roadwarrior Skriven 30 Juli, 2003 Report Share Skriven 30 Juli, 2003 ÅHH JAG ÄR SÅ ARG!!! Jag vill se Donnie Darko men i den här hålan finns den inte att hyra nånstans. MORRR!!!Mohahahaha, jag har hyrt upp alla Donnie Darko filmer i hela Sverige MUHAHAHAH OK, men hur kan han minnas det? SPOILER Vad menar du att han minns? Han bygger ju upp den där historien om mannen som han kollar upp åt försäkringsbolaget på sin egen historia eftersom hans minne är helt mysko. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 30 Juli, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 30 Juli, 2003 OK, men hur kan han minnas det? SPOILER Vad menar du att han minns? Han bygger ju upp den där historien om mannen som han kollar upp åt försäkringsbolaget på sin egen historia eftersom hans minne är helt mysko. SPOILER Angående Memento så är det väl öppet för tolkning, inte sant ? Det behövde inte vara så att han uppfattade allt så som roadwarrior beskriver. Jag har iaf funderat på ett par olika förklaringar och jag tror att det var meningen att man själv får avgöra vad som egentligen hände. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 30 Juli, 2003 Report Share Skriven 30 Juli, 2003 Spoiler Visst är det så, man kan ju inte veta om Joe Pantolino (stavning!!?) verkligen talar sanning eller inte, men det är mina tolkning av det hela och jag tror tycker det känns ganska bra. Men angående att du hade flera tolkningar?? Kan du inte dra dem på spoilerdelen för jag är intresserad!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
horizonflower Skriven 30 Juli, 2003 Report Share Skriven 30 Juli, 2003 ÅHH JAG ÄR SÅ ARG!!! Jag vill se Donnie Darko men i den här hålan finns den inte att hyra nånstans. MORRR!!! Mohahahaha, jag har hyrt upp alla Donnie Darko filmer i hela Sverige MUHAHAHAH Det gör inte så mycket om du hyrt upp alla Donnie Darko i Sverige för jag bor i Finland. Hehe. Ska göra ett nytt försök ikväll och om jag inte får tag på den då så kommer jag att spruta eld och bränna ner hela stan innan någon hinner så mycket som att säga "Madrassfabrik"!!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 30 Juli, 2003 Filmstar Report Share Skriven 30 Juli, 2003 (ändrad) Ookie dookie, jag har sett ett gäng filmer som jag inte skrivit om, och det håller ju inte. Så... here we go! Welcome to the Dollhouse (1995) Todd Solondz dramakomedi kallas också Middle Child och den handlar mycket riktigt om ett mellanbarn. Dawn har en yngre syster som är allas favorit och en äldre nördbror som repar med sitt band i garaget. Hon blir mobbad i skolan och hennes enda kompis är en yngre grannkille som är den enda medlem i hennes klubb för "special people". När brorsan lyckas få med en poppiskille i sitt band blir Dawn kär (snarare besatt) i den äldre snyggingen och kvinnotjusaren. Jag gillar verkligen Solondz stil, som är annorlunda men som man känner igen direkt. Det handlar om hur familjer funkar (eller inte funkar) i det amerikanska förortssamhället. Det handlar om att vara rätt (eller fel). Det handlar om att komma in på college, att inte sticka ut, etc. Det är en rolig film, med Solondz speciella humor som jag känner igen från de senare filmerna Happiness och Storytelling. Av de tre filmerna så är Happiness klart bäst, Storytelling sämst (men inte dålig) och Welcome to the Dollhouse mittemellan. Den är klart sevärd och betyget blir 4-/5. Tyckte ibland att Dawn kunde vara nästan för töntig i sina ruskigt töntiga kläder. Road to Perdition (2002) Var nyfiken på denna film som var regissören Sam Mendes nya film efter succén med American Beauty. Den handlar om maffiatorpeden Michael Sullivan som tvingas på flykt, tillsammans med sin son, undan den maffia han jobbar för, efter att resten av hans familj mördats (pga diverse anledningar). Eftersom Tom Hanks, som inte är min favorit, spelade rollen som maffiatorpeden så var jag lite rädd att det skulle bli dåligt, sliskigt kanske. Men Hanks överraskar (mig). Han funkar som hänsynslös mördare fast med känslor förstås (för sin familj och son). Fotot i filmen är helt underbart. En av de snyggaste filmer jag sett på länge. Historien flyter på bra och är spännande fast man på nåt sätt känner på sig hur det ska sluta; filmen heter ju Road to Perdition = väg till undergång/fördärv. Tyler Hoechlin (född '87) som spelar sonen kan bli nåt stort. Paul Newman är också mycket bra i sin roll som maffiaboss. Det är förresten den irländska maffian det handlar om, om ni undrar. Betyget blir 4/5. 8 Mile (2002) Eminem spelar den ännu inte upptäckta Detroit-rapparen Bunny Rabbit (aka Jimmy Smith) i denna film av Curtis Hanson (L.A. Confidential). B-Rabbit bor, efter att ha gjort slut med flickvännen, i en husvagn (trailer) med sin mamma (Kim Basinger) och yngre syster Lily. Han är med i ett rapkollektiv som försöker få skivkontrakt, han battlar på en klubb (men är för nervös till en början), han jobbar på fabrik för att få pengar till en demo. Tyckte det här var en bra film, lite förvånande kanske. Men samspelet mellan snubbarna i rapkollektivet är kul. Rapduellerna är roliga och Eminem är en jävel på att hitta på kluriga texter. Det var kul att se hur Jimmy Smith ändrades från nästan blyg (men med uppdämd ilska) till ful-i-mun-rapparen B-Rabbit. Historien håller hela vägen och filmen visar att artister kan lyckas på vita duken. För detta krävs att de får rätt roll (dvs spelar sig själva), bra manus samt en duktig regissör. Britney Spears försökte i Crossroads men där var bara en sak uppfylld; hon spelade sig själv. Jag har inte sett den men den ska tydligen vara ett riktigt bottennapp. Hur som helst, 8 Mile får 3+/5. Underhållande men inget mästerverk. Dogma (1999) Denna komedi om Gud och katolicismen är den första film av Kevin Smith (Clerks., Mallrats, mm) som jag sett, och jag kommer nog se fler. Jag tyckte nämligen den var rolig. Den handlar om änglarna Loke (Matt Damon) och Bartleby (Ben Affleck) som är utslängda från himlen (de har förvisats till Wisconsin av alla ställen) men som nu hittat ett sätt att komma tillbaka. Detta kan få fruktansvärda följder eftersom det då visar att ofelbara Gud inte alltid får som Han/Hon vill. Om änglarna lyckas kommer världen, "as we know it", att sluta existera. De måste alltså stoppas. Gud ger i uppdrag till religiöst tvivlande Bethany att utföra detta. Hon får diverse hjälp, bl a från Smith-figurerna Jay och Silent Bob (som faktiskt har två repliker). Det är en film som förs fram av en rolig dialog som bl a är full med referenser till främst amerikanska filmer (kul om man är ett filmfreak). Mycket bibelsnack och religion blir det också förstås. Betyget blir 3+/5. * SPOILER * Jag kan avslöja att Gud är en hon och att hon dessutom spelas av Alanis Morrissette, utan en enda replik. Ja, well, förutom ett högt och långt skrik som spränger Ben Afflecks huvud då. He he, kul. Och sen var Jesus svart också. * SLUT SPOILER * Sen har jag sett några filmer till som jag skriver om i andra trådar: Smultronstället (1957) Skriver om den i Bergman-tråden. Betyget blir 3/5. Rödskägg (1964) Avhandlas i Kurosawa-tråden. Den får betyget 3+/5 Hulk (2003) Sågas i Hulk-tråden. Ang Lee, Ang Lee, en av mina absoluta favvoregissörer, detta var inte bra. Betyget blir 2-/5. Puh, det blev långt. Hoppas nån orkar läsa i värmen... Ändrad 30 Juli, 2003 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mitchie Skriven 30 Juli, 2003 Report Share Skriven 30 Juli, 2003 (ändrad) horizonflower verkligen synd att du inte gillade Se7en. Sjalv tycker jag att den aer fantastisk, inte minst vad gaeller det konstnaerliga. Fincher aer en maestare pa det visuella, och jag tyckte att hela filmen var sa snygg. Jag tyckte ocksa att samspelet mellan Pitt och Freeman var mycket bra, samt att manuset var vaeldigt intelligent och tankevaeckande, till skillnad fran andra filmer i genren. Jag sager bara en sak: ge filmen en andra chans roadwarrior gillade ocksa Reservoir Dogs, som jag sag for foersta gangen for bara 3-4 veckor sedan. Tyckte speciellt mycket om oppningsscenen innan fortexterna, med den coola dialogen om dricks och madonna, hehe. Tarantino tycks alltid vaelja raett skadespelare i rollerna och bra musik (som i tortyrscenen t.ex. ) Forresten, hur/var lyckades du fa tag pa The Alphabet? Den verkar vara cool, pa din beskrivning att domma. jojje haller med om allt i din recension av Road to Perdition. Och den aer verkligen snyggt filmad!!! Forresten, nan som har sett Punch Drunk-Love, och kan saega om den aer bra och/eller vet naer den slaepps pa dvd? Boogie Nights och Magnolia var ju helt underbara! Ändrad 30 Juli, 2003 av mitchie Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 30 Juli, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 30 Juli, 2003 verkligen synd att du inte gillade Se7en. Sjalv tycker jag att den aer fantastisk, inte minst vad gaeller det konstnaerliga. Fincher aer en maestare pa det visuella, och jag tyckte att hela filmen var sa snygg. Jag tyckte ocksa att samspelet mellan Pitt och Freeman var mycket bra, samt att manuset var vaeldigt intelligent och tankevaeckande, till skillnad fran andra filmer i genren. Jag sager bara en sak: ge filmen en andra chans --- gillade ocksa Reservoir Dogs, som jag sag for foersta gangen for bara 3-4 veckor sedan. Tyckte speciellt mycket om oppningsscenen innan fortexterna, med den coola dialogen om dricks och madonna, hehe. Tarantino tycks alltid vaelja raett skadespelare i rollerna och bra musik (som i tortyrscenen t.ex. ) Forresten, hur/var lyckades du fa tag pa The Alphabet? Den verkar vara cool, pa din beskrivning att domma. --- haller med om allt i din recension av Road to Perdition. Och den aer verkligen snyggt filmad!!! --- Forresten, nan som har sett Punch Drunk-Love, och kan saega om den aer bra och/eller vet naer den slaepps pa dvd? Boogie Nights och Magnolia var ju helt underbara! Tycker också om Se7en, men inte pga av Brad Pitt. Utan honom hade det nog varit en klar femma, nu blir det mellan en femma och en stark fyra. Gillar mörka filmer med mörka slut. --- Var ett tag sen jag såg Reservoir Dogs, ska nog ta en Tarantino kväll snart med hans filmer... --- Road to Perdition höjs av det snygga filmandet, men jag tycker inte filmen är värd mer än en trea, kanske stark trea. Paul Newman passar mycket bra i sin roll, men är med för lite. Tom Hanks däremot gillar jag inte alls i denna roll. Tyckte filmen var lite seg när jag såg den på bio. Kanske måste se den en gång till för att gilla den mer. --- Punch-Drunk Love har jag sett och den är lite annorlunda, men helt klart sevärd, en fyra. Musiken och stämningen gör filmen, plus att Adam Sandler nog gör sin mest normala och bästa roll, även om han inte är helt normal, hehe. Den släpps den 8 oktober. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 30 Juli, 2003 Report Share Skriven 30 Juli, 2003 Horizonflower: Det gör inte så mycket om du hyrt upp alla Donnie Darko i Sverige för jag bor i Finland. Hehe. Ska göra ett nytt försök ikväll och om jag inte får tag på den då så kommer jag att spruta eld och bränna ner hela stan innan någon hinner så mycket som att säga "Madrassfabrik"!!! Hahaha, köpte upp deras lager förra veckan, helsingfors kanske har en del kopior. Mitchie: jojje haller med om allt i din recension av Road to Perdition. Och den aer verkligen snyggt filmad!!! Instämmer men ger nog filmen 3/5 men kanke en stark trea scenen med Paul Newman i regnet är underbar!!! Mitchie roadwarrior gillade ocksa Reservoir Dogs, som jag sag for foersta gangen for bara 3-4 veckor sedan. Tyckte speciellt mycket om oppningsscenen innan fortexterna, med den coola dialogen om dricks och madonna, hehe. Tarantino tycks alltid vaelja raett skadespelare i rollerna och bra musik (som i tortyrscenen t.ex. ) Forresten, hur/var lyckades du fa tag pa The Alphabet? Den verkar vara cool, pa din beskrivning att domma. Ja Res. Dogs är frän och musiken i tortyrscenen är läcker, gillar Michael Madsen skarpt i denna film samma sak med Steve Bescumi som är skitfrän "Whay do I have to be Mr Pink". Angående Alphabet så var det en kompis till mig som verkligen stigit ut ur ett nötskal och blivit galen i film (han har nog varit det tidigare men nu har jag märkt det), han har nämligen ADSL och han hittade den efter mycket letande på en dchub (ett program där man laddar hem saker typ...). Den är helt sinnesjuk och jag fattade inget, men på de 4 minuterna så höll jag på att bli mentalsjuk så det var kul (okej nu är jag lite luddig men....) Czechflash: Tycker också om Se7en, men inte pga av Brad Pitt.Utan honom hade det nog varit en klar femma, nu blir det mellan en femma och en stark fyra. Gillar mörka filmer med mörka slut. Gillade Brad i denna, tycker filmen är helt suverän och han är också väldigt bra Har själv sett Alive från 1993 av Frank Marshall och med Ethan Hawke, Illeana Douglas, Vincent Spano, Josh Hamilton, Bruce Ramsay, John Haymes Newton, Sam Behrens m.m En sann berättelse om hur ett rugbylag som kraschar ute i ingenstans mitt i ett bergslandskap och tvingas överleva där i brist på mat och dryck. Ett gripande drama som möjligtvis är lite långt. Ethan Hawke gillar jag i denna film trots att jag har stört mig på honom sedan Varghunden (okej filmen är inte dålig men han är så.....löjlig, ivarghunden alltså), de flesta sköter sig faktiskt bra och det som gör filmen extra härlig är att Sam Behrens är mannen som spelar Gregory Richards i sunset beach och ja....jag har sett väldigt mycket av det och trots att serien suger så är han cool, det är ett plus. Vackert gjord och en väldigt snyggt gjord och realistisk kraschscen. Kampen om överlevnad och människans djuriska instinkter är intressanta att se på samtidigt är det hela väldigt tragiskt och naket på något sätt. Visst det känns som filmen kune gjorts bättre men den är trots allt mycket bra 4/5 Ni får förlåta mig för min osammanhängande recension, jag är lite trött nu Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 31 Juli, 2003 Filmstar Report Share Skriven 31 Juli, 2003 (ändrad) Jag såg Alive när den gick på TV för ca tre år sedan och jag kommer fortfarande ihåg den. Dels för att jag köpte en kattunge den adgen som det sändes och jag hade den i knät under hela filmen och dels för att filmen var bra. Jag ger den samma betyg. 4/5. Reservoir Dogs: 4/5 Road to Perdition: 3+/5 Såg två filmer ikväll/natt. Men of honor: EN ung svart man (Cuba Gooding Jr) går med i armén. Eftersom detta utspelar sig i tidigare år så är rasismen fortfarande mycket stor i USA. Han börjar som kock, men arbetar sig sakta upp till högre positioner inom armén. När han ser arméns räddningsdykare så bestämmer han sig för att bli en sådan. Men en man vill inte låta honom bli dykare (De Niro). Bra skådespeleri av båda huvurollerna och ganska lagom film att se på en onsdagkväll. Det är inga speciell effekter eller liknande, utan det är mer en drama. Inget speciellt, men ändå bra. 3/5 From Dusk till Dawn: Det som började så bra slutade som skit. Jag anser att filmen är uppdelad i två delar. Den första är mer tarantinoaktig och visar hur två bröder som har rymt från fängelset ska ta sig till Mexiko. Clooney och Tarantino som spelar bröderna är mycket bra. Den delen av filmen är en femma enligt mig. Dialog i sann Tarantinoanda och skämten är underbara. Gillar verkligen den här delen. Sedan fortsätter historian och går över till en helt annan film. När de kommer till baren så börjar en splatterfilm där det går ut på att döda så många vampyrer som helst. Den här delen en etta. Det är så synd att filmen ballar ur och blir till total skit. Tänk vad härligt det hade blivit om man hade fortsatt på början av filmen. Kanske rent av en ny Pulp Ficition! Men ack så tråkigt att det blev som det blev. Den får en 3/5 bara på grund av dem första 45 minuterna. Ändrad 31 Juli, 2003 av Greenleaf Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 31 Juli, 2003 Report Share Skriven 31 Juli, 2003 Greenleaf: Det där var en perfekt analys av filmen dock ger jag hela filmen typ en 1 bara för att slutet är så värdelöst. När jag först såg den så tänkte jag vid inledningen att "Det här verkar ju lovande" men sedan, vilken orgie i skit!!!! Hatade allt och Harvey Keitel som en icketroende präst som viger en massa vetten för att slakta vampyrer USELT!!!! Usch vilken smörja den får 1/5 av mig men jag håller ändå med I Gs resonemang Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 31 Juli, 2003 Filmstar Report Share Skriven 31 Juli, 2003 Greenleaf:Det där var en perfekt analys av filmen dock ger jag hela filmen typ en 1 bara för att slutet är så värdelöst. När jag först såg den så tänkte jag vid inledningen att "Det här verkar ju lovande" men sedan, vilken orgie i skit!!!! Hatade allt och Harvey Keitel som en icketroende präst som viger en massa vetten för att slakta vampyrer USELT!!!! Usch vilken smörja den får 1/5 av mig men jag håller ändå med I Gs resonemang Ja, jag funderade på att sänka den till en tvåa, men första delen var så otroligt bra så jag bestämde mig för att ge den en trea. Hade den första delen varit lite längre så hade jag köpt filmen och endast tittat på den. Keitel spelar en annorlunda roll, som jag inte gillar så mycket. Han passar bättre i en cool roll som i hans andra Tarantinofilmer. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
horizonflower Skriven 31 Juli, 2003 Report Share Skriven 31 Juli, 2003 Mitchie: verkligen synd att du inte gillade Se7en. Sjalv tycker jag att den aer fantastisk, inte minst vad gaeller det konstnaerliga. Fincher aer en maestare pa det visuella, och jag tyckte att hela filmen var sa snygg. Jag tyckte ocksa att samspelet mellan Pitt och Freeman var mycket bra, samt att manuset var vaeldigt intelligent och tankevaeckande, till skillnad fran andra filmer i genren. Jag sager bara en sak: ge filmen en andra chansFilmen hade ju i och för sig en point men den är ändå inte riktigt min typ av film. Tyvärr. Horizonflower:Det gör inte så mycket om du hyrt upp alla Donnie Darko i Sverige för jag bor i Finland. Hehe. Ska göra ett nytt försök ikväll och om jag inte får tag på den då så kommer jag att spruta eld och bränna ner hela stan innan någon hinner så mycket som att säga "Madrassfabrik"!!! Hahaha, köpte upp deras lager förra veckan, helsingfors kanske har en del kopior. Weeehooo!!! Jag har sett DONNIE DARKO!!! Jag hittade ett exemplar till slut och nu vågar jag inte lämna tillbaks den eftersom jag är rädd för att Roadwarrior ska leta reda på den och därmed utplåna det sista exemplaret i landet. Måste köpa filmen, måste köpa filmen, måste köpa filmen... Ahh, underbar film!! Hehe. Ska nu gå och snoka i spoileravdelningen, jag har sett att et finns en tråd om Donnie Darko där... Aja, betyget...5/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokig flicka Skriven 31 Juli, 2003 Report Share Skriven 31 Juli, 2003 Weeehooo!!! Jag har sett DONNIE DARKO!!! Jag hittade ett exemplar till slut och nu vågar jag inte lämna tillbaks den eftersom jag är rädd för att Roadwarrior ska leta reda på den och därmed utplåna det sista exemplaret i landet. Måste köpa filmen, måste köpa filmen, måste köpa filmen... Ahh, underbar film!! Hehe. Ska nu gå och snoka i spoileravdelningen, jag har sett att et finns en tråd om Donnie Darko där... Aja, betyget...5/5 Yahoo.... Donnie darko är helt klart den bästa filmen, näst efter The Princess Bride o SoR... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 31 Juli, 2003 Report Share Skriven 31 Juli, 2003 Weeehooo!!! Jag har sett DONNIE DARKO!!! Jag hittade ett exemplar till slut och nu vågar jag inte lämna tillbaks den eftersom jag är rädd för att Roadwarrior ska leta reda på den och därmed utplåna det sista exemplaret i landet. Måste köpa filmen, måste köpa filmen, måste köpa filmen... Ahh, underbar film!! Hehe. Ska nu gå och snoka i spoileravdelningen, jag har sett att et finns en tråd om Donnie Darko där... Aja, betyget...5/5Ännu en som är fast, hehehe. Kom ihåg att köpa den med specialmaterialet dvs inte den svenska utgåvan för den suger. Jag måste säga att det nog också är en av de bästa filmer jag sett om inte den bästa, ÄLSKA DEN. Yahoo.... Donnie darko är helt klart den bästa filmen, näst efter The Princess Bride o SoR... Vill se princess Bride, måste se och DD är såååååå underbar ARGH!!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 31 Juli, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 31 Juli, 2003 Har också sett Alive två gånger får ett bra tag sen. Kommer ihåg att det var realistiskt (bygger ju på en sann händelse). +3 eller -4. Sett två filmer nyligen. American Gigolo från 1980 av Paul Schrader med Richard Tiffany Gere. Tror detta är den roll Tiffany passat bäst i och där han spelar bäst av de filmer jag sett med honom. Det är inte en strålande film, men den har en styrka och det är Tiffany. Även musiken (av Giorgio Moroder, som 1978 vann en Oscar för musiken till Midnight Express) är bra och skön, passar in väldigt bra. Gillade hur man fick höra olika versioner på låten ett antal gånger i filmen, mest när Tiffany körde bil. Gillar också hur han (som manlig prostituerad) går från att vara en av de mest eftertraktade och coolaste männen till att gå ner sig så. En annan sak jag gillade var slutet. Mer om det snart. 3 av 5 med smak på en stark, men den hade inte det djup som hade behövts... Dock överraskade denna film positivt på mig, liksom Tiffany. SPOILER Man får aldrig reda på om han begick mordet eller inte, inte heller om han blir frisläppt. Detta gillade jag, för jag tror att han gjorde det och att han blev så desperat att "hitta" ett alibi som kunde hjälpa honom. END OF SPOILER Har även sett Jagad från 1993 av Andrew Davis med Harrison Ford, Tommy Lee Jones, Julianne Moore och Joe Pantoliano. Tror de flesta känner till denna (får man säga) klassiker. Ford blir dömd till döden för det brutala mordet på sin fru. På väg till fängelset, där han ska bli avrättad, händer en olycka förorsakad av andra fångar ombord på bussen. Vår vän överlever och är nu på flykt. Han är även läkare, smart och säger sig vara oskyldig, trots mycket starka bevis. Detta är en av de bästa thrillers som finns, med full fart hela tiden. Och trots att jag sett filmen flera gånger, tröttnar jag inte. Bra musik gör även att stämningen hålls uppe igenom hela filmen. Många tycker att Tommy Lee Jones är bäst i filmen, men jag tycker Harrison Ford ger den bästa rollprestationen. Han passar verkligen i rollen och det är en av hans bästa prestationer, just att det blir så rätt...+4 av 5 och har man inte sett denna film ska man absolut göra det snarast. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.