Jump to content

såg just filmen..

Rekommenderade inlägg

Var och såg filmen för ett par timmar sen och blev besviken på mycket och glad åt en del. Tyckte att mycket av känslan var borta och ersatt med värdelös dataanimerad action och comic relief (Gimli). Slaget vid helms deep som jag hört skulle överträffa allt i filmväg var en besvikelse. Alla gulliga barn och mödrar kändes väldigt o-tolkien. Alvernas uppdykande var fånig och Haldirs död var ett enda so what. När Aragorn började hallucinera om Arwen för tredje gången suckade jag bara. Och vad fan var det för löjlig historia om Aragorns "död"? Helt meningslöst. Att ägna så mycket tid åt action och skära ner på Merry och Pippins roll är imho oförlåtligt. Blev väldigt besviken på hur lite tid Merrys och Pippins fångenskap fick. Vad hände med Ugluks och Grishnaks bråk och den långa plågsamma språngmarchen genom rohan? Vad hände med scenen där Pippin lurar Grishnak att de har ringen? Och enternas vrede och marsch mot Isengård? Allt vi fick se av det var några gröna lustiga figurer med ben som hoppade fram ur skogen. Visst, Merry och Pippin slapp rollen som clowner, men förvandlades istället till två helt meningslösa karaktärer som red runt på ett träd genom hela filmen. Lavskägge och enterna var alldeles för lite mystik och visdom, och mer lustig skogsmulle.

Vad som funkade var däremot scenerna med Frodo, Sam och Gollum. Gollum var det bästa i hela filmen. Kan t.o.m. förlåta hur de ändrade Faramirs roll eftersom det var så skickligt gjort. Scenen med Grima och Eowyn var riktigt bra. Och när Elrond citerade direkt ur appendixen om hur Arwen skulle vandra under de döda träden efter Aragorns död var underbart.

Men resten. Fan.

Antar att jag är så negativ på grund av att jag läst böckerna fem gånger och kan historien utantill. Man gillar nog filmen mer om man ser den som just det: en film. Men boken är i detta fall så överlägsen filmen att det är plågsamt.

• Svar 149
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Moderator

Har läst i tidigare recensioner att inbitna tolkienälskare inte kommer att gilla de ändringar som är gjort i filmen. Trodde aldrig det skulle vara jag. Visst tänkte jag efter första filmen: "det här är Peter Jacksons Sagan om Ringen, inte Tolkiens", med tillräckligt mycket av orginalhistorien fanns kvar så jag accepterade det till fullo.

Men det här...

Håller med dig, Kalimac, i all din kritik. Förstår inte varför han gjort såna ändringar! Visst höjde jag på ögonbrynen när Arwen hämtade den sårade Frodo istället för Glorfindel i första filmen, men jag förstod snart att det var för att bygga ut hennes roll och få med mer av kärlekshistorien. Helt ok för mig. Men nästan allt har ju bytts ut i TTT. Vad gör alverna i helms deep? Och varför lägga så mycket möda på det slaget som egentligen är ganska oviktigt, och i boken inte är längre en 20 sidor av femhundra?

Saknar också jakten på Merry och Pippin och bråken mellan Orcherna. Saknar óckså Enternas marsch, den blev för mesig. Och varför förde Faramir hoberna och Gollum till Osciliath (jaja, stavningen)? Och ringvåldnaden som försökte ta ringen, hur kom de på att skriva in det?

Gollum var fantasktisk, även om jag inte gillar att folk för det mesta skrattade åt honom.

Så mycket av det som för handlingen framåt i boken var nedtonat till förmån för de storslagna scenerna. Anser att det hade gått att följa boken mer och ändå fått till en bra film.

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

verkar som de flesta fansen tycker så här. Men en annan sak har börjat bekymra mej lite. Eftersom slaget vid helms deep blev så utdraget hanns ju inte hela boken med. När man tänker efter täcker filmen bara halva boken. Detta betyder att en jävla massa händelser måste pressas in i return of the king. För det första: brytningen av Sarumans stav, palantiren, aragorns resa genom dödens port och sammankallningen av de döda, mobiliseringen i Rohan, Merry och Pippins trohetseder till varsin härskare, belägringen av minas tirith, Rohirrims anfall, Merry och Eowyns hjältedåd (och lyckas inte pj med den scenen så jävlar), Denethors vansinne, hela stora feta slaget på pelennor (som jag antagligen kommer bli besviken på eftersom jag ser fram emot det så mycket) och slaget vid Morannon (där PIppin SKA dräpa trollet, annars..). Å andra sidan har vi hela Minas Morgulscenen som jag anser ska vara rejält skrämmande (får gåshud när jag läser beskrivningen av det), kampen mot shelob, Frodos "död", frodos tillfångatagande, Sam som vandrar in i cirith ungol ensam för att rädda honom, hela plågsamma vandringen genom Mordor och tillslut scenerna vid domedagsberget. Sen ska Arwen och Aragorn gifta sig och festa lite. Och tillslut har vi de grå hamnarna.

Jag undrar om PJ kommer kunna göra rättvisa åt alla dessa händelser, eftersom samtliga är viktiga och kräver en hel del tid på duken.

I jämförelse innehåller TT inte särskilt mycket alls: Frodos, Sams och Gollums färd genom ödemarkerna utanför Mordor (som jag tycker kunde utvecklats lite mer) och deras tillfångatagande hos Faramir, Merrys och Pippins fångenskap som avhandlas på en minut och deras möte med fula enter, Aragorns och co's jakt genom Rohan och möte med gandalf, Förberedelserna för Helms deep och lite vargar här och där. Och sedan det stora slaget självt. (Action action och mera action med actionalver och söta barn överallt). . Hur i h-vete ska PJ lyckas göra en bra film av ROTK? Jag har en ond aning om att mycket viktigt kommer tas bort.

Ack ja.

• Moderator

Jag tror mycket av det du räknar upp aldrig kommer att hamna på film nummer 3. Vad jag hört här på forumet så ska inte sista delen, där hoberna återvänder till Fylke och besegrar Saruman vara med alls.

Honmonstret kommer att vara med, det finns referenser i filmen till det såklart och det har förekommet bilder från hennes håla på nätet. Eowyns hjältedåd kommer också att vara med att döma av vad Miranda Otto sagt i olika intervjuer. I övrigt kommer jag inte att vänta mig någonting. Kommer inte göra om samma misstag igen. Som jag har plågat mina närmsta och vänner med mitt tjat om TTT och hur mycket jag längtat efter den, och så måste jag göra en sån här helomvändning.

Varför har inte de tre timmarna utnyttjats mer till att föra handlingen framåt? Samtliga karaktärer hoppar från punkt A till B utan att resan däremellan redovisas så noga. PJ kunde lika gärna ha gjort en film där huvudpersonerna hoppar direkt till Mordor för att förstöra ringen, om han ändå inte tänkt berätta vad som händer på färden.

Kärnan i boken är för mig den lilla hobens kamp mot sig själv och den stora fienden i ett försök att göra det rätta. Att storlek inte spelar någon roll, det är hjärtat och viljan som skapar en hjälte. Det fanns lite av det i den första filmmen, men i denna andra är det bara effekter och ös som gäller.

• Moderator

Tänkte på det här att Ringvåldnaden såg att Frodo har ringen och då får ju också Sauron veta det. Hela iden med att föra ringen till Mordor och förstöra den bygger ju på att hoberna smyger obemärkt. När nu Sauron vet att Frodo har ringen lär han ju satsa allt på att hitta Frodo. Om PJ nu inte har bestämt att Sauron tror att Faramir ska föra Ringen till Minas Tirith och på så sätt bygger upp inför slaget vid Pelennors slätt.

Ja, alla tycks ju tycka att filmen inte var bra alls men om man ser till filmen och inte helt till böckerna så var den otroligt bra enligt mitt tycke. jag har läst böckerna fler gånger än vad jag kan räkna till och håller HELT med er på dessa punkter men jag kommer att vara tyst länge än tills jag får se extended version. Där förväntar jag mig att mycket av historien faller in.

Det som jag mest tyckte var dåligt var att alvera kom. Skicka dit vem som helst; utbygdsjägarna, Gondor eller vem som helst! i boken är det bara tre alver som är med och det räkte!

Annars tror jag själv att den strategiska biten (som jag var djuupt besviken på efter filmen) ordnar upp sig. Tror detta: Mordor följer efter Faramir o co till Minas tirith så fort Saurons trupper kan, Minas Morgul vaknar pga detta och tirith får det svårt svårt eftersom ringen tydligen ska finnas där.Wraitharna lämnar mordor och Frodo får chansen.

Så skulle det kunna lösas men som sagt det här är den så kallade tempofilmen. Resten kommer på extended hoppas jag och inget onödigt påhittat trams där för då jävlar! (En som fortfarande hoppas)

Extended version är en timme längre så något måste ju va me!

Återvände till boken och guess what? Filmen halkade ännu längre ner på betygskalan. Enterna! Enterna förihelvete! Det kunde ha blivit så bra. Men på det sättet dom sabbade storyn, Ente ting t.ex, och att enterna tydligen bodde inom hundra meters avstånd från Orthanc, får mej att tvivla på att ens specialversionen kan laga det :(

'To Isengard!' the Ents cried in many voices.

To Isengard!'

To Isengard! Though Isengard be ringed and barred with doors of

stone;

Though Isengard be strong and hard, as cold as stone and bare as

bone,

We go, we go, we go to war, to hew the stone and break the door;

For bole and bough are burning now, the furnace roars – we go to

war!

To land of gloom with tramp of doom, with roll of drum, we come, we

come;

To Isengard with doom we come!

With doom we come, with doom we come!

Jag kommer ihåg när jag såg sagan om ringen första gången. Då blev jag också otroligt besviken på vissa saker. Skulle inte narsil smidas om? Var det inte Gandalf som kom på hur man öppnade Morias portar? Varför var bara Sauruman en undersåte till Sauron, istället för att försöka få tag i ringen för egen vinning? Och framförallt tyckte jag de gjorde scenen vid Galadriels spegel otroligt dålig. Först börjar de med att inte ta med Sam. Därefter kommer en av de sämsta CGI-effekterna jag har sett, i någon film, som totalt bryter sönder stämningen.

Men efter några veckor och en visning till så började chocken lägga sig. Man började förstå varför de har gjort som de hade gjort. Narsil kommer troligen smidas i nästa film, det kanske kommer fram att Sauruman trots allt försökte få ringen för egen vinning etc. Men fortfarande blundar jag vid Galadriels spegel.

Jag har inte sett TTT än (ser den på lördag) men jag väntar mig en liknande reaktion som när jag såg första filmen enligt vad ni har beskrivit. Jag tror dock att när det har gått ett tag efter att man har sett den så kommer mna börja uppskatta den mer precis som med första filmen. Vi vet ännu inte vad som händer i den sista filmen. Det mesta kanske ordnar sig.

Ett exempel är Faramir som väldigt många har klagat på. Jag har lagt märke till att många kritiker har klagat på att alla personer i filmen är antingen genomgoda eller genomonda. Ändringen på Faramir kanske är ett sätt för Jackson o co att försöka ändra åtminstone lite på detta. Det kanske skulle bli för mycket med ännu en otroligt snäll och trevlig kille utan några som helst fel.

En annan sak är Zoodiak skrev om nazgulen och ringen. Det kanske blir tydligare då varför Sauron får så bråttom att anfalla Minas Tirith.

Detta är vad jag hoppas på i alla fall...

En sak bara: nån mer än jag som tänkte på att Minas Morgul inte fanns med på kartan Faramir kollade på? Antar att PJ har tagit bort den scenen helt och hållet. Jävligt synd. Men det ger scenen med Frodo och nazgulen (som jag faktiskt gillade, oj oj.. ) lite mer mening. Antar att dom la in det som ersättning för Frodos "förvirring" när de kommer till minas morgul, och senare, när han ligger på klippan och kollar på nazgulen som rider ut till krig. Och att han räcker ut ringen som för att ge bort den, är inte så jätteotroligt. Eftersom första filmen tog bort en av mina favoritscener, den när Frodo sitter i högsätet på Amon Hen och nästan erbjuder ringen till Sauron, funkar dethär som ersättning. Men ändå. Varför byta ut Minas Morgul mot osghiliat? Antar att detta kanske funkar bättre på film. även om det blir lite övertydligt.

Har faktiskt börjat gilla filmen mer och mer sen jag såg den. Dvs, jag har börjat gilla delen av storyn med Frodo, Sam och Gollum. Skiten i Rohan tycker jag fortfarande är fruktansvärt jävla dålig.

• Moderator

Jo, någonstans djupt inom mig finns fortfarande hoppet om att jag kommer att kunna acceptera den här filmen som jag lärt mig acceptera Fellowship. Jag hoppas också att den förlängda versionen ska komplettera med saker jag saknar. Det känns dock just nu oöverstigligt.

Jag skulle gärna vilja höra PJ egna ord om varför han valt att göra de ändringar han gjort, varför han känt att han behövde ändra i historien. Jag förstär att man måste göra vissa ändringer för att det ska passa för filmens media, men han har gjort mer än vad som behövs för det.

Jag funderar på Faramirs gäng. Fick man i filmen överhuvud taget reda på vad de gjorde där? Hoppas den delen byggs ut i den förlängda versionen.

Hoppas du får boxen i julklapp, Tremal, men en varning. Jag har suttit och kollat på allt extramaterial rätt nyligen, och det ställde till det för mig när jag såg TTT. Under hela panoreringen över Barad Dur nerifrån portarna upp till ögat väntade jag mig hela tiden få se Richard Taylors ansikte dyka fram bakom tornet. Kom inte undan känslad av att det bara var en bigiatur. Samma sak med slutscenerna i Helms Deep och Isengard, kändes som modeller hela tiden. Men här får jag skylla mig själv. Påstår inte att effekterna var dåliga, de var så bra som alla säger.

Böckerna står i en egen klass. Allt där är perfekt! Det här är ju :) "bara" :) en filmatisering som tyvärr gått ifrån böckerna i mångt och mycket, men jag tycker att pj o co gjort ett bra jobb ändå. Innehållsmässigt tycker jag egentligen inte att man ska jämföra filmen och boken. I filmen så ser jag hur striderna och sagan pågår och jag är åskådaren som njuter av det hela. I boken är jag inne i handlingen och tänker på storslagna tider, lever mig in, känner sympati för karaktärerna och upplever hopplösheten. Det är svårt för mig att se att en film skulle komma i närheten av boken överhuvud taget! (Det var ett ruggigt bra försök ändå)

TTT - var mer känsloladdad än någon annan film jag sett och det gör den storslagen!

:( vad hände? jag har väntat o väntat på att få se ttt o vad händer jo jag såg nåt annat för det kan inte ha varit ttt.

kan bara säga e grymt besviken på hollywood rullen jag just såg, vet inte ens om jag orkar se konungens återkomst. så många saker som vart fel.

jag svalde dock allt fram tills alvernas intåg i helm o efter det gick allt utför.

hoppas jag mår bättre imorgon

röstar för en oscar till gollum/smeagol

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

• Skapa nytt...