Disintegrator Skriven 7 Oktober, 2009 Report Share Skriven 7 Oktober, 2009 Tänkte att det kunde varit kul om vi hade en tråd där vi diskuterar filmer som handlar om film. T.ex spelfilmer (Ed Wood), bakomfilmer (Hearts of Darkness) eller kanske dokumentärer om kända filmpersoner (Kubrick: Life in Pictures). Tråden hade kunnat varit en bra plats att få in lite tips. Ett par jag gillar: Sunset Boulevard - Billy Wilders mästerverk från 1950 som handlar om den klassiska eran inom amerikansk film, eller iallafall ett par gyllene ögonblick återberättat av en åldrande filmstjärna. Baadasssss! - Spelfilm om kultfilmen Sweet Sweetbacks Baadasssss Song. Skön överraskning. Easy Riders, Raging Bulls - Dokumentär om den amerikanska 70-talsfilmen och dess figurer. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nit89ram Skriven 8 Oktober, 2009 Report Share Skriven 8 Oktober, 2009 Några av mina favoriter: Stanley Kubrick: A Life in Pictures - En fantastisk dokumentär om min favoritregissör, kan inte bli annat än bra. Dokumentären är två och en halv timme lång, men blir aldrig tråkigt och man intervjuar en drös kända personer från Kubricks filmer. Hela filmen är perfekt komponerad, vilket gör att den flyter fram utan några större avbrott. Ett måste. Hearts of Darkness - Dokumentären som spädde på myten kring Apocalypse Now och dess inspelning. När man ser den här dokumentären så undrar man överhuvudtaget hur det kunde resultera i en film, och dessutom en som anses vara bland dem bästa krigsfilmerna genom tiderna. En trevlig detalj är att Coppolas fru står bakom den, vilket gör den mer personlig. Ännu ett måste. Making 'The Shining' - En liten och personlig bakom-film, kring inspelningen av mästerverket The Shining. Enda gången - vad jag vet - som man får se Kubrick "in action". Final Cut: The Making and Unmaking of Heaven's Gate - Historien kring Heaven's Gate, filmen som ändrade filmindustrin för alltid. Länk "Empire of Dreams: The Story of the 'Star Wars' Trilogy" - Sagan kring originaltrilogin och hur den kom att revolutionera vårt sett att se på film. Not Quite Hollywood: The Wild, Untold Story of Ozploitation! - En riktigt underhållande dokumentär om Ozplotation-filmer. Länk Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 8 Oktober, 2009 Report Share Skriven 8 Oktober, 2009 Ja jag var inne i en tung filmer-om-film-period för nåt år sedan, såg en del. Tror det var Ed Wood som fångade mitt intresse för den typ av film faktiskt. Några som jag fastande för då var bla. The Player, Barton Fink, Adaptation, Chaplin (grymt underskattad film om Chaplins-liv med en grymt bra Robert Downey Jr i rollen som Chaplin) och American Movie (dokumentär), Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spög Skriven 8 Oktober, 2009 Report Share Skriven 8 Oktober, 2009 /.../ Chaplin[/b] (grymt underskattad film om Chaplins-liv med en grymt bra Robert Downey Jr i rollen som Chaplin) och American Movie (dokumentär), Åh, den jäkla filmen har jag ju velat sett ett tag nu. Tack för påminnelsen, haha. Jag spinner vidare lite: Någon som har sett Charlie: The Life and Art of Charles Chaplin? Finns tydligen inte på dvd för närvarande, tråkigt nog. En annan dokumentär som jag skulle vilja se är Regi Andrej Tarkovskij. Nit89ram klämde in ett par intressanta också, där jag har sett: Making 'The Shining' Stanley Kubrick: A Life in Pictures Final Cut: The Making and Unmaking of Heaven's Gate Empire of Dreams: The Story of the 'Star Wars' Trilogy ...och kan rekommendera allihopa. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
smultronet Skriven 8 Oktober, 2009 Report Share Skriven 8 Oktober, 2009 Rolig tråd, här kommer jag nog snappa upp en hel del filmtips. Den första filmen jag tänkte på när jag läste den här tråden var Sullivan's Travels av Preston Sturges. En framgångsrik regissör som gör dumma komedier får för sig att göra en stor episk film som uppmärksammar fattigdomen (som ska heta O Brother, Where Art Thou?), dock så vet han ingenting om det fattiga livet då han själv aldrig har upplevt det och väljer att leva som en luffare. Ute i "riktiga" livet lär han sig sannerligen en läxa, och märker att vad publiken egentligen vill se är komedi - filmer som får en att skratta och kanske glömma bort verkligheten för bara någon timme. Verkligen ett mästerverk. Annars så är ju Billy Wilders Sunset Boulevard fantastisk som Disintegrator nämnde. En annan film jag kan komma att tänka på som handlar om film är The Aviator av Scorsese, inte direkt min favorit av honom men definitivt värd att se (bättre än The Departed skulle jag nästan vilja säga - måste se om båda dock innan jag kan säga något säkert). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunbar Skriven 8 Oktober, 2009 Report Share Skriven 8 Oktober, 2009 Någon som har sett Charlie: The Life and Art of Charles Chaplin? Finns tydligen inte på dvd för närvarande, tråkigt nog. Jag såg den på Stockholm filmfestival för ganska många år sedan. Vill minnas den som ganska intressant, men inget måste. Jag har sett bättre dokumentärer. En annan filmfestivalfilm var "The Pervert's Guide To Cinema" med den slovenska filosofen och psykoanalytikern Slavoj Zizek i huvudrollen. Mycket märklig figur... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Disintegrator Skriven 8 Oktober, 2009 Author Report Share Skriven 8 Oktober, 2009 Någon som har sett Charlie: The Life and Art of Charles Chaplin? Finns tydligen inte på dvd för närvarande, tråkigt nog. Har den på dvd. Som Dunbar nämnde så är den inget måste men absolut sevärd. Igår såg jag Living in Oblivion. En komedi från 90-talet med bl.a Steve Buscemi, Catherine Keener och Peter "Todo" Dinklage. Handlar om en svår inspelning av en lågbudgetfilm där regissören (Buscemi) får tampas med alla möjliga problem, t.ex inte så smarta skådisar, uppkäftiga dvärgar, exploderande rökmaskiner och mentalt störda familjemedlemmar. En mysig liten film om små människor med stora drömmar. Dunbar// Fin samling på länken. Jag kan se mig äga i princip varenda film. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Voldo Skriven 8 Oktober, 2009 Report Share Skriven 8 Oktober, 2009 Jag kommer att tänka Cinema Paradiso. Man kan säga att filmen är en kärleksförklaring till film och bio, alla filmälskare borde definitivt se den. Föredrar originalversionen framför Director's Cut som är en aning för lång och utdragen mot slutet. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Disintegrator Skriven 16 Oktober, 2009 Author Report Share Skriven 16 Oktober, 2009 Senast såg jag A Decade Under the Influence som handlar om amerikansk film på 70-talet. Jag lärde mig inte så där mycket nytt men vad som skiljer den här dokumentären från andra är att flera tunga namn ställde upp på intervju. T.ex Scorsese, Altman, Hopper, Coppola, Voight, Lumet, Forman för att nämna några. Börjar med hur dem influerades av europeisk konstfilm från 60-talet och på slutet ser vi när Star Wars blir en jättesuccé. 4/5 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 17 Oktober, 2009 Report Share Skriven 17 Oktober, 2009 The kid stays in the picture är en skön film om Robert Evans och hans händelserika liv där han blev producent för Paramount och producerade filmer som Gudfadern, Maratonmannen och Chinatown. En fin film med mycket att berätta. Robert Evans står givetvis bakom filmen, som är en utveckling av hans självbiografi. Min bäste ovän, om Klaus Kinskis speciella vänskap med Werner Herzog, som regisserat denna film. Inget mästerverk, men funkar för en tråkig eftermiddag. Lost in La Mancha - en bakom kulisserna-film om en film av Terry Gilliam (och med Johnny Depp i huvudrollen) som aldrig blev färdig. The American Nightmare och Going to Pieces: The Rise and Fall och the Slasher film handlar om slasherfilmens historia. Inside Deep Throat, om världens mest framgångsrika film - porrfilmen Deep Throat (Långt ner i halsen). Finns för övrigt på Ginza för fjuttiga 29 kr! Baadasssss Cinema! En film om den händelserika Blaxploitation-genrens historia. Double Dare, som följer två generationers kvinnliga "stuntmen" (eller stuntkvinnor) - Jeannie Epper, som var en pionjär och medverkade i bland annat Wonder Woman, och Zoë Bell, som står för stuntsen i Xena och under filminspelningen blev handplockad av Quentin Tarantino för att bli Uma Thurmans stunt double i Kill Bill! (kom senare att spela sig själv som huvudrollen i Tarantinos nästa projekt, Death Proof) Ingmar Bergman gör en film av Vilgot Sjöman, som genom samtal med Bergman och bakom kulisserna-dokumentationer följer Ingmar Bergmans arbete med Nattvardsgästerna. Lång dokumentär i miniserieformat som går på djupet och verkligen ger en inblick i hur Bergman gör just en film. Finns utgiven av Criterion i bland annat en samlingsbox med Bergmanfilmer. Rated X - en spelfilm av bröderna Emilio Estevez och Charlie Sheen där de spelar bröderna som blev porrkungar efter genombrottsproduktionen Behind the Green Door och som slutade i förfall. Filmen är lite ojämn men sevärd. An Eye for Horror - en film om Italiens spänningsmästare Dario Argento. Trevlig liten dokumentär. Divine Trash, som behandlar den galne, unike kultregissören John Waters (Hairspray, Cry-Baby). Filmen jag inte pratar om längre - finns tydligen på SVT Play och är Jesper Ganslandts (Farväl Falkenberg, Apan) dokumentär om en it-miljonär som ville göra en "ockult film noir". Lynch (1), som är en Lynch-inspirerad dokumentär om särpräglade regissören David Lynch. Gjord av diverse skandinaver bland annat och är inte så informativ men om du vill veta lite hur Lynch får sin inspiration och hur hans dagar ser ut så är den värd att titta på. Några tips tackar jag filmtidningen Cinema för! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Disintegrator Skriven 17 Oktober, 2009 Author Report Share Skriven 17 Oktober, 2009 The kid stays in the picture Double Dare Lynch (1) +1 Och tack för tipset om att den svenska filmen fanns på SVT Play. Såg nyligen Woody Allen: A Life in Film som släpptes 01-02. Allen berättar om sig själv och sina filmer. Är ca 90 min lång så de flesta av hans filmer tas inte upp. Men Woody avslöjar bland annat att vid tidpunkten av releasen så ansåg han att Stardust Memories var hans bästa film. Och att de flesta av hans filmer har gjort han besviken i den aspekten att filmerna inte matchade det han hade i skallen när idén föddes. Husbands and Wives och Hollywood Ending nämnde han som undantag. En stabil 3/5 får dokumentären. På tal om Woody Allen så läste jag en intervju för ett tag sen där han avslöjade hur han väljer titlar. Han sa att ju bättre han tyckte filmen blev desto aggressivare titel får den. Match Point, hans bästa på 2000-talet, är bevis på detta i mina ögon. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sharade Skriven 4 November, 2009 Report Share Skriven 4 November, 2009 Hmm, den här tråden har jag missat helt. Satt dock och funderade för ett tag sen på att skriva nåt om just "film om film". Attans. The Purple Rose of Cairo, en av Woody Allens bättre. Om nån filmhjälte som hoppar ut ur filmduken. Minns inte jättemycket av handlingen. Länge sen jag såg den :http://www.imdb.com/title/tt0089853/ The Front. En verkligt skitbra film. Woody Allen spelar huvudroll, men är en av få spelfilmer han ej själv regisserat. Handlar om svartlistningen under Kommunismhysterin. http://www.imdb.com/title/tt0074554/ The Cameraman, EN av Buster Keatons absolut bästa! Keaton försöker försörja sig som nyhetsfotograf. Han skojar här också med "mannen med filmkameran" i en meta-experimentfilm. http://www.imdb.com/title/tt0018742/ Irma Vep - Vackra Maggie Cheung spelar sig själv i denna franska metafilm. Rekommenderas skarpt! http://www.imdb.com/title/tt0116650/ Forgotten Silver, Peter Jacksons mockumentär: http://www.imdb.com/title/tt0116344/ Återkommer om jag kommer på flera... Lite trött i skallen nu, men vet att det finns ytterligare flera intressanta och nämnvärda. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.