Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Recommended Posts

• Filmstar

Jag hyrde 5 filmer i 5 dagar för 55 kr och har nu sett samtliga.

Här är mina betyg till filmerna jag såg och om det var värt det.

Scanners (1981) +3 av 5 (plus för effekterna)

Muta & Kör (1984) +3 av 5 (plus för att den var rolig)

Rumble Fish (1983) 3 av 5 (undviker minus pga fiskarna)

The Pink Panther (1964) 3 av 5 (nästan plus pga Sellers)

State of Grace (1990) +4 av 5 (plus för allt, nästan femma)

55 kr hade varit värt endast för att få se State of Grace.

Nu fick jag se fyra andra sevärda filmer...Mycket bra !!! :up:

• Replies 18.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

• Filmstar

Tack för tipset om State of Grace, Czechflash. Den ska jag ta och kolla in.

Och förresten Rumble Fish gillar jag verkligen. Tycker om den sorgsna stämningen och att det är svartvit (ja, förutom vi vet vad då). En klar 4/5 i min bok. Nu såg jag den i och för sig på SVT nån gång på 80-talet och blev berörd av den då, men den sitter kvar än. Kanske skulle jag uppfatta den annorlunda nu, men då tyckte jag den var grym.

• Filmstar
Tack för tipset om State of Grace, Czechflash. Den ska jag ta och kolla in.

Och förresten Rumble Fish gillar jag verkligen. Tycker om den sorgsna stämningen och att det är svartvit (ja, förutom vi vet vad då). En klar 4/5 i min bok. Nu såg jag den i och för sig på SVT nån gång på 80-talet och blev berörd av den då, men den sitter kvar än. Kanske skulle jag uppfatta den annorlunda nu, men då tyckte jag den var grym.

Rumble Fish sa mig inte så mycket, förutom att det var kul

att se några av de då unga skådespelarna. Den var lite för,

jag vet inte, något fattades iaf.

State of Grace däremot var jag imponerad av. Jag vill inte

säga för mycket om handlingen, för jag tror det är bäst att inte

veta allt för mycket. Men Sean Penn återvänder till sin hemstad

och till sina gamla vänner och sin ungdomskärlek. Vännerna är

inblandade i brottslighet och han blir snabbt indragen samtidigt

som hans kärlek till sin ungdomskärlek tar fart på nytt.

Den är tuff, välgjord och överraskar på sina ställen.

Det finns speciellt ett passage som är mycket bra, men jag ska inte

ta det nu, för det måste man se...Adrenalinet kommer igång iaf...

Jag har bestämt mig för att köpa den på DVD när den kommer i

slutet av månaden (99 kr på discshop.se har jag sett).

• Filmstar

Jag såg för en stund sen 100 Girls (som jag vet att roadwarrior

också sett). Tänker inte ta handlingen, men filmen har en viss poäng,

även om skådespeleriet är dåligt och det inte är så seriöst.

Tror att killar kanske gillar en sån här film mer, men jag vet inte.

Det blir iaf 2 av 5 i betyg för jag fick mig något skratt iaf...

Edited by Czechflash
roadwarrior

Jag tvekar inte till att det är snyggt. Men nog måste väll även en snygg film ha något som liknar ett tempo?

Självfallet, men jag tycker inte filmen saknar tempo, däremot intrig.....

Den maler på bra tycker jag och det blir aldrig tråkigt. 

Achtung, roadie, det är 2001 ni pratar om här och inte X2, eller hur? Bara kollar.

Nu fattade jag allt fel, jag trodde det handlade om X2, sorry Achtung. Angående 2001 tycker inte jag den behöver ett tempo för att vara bra.

Jag såg för en stund sen 100 Girls (som jag vet att roadwarrior

också sett). Tänker inte ta handlingen, men filmen har en viss poäng,

även om skådespeleriet är dåligt och det inte är så seriöst.

Tror att killar kanske gillar en sån här film mer, men jag vet inte.

Det blir iaf 2 av 5 i betyg för jag fick mig något skratt iaf...

Håller med till fullo

Nu ska jag själv gå in på den film jag såg igår (var trött på jobbet dagen efter puh....) nämligen Magnolia från 1999 av Paul Thomas Anderson med bl aJohn C Reilly, Julianne Moore, Philip Baker Hall, William H Macy, Philip Seymour Hoffman, Tom Cruise, Jeremy Blackman, Melinda Dillon, Melora Walters, Jason Robards, April Grace (vilken samling bra skådisar reflekterar jag direkt över!!!!)

Filmen berättar om ett antal människors levnadsöden och hur de alla hänger ihop på olika sätt och vis. Den döende fadern som vill träffa sin förlorade son innan han dör. Genibarnet som medverkar i en tvshow, det föredetta genibarnet som efter att ha blivit bestulen på sina vinstpengar av sina föräldrar lever ett miserabelt liv, tvshowens värd som har skelettcancer, polisen som försöker upprätthålla lag och ordning och den manschauvinistiska kändisen som säljer sina sexknep. Allt binds samman med en röd tråd och alla människorna hör på sätt och vis samman. I början möts vi av en röst som berättar att "somethings just don't happen" att det finns en anledning till det hela.

......vet inte vad jag ska säga, en rörande, omskakande, gripande, vacker, välspelad, spännande, tragisk, välgjord....jag skulle kunna sitta här och skriva adjektiv hela dagen. Känslan av tomhet och samtidigt upprymdhet efter denna filmen är anledningen till att jag tittar på film, för någon gång ibland hittar man det där guldkornet som berör ända in i själen. Man hittar den där filmen som verkligen griper tag i dig och kastar dig mot väggen och lämnar dig gråtande kvar. Donnie Darko är en sådan film, Taxi driver är har också dessa tendenser och denna film har det verkligen. Magnolia håller på i över tre timmar och som Jojje skrev någonstans, den skulle kunna vara hur lång som helst. Tom Cruise gör sin hitills bästa roll som mansgrisen Mackey han har verkligen fått in det där sliskiga, talet och de upphetsade andpausningarna som sådana programledare använder, han vänder från iskall till känslosam utan problem, han är verkligen äckligt sliskig och han gör det bra. Julianne Moore växer i sin roll och i stort sett alla skådespelare är helt utomordentligt suveräna.

Tragiskt och gripande nämnde jag, för det är vekligen gripande, varenda berättelse är gripnade och så fort man kommit in i en scen vill man aldrig lämna den och när man väl gör det vill man inte lämna nästa. Filmen är rörig, eller snarare den skulle varit rörig, men är det inte. Filmen klipper fram och tillbaka mellan olika historier men ändå känns de så pass sammanlänkade att det inte gör något. Filmen har ett djup, ibland verkar det var av biblisk kraft ibland helt enkelt om livet och ödet. Filmen har säkerligen flera meningar och jag har inte förstått särskilt mycket av vad man egentligen menade med den, mer än att saker vi tror är omöjliga egentligen inte är det, som sagt "these things just don't happen". Låter lite som man pratar om gud men jag vet inte, det intressanta är hur alla människorna är sammanlänkade i en kedja och att det faktiskt inte är så konstigt att de träffas.

Jag vill gärna diskutera i spoilerdelen för jag förstod inte riktigt vad budskapet var men "regnet" är defenitivt något bibliskt. Läste även vad Descardes sade och det var intressant och kanske man kan hitta svaret i det bibelkapitlet, det är ju faktiskt så att alla människor hör ihop på något sätt.

Detta är en solklar 5/5 utan tvivel och en av de bästa filmer jag sett iallafall på senare tid, orginell och tänkvärd. Gillar polisen. BAH detta är superbra, donnie darko klass helt klart.

Nu kanske det jag skrev inte var så utförligt och ganska dåligt förklarat men jag var så upprymd över att ha sett den så det blev så :lol:

• Filmstar

Jag har sett Magnolia ett par gånger, men den kommer inte

upp i mer än 4 av 5. Första gången tyckte jag inte den var

allt för bra (men den var bra). Efter att ha sett den ett par gånger

har den dock blivit bra. Men det är mest slutet jag gillar som gör

att den fungerar. Bra skådespel rak igenom och precis som du säger

och som jag påekade tidigare, är detta bästa prestationen av Tom Cruise.

Edited by Czechflash
  • Filmstar

Ingen som sett State of Grace ? Då kan jag nämna en till sak

och det är att Robin Wright (Penn) är vacker här. Har för mig

att hon även var det i The Princess Bride (som för övrigt var

hennes genombrottsfilm). Men i SoG var hon verkligen vacker.

Ok, kanske borde ha tagit detta i en annan tråd, men detta handla

ju om en film jag just sett och hon såg aldrig lika bra ut efter det :lol:

Ingen som sett State of Grace ? Då kan jag nämna en till sak

och det är att Robin Wright (Penn) är vacker här. Har för mig

att hon även var det i The Princess Bride (som för övrigt var

hennes genombrottsfilm). Men i SoG var hon verkligen vacker.

Ok, kanske borde ha tagit detta i en annan tråd, men detta handla

ju om en film jag just sett och hon såg aldrig lika bra ut efter det 

Jag har sett den men tyckte inte den var speciellt, dock är slutet med Penn och Harris suveränt. Fick 3/5 av mig, för bra skådespelare, speciellt Gary Oldman som jag gillar, är kanske det att jag inte gillar penn så värst. Filmen innehåller allt jag vill ha i en gangsterfilm men det gick aldrig upp något ljus för mig. Har skrivit om den tidigare

• Filmstar

Konstigt...Men det är klart, jag gillar Sean Penn - nu.

Så har det inte alltid varit. Jag gillade honom verkligen inte

för bara något år sen, men nu tycker jag han är riktigt bra.

Jag vet inte, jag tycker filmen var mycket bra...Känslan jag

fick av den var skön och som du sa, bra skådespel. Musiken,

actionscenerna (inte mycket som slår dem) och intrigerna.

• Filmstar

Såg på Sleepers från 1996 av Barry Levinson. I rollerna syns bl.a.

Robert De Niro, Dustin Hoffman, Kevin Bacon och Brad Pitt. Tyvärr

är förstnämnda endast med i en nedtonad och liten roll. Bäst är nog

Bacon som spelar en sliskig anstaltsvakt. Detta kunde ha varit mycket

bättre, spännande och dramatiskt. Det var det, men inte mot slutet,

utan i början av filmen - innan de kända ansiktena dök upp.

Jag kan inte ge mer än 3 av 5 till filmen som hade sina ljuspunkter.

• Moderator

State of Grace såg jag för flera år sedan, men jag minns att jag tyckte den var riktigt bra. Är ju en stor fan av Gary Oldman.

Tack Jojje för din recension av Magnolia. Jag blev väldigt sugen att se den, trotts att Tom Cruise är med. :-)

Har funderat över den filmen länge men jag har hört att den är så svår att förstå, så det har inte blivit av att jag hyrt den. Gillar ju inte svårförståeliga filmen. Ingenting i världen kan få mig att se Mulholland Drive.

Czech kul att gamla Scanners håller fortfarande. Det var åratal sedan jag såg den.

Nu till mina filmer. Själv har jag sett.. ja...

...

Fan, jag har inte sett en film på flera ÅR, känns det som... Blä, hatar det här. Och så bor man i en stad där bion har SOMMARSTÄNGT, fattar ni det!

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

• Filmstar
State of Grace såg jag för flera år sedan, men jag minns att jag tyckte den var riktigt bra. Är ju en stor fan av Gary Oldman.

Tack Jojje för din recension av Magnolia. Jag blev väldigt sugen att se den, trotts att Tom Cruise är med. :-)

Har funderat över den filmen länge men jag har hört att den är så svår att förstå, så det har inte blivit av att jag hyrt den. Gillar ju inte svårförståeliga filmen. Ingenting i världen kan få mig att se Mulholland Drive.

Czech kul att gamla Scanners håller fortfarande. Det var åratal sedan jag såg den.

Nu till mina filmer. Själv har jag sett.. ja...

...

Fan, jag har inte sett en film på flera ÅR, känns det som... Blä, hatar det här. Och så bor man i en stad där bion har SOMMARSTÄNGT, fattar ni det!

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Kul att du gillade State of Grace. Mycket bra film !

Magnolia borde du dock se...Så svårförstålig är den inte.

Men jag tycker inte att den är så bra som vissa verkar tycka.

Dock ska du se Tom Cruise som du aldrig sett han förr :lol:

Mulholland Drive måste du se. Jag garanterar att du kommer

känna att det var värt det. Hyr den och se den två gånger så kommer

du inte bara förstå den, du kommer även gilla den (med stor säkerhet).

Efter att du sett den en gång, kom in här, läs vad vi skrivit om den i

"spoilervarning" och se den sen igen ! Skulle jag rekommendera en

film som alla borde se, så är det den...Så bra är den !

Ja, Scanners var ju lite halvkultig. Effekterna var imponerande,

annars var det väl som en vanlig 80-tals action, men lite kryddad.

Så se i första hand Mulholland Drive och i andra hand Magnolia.

• Filmstar

Manetheren, det är väl roadwarriors recension av Magnolia du menar, antar jag. Själv skrev bara några rader inne i spoileravdelningen och sen länkade jag vidare till roadies recension. Men tack ändå! :P

Så se i första hand Mulholland Drive och i andra hand Magnolia.

Skulle nog vilja säga tvärtom. Magnolia först och sen Mulholland Drive. :P Men det spelar ingen roll egentligen. Båda filmerna är absoluta måsten!!!! Kom igen nu, Manetheren, släpa iväg dig, med eller utan Viggo på armen, till videobutiken (som väl inte har sommarstängt!) och hyr dessa filmer. Du kommer inte att ångra dig. Jag lovar! Ok, i alla fall när det gäller Magnolia. Den är inte svårförståelig överhuvudtaget tycker jag, bara underbar. När det gäller Mulholland Drive så kan den vara lite förvirrande första gången, men för mig spelar det ingen roll. Upplevelsen blir inte sämre ändå tycker jag. Det finns så mycket annat att njuta av när man ser den. Och sen är ju belöningen, när man väl förstår (eller vågar tolka snarare) det som händer, desto större. Kom ihåg att jag har sett Moulin Rouge. :P

Hrm....tror du menar min :lol: Hahaha.

Magnolia är väl egentligen inte svårförståelig när det gäller till exempel vad som händer däremot kan det underförstådda komma i skyndundan då filmen är så väldigt bra. Se den, det är ett måste samma sak med M Drive. :D

Manetheren

Tycker liksom Roadwarrior, Czechflash och Jojje att du MÅSTE se både Mulholland Drive och Magnolia. Båda filmer är mästerverk.

Mulholland Drive får 5/5 och Magnolia 4+/5 i betyg av mig.

Du kommer inte att ångra dig, bara du ger dessa filmer en chans.

Båda bör ses minst 2 gånger, för att verkligen uppskattas.