Jump to content

Filmer du just sett ! Bra och dåliga (Del 1 och 2!)

Czechflash

Rekommenderade inlägg

4914657.jpg

Titel: Stachka -> Strike! -> Strejken

Genre: Drama

Regi: Sergei M. Eisenstein

År: 1925

Längd: 95 min (Engelsk utgåva)

I rollerna: Grigori Aleksandrov, Aleksandr Antonov, Ivan Klyukvin mfl.

Handling: Strejk planeras bland fabriksarbetare. Man kallar då in spioner och agenter för att undersöka vilka som står ansvariga för dessa idéer. När en man hänger sig efter att ha blivit falskt anklagad för stöld, bryter strejken ut.

Omdöme:Har nu sett min första Sergei M. Eisenstein film. Vill påpeka till dom som inte vet att filmen är svart/vit stumfilm. Filmen börjar lite stelt vilket gör att man har lite svårt att veta var man exakt har filmen. Musiken tar sedan tag i detta och är lite hypnotiskt rent ut sagt. Efter första 10-15 minuter börjar filmen flöda på med bra fart. Eisenstein är mästare med kameran. Jag är fortfarande lite i chocked med tanken att denna är en film från 20-talet. Med tanke på hur mycket resurser man hade i den tidens Sovjet Union. Visst finns det flera regissörer som tex Fritz Lang som gjorde filmer på den tiden. Tyvärr inga som jag sett. Sen är det lite svårt att få klarhet på politiska upplägget på filmen. Visst är det propaganda. Ni som sett filmen vet säkert vilken del. Har hört att Eisenstein var homosexuell och att han blev förföljd under sina många års kamp med att göra film. Jaja, hursom helst. En riktigt bra film som lyckas fruktansvärt bra utan tal. Berättelsen är bra berättat. Överraskningar som man inte trodde skulle hända hände.

Nästa Eisenstein film för min del blir Battleship Potemkin.

Betyg: 4/5

ImdB: 8.0

Rekommenderas: Ja. En filmupplevelse ut över det vanliga.

• Svar 18,1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Czechflash

4860

• Jojje

1240

• Plox

1056

• roadwarrior

911

Top Posters In This Topic

Posted Images

Spicoli: Intressant läsning av Elefantmannen som jag ungefär har velat se i hela mitt liv nu känns det som. Efter att ha läst din recension kan jag inte säga att mitt intresse för filmen har avtagit. Jag måste köpa den inom snarast helt enkelt!

KLK: Trevligt med en recension på Eisensteins verk som jag ännu inte har kommit in på (Jävla svårtagna filmer). Han verkar ha hunnit med en rad storverk under sin karriär och jag ser verkligen fram emot en kommande recension på Pansarkryssaren Potemkin som länge har klassats bland de bästa filmerna genom tiderna.

Eftersom du inte har sett någon film av Lang kan jag passa på att rekomendera M som jag var vädligt förtjust i trots den urusla utgåvan jag köpte.

Fredsmäklaren

George Clooney och Nicole Kidman ska rädda världen. Gedigen action. Och stundtals ganska spännande. Det är storslaget och actionfyllt. Det är ryssar och Jugoslaver som spelar skurkarna. Det är en ganska spännande scen mot slutet men som vanligt så måste man ju dra ut på det och få en riktig uppgörelse vilket förstör. George är okej som hjälten utan skrupler och han lägger bara huvudet på sned en par gånger i filmen. Det man kan säga om Nicole är att hon ska undvika att springa i filmer, helst om det är en spännande filmscen, för hon springer otroligt töntigt. Hon gör väl i övrigt en hyffsad insats.

Betyg 3 av 5

Air force one

Sett den förut men minns ingenting just. Harrison Ford är presidenten som ska rädda sin famlj och givetvis är han krigshjäte och kan flyga plan. Man har lyckats stoppa in mycket action och spänning i de två timmarna filmen varar. Det känns dock lite ologiskt och inte helt trovärdigt när det skjuts hejdlöst men att planet aldrig tar skada. Men sånt får man ju köpa. Man får ta det för vad det är. Givetvis kämpas det lika mycket från marken som det gör i planet. Och allt har man sett förr. Harrion Ford är lite tråkig och känns inte alls som någon "krigshjälte." Nej jag minns den inte som någon höjdare och det är det inte heller. Det som ändå ger filmen godkänt är Gary Oldman som skurken.

Betyg 2 av 5

200px-Edisonmovieposter.jpg

Titel: Edison

Regi: David J Burke

Skådespelare: Morgan Freeman, Justin Timberlake, LL Cool J, Kevin Spacey, Dylan McDermott, Cary Elwes, John Heard

Längd: 90 min

År: 2005

Handling: En journalist vid namn Josh Pollack upptäcker att det finns korrupta poliser i stan Edison. Hans chef är tveksam till en början, men han börjar sakta men säkert att få lite mer fakta. En man sitter inne oskyldig p g a vad polisen gjorde. Det blir ett farligt uppdrag för Pollack, som inte kan gå säker någonstans.

Edison03.jpg

Omdöme: Ja, jag hade då inga som helst förväntningar innan jag satte mig ner för att se Edison. Eftersom den kom ut direkt på dvd hade jag på känn att det skulle vara en b-action, men det kan vara skönt att se sådana filmer ibland.

Jag har lite svårt att förstå att Justin Timberlake i sin debut får spela mot skådespelare som Morgan Freeman och Kevin Spacey. Obegripligt, men så ligger det till. Jag tycker inte alls att han är så dålig i rollen som Pollack, men han är inte klockren direkt och det märks. Jag tror att han kommer slå igenom i Nick Cassavetes nya Alpha Dog, där han sägs vara riktigt bra.

I Edison är Spacey trött och är förmodligen bara med för att det är roligt. Han är blek i sin roll. Morgan Freeman är, som vanligt, underbar att skåda och bär filmen lite på sina axlar. Han har ett par roliga kommentarer. LL Cool J gör samma roll som han alltid gör, nämligen den tuffaste av alla. Jag är hemskt trött på den typen av roller.

Man har sett det här så många gånger förr och det gör filmen till en tröttsam upplevelse. Dialogen känns vissa stunder krystad och det gör inte det hela bättre, direkt. Rätt svaga skådespelare till ett tröttsamt manus är Edison. Fungerar hyfsat som underhållning en vardagskväll, men det är en dålig film.

2/5

fletch.jpg

Titel: Fletch

Regi: Michael Ritchie

Skådespelare: Chevy Chase, Joe Don Baker, Tim Matheson, Geena Davis

Längd: 98 min

År: 1985

Handling: Irwin "Fletch" Fletcher är en journalist som bor i Los Angeles. Han lever verkligen för sitt yrke. Han är nere på stranden för att se vem som är knarkbossen. En dag kommer en man som heter Alan Stanwyk fram till honom och säger att Fletch ska döda honom för 50 000 kr och sedan fly till Rio. Fletch går med på det, men tycker att det hela är skumt. Stanwyk sade att han har cancer, men det har han inte. Fletch kollar upp vad som egentligen pågår här...

flpoon.gif

Omdöme: Czech rekommenderade den här så jag passade på att se filmen när den gick på tv igår.

Tyvärr är filmen inte alls lika bra som jag förväntade mig. Fletch är rolig vissa stunder, men tyvärr tar det för långt tid mellan skämten tycker jag.

Chevy Chase passar perfekt i rollen och Dr. Rosenpenis är lysande och det finns ett par andra mycket bra skämt. Musiken i bakgrunden är skön och till en början är det bra.

Delarna där det är mindre roligt är tyvärr riktigt dåliga. Det är bara Chase som är bra och resten av skådespelarna är sådär. En film måste imponera mer på mig än vad Fletch gör. Visst är den rolig vissa stunder, men som helhet lämnar den mycket kvar att önska.

2/5

empire_of_the_sun.jpg

Titel: Empire of the Sun

Genre: Drama/Krig

Land: USA

År: 1987

Regi: Steven Spielberg

Skådespelare: Christian Bale, John Malkovich, Joe Pantoliano, Ben Stiller

IMDb: 7.5

Året är 1941. Nioårige Jim växer upp i Shanghai med sina aristokratiska föräldrar. När Shanghai tas över av japanerna flyr tusentals människor, däribland Jim och hans föräldrar. Men de tappar bort varandra i folkmassan, och Jim blir tvungen att klara sig själv.

Jag tror att jag i mina unga år har sett Empire of the Sun, eller i alla fall delar av den. Men jag minns nästan ingenting från den, så därför kändes det som att se en ny film. Tyvärr är Empire of the Sun inte så bra som jag hoppats. Den största bristen filmen har i mina ögon är karaktärsporträttet på Jim, och det är inte Bales fel att det är dåligt. Det är en jävla skitunge som inte är det minsta sympatisk, och den här sortens historia så behöver man en karaktär som kan väcka sympati och intresse. Och det gör verkligen inte Jim, man bryr sig inte hur det går för han.

empire_of_the_sun_1.jpg

Fastän karaktären är en skit så får man ändå berömma Christian Bale som visar att han var en talangfull skådespelare redan i unga år. Bale är även omgiven av andra duktiga skådespelare, där John Malkovich är den som utmärker sig mest i rollen som Basie. Basie är en betydligt intressantare karaktär än Jim, visserligen är inte Basie heller sympatisk men det behöver han inte vara eftersom filmen inte kretsar kring honom. Basie utnyttjar vid flertalet tillfällen Jim för att själv få det bra, men även de momenten blir ganska onödiga eftersom man inte blir särskilt arg på Basie – och detta beror ännu en gång på att Jim är en skit.

Empire of the Sun får en 3:a i betyg, filmen lyckas inte väcka några större känslor åt varken ena eller andra hållet. Det är synd att den inte är bättre, för jag tycker att man kan förvänta sig mer av Spielberg. Men ni som inte sett filmen borde ändå se den, för chansen är nog stor att ni uppskattar den mer än vad jag gjorde.

3/5

• Filmstar

post-462-1146392853.jpg

Titel: Seven Days in May / Sju dagar i maj

Genre: Drama/Thriller

Land: USA

År: 1964

Regi: John Frankenheimer

I rollerna: Burt Lancaster, Kirk Douglas, Fredric March, Ava Gardner

Handling: Generalen James Scott tycker att president Lyman är för ödmjuk mot Amerikas fiender. Scott planerar i hemlighet ett militärt övertagande av USA. Det kommer fram till presidenten - men det gäller att få fram bevis mot Scott och den enda som kan ge det är Scotts bäste vän överste Casey.

Omdöme: Regissören John Frankenheimer var helt klart en av de allra främsta regissörerna på 60-talet då han gjorde flera storfilmer och i många fall var han före sin tid. Han gjorde fem filmer i rad som nu är klassikers, i de flesta fall tyvärr inte så kända för alla. Birdman of Alcatraz (1962), The Manchurian Candidate (1962), Seven Days in May (1964), The Train (1964) och Seconds (1966) är de fem filmerna och jag har nu sett alla förutom Birdman of Alcatraz som jag planerar att se framöver. Alla är inom olika miljöer och samtliga är mycket intressanta, och håller än i dag.

post-462-1146394242.jpg

Seven Days in May gjordes när det kalla kriget var mitt uppe i kärnvapenkrigets dagar. Man kan säga att detta kommer i närheten av Fail-Safe, som kom samma år. Men i detta fall handlar det om en amerikansk president som tillsammans med Sovjeunionen vill skriva under ett förslag om nedrustning av kärnvapen. Detta är inte omtyckt bland många, bl.a. generalen James Scott (Burt Lancaster) som är en av de mäktigaste inom militären. Hans medarbetare och vän Jiggs Casey (Kirk Douglas) börjar misstänka att general Scott i hemlighet satt ihop en stor grupp soldater på en hemlig bas i södra USA och att de tänker genomföra en kupp för att störta regeringen. Eftersom det handlar om en man han respekterar, är det ett svårt val för honom att avslöja vad han misstänker är på gång att hända. Frågan är om det verkligen är sant eller inbillning.

post-462-1146394254.jpg

Filmen tar ungefär en halvtimme på sig att bygga upp en story och man förstår egentligen inte hur allt ligger till förrän Jiggs Casey berättar allt för presidenten. Då pusslas det mesta ihop och man börjar ana vad som är på gång. När sedan presidenten sätter ihop ett team människor han kan lita på, får de olika uppgifter som ska leda dem till sanningen. Filmen kunde varit lite mer spännande och kanske mer actionfylld, men med en bra story, utmärkta skådespelare i samtliga roller och det stilsäkra svartvita fotot, blir det ändå en kompetent film som tål att funderas på lite extra. Den känns lika aktuell idag med tanke på situationen vi har och visst skulle något liknande kunna hända. Föredrar t.ex. Fail-Safe framför denna, men gillar man den ska man definitivt försöka se den här. Men The Train är nog hans bästa film som innehöll just den spänning och action som denna film kanske saknade.

4 - Skådespelare

4 - Handling

3 - Känsla

3 - Musik

4 - Foto

--------------

18 - Totalt

Betyg: -4/5

IMDb: 8.0

h_104215.jpg

Titel: Aposteln

Regi: Robert Duvall

Skådespelare: Robert Duvall, Farrah Fawcett, Billy Bob Thornton, Miranda Richardson

Längd: 125 min

År: 1997

Handling: Pastor Sonny älskas av många i staden i Texas. Han har äktenskapsproblem med sin fru Jessie och hon vill ha bort Sonny därifrån. Hon har hittat en annan man som hon är lycklig med. Sonny slår hennes älskare med ett baseballträ så att han hamnar i koma. Sonny flyr och bosätter sig i Louisiana där han startar en kyrka och blir snabbt omtyckt av många. Han följer Herrens väg och kallar sig för aposteln E.F.

01308b.gif

Omdöme: Jag kan börja med att säga att det här är en riktigt bra film.

Robert Duvall är helt fantastisk i rollen som Sonny. Han gör det med en sådan inlevelse. Det är så grymt bra. Jag har alltid tyckt om honom som skådespelare, men den här prestationen är enorm. Filmen hade kunnat heta The Duvall istället. Det är en svårspelad roll, men hallelulja vad bra han gör det.

I sådana här filmer är det lätt hänt att det blir sentimentalt, men det är det inte så mycket här och det är skönt att se. Man kör rakt på.

Duvall tar upp ett bra ämnne. Det finns så många fanatiker och det är nästan hemskt att se hur de kan bära sig åt.

Aposteln är ganska lång eftersom den tar tid på sig att berätta Sonnys tragiska historia. Det är en mycket bra karaktärsutveckling och när han kommer till Louisiana blir det riktigt bra. Självklart är det mycket snack om Gud, men det är vad filmen handlar om. Det kan bli lite småjobbigt ibland, men det är inget som direkt stör eftersom det är en mycket bra film.

Det är roligt att se Billy Bob Thornton i en liten roll. Även fast han inte är med så mycket gör han det bra, som alltid.

Aposteln är en riktigt bra film som ni måste se om ni inte gjort det. Det är en film som gör att tittaren får tänka efteråt.

4/5

Jag har sett två riktigt bra filmer nyligen som jag vill lyfta fram och rekommendera...

24_Hour_Party_People_588c.jpg

Titel: 24 Hour Party People

Regi: Michael Winterbottom

Skådespelare: Steve Coogan, John Thomson, Nigel Pivaro

Briljant film, om Tony Wilson, spelad av brittiske komikern Steve Coogan. Coogan är rolig och bra i huvudrollen. Soundtracket är mycket bra då filmen handlar om hur grupper som New Order, Joy Divison, Happy Mondays och Sex Pistols för att nämna några blev till osv. Underhållande, med bra musik!

4/5

misery-dvd-hr.jpg

Titel: Lida

Regi: Rob Reiner

Skådespelare: Kathy Bates, James Caan

Otäckt spännande Stephen King-filmatisering om författaren Sheldon som råkar ut för en bilolycka och omhändertas av en mysko sjuksköterska som räddar livet på honom. Caan och Bates är utmärkta och katt och råtta-leken mellan deras karaktärer blir bara mer och mer spännande längre in i filmen, tack vare starkt manus, regi och skådespeleri.

4/5

Puffie:

Det är ju just att han är en skitunge som gör filmen till vad den är och gör den bra. för det jag tror Spielberg vill visa är hur kriget förändrar honom.

Första gången jag såg filmen gav vi den en 5.a.(fast vi var kanske 12 då och såg den på bio.) Nu när jag såg den idag tycker jag inte den är ett mästerverk men väl en ganska stark 4.a

Hmm har du tänkt på att vi har båda pekande avatar.

• Filmstar

Hartigan: Haha, vi tycker verkligen olika (inte alltid). Jag börjar se ett mönster och att du inte skulle gilla Fletch, som många fillar, var inte överraskande. Synd att du inte uppskattar den mer. Tippade ju på 1/5 av dig, så det var ganska nära. Sen att du gillade Aposteln och gav den 4/5 är för mig helt oförståligt. Nu verkar många gilla den, men när jag hyrde den (när den var ny och okänd) tyckte jag det var bland det jobbigaste och sämsta jag sett. 1/5 blev det från min sida. Kanske skulle jag ändra uppfattning om jag såg om den, men jag tyckte den var oerhört enerverande att se på. Duvall är bra, men filmen är inte något jag hänger upp i julgranen direkt ;)

Besserwisser: Nu kanske jag är en besserwisser, men Tarantino har inte regisserat Hostel...

mitchie: Ja, Lida är en "trevlig" liten film som lyckas oerhört bra med i princip bara två skådespelare. Utan tvekan 4/5 till den från min sida också.

assassin5qx.jpg

Interview with the assassin

Dokumentär från 2002

Medverkande: Walter Ohlinger, Ron Kobeleski mfl.

Ron Kobeleski, en arbetslös kameraman, har just snubblat över sitt livs scoop. Hans skygga granne, Walther Ohlinger, har just avslöjat en hemlighet. Grannen, hävdar att han var den som avfyrade de dödande skotten mot John F. Kennedy. Samtidigt som Ron och Walter söker efter det enda vittnet som kan bekräfta historien, ökar pressen och deras trassliga liv börjar nysstas upp.

Spoiler: Ja, för dom som sett den här vet ju att det är en fake-dokumentär som är relativt bra gjord. Jag var lite osäker i början om det var det eller inte men senare fattade man det ganska klart. Jag vet inte riktigt vad man ska skriva vidare, personerna är ju skådespelare som är väldigt bra faktiskt. Det är nästan som man skulle kunna gå på det här.Spoilerslut

Jag brukar inte se dokumentärer så har lite svårt att bedöma den här. Vet inte riktigt vad jag ska säga för att inte avslöja något mera, det blir lätthänt att jag skulle förstöra allting. Intressant var den, men vet inte riktigt om jag skulle rekommedera den.

Jag skippar och betygsätta det här, det kan ju vara någonting för dom som intresserade av just JFK och andra liknande händelser, eller så är det inte alls det. Svårt att säga.

assassin16zr.jpg

Har även sett en annan film som jag inte kan betygsätta. Primer heter den och handlar om ett par jobbarkompisar som håller på med ett sidoprojekt, en uppfinning som förminskar massan av de objekt som kan placeras i den genom manipulation av gravitationskraften. Ja, jag förstod inte ett skit, och kan inte då betygsätta den heller tycker jag. Manuset innehöll så mycket ord som dom flesta inte kan förstå. Konstigt att jag lyckades se klart den. Inget jag rekomenderar.

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...