roadwarrior Skriven 31 Juli, 2003 Report Share Skriven 31 Juli, 2003 Mmmm...Jagad är en mycket bra film För övrigt så har jag inte sett american Giggolo och blir inte särskilt intresserad trots orgien i Tiffany Såg själv Hitchcocks spionthriller I sista minuten - North by Northwest från 1959 med Cary Grant i huvudroll . Detta är min andra Hitchcock efter fåglarna Handlar om Roger Thornhill som blir förväxlad med en agent och som heter George Kaplan och lyckas i samma vända bli misstänkt för rattfylleri, bilstöld, mord m.m. Han reser igenom USA för att försöka hitta den riktiga agenten.... Har hört att detta ska vara en av Hitchcocks bästa och man ser ganska snabbt varifrån alla spionklicheér kommer ifrån vilket är ganska roligt. Antagligen stilbildande på sin tid och fortfarande väldsigt intressant. Snyggt gjord med bra och intensiv musik och Grant är väldigt underhållande som ovetande låtsasspion som försöker rentvå sitt namn, första filmen med honom och jag gillar honom även om han ser lite grånande ut i denna. Många klassiska scener bla jakten bland ansiktena på mount Ruchmore och en väldigt snyggt gjord flygplansjakt. LIte kärlek, lite spänning, vad kan gå fel? 4/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 31 Juli, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 31 Juli, 2003 (ändrad) Kul att du gillade North by Northwest (I sista minuten). Detta är min favorit Hitchcock (hittills iaf). 5 av 5. Rear Window var också mysig, men kom inte upp till en femma. Kanske om jag ger den en till chans, för jag gillar verkligen idéen, mycket pga att jag brukar göra samma sak som James Stewart gör, tittar över andra sidan gatan på mina grannar Spelade in Fåglarna igår, skönt att ha den. Har sett 6 st. av hans filmer nu, gillat de flesta. Och så har jag nu 8 st jag inte sett än som väntar på mig...Härligt...Måste säga att hans filmer tilltalar mig. Perfekta filmer att titta på när man är hemma en regnig dag/kväll. Någon som håller med ? Kan någon ranka de filmer de sett av Hitchcock ? Kanske i Hitchcock-tråden... Ändrad 31 Juli, 2003 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 31 Juli, 2003 Filmstar Report Share Skriven 31 Juli, 2003 (ändrad) Czechflash, jag gillar också American Gigolo, som det i och för sig det var länge sen jag såg. Det var lite skum minns jag. Gillade svenskan (språket då menar jag...). Har du sett Looking for Mr. Goodbar? Även det en tidig Gere (som inte har huvudrollen dock) med rätt märkligt slut. Jagad är mycket bra också. Ford gör en av sina bästa roller tycker. Han är mycket bra på att spela "vanlig" snubbe som blir inblandad i konstigheter (t ex i Frantic). Jag har sett Förföljaren (The Searchers, 1956) regisserad av John Ford med John Wayne i huvudrollen som indianhataren Ethan som är på jakt efter det indiangäng som dödat hans familj (bror med fru och barn) och tillfångatagit en systerdotter. Orkar inte berätta mer om handling för faktum är att jag tyckte det här var en rent ut sagt usel film. För det första tycker jag skådisarna (t.o.m. John Wayne) mest hör hemma i nån buskisrevy med Stefan & Krister (kräk). För det andra är den full med fördomar/rasism och förlegad kvinnosyn, så att det blir jobbigt. Nån förklaring till varför indianerna gjort som de gjort ges inte. De är bara vildar och framställs inte som riktiga människor. De har i princip inga repliker överhuvudtaget. Kvinnorna gör inget i filmen, förutom att bli tillfångatagna, duka bordet, bjuda på kaffe, läsa brev, eller stå utanför dörren på ranchen antingen för att ta farväl eller välkomna sina stora starka cowboys. För det sista, och det viktigast när det gäller betyget som filmen får; den är helt och absolut ospännande. Betyget blir alltså 1+/5. Pluset är för Natalie Wood, som den kidnappade systerdottern, och de vackra naturbilderna. Ändrad 31 Juli, 2003 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 31 Juli, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 31 Juli, 2003 Czechflash, jag gillar också American Gigolo, som det i och för sig det var länge sen jag såg. Det var lite skum minns jag. Gillade svenskan (språket då menar jag...). Har du sett Looking for Mr. Goodbar. Även det en tidig Gere (som inte har huvudrollen dock) med rätt märkligt slut. Jagad är mycket bra också. Ford gör en av sina bästa roller tycker. Han är mycket bra på att spela "vanlig" snubbe som blir inblandad i konstigheter (t ex i Frantic). Jag har sett Förföljaren (The Searchers, 1956) regisserad av John Ford med John Wayne i huvudrollen som indianhataren Ethan som är på jakt efter det indiangäng som dödat hans familj (bror med fru och barn) och tillfångatagit en systerdotter. Orkar inte berätta mer om handling för faktum är att jag tyckte det här var en rent ut sagt usel film. För det första tycker jag skådisarna (t.o.m. John Wayne) mest hör hemma i nån buskisrevy med Stefan & Krister (kräk). För det andra är den full med fördomar/rasism och förlegad kvinnosyn, så att det blir jobbigt. Nån förklaring till varför indianerna gjort som de gjort ges inte. De är bara vildar och framställs inte som riktiga människor. De har i princip inga repliker överhuvudtaget. Kvinnorna gör inget i filmen, förutom att bli tillfångatagna, duka bordet, bjuda på kaffe, läsa brev, eller stå utanför dörren på ranchen antingen för att ta farväl eller välkomna sina stora starka cowboys. För det sista, och det viktigast när det gäller betyget som filmen får; den är helt och absolut ospännande. Betyget blir alltså 1+/5. Pluset är för Natalie Wood, som den kidnappade systerdottern, och de vackra naturbilderna. Ja, AG var lite skum, den avslöjade egentligen inte vad som hände. Och att han lär sig svenska var ju roligt, trodde först jag hörde fel, haha. Har inte sett Looking for Mr. Goodbar. Vad är det för film ? Kollade upp den på IMDb, men fick inte mycket grepp om den. Precis, Harrison passar perfekt i Jagad och Frantic, båda mycket bra för övrigt. Just Frantic tycker jag är underskattad. Den är väldigt spännande, mystisk, skön och med bra stämning. Ska nog se den på Cinemateket på bio, trots att jag sett den massor av gånger. Men det vore/blir coolt att se den på bio också... Verkar vara tur att jag inte tittade på The Searchers... Men en film som fått 8.3 på IMDb (#97), kan den vara SÅ dålig ? En kommentar från en "IMDb-user" - "Possibly the greatest movie ever made." Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 31 Juli, 2003 Report Share Skriven 31 Juli, 2003 Ja North by Northwest var mycket underhållande med smarta kameraåkningar och häftiga scener. Gillade den men fem ger jag den nog inte Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 1 Augusti, 2003 Filmstar Report Share Skriven 1 Augusti, 2003 Har inte sett Looking for Mr. Goodbar. Vad är det för film ?Kollade upp den på IMDb, men fick inte mycket grepp om den. Well, det kan jag nog inte förklara. Det var väldigt länge sen jag såg den. Om du läst IMDbs Plot Summary vet du en del i alla fall och ungefär lika mycket som jag kommer ihåg. Grejen är den att just slutet (som jag inte avslöjar) har etsats sig fast och jag minns det än fast det var över 10 år sen jag såg filmen. Verkar vara tur att jag inte tittade på The Searchers...Men en film som fått 8.3 på IMDb (#97), kan den vara SÅ dålig ? En kommentar från en "IMDb-user" - "Possibly the greatest movie ever made." Hmm, ja, jag vet. Efter filmen gick jag in på IMDb för att kolla. Var nyfiken på vad den hade för betyg. 8.3. Det övergår mitt förstånd, men jag tror det har med tradition att göra. Det är en gammal klassiker, Wayne & Ford, som man liksom ska tycka om kanske. Jag tror det gäller en del av filmerna på top-250-listan. De var uppskattade på sin tid och det lever kvar än, fastän filmer inte överlevt tidens tand riktigt. Det gäller åtminstone The Searchers tycker i alla fall jag. Men, jag kanske är helt unik, vad vet jag. Kollade in andra Ford-filmer för att se om jag sett några andra och vad jag tycker om dem. Noterade då Fords film Vredens druvor (1940) med Henry Fonda som jag tycker är bra. Så Ford kunde nog ändå. En gammal western (om det nu kan kallas det) som jag gillar är The Treasure of the Sierra Madre (1948) av John Huston med Humphrey Bogart. Här är människorna inte pappfigurer utan riktiga människor. En helt annorlunda film jämfört med The Searchers. Den har för övrigt 8.4 i betyg på IMDb. He he. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 1 Augusti, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 1 Augusti, 2003 (ändrad) Jag har sett Dark Star från 1976 av John Carpenter. En av mina absoluta favoritregissörers debut film är det här. Jag hade hört att den var kult, men visste inget om den. Det handlar om fyra astronauter som är ute i rymden på rymdskeppet "Dark Star". De har tagit ombord en "alien" som de förvarar i säkerhet. När en av astronauterna ska mata denna "alien", får man se vad det är. Det visar sig att det är en stor BADBOLL med fötter ! Hur coolt som helst. Ja, så länge denna badboll var med skrattade jag hela tiden, hahaha. Och så dök Carpenters välkända stämningsmusik upp mitt i allt när det var som alldra roligast. Tårarna kom nästan ett par gånger. Men detta är inte ens en B-film, det är lägre än så...Dock räddas den av humorn och "alien"/badbollen som var grym. -3 av 5. Även bomben var cool (pratande bomb). Citat: Doolittle: - What is your one purpose in life ? Bomb #20: - To explode of course. Ändrad 1 Augusti, 2003 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 1 Augusti, 2003 Filmstar Report Share Skriven 1 Augusti, 2003 favorit regissörers debut film Särskrivning x 2. Ursäkta, men hur jag än försökte kunde min inre språkpolis inte låta det passera. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 1 Augusti, 2003 Report Share Skriven 1 Augusti, 2003 favorit regissörers debut film Särskrivning x 2. Ursäkta, men hur jag än försökte kunde min inre språkpolis inte låta det passera. Det är bra, släpp ut den inre fascisten i dig. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 1 Augusti, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 1 Augusti, 2003 favorit regissörers debut film Särskrivning x 2. Ursäkta, men hur jag än försökte kunde min inre språkpolis inte låta det passera. Tack, det är ändrat...Klart det var fel...Får klaga på att jag faktiskt var väldigt trött när jag skrev det där igår Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 1 Augusti, 2003 Filmstar Report Share Skriven 1 Augusti, 2003 Jackie Brown: Nu har jag äntligen sett alla de filmer som Tarantino har regisserat (om man inte räknar med Four rooms). Men den här filmen var inte lika tillfredsställande som de två andra. Jackie Brown (Pam Grier) smugglar pengar åt brottslingen Ordell (Sam L. Jackson. Efter att Brown blir tagen till fängelse och släpps ut igen så vill hon hämnas på Ordell genom att hjälpa polisen med att fånga honom. I andra roller finns även Robert De Niro, Bridget Fonda och Christ Tucker. Den här filmen kändes som Tarantino, men ändå inte. Snabba och sköna repliker kom då och då, mest levererade av Jackson, men annars så tyckte jag att resten av karaktärerna var ganska tråkiga. Speciellt De Niros karaktär som inte gjorde särskilt mycket förutom att stirra på ingenting. 3+/5 möjligtvis en svag fyra, men det får jag bestämma nästa gång jag ser den. Czechflash får gärna skicka mig ett PM om varför att han tyckte att den var t.o.m. värd en femma. Det skulle vara kul att höra hans åsikter. Jag hade väl lite högre förhoppningar på grund av Tarantino och rollistan. Men det här var inte riktigt vad jag förväntade mig. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 1 Augusti, 2003 Report Share Skriven 1 Augusti, 2003 Nej jag gillade inte heller Jackie Brown speciellt mycket, en ren besvikelse faktiskt, men visst det går att se. Älskar dock De niro han är ju skön särskilt i scenen på parkeringsplatsen tillsammans med Bridget Fonda Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 1 Augusti, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 1 Augusti, 2003 Jag såg Jackie Brown på bio i England och gillade den starkt. Har sen sett den ett par gånger och gillar den fortfarande väldigt mycket. Jag tycker att den är väldigt bra, med musiken, skådespelarna och hela storyn. Sen att den inte är annorlunda berättade, det gör mig inget. Jag visste nästan att Greenleaf inte skulle gilla den. Svårt att förklara vad jag gillar, det är känslan jag får, atmosfären och musiken som passar så bra. Den kanske inte är lika "cool" som Pulp Fiction, men den tilltalar mig mer än andra, antar jag. Sen kanske det inte är en femma, kanske bara en stark fyra, men det får jag se nästa gång jag ser den. Just nu är det en femma iaf... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
horizonflower Skriven 2 Augusti, 2003 Report Share Skriven 2 Augusti, 2003 Igår stack syrran och jag iväg för att hyra en Lynch film eftersom vi bara sett Mulholland Drive som vi tyckte var väldigt bra. Och vad händer? Man letar som en galning i en halvtimme tills man flåsande måste ge upp och sucka djupt över det dåliga urvalet. Syrran ville istället se American Psyco men där sa jag nej, hatar som sagt filmer med galna massmördare. Till slut fick jag henne att snällt lägga tillbaks den på hyllan. Efter en stund började hela hyrningsgrejen stänga och jag snappade åt mig The Shawshank Redemption fast jag sett den förut. Bra film hur som helst men den är inte speciellt spännade andra gången man ser den. Nu ska jag försöka orka mig in till stan för att lämna tillbaks den i tid för en gångs skull och hoppeligen med skivan i, jag brukar glömma sånt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 2 Augusti, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 2 Augusti, 2003 Såg igår på Total Recall från 1990 av Paul Verhoeven med Arnold Schwarzenegger och Sharon Stone. Detta är en film jag sett ett antal gånger och den håller alltid. Bra specialeffekter (vann Oscar för det) och ett bra manus gör det här till en underhållande och ganska spännande film. 4/5. Sen såg jag även The Seventh Cross från 1944 av Fred Zinneman med Spencer Tracy. Filmen börjar med att sju fångar flyr från ett koncentrationsläger i Tyskland. Det spikas upp sju stycken kors där varje fånge som fångas ska sättas upp. Sex av dem tillfångatas relativt snabbt, men den siste får man följa. Han tar hjälp av en gammal vän, som han är osäker på om han kan få hjälp av till en början. Men det hela är inte så lätt...Ganska bra film som överraskade mig eftersom den blev intressant. 3/5. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.