Achtung Skriven 24 Juli, 2003 Report Share Skriven 24 Juli, 2003 (ändrad) Always look on the brite side of life! Skulle bara påpeka att bright stavas som jag stavade det. Hoppas du inte blir sur för att jag agerar språkpolis. Ändrad 24 Juli, 2003 av Achtung Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 24 Juli, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 24 Juli, 2003 (ändrad) Har någon här skrivit en recension eller liknande om Polanskis Pianisten? Har nyligen sett den och det skulle vara roligt att läsa vad andra tyckt. Jag har sett den och skrev lite om den HÄR. Ändrad 25 Juli, 2003 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 24 Juli, 2003 Report Share Skriven 24 Juli, 2003 Såg Precis David Cronenbergs scifi thriller (ja vad du nu vill kalla den) eXistenZ med bla Jennifer Jason Leigh och Jude Law i huvudroller. Handlar om det nya datorspelet eXistenZ som ska provas av ett antal deltagare, men mitt under försöket kommer drar en man fram en pistol och designern (Leigh) till spelet blir skjuten och tvingas fly med hennes livvakt (law). Efter detta tvingas Law att också koppla upp sig i spelet för att undersöka om något blivit skadat... Filmen börjar flummigt med massa bioportar och organiska djur som datorspel och fortsätter i samma anda och det är väldigt spännande tycker jag. När man går in i datorspelet är det faktiskt gjord med härlig mystik och känslan är så där lite B som i ett riktigt datorspel (alltså med loopar och dumma dialoger). Gillar hur man gör värdelösa dialoger och hur spänningen snabbt avbryts genom att musiken slutar. Willem Dafoe är också med som kul bensinkille (som hetert GAS hahahaha). Gillar känslan och gillar filmen och även om jag hade lite problem att knyta samman allt (GÅ I PÅ SPOILERTRÅDEN OCH VISA MIG VAD SOM HÄNDE HAR REDAN SKRIVIT LITE DÄR). Snyggt gjord och väldigt spännande med ett förvånande slut som jag gillade och en slutgiltig retlig kommentar. Bra film 4/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 25 Juli, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 25 Juli, 2003 Har sett The Phantom of the Opera från 1998 av Dario Argento med Julian Sands och Asia Argento. Tror faktiskt det här var min första Argento-film och det visade sig vara ett riktigt bottennapp. Trodde det var en av hans 80-tals filmer när jag hyrde den, men det visade sig vara från 1998 alltså. Julian Sands, som spelar fantomen på operan, ser ut som Fabio och detta gör att jag skrattade nästan varje gång jag såg honom. En råttfångare tillverkar en maskin som han ska fånga råttor med och det säger en hel del om vilken usel film detta var. +1 av 5. Detta var egentligen inte en skräckfilm, enligt mig. Innehöll fåtal scener som var skrämmande eller spännande. En avbitning av tungan var sevärd. Noterbart är att Ennio Morricone står för musiken och den är stundtals bra, men lyckas tyvärr inte höja filmen. Har även sett Dillinger från 1973 av John Milius med Warren Oates, Harry Dean Stanton och Richard Dreyfuss. Filmen handlar om den ökände gangstern John Dillinger och hans äventyr på 30-talet. Och hur en polis är efter honom och vill sätta dit honom till varje pris. Filmen innehåller bra skjutscener som gör att det blir intressant. Men annars är det en lite för seg film. Betyget blir +2 av 5, nära en svag trea. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 25 Juli, 2003 Filmstar Report Share Skriven 25 Juli, 2003 Har någon här skrivit en recension eller liknande om Polanskis Pianisten? Har nyligen sett den och det skulle vara roligt att läsa vad andra tyckt. Det finns faktiskt en Pianisten-tråd. Inte så mycket skrivet där, men jag skrev i alla fall lite om vad jag tyckte. Du hittar det här. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 26 Juli, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 26 Juli, 2003 The Boston Strangler (Bostonstryparen) från 1968 av Richard Fleischer med Tony Curtis, Henry Fonda, George Kennedy och James Brolin. Filmen är baserad på en verklig händelse. Vi får se morden på både gamla och unga kvinnor, men det tar lång tid innan vi får reda på vem mördaren egentligen är. Det finns många galningar i stan. Mycket bra rollprestation av främst Tony Curtis. Men jag märkte också att det inte var någon som helst musik i filmen. Jag gillade hur man hade använt "splitscreen" på flera ställen för att visa saker från olika vinklar samtidigt. Detta är något jag gärna skulle vilja se mer av. Detta var populärt på 60-talet (eftersom man ville visa vad man kunde göra med tekniken), men tyvärr syns det inte lika ofta längre. Endast i några fåtal filmer har jag sett det och det är alltid coolt och bra. Tycker detta var en bra film som överraskade mig. Betyget blir +3 av 5. Och vill att alla som vill se bra användning av "splitscreen" att se den ! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
horizonflower Skriven 26 Juli, 2003 Report Share Skriven 26 Juli, 2003 Har någon här skrivit en recension eller liknande om Polanskis Pianisten? Har nyligen sett den och det skulle vara roligt att läsa vad andra tyckt. Det finns faktiskt en Pianisten-tråd. Inte så mycket skrivet där, men jag skrev i alla fall lite om vad jag tyckte. Du hittar det här. Tack! Always look on the brite side of life! Skulle bara påpeka att bright stavas som jag stavade det. Hoppas du inte blir sur för att jag agerar språkpolis. Tack! Tyckte också det såg lite konstigt ut. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 26 Juli, 2003 Report Share Skriven 26 Juli, 2003 Såg igår en tonårsfilm som hette Tomcats från 2001 med Jerry O'Connell och Shannon Elizabeth Handlar om några killar som bestämmer sig för att ingå en pakt (no shit!!!) att den som sist gifter sig kommer få ett en massa pengar av de andra genom ett gemensamt konto som växer varje år. 7 år senare tror jag det är så har alla gift sig utom Michael (Jerry) och Kyle och efter att Michael fått en spelskuld på typ 50000 dollar måste han få kyle att gifta sig så han får pengarna. Till hjälp tar han en tjej som kyle träffat för länge sedan, men det dröjer inte länge förrän michael själv blir kär. Jag valde inte filmen vill jag påpeka, visst den är så där lite fjolligt rolig vid vissa tillfällen och innehåller faktiskt lite orginella kameragrepp (dock inte många) som man vanligtvis inte ser i tonårsfillmer ala American Pie. Snygga tjejer som Jamie Presliey och Shannon Elizabeth är inte helt fel, men det hjälper knappast denna film. Jerry O'connoll tycker jag är ganska kul i huvudrollen och det finns en del kul scener som vi dock har sett tidigare. Alltså är detta ingen speciell film men till mitt stora förtret skrattar jag faktiskt ibland även om detta inte är den humor jag vanligtvis gillar. +2/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 26 Juli, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 26 Juli, 2003 Across 110th Street (Massakern på 110:e gatan) från 1972 av Barry Shear med Anthony Quinn och Yaphet Kotto. Filmen handlar om några svarta män som rånar maffian på $300.000 och som sen skjuter ihjäl sex-sju personer, inklusive två poliser. Nu är både maffian och polisen efter dem, men vem hinner först och kan man förhindra ett blodbad ? I think not... Underbar 70-tals film när den är som bäst. Gillar man filmer som Dirty Harry, är detta ett måste !!! Jag älskar dessa filmer och det här är en favorit nu. Bra skådespel rakt igenom, även av de okända skådespelarna. +4 av 5. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 26 Juli, 2003 Report Share Skriven 26 Juli, 2003 (ändrad) Såg pulp fiction igår. Har sett den förr men den är fortfarande lika bra. 4+/5 Ändrad 26 Juli, 2003 av Achtung Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Skriven 26 Juli, 2003 Report Share Skriven 26 Juli, 2003 Jag såg Dolores Claiborne med Kathy Bates i går, och jag måste säga att jag brukar inte vara så förtjust i drama-genren. Men det slog mig i alla fall att Bates är en jävel på att spela bitch. Och att filmen var baserad på en bok av Stephen King gjorde mig lite förvånad, för jag trodde att han bara körde med övernaturliga historier. Jag orkar inte dra historien om filmen, men jag kan säga att storyn är skön. Som dom bygger upp på ett beroendeframkallande sätt, man vill bara inte sluta se filmen... -4/5 Och för att forsätta på Kathy Bates, så kan jag tillägga att hon är lika jävla bitchig i Misery=Lida med b l a James Caan. Och det upptäckte jag nu att Lida också baseras på en av Stephen King's böcker. Kathy Bates 5/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 27 Juli, 2003 Report Share Skriven 27 Juli, 2003 Nu vill jag se Across 110th street ju Såg igår Simply Irresisteble med Sarah Michelle Gellar och Sean Patrick Flanery (tror jag det stavas). En kärlekskomedi om en kvinna som plötsligt blir en superduktig kock och som återigen börjar locka folk till sin lilla restaurang. Flanerys rollkaraktär blir kär, men är det i henne eller hennes förtrollade kakor (ja filmen innehåller någon sorts trollks magi som finns i maten) som får honom förälskad. Okej jag såg denna bara för att Sarah Michelle "BUFFY" Gellar var med för hon är en favorit fårn tvserien Buffy och vampyrerna. Lite småkul intrig och lite hamlöst kärlekssnack, och förstås den där konstiga känslan att alla runt omkring är fötrollade av hennes mat vilket gör att alla talar så konstigt och drömmande. 3/5 får den för att Gellar är med HEHE Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
tokig flicka Skriven 27 Juli, 2003 Report Share Skriven 27 Juli, 2003 (ändrad) Jag har hunnit se 3 filmer... (hade inte så stor utval på tv kanaler och ingen video) men såg 54, Pulp fiction och Välkommen mrs Doubtfire har sett alla filmerna men de första är helt klart värda att se igen... 54 - 3 / 5 Pulp Fiction 4 + / 5 Välkommen........ 2 / 5 Ändrad 27 Juli, 2003 av *A n n a* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 27 Juli, 2003 Report Share Skriven 27 Juli, 2003 Såg precis Yojimbo från 1961 regisserad av Akira Kurosawa. Skriver mer om detta inne på Kurosawatråden Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 27 Juli, 2003 Report Share Skriven 27 Juli, 2003 Såg precis den japanska rysaren Dark Water från 2002 regisserad av samme regissör som gjort ringu Hideo Nakata, med bla Hitomi Kuroki, Rio Kanno, Mirei Oguchi, Asami Mizukawa. Handlar om en en mor och hennes sexåriga dotter som flyttar in i ett hus som verkar bära på en mörk hemlighet. Inledningén av filmen handlar mycket om moderns skilsmässa och huruvida hon ska behålla sitt barn eller inte och det är inte vidare mycket hemskheter, bara ibland då man bygger upp stämningen. Senare kommer filmen igång på allvar och en HEMSK lite flicka håller på att uppenbara sig hela tiden, lite som i The ring (eftersom jag bara sett den amerikanska). Musiken är bra och det märks egentligen inte att filmen är japansk förutom att alla tackar genom att buga sig hela tiden, något annat som skiljer sig från den amerikanska rysargenren är också att detta är faktiskt hemskt, jag satt som klistrad och var skitskraj mestadelen av tiden. Slutet tycker jag är genialiskt och inte enbart mainstream och en massa trevlig musik får man även höra där. Gillade filmens stämning även om den var lite långtråkigt på mitten (inte så farligt dock). Den var bättre än The Eye tycker jag men den gillade jag med. 4/5 och detta är en stark fyra ska jag också tillägga, gillade filmen och asiatisk film har börjat intressera mig på allvar nu Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.