Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Czechflash

Rekommenderade inlägg

VANILLA SKY...Efter att ha sett filmen måste jag säga att jag blev lite smådeppig.

****************LITE SPOILER******************************

Killen hade allt, för att sen sluta med att han hade ingenting...Deppigt värre. Det var nästan som en omvänd MULHOLLAND DRIVE...

****************SLUT PÅ LITE SPOILERS**********************

Jag vet inte, men ska man ge bra betyg till något som är deppigt?hmm

• Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

• Filmstar

Jag har sett tre filmer:

Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1982)

En konsertfilm där vi får se David Bowies sista uppträdande som sitt alter ego Ziggy Stardust (som ska föreställa en rockstjärna från rymden). Nja, bild och ljud är väl inte de bästa och sen var det inte mycket annat förutom själva konserten. Hade gärna sett nåt mer vid sidan om scenen. Sen måste jag säga att Bowies scenkläder nog är det fulaste jag sett. Var det nån annan som såg filmen? Hur som helst, ruskigt fula. Bl a en sorts kort kort kimono. Filmen om Woodstock var flera klasser bättre. Betyget blir 2/5

Sanjuro (1962)

Kurosawas uppföljare till Yojimbo - Livvakten, återigen med Toshiro Mifune som främlingen som denna gång tar sitt namn efter kameliablomman. Skriver mer i Kurosawa-tråden, men betyget blir 3/5.

Harrisons Flowers (2000)

Ett krigsdrama som börjar i USA hösten 1991 där fotografen Harrison Lloyd börjar tröttna på att skildra krigszoner runt om i världen. Chefen på tidningen som anlitar honom övertalar honom dock att jobba ett tag till och han skickas till Jugoslavien för att plåta vad som händer där i kriget mellan serber och kroater. Fru och barn lämnar han hemma som vanligt, men lovar att vara tillbaka i tid till sin sons födelsedag. Men, det blir inte så. Efter några dagar kommer besked om han har omkommit när ett hus har rasat samman. Man har dock inte hittat nån kropp. Frun Sarah (Andie MacDowell) vägrar acceptera att Harrison är död och åker på eget bevåg till Jugoslavien och kriget för att leta rätt på honom, vare sig han är död eller levande. Väl där träffar hon ett gäng fotografer, bl a Kyle spelad av Adrien Brody (från The Pianist som ni ju ska se när den kommer!).

Från att de första 20-30 min ha utspelats i lugna och trygga, relativt sett, New York så förflyttas filmen och Sarah till Jugoslavien och hamnar bokstavligt talat mitt i kriget. Varken Sarah eller jag var riktigt beredd på detta, vilket gör att det blir rätt så omskakande för oss båda. Kriget skildras på ett grymt sätt och vi får uppleva det ur krigsfotografernas perspektiv.

Skådisarna pratar engelska men filmen är fransk (regissören, en man, heter Elie Chouraqui) och kanske var det därför som den kändes äkta på nåt sätt och man slapp det vanliga värsta dravlet där amerikaner ska spela hjälte, även om det är en amerikan som ska "räddas". Helt OK och spännande rulle som får betyget en svag 4/5. Slutet hade kunnat vara bättre, men rekommenderar den ändå.

Ändrad av Jojje

Såg igår äntligen Magnolia och det är verkligen en av de bästa filmerna jag sett. Redan efter ett par minuter av filmen bestämde jag mig för att jag bara måste se den igen, det var så många saker i den jag kände på mig att jag missade. Håller med om allt i vad Roadwarrior skrev i sin recension, väl värt 5/5

• Moderator
Manetheren, det är väl roadwarriors recension av Magnolia du menar, antar jag. Själv skrev bara några rader inne i spoileravdelningen och sen länkade jag vidare till roadies recension. Men tack ändå! :P
Hrm....tror du menar min  Hahaha.
Ledsen roadwarrior, jag har lagt mig till med den fula ovanan att ge Jojje credit för ditt fina arbete. Ska skärpa mig!

roadie, jojje, mitcie, czechflash, fyra så framstående filmkännare kan väl inte ha fel samtidigt!? Känns nästan som om jag måste se Mulholland Drive. Ok, se det som ett löfte! Det blir inte än på ett tag, men jag ska se den.

jojje, du mindes Viggos namn, det värmer mitt hjärta!

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Ledsen roadwarrior, jag har lagt mig till med den fula ovanan att ge Jojje credit för ditt fina arbete. Ska skärpa mig!
Hahaha, jag tror du har en hemlig "crush" på Jojje.....Nej då det är verkligen ingen fara. :lol:

roadie, jojje, mitcie, czechflash, fyra så framstående filmkännare kan väl inte ha fel samtidigt!? Känns nästan som om jag måste se Mulholland Drive. Ok, se det som ett löfte! Det blir inte än på ett tag, men jag ska se den.

Jag har ändå bara sett den en gång utan att fatta den (fick läsa in mig på spoilerdelen) och ändå tyckte jag den var väldigt bra och så fruktansvärt bra gjord

• Moderator
Hahaha, jag tror du har en hemlig "crush" på Jojje.....Nej då det är verkligen ingen fara. :lol:
Och om du tittar i bara för tjejer-tråden så ser du vem jag har en "crush" på. Då kan du också lista ut Jojjes riktiga identitet!

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Jag har ändå bara sett den en gång utan att fatta den (fick läsa in mig på spoilerdelen) och ändå tyckte jag den var väldigt bra och så fruktansvärt bra gjord

Och även jag kan intyga att den både är välgjord och spännande. Se den!

• Filmstar
Njae, ansträng dig inte för mycket bara. :P

jojje, du mindes Viggos namn, det värmer mitt hjärta!

Givetvis. Det namnet glömmer man inte i första taget (eller andra taget för den delen).

QUOTE (roadwarrior @ 19 Jun 2003, 13:08)

Hahaha, jag tror du har en hemlig "crush" på Jojje.....Nej då det är verkligen ingen fara.

Och om du tittar i bara för tjejer-tråden så ser du vem jag har en "crush" på. Då kan du också lista ut Jojjes riktiga identitet!

He he, vilket forum var det här egentligen. Se & Hör, eller? Kanske ska vi ha ett hemma hos-reportage hos mig också. :D

Jag och Tim Burton/Johnny Depp, hepp hepp hepp. ED WOOD... Att den kunde vara så uruslet tråkig hade jag ingen aaaaaning om. Depp gör ju i och för sig sina roll strålande som vanligt. Men storyn var ju bedrövlig. En true-life-story om en av Hollywoods sämsta regissör Ed Wood jr. Tim Burton har ju i och för sig en förmåga att hitta de mest underligaste karaktärer till sina filmer, och det är ju lite charmigt. Och att Ed var transvestit va ju ju lite småkul...

:down::up: Verkligen en smaksak...

The Matrix

Ed Wood, tråkig !!!??? :blink:

Ed Wood är en av de absolut roligaste och mest underhållande filmer jag någonsin sett. Det är utan någon som helst tvekan det absolut bästa som både Tim Burton och Johnny Depp någonsin har gjort och kommer att göra. Tyckte även att Martin Landau var helt fantastisk som Bela Lugosi, samt att Burton lyckats få filmen att kännas som om den själv vore gjord på 50-talet, på ett mästerligt sätt. Personligen så kunde jag inte hålla mig för skratt under de scener där Ed Wood spelade in sina kalkonklassiker. Jag tyckte också att scenerna mellan Ed Wood och Bela Lugosi var varma och gripande. Om inte Ed Wood är en bra film så vet jag inte vad som är det.

Men, aja, alla har ju som sagt sin smak. :up:

Ändrad av mitchie

The Matrix

Ed Wood, tråkig !!!???  :blink:

Ed Wood är en av de absolut roligaste och mest underhållande filmer jag någonsin sett. Det är utan någon som helst tvekan det absolut bästa som både Tim Burton och Johnny Depp någonsin har gjort och kommer att göra. Tyckte även att Martin Landau var helt fantastisk som Bela Lugosi, samt att Burton lyckats få filmen att kännas som om den själv vore gjord på 50-talet, på ett mästerligt sätt. Personligen så kunde jag inte hålla mig för skratt under de scener där Ed Wood spelade in sina kalkonklassiker. Jag tyckte också att scenerna mellan Ed Wood och Bela Lugosi var varma och gripande. Om inte Ed Wood är en bra film så vet jag inte vad som är det.

Men, aja, alla har ju som sagt sin smak. :up:

Jag får väl hålla med dig mitchie till viss del, men om man har sett filmer som Edward Scissorhands och Sleepy Hollow så saknar man det där färggranna i bild som jag tycker Tim Burton gör så strålande. Jag har lite svårt för det där med svart-vitt...hmmm Men ditt inlägg är säkert ganska träffande till publiken som klarar av en svartvit rulle... :rolleyes:

• Filmstar

Har varit en ganska lyckad filmdag idag...Tre filmer och jag var nöjd

eller mer än nöjd med alla tre.

80m.jpg

Det började bra när jag tog mig en titt på en av mina DVD-filmer som

jag inte hade sett. Det blev Duell i Söderhavet (Hell in the Pacific)

från 1968 av John Boorman (som bl.a. gjort Den sista färden).

I de enda två rollerna ser vi Lee Marvin och Toshirô Mifune som

hamnat på en öde ö. Den ene amerikan, den andre japan. De hatar

verkligen varandra och det blir en hel del humor inblandad i den så

dramatiska historia vi får följa. Ett mycket stort plus måste jag dela ut

av den enkla orsaken att amerikanen endast pratar engelska och japanen

endast pratar japanska. De förstår varandra inte en enda gång, haha.

Trots det blir de tvugna att samarbeta för att överleva och inte dö.

Slutet är bland det mest överraskande jag någonsin sett och både jag

och min kompis var helt paffa och sa bara "VA!?"...Var tvungen att se

om slutet två gånger till och jag fattade fortfarande inte hur filmen

kunde sluta så coolt och annorlunda mot vad jag/vi hade trott.

Nu ser jag också att filmen inte ens har fått 500 röster på IMDb, vilket är

helt ofattbart eftersom detta rankas som en klassiker av de som sett den.

Den finns nu att få tag på (både köp och hyr DVD) och jag rekommenderar

alla som gillar lite äldre filmer med vacker miljö, två stora skådespelare,

en bra regissör och skön musik (av legenden Lalo Schifrin), att se

denna film...Alla kanske inte gillar den, men den får inte missas ! 4 av 5.

42m.jpg

Har sedan sett på ännu en Woody Allen film (första var Manhattan).

Denna gång blev det Manhattan Murder Mystery från 1993 med

bl.a. Diane Keaton och Alan Alda, utöver Woody så klart.

Personligen tycker jag den här var bättre än Manhattan och jag fick

mig flera goda skratt, som vanligt var det Woody som stod för dem.

Filmen handlar om ett par (Woody och Keaton) som misstänker att

deras granne kan ha dödat sin fru. Det hela leder till att de börjar

snoka runt och får reda på mer och mer konstiga saker som tyder på

att de kan ha rätt...Men självklart är Woody rädd och en fegis och

låter sin fru göra allt grovjobb...När han misstänker att hans vän (Alda)

börjar bli intresserad av hans fru, när de är ute och "spanar", blir han

intresserad och vill vara med igen, trots att han hatar när det är spännande.

Ja, måste ju säga att jag gillar Woody mer än hans filmer, men det

här var bra och jag ger den +3 av 5. Saknar lite spänning...

21m.jpg

Har avslutningsvis tittat på En kvinnas doft från 1992 med Al Pacino

och Chris O'Donnell. Båda spelar bra, speciellt Pacino, så klart.

Men jag blev överraskad att jag gillade O'Donnell i sin roll.

Orkar inte skriva så mycket om den, mer än att den överraskade

positivt på mig. Jag trodde Pacino skulle spela över (mer än vanligt)

i denna film, men det gör han inte, utan han spelar mycket bra.

Jag ger filmer -4 av 5. Det fattas något, men ändå värd en svag fyra.

Ser att alla tre har (för tillfället) fått samma betyg på IMDb - 7.3

Ändrad av Czechflash

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...