Filmstar Czechflash Skriven 24 Augusti, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 24 Augusti, 2003 På tal om maffiafilmer så vill jag faktist se en Hugh Grant-film, believe it or not! Mickey Blue Eyes skå gå på TV, men jag hade inte hört talas om den förut så jag var inte intresserad. När jag såg reklamen på TV blev jag genast det eftersom det verkar vara en liten halvparodi på maffiafilmer Jag har sett den och tyckte inte den var något speciellt, men jag kanske måste se om den, för den var inte så dålig. Jag är nog en av få som faktiskt inte har något emot Hugh Grant. Han är så torr att han faktiskt blir rolig. Oftast tycker jag han är bra och jag älskar honom säga typiska engelska ord som "bullocks" eller "bugger". Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 24 Augusti, 2003 Author Filmstar Report Share Skriven 24 Augusti, 2003 (ändrad) Titel: How the West Was Won År: 1962 Regi: John Ford, George Marshall, Henry Hathaway I rollerna: James Stewart, Henry Fonda, Karl Malden, Gregory Peck, Eli Wallach, John Wayne, Richard Widmark, Lee Van Cleef En episk västern om hur familjer sökte lyckan i västra USA. Filmen är uppdelad i tre delar och varje del är gjord av en ny regissör. I varje del har det gått ett antal år och nya karaktärer tillkommer. Väldigt många bra och kända skådespelare i denna välgjorda film som är en föregångare till Familjen Macahan. Särskilt Zeb dyker upp i unga dar och en del är gemensamt, bl.a. de vackra bilderna av bergen och konflikten mellan indianer och soldater. Sevärd, men lite lång. Betyg: +3/5 / ***½ / 7.0 IMDb: 6.9 --------------------- Titel: Mulholland Drive År: 2001 Regi: David Lynch I rollerna: Naomi Watts, Laura Harring, Justin Theroux Behöver egentligen inte skriva så mycket om denna underbara film. Jag såg den iaf för fjärde gången (första gången utanför en biosal) och jag är fortfarande lika förälskad i den. Underbart härlig mystik och musik som passar perfekt i atmosfären som skapas. Watts spelar riktigt bra och är en klar favoritskådespelerska med ännu en bra insats i The Ring. Theroux, som spelade i American Psycho är också en härlig karaktär. Jag fick äntligen min kompis att se den och han gillade den, men förstod inte mycket som jag efteråt fick förklara. Han var även lite skeptisk till vissa saker, men förstod sen att det hade ett sammanhang. Allt går inte att förklara i detta mästerverk, som jag måste kalla det för, men man lär sig något nytt varje gång man ser den och pusslar ihop den bit för bit. Lite propaganda - SE DEN ! SE DEN ! SE DEN ! DU BLIR INTE BESVIKEN ! Betyg: +5/5 / ****** / 10.0 IMDb: 8.0 (#170) Ändrad 7 Januari, 2004 av Czechflash Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mitchie Skriven 24 Augusti, 2003 Report Share Skriven 24 Augusti, 2003 (ändrad) Titel: Mulholland DriveÅr: 2001 Regi: David Lynch I rollerna: Naomi Watts, Laura Harring, Justin Theroux Behöver egentligen inte skriva så mycket om denna underbara film. Jag såg den iaf för fjärde gången (första gången utanför en biosal) och jag är fortfarande lika förälskad i den. Underbart härlig mystik och musik som passar perfekt i atmosfären som skapas. Watts spelar riktigt bra och är en klar favoritskådespelerska med ännu en bra insats i The Ring. Theroux, som spelade i American Psycho är också en härlig karaktär. Jag fick äntligen min kompis att se den och han gillade den, men förstod inte mycket som jag efteråt fick förklara. Han var även lite skeptisk till vissa saker, men förstod sen att det hade ett sammanhang. Allt går inte att förklara i detta mästerverk, som jag måste kalla det för, men man lär sig något nytt varje gång man ser den och pusslar ihop den bit för bit. Lite propaganda - SE DEN ! SE DEN ! SE DEN ! DU BLIR INTE BESVIKEN ! Betyg: +5/5 +5/5 är det enda rätta betyget på den här filmen. Alla som avfärdar det här som en meningslös film, där det inte finns en bakomliggande tanke eller en mening med varje scen, TÄNK OM! ALLA scener har en funktion. De som klagar på att twisten som kommer lång in i filmen är idiotisk har missat HELA POÄNGEN. Den twisten har mer än något annat med handlingen att göra. Det här (eller typ halva filmen) var från början pilotavsnittet i en tänkt tv-serie. TACK OCH LOV blev det refuserat. The Straight Story Av David Lynch, regissören till Mulholland Drive. Alvin Straight är en 73-årig gammal man, som har dålig syn, dåliga höfter och inte mycket kraft kvar i kroppen. När han får reda på att hans bror, som han inte har träffat på över 10 år efter ett stort gräl, har fått hjärnblödning, så bestämmer han sig för att bege sig till denne för att försonas. Eftersom Alvin saknar körkort och har dålig syn, så bestämmer han sig för att åka de 53 milen med sin gräsklippare. Han är fast besluten att träffa sin bror. På vägen möter han en del personer, som han berättar de viktigaste händelserna av sitt liv för. Den här är en fin film med ett fint budskap. Om hur man kan göra allt för att försonas med en i familjen. Musiken är också väldigt bra. Tyvärr är filmen ofta seg att kolla på. Det är inte meningen att det ska hända mycket, men ibland kan det faktiskt bli lite jobbigt att sitta och kolla på när han åker på sin gräsklippare. The Straight Story har sina moment, t.ex. när Alvin berättar om sin fru och familj för en ung flicka som är på rymmen. Men det här är egentligen inte någon märkvärdig film, men inte heller dålig. Betyg: 3/5 Short Cuts En rad stora skådespelare medverkar i Robert Altmans 3-timmar långa film, som skildrar det vardagliga livet för 22 människor som bor i Los Angeles. Den här filmen är för invecklad för att förklara, men de som vill kan läsa här Om inte det vore för Short Cuts hade Magnolia troligtvis aldrig funnits, då den här filmen var före med att skifta mellan olika berättelser, som hör ihop med varandra på ett eller annat sätt. Vi ser skådespelare som Jack Lemmon, Tom Waits, Andy McDowell, Julianne Moore, Tim Robbins och Frances McDormand för att nämna några. Alla gör de ett jättebra jobb. Manuset är väldigt bra, men slutet känns lite konstigt. Short Cuts må ha varit före, men den är inte i närheten av Magnolia, som både hade intressantare karaktärer (Short Cuts har också intressanta karaktärer, men inte lika intressanta), mer känsloladdade ögonblick (finns här också, men inte lika känsloladdade) och ännu bättre använding av musik. Men om man inte jämför med Magnolia så är det här en ändå en mycket bra film, klart över medel, och en film som jag rekommenderar. Betyg: -4/5 Ändrad 24 Augusti, 2003 av mitchie Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 24 Augusti, 2003 Filmstar Report Share Skriven 24 Augusti, 2003 +5/5 är det enda rätta betyget på den här filmen (Mulholland Drive). Nja, snarare 5+/5. Begriper inte varför vissa sätter pluset före siffran. Pluset ska vara efter siffran God damn it! Ursäkta, men det här är en sån sak som jag blir upprörd över. Sjukt va!? Sen skulle jag nog ge MD 4/5. Kanske beror på att jag bara sett den en gång. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mitchie Skriven 24 Augusti, 2003 Report Share Skriven 24 Augusti, 2003 +5/5 är det enda rätta betyget på den här filmen (Mulholland Drive). Nja, snarare 5+/5. Begriper inte varför vissa sätter pluset före siffran. Pluset ska vara efter siffran God damn it! Ursäkta, men det här är en sån sak som jag blir upprörd över. Sjukt va!? Sen skulle jag nog ge MD 4/5. Kanske beror på att jag bara sett den en gång. Jo, egentligen har du helt rätt om att det ska vara 5+/5, men när man väl vänjer sig vid att göra fel, så är det svårt att rätta till det... Jag gav också MD 4/5 första gången. Sen gäller det inte bara att se om den, utan också att förstå den. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 24 Augusti, 2003 Filmstar Report Share Skriven 24 Augusti, 2003 Mulholland Drive: De flesta har sett den så jag skriver ingen handling. Ja, liksom de flesta så var jag ett helt frågetecken efter detta, men jag förstod ändå många saker (t.ex vad som var dröm och inte och andra små viktiga saker). Filmen i sig var väldigt bra och hade många vackra och välgjorda scener. Sen var Naomi Watts väldigt duktig (som hon redan har visat i The Ring), så hon höjde filmen ett snäpp. Den får 4/5 just nu, men den kan höjas efter att ha sett den ett par gånger till. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
roadwarrior Skriven 24 Augusti, 2003 Report Share Skriven 24 Augusti, 2003 +5/5 är det enda rätta betyget på den här filmen (Mulholland Drive). Nja, snarare 5+/5. Begriper inte varför vissa sätter pluset före siffran. Pluset ska vara efter siffran God damn it! Ursäkta, men det här är en sån sak som jag blir upprörd över. Sjukt va!? Sen skulle jag nog ge MD 4/5. Kanske beror på att jag bara sett den en gång. Mmmm....jag skriver nog med + före siffran men anyways jag har också bara gett filmen 4/5 eftersom handlingen var helt snurrig för mig (+ att jag tog en pause i filmen för att spela bandy). Ska titta på den igen nu när jag vet mer om den övergripande handlingen och förhoppningsvis kommer jag gilla den mer Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psylocke Skriven 24 Augusti, 2003 Report Share Skriven 24 Augusti, 2003 Såg Star Wars episod II nyss, tyckte den var bättre än episod I. Om jag uttrycker mig så här: KAN INTE JAR-JAR BARA FÖRSVINNA??!!?? Betyg: en ganska svag 4 av 5. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 24 Augusti, 2003 Filmstar Report Share Skriven 24 Augusti, 2003 (ändrad) Jag har sett två filmer. Ja, egentligen fyra, men Polanski-filmerna Kniven i vattnet (3/5) och Repulsion (4-/5) har jag redan skrivit jag om i Roman-tråden. Fist of Legend (1994) Kung Fu-action med Jet Li som stjärna, i regi av Gordon Chan och med Yuen Woo-Ping som fajting-koreograf. Kan det misslyckas? Nej, egentligen inte. Filmen handlar om Chen Zhen (Jet Li) som pluggar i Kyoto i Japan precis innan andra världskriget 1937. Chen Zhen är från Shanghai i Kina och när han får höra att hans gamle kung fu-läromästare har blivit dödad åker han tillbaks till sin Kung Fu-skola i Shanghai för att ta reda på vad som har hänt. Japanerna har precis invaderat Shanghai och det råder en hatstämning mellan kineser och japaner. Filmen innehåller en hel drös balla fajter. Slutfajten mellan den grymme japanske generalen (iklädd militär uniform) och Jet Li pågår i nästan en kvart och är grym. Jag såg nyligen The Thai-Chi Master (1993) och jämfört med den så är dessa fajter betydligt mer "realistiska", dvs vajeranvändningen syns inte lika mycket, inte lika mycket flygturer. Kan inte säga att fajterna är bättre eller sämre egentligen. Det rör sig om två olika stilar tycker jag (äpplen och päron liksom). Handlingen känns tyvärr lite sämre än i The Thai-Chi Master. Det är lite som en såpa. En stor nackdel var att jag såg den amerikanska dubbade versionen. Detta visste jag inte om när jag började titta, så jag blev lite förvånad när de började prata engelska. Otroligt irriterande och det förstärkte såpakänslan också. Speciellt tjejerna var ruskigt dåliga. Asiater har ju ett speciellt sätt att vara och prata på och det blir helt fel när de pratar som amerikaner. Nä, gillade inte det alls. Så filmen håller inte som helhet, men rent fajtingmässigt var det så bra att betyget blir 3/5. En film som Crouching Tiger Hidden Dragon där alla delar är på högsta nivå (manus, regi, skådisar, fajter, musik, etc) blir för mig en självklar 5/5. Vägvisaren (Dersu Uzala, 1974) Denna Akira Kurosawa-film var en rysk/japansk produktion och jag skriver om den i Akira-tråden. Betyget blev 3+/5. Ändrad 24 Augusti, 2003 av Jojje Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hawa!i Skriven 24 Augusti, 2003 Report Share Skriven 24 Augusti, 2003 (ändrad) Om jag uttrycker mig så här: KAN INTE JAR-JAR BARA FÖRSVINNA??!!?? Håller med. Jar-Jar förstör dom redan dåliga star-wars filmerna ännu mer. Vissa filmer har en störig karaktär med dålig humor som bara förstör och Jar-Jar är ett riktigt praktexempel. Jag såg Phone Booth igår. Den var mycket bättre än vad jag hade väntat mig. Mycket spännande och bra skådespelarinsatser. Betyg: +4/5 Ändrad 24 Augusti, 2003 av Hawa!i Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
whatever Skriven 24 Augusti, 2003 Report Share Skriven 24 Augusti, 2003 Jag kom just hem från bion. Jag och Greenleaf drog en spontanbio och skyndade oss in till stan med en halvtimmes marginal till Identity. Med sju minuter till godo klev vi in på sergel och upptäckte till vår fasa att kön var lite längre än sju minuter, dessutom kände vi oss inte säkra med 11 platser kvar. Vi stack till Saga och bestämde oss för Bruce den allsmäktiga, som Greenie tidigare sagt att inte ville se. Väl tillbaka på sergel satte vi oss och filmen började. Den började lite småkul med typisk Carrey-humor. Flera gånger skrattade jag högt, men det var också flera gånger jag inte skrattade alls. Hur som helst, efter ett tag attackerades man av budskap och moral och sånt passar inte i en komedi, särskilt inte med Carrey. Jaja, filmen får i alla fall 3/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Achtung Skriven 24 Augusti, 2003 Report Share Skriven 24 Augusti, 2003 Om jag uttrycker mig så här: KAN INTE JAR-JAR BARA FÖRSVINNA??!!?? Håller med. Jar-Jar förstör dom redan dåliga star-wars filmerna ännu mer. Vissa filmer har en störig karaktär med dålig humor som bara förstör och Jar-Jar är ett riktigt praktexempel. Snabbt, ändra till de redan dåliga nya star-wars filmerna. Annars så får du sw-maffian på dig. Och jag är en del av den. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 24 Augusti, 2003 Filmstar Report Share Skriven 24 Augusti, 2003 Jag kom just hem från bion. Jag och Greenleaf drog en spontanbio och skyndade oss in till stan med en halvtimmes marginal till Identity. Med sju minuter till godo klev vi in på sergel och upptäckte till vår fasa att kön var lite längre än sju minuter, dessutom kände vi oss inte säkra med 11 platser kvar. Vi stack till Saga och bestämde oss för Bruce den allsmäktiga, som Greenie tidigare sagt att inte ville se. Väl tillbaka på sergel satte vi oss och filmen började. Den började lite småkul med typisk Carrey-humor. Flera gånger skrattade jag högt, men det var också flera gånger jag inte skrattade alls. Hur som helst, efter ett tag attackerades man av budskap och moral och sånt passar inte i en komedi, särskilt inte med Carrey. Jaja, filmen får i alla fall 3/5 Håller med Whatever om betyget. En trea passar bra till såna filmer, som jag oftast ger treor till. Det förekom ett flertal roliga scener och Jim Carrey är skön, dock är han inte lika rolig som i Ace Ventura-filmerna. En hyfsad film som man kan hyra om man är ute efter en vanlig komedi som får en att skratta lite då och då. Ingen film som ska ses på bio dock. Fan, nu blev jag ännu mer sugen på att se Identity! Snabbt, ändra till de redan dåliga nya star-wars filmerna. Annars så får du sw-maffian på dig. Och jag är en del av den. Och gissa vem som också är med i SW-maffian! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
whatever Skriven 24 Augusti, 2003 Report Share Skriven 24 Augusti, 2003 Fan, nu blev jag ännu mer sugen på att se Identity! Det är lungt, den tar vi nästa gång, och då ska jag säga till tidigare än en halvtimme innan, jag lovar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mitchie Skriven 24 Augusti, 2003 Report Share Skriven 24 Augusti, 2003 Jag kom just hem från bion. Jag och Greenleaf drog en spontanbio och skyndade oss in till stan med en halvtimmes marginal till Identity. Med sju minuter till godo klev vi in på sergel och upptäckte till vår fasa att kön var lite längre än sju minuter, dessutom kände vi oss inte säkra med 11 platser kvar. Vi stack till Saga och bestämde oss för Bruce den allsmäktiga, som Greenie tidigare sagt att inte ville se. Väl tillbaka på sergel satte vi oss och filmen började. Den började lite småkul med typisk Carrey-humor. Flera gånger skrattade jag högt, men det var också flera gånger jag inte skrattade alls. Hur som helst, efter ett tag attackerades man av budskap och moral och sånt passar inte i en komedi, särskilt inte med Carrey. Jaja, filmen får i alla fall 3/5 Håller med dig om att det fanns en del kul skämt, men framförallt allt att det blev för mycket budskap och moral. Jag skulle dock ge filmen 3- eller 2+, istället för 3/5. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.