rätt så bra.

Jo, jag har hört att en hel del gillar den. Så vad fan, se den också! :)

Jag har funderat lite på Mulholland Drive...hmmm

************************SPOILER*************************

Jag tyckte nästan att storyn började lite väl sockersött, med Betty som jättebussig bara tar emot "Rita" på det där sättet. Jag har nästan fått för mig att när "Rita" öppnar den blå asken. Så börjar egentligen den sanna verkligheten rullas upp...Eller? Allt innan var kanske bara en ren önskedröm... hmmm skumt.

Jag har funderat lite på Mulholland Drive...hmmm

************************SPOILER*************************

Jag tyckte nästan att storyn började lite väl sockersött, med Betty som jättebussig bara tar emot "Rita" på det där sättet. Jag har nästan fått för mig att när "Rita" öppnar den blå asken. Så börjar egentligen den sanna verkligheten rullas upp...Eller? Allt innan var kanske bara en ren önskedröm... hmmm skumt.

• Filmstar
Tack Jojje, jag letade faktiskt efter en tråd om just Mulholland Drive. Men av konstig anledning så hittade jag den inte...

Jo, många lösa trådar blir det. Svårt att hitta. :blink:

Jag har sett Bergman-filmen Fängelse (1949). Skrev lite om den här. Betyget blev en stark 2/5.

Har också sett Hitchcocks Notorious (1946) med Ingrid Bergman och Cary Grant. Måste säga att Ingrid Bergman är en liten favorit. Alltid bra i de filmer jag har sett med henne. Cary Grant gillade jag inte speciellt mycket i den här filmen. Ruskigt torr och lite tråkig faktiskt. Så här skrev nån på Filmtipset och jag är benägen att hålla med lite grann:

Jag har så oerhört svårt för Cary Grants och alla andra "hårdkokta" mäns skådespeleri för sisådär 50 år sedan. Så totalt distanserade och humorbefriade och omänskliga (utom dessa ständiga "fyndiga" repliker). Om han bara kunde ha öppen gylf nån gång, eller börja gråta okontrollerat, eller beklaga sig över en sticka i fingret. Vad som helst.

He he. Men det var väl så det skulle vara (i alla fall i just den här filmen). Hur som helst, filmen börjar lite osammanhängande och lite tråkigt. Agenten Grant och Bergman blir kära efter 5 minuter. Bergman som är dotter till tysk spion som i USA dömts för just detta åtar sig att åka till Rio för att spionera på nazister där. Det slutar med att hon blir tvungen att gifta sig med en av dem. Som sagt, filmen börjar rätt så tråkigt, men de sista 30 min höjs spänningen, inte till några högre nivåer men ändå. Betyget blir 3/5.

• Filmstar

Jag har sett The Last Days of Frankie the Fly från 1997 med bl.a.

Dennis Hopper, Darryl Hannah, Kiefer Sutherland och Michael Madsen.

Jag köpte filmen på DVD för 10 kr ! Jag visste innan att det inte var

någon höjdare, men "what the fuck", hehe. Hade ändå tänkt byta den.

Småskurken Hopper är förtjust i porrskådisen Hannah, som i sin tur är

regisserad av Sutherland. Alla dessa "ägs" av storskurken Madsen.

Inte så mycket att hänga i julgranen, men ändå kul att se dessa

skådespelare. Bäst är Hannah och Madsen, medans Hopper spelar

över en del. Sutherland är väl ok, men även han spelar över. 2 av 5.

Har även sett Rumble Fish från 1983 av Francis Ford Coppola med bl.a.

Matt Dillon, Mickey Rourke, Diane Lane, Dennis Hopper, Nicolas Cage,

Chris Penn och Laurence Fishburne.

Det intressantaste i filmen var helt klart fiskarna i denna svartvita film

som kändes lite tråkig. Dillon och Rourke gillade jag mest som bröderna

som hade olika förutsättningar. De spelade övertygande och det är kul

att se dem i en film som gjordes för 20 år sen !

Men detta är definitivt inte en av Coppolas bättre filmer, även om den

har ett par ljuspunkter (fiskarna och stundtals musiken). 3 av 5.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...