Moderator Manetheren Skriven 28 September, 2009 Moderator Report Share Skriven 28 September, 2009 Little BritainUtveckla gärna det där... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nit89ram Skriven 28 September, 2009 Report Share Skriven 28 September, 2009 Såg om pilotavsnittet på Twin Peaks (den internationella versioen) ikväll. Det är bara och konstatera att det är ett riktigt bra avsnitt och en härligt upptakt till en av de bästa TV-serien genom tiderna. Gåshudsfaktorn var enorm genom hela programmet, nu när man faktiskt vet vad som komma skall. Till och med det påklistrade slutet för special versionen fungerar förvånansvärt bra. Så, nu ska jag försöka att lämna serien därhän - i alla fall för ett tag Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nit89ram Skriven 29 September, 2009 Report Share Skriven 29 September, 2009 En liten notis bara kring den internationella versionen. Det påklistrade slutet innehåller förövrigt den ökända "misslyckade" tagningen, då BOB föddes. Ni som har sett dokumentärer om serien eller läst på, vet vad jag talar om Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
insomnia Skriven 1 Oktober, 2009 Report Share Skriven 1 Oktober, 2009 Little Britan, rätt skön serie som växer ju mer man lär känna karaktärerna. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 2 November, 2009 Author Report Share Skriven 2 November, 2009 Mad Men (2007-?) Det var ett bra tag sedan jag såg de inledande avsnitten av denna prisbelönta serie. I veckan hade jag lite tid över och fortsatte tittandet. Två dagar senare hade jag klämt både första och andra säsongen. Så pass bra är Mad Men. Serien kastar oss tillbaka till 60-talets New York, där vi får följa ett gäng reklamare på byrån Sterling Cooper. Stor vikt läggs givetvis på deras arbete, intriger och liv på byrån, men ungefär lika mycket plats får familjelivet och allt som hör därtill. Det kryllar av intressanta karaktärer och lite unikt är att man mer eller mindre har svårt att sympatisera med någon utav dom. Intressant också att bevittna kvinnornas plats - eller brist på plats - under perioden. Men också deras revolt där några av dom kastar grytlapparna och ger sig ut i det så mansdominerade arbetslivet. När det kommer till männen så är mer eller mindre samtliga praktsvin - om än ack så underhållande sådana. Inte minst Don Draper (Jon Hamm) - som ger sig ut på den ena äktenskapliga utflykten efter den andra medans han skickar frugan Betty (January Jones) till hjärnskrynklaren. Min favorit karaktär är nog annars Peggy Olsen (Elisabeth Moss), som nyanställd sekreterare snabbt armbågar sig fram och plötsligt är en av företagets ledande copywriters - med eget kontor - bara en sån sak. Allting är givetvis riktigt snyggt, allt ifrån förtexterna till miljöerna, kampanjerna, kläderna, bilarna, skådisarna och det tar inte särskilt många avsnitt att konstatera att skaparna bakom serien verkligen lyckats fånga den där sköna 60-tals känslan. Lägg därtill en makalöst bolmande av cigaretter och ett farligt mitt-på-dagen-supande - tidstypiskt och fantastiskt att ta del av. Mad Men är likt Deadwood, en ganska lågmäld och händelsefattig serie, men placerad i en miljö som gör det omöjligt att inte fascineras. Det går långsamt framåt och händer egentligen inte sådär jätte mycket. Det känns lite som att skaparna åkt tillbaka i tiden 50 år, placerat ut ett par kameror och bara låtit det flyta på. Så pass realistiskt känns det. På det stora hela är Mad Men ett stycke fantastiskt tv-drama, välskrivna karaktärer och duktiga skådisar, visuellt enastående, bra intrig och omöjlig att lägga åt sidan. Nu ser jag fram emot att sätta tänderna i den tredje säsongen, som i skrivande stund rullar på den amerikanska televisionen. De båda inledande säsongerna är ungefär lika bra och skiljer sig inte nämnvärt, kanske att jag gillade den andra säsonger något mer - men det beror antagligen mest på att serien satt sig och karaktärerna börja kännas bekanta. Betyg 4/5 Fotnot: Lite kul är ju att storbolaget HBO tackade nej till Mad Men och passade serien vidare till den betydligt mindre kabelkanalen AMC. Undrar om personerna som passade den bollen fortfarande jobbar kvar på HBO, tveksamt eller hur. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
insomnia Skriven 7 November, 2009 Report Share Skriven 7 November, 2009 Curb your enthusiasm Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cooper Skriven 7 November, 2009 Report Share Skriven 7 November, 2009 Arrested Development Förväntningarna var ju naturligtvis skyhöga på den här serien, inte minst med tanke på hur högt betyg den har på imdb. Jag var inte såld på serien till en början, det tog väl ungefär halva första säsongen innan jag verkligen kom in i den. Det var väl något med karaktärerna som gjorde att det tog ett tag och vänja sig och växa in i det hela. Men nu efter kan jag med lättnad säga att det är en av de bästa och mest smarta komediserierna jag sett. Den kvicka och välskrivna dialogen, de klockrena karaktärerna och berättarrösten som knyter samman handlingen på ett fantastiskt sätt. Allt klickar. Jag skulle vilja säga att serien är precis så välcastad som en serie kan bli. Varje skådespelare gör ett exceptionellt jobb och lyckas föra in egenskaper i karaktärerna så mer eller mindre alla blir favoriter. Dock föll jag mest för Gob och Tobias. Gob är personen som utger sig som seriös men ändå tas som allt annat än seriös och det är priceless varje gång han har en illusions-show eller gör sin chicken-dance. Tobias är också underbar med bl.a. sina något ogenomtänkta meningsformuleringar. Men det som verkligen gör att detta står ut från andra komediserier är dels handlingen och hur serien utvecklas samt hur humorn byggs på för varje avsnitt. Jag tror verkligen detta är en serie som man måste se från början för att verkligen få ut nåt från, och inte som exempelvis Friends där man kan se random avsnitt. Och naturligtvis berättarrösten, det är vid flertalet ställen som jag skrattar högt bara hur han framför vad han skall framföra. Det enda jag funderade över var att när varje avsnitt tog slut kom ett "in the next episode" men det som visades där var aldrig med i nästa avsnitt. Kanske var det en sorts transportsträcka till nästa avsnitt eller något. Tyvärr blev det bara tre säsonger, som dessutom är ständigt förkortade, eftersom serien hade för låga tittarsiffror. Nu verkar det dock vara en film på gång, och om den blir hälften så rolig som serien kommer den troligen bli den roligaste filmen någonsin. Gäller bara att dom lyckas lika bra med allt som gjorde serien så bra. Och betyget går väl ganska lätt att gissa? 5/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 7 November, 2009 Author Report Share Skriven 7 November, 2009 Kul med en recension av Arrested Development. Jag pressade mig också igenom de tre säsongerna för några månader sen, detta efter som du säger Cooper, serien fått väldigt fina recensioner och är högt rankad på mer eller mindre alla ställen. Helt klart en kul serie - dock blev jag nog inte lika såld som du Cooper - inklusive då resten av världen. Visst karaktärer och den kvicka dialogen gör sitt - men för egen del tycker jag det blir lite långtråkigt i längden - även om den tredje säsongen verkligen var outstanding. Men fram tills den sista säsongen tyckte jag det var lite ojämnt och traggligt. Men nja kul - men inget extraordinärt. Säsong 1 3/5 Säsong 2 3/5 Säsong 3 4/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
insomnia Skriven 23 November, 2009 Report Share Skriven 23 November, 2009 Senaste tv-serien jag såg var Curb Your Enthusiasm. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
insomnia Skriven 26 November, 2009 Report Share Skriven 26 November, 2009 Simpsons på TV6 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 26 November, 2009 Author Report Share Skriven 26 November, 2009 Simpsons på TV6 Hur menar du nu? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 29 November, 2009 Report Share Skriven 29 November, 2009 Simpsons på TV6 Vi vill gärna veta vad du - insomia, tyckte om tv-serien du just sett också. Att bara nämna titeln på tv-serien ger oss läsare i princip ingenting, förutom att vi vet att det finns en sådan tv-serie och att du har sett den. Krafsa ihop varför du tyckte serien var bra/dålig och om det är något för andra att se bara! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 17 December, 2009 Author Report Share Skriven 17 December, 2009 That 70’s show (1998-2006) “TV-serien är en resa bakåt i tiden, till 1970-talet och ett gäng ungdomar under uppväxt. Tillsammans lär de sig om livet, kärlek och vänskap. Eric Forman (Topher Grace) och hans vänner är ganska typiska 70-talsungdomar. De längtar efter att växa upp och bli vuxna och fria, men fram till dess tillbringar de mesta delen av sin tid nere i Erics källare.” Fastnade för den här serien redan när den rullade på TV för några år sedan, sköna karaktärer, gott om filmreferenser och rakt igenom underbar 70-tals atmosfär. Har haft serien som ett substitut till kvällslektyren och något jag slötittat på när det är dags att gå och knyta sig. Tog dock sina månader att ta sig igenom hela serien då den är 8-säsonger lång á 25 avsnitt = 200 avsnitt! Skulle säga att alla karaktärer har något som jag gillar, men får jag bara välja en favorit så blir det nog pappa Red (Kurtwood Smith) som är en skönt bitter Vietnamveteran som gillar att hota ungdomarna med en fot upp i arslet - på alla möjliga vis. Kul också att följa alla skådisarnas utveckling över så pass lång tid, mest då de var väldigt unga när serien drog igång och idag är många av dem väldigt framgångsrika. Mila Kunis och Ashton Kutcher är väl kanske de som lyckats bäst när det kommer till karriären efter serien. Sen tycker jag de lyckas hålla uppe kvalitén bra över samtliga säsonger, vilket inte är det lättaste när det kommer till sitcoms. Nämnas kan väl kanske att två medlemmar ur originaluppsättningen faller bort under den sista säsongen, Kelso (Ashton Kutcher) och Eric (Topher Grace). En riktigt skön serie, inget man behöver analysera mer än så. 3+/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Voldo Skriven 20 Januari, 2010 Report Share Skriven 20 Januari, 2010 Twin Peaks Mark Frost och David Lynch träffades i mitten på 80-talet och funderade på att skriva en TV-serie tillsammans, som skulle vara lite halvt baserad på ett verkligt mordfall i nordvästra USA där en ung kvinna hittats mördad. När de båda herrarna ritade en karta över staden som serien skulle utspelas i kom de på namnet Twin Peaks. Frost var tidigare mest känd för serien Hill Street Blues, Lynch hade en mer hyllad meritlista med filmer som den åttafaldigt Oscarnominerade The Elephant Man, Blue Velvet och kultförklarade Eraserhead. Det visade sig att deras serie skulle bli extraordinär, den drog mängder av tittarsiffror och blev ett banbrytande verk inom TV. Historien börjar med hur en man hittar ett lik av en ung kvinna som legat i vatten och spolats upp på land. Den döda visar sig vara Laura Palmer (Sheryl Lee) som är relativt känd inom trakterna. FBI-agent Dale Cooper (Kyle MacLachlan) kallas till småstaden Twin Peaks för att leda mordutredningen. Många av stadens invånare är förkrossade över mordet på Laura, hennes föräldrar bryter ihop totalt. När övernaturliga händelser börjar utspela sig berättar Coopers medarbetare för honom att det alltid funnits något slags ondskefullt väsen i skogarna runtomkring. Ju längre mordutredning pågår desto fler mörka hemligheter avslöjas, och tillslut är inte poliserna säkra på vem eller vad de jagar. Twin Peaks är uppbyggd av många olika genrer där vi har komedi och romantik blandat med thrillermoment och mer science fiction för varje avsnitt som går. Det är en skön blandning som fungerar ytterst väl, de flesta lär kunna hitta något de gillar i serien, och det är antagligen en av de större anledningarna till att den blivit så populär. Samma sak är det med det breda utbudet av karaktärer där alla har sina egna personligheter och särdrag. Vi har tuffa poliser, mesiga poliser, förvirrade sekreterare, hustrumisshandlare, mördare, vackra flickor, giriga affärsmän och en drös av egendomliga filurer. Man fäster sig lätt vid många av dem. Varje avsnitt rullar på väl utan att det blir för segt. Själva huvudhistorien med poliserna och deras mordutredning fungerar mer eller mindre felfritt, dock tyckte jag att någon av de mindre historierna nästan kunde ha skippats helt, eller åtminstone tonats ner. Något jag inte gillade var karaktären James och hans lilla flykt under andra säsongen, jag störde mig på honom lite då jag tyckte att han agerade så idiotiskt. Fast lite förståeligt är det ändå, han har varit med om många hemskheter och förluster under seriens gång. Annars har jag inte mycket ont att säga om Twin Peaks som alltid lyckades hålla mig spikad framför TV:n. Jag har inte sett många filmer av David Lynch, men vad jag har hört så ska de vara ganska märkliga och inte helt lätta att förstå sig på. Och Twin Peaks är rätt skruvad och mystisk, man får vara observant ibland för att hänga med. Jag lyckades hålla koll på det mesta, fast många frågor finns fortfarande som jag vill ha svar på. Slutet är bra, men inte fullt så tillfredställande som jag hade önskat. Åskådaren får klura ihop och fantisera själv lite hur det gick sedan. Jag hade dock gärna sett en tredje säsong där vi fått svar på fler frågor. Enligt Mark Frost har det funnits en utarbetad plan på en tredje säsong som skulle fokusera mer på huvudkaraktärerna, särskilt Dale Cooper och hur det gick för honom. Mycket synd att det aldrig blev av. Serien har inte blivit någon jättefavorit hos mig, men den är fantastiskt bra och smått beroendeframkallande. Jag kunde sitta i många timmar i sträck och bara glo. Till sist måste berömma den suveräna och mycket stämningsfulla musiken som upphöjer serien ett stort snäpp. Twin Peaks är förträfflig underhållning som ingen bör missa. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 20 Januari, 2010 Report Share Skriven 20 Januari, 2010 Härligt med en Twin Peaks-recension på David Lynchs födelsedag! Säger som vanligt; kolla nu in det mörka ljudmästerverket Fire Walk With Me också, när du har serien i minne. Jag ska själv se den före mars har jag tänkt (långsiktiga planer, jag vet) och häva ur mig en recension av episk klass! Eller åtminstone skriva hur mycket jag gillar filmen... När jag ser de där bilderna slås jag ännu en gång över den förbannat fina restaureringen av serien. Ett blu-ray-släpp lär inte vara några problem alls när serien ser ut att vara inspelad igår. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.