Spidra Skriven 20 December, 2002 Report Share Skriven 20 December, 2002 kom just hem efter att ha tittat på TTT och jag hatar PJ..........hur kan han ändra så mycket och varför ???? Det enda som va bra i filmen va gollum !!! jag e ledsen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoodiack Skriven 20 December, 2002 Report Share Skriven 20 December, 2002 Det här är vad jag tycker! Att rata filmen är totalt galet! PJ jar gjort världens genom tiderna häftigaste batalj! Helt otroligt. Jag har kvar mina egna bilder jag byggt upp från boken så för min del hade det inte behövts någon film! Sedan att en galning gör en av de häftigaste filmerna som någonsin förekommit om just dessa böcker är bara en bonus! Självklart innebär det ett ansvar att göra denna film, ett Jävligt stor ansvar men även om Pj sviker på många punkter så är filmen ändå grym! Man kan inte bara gå och rata den så där! Jag har väntat på filmerna i fem år och är nöjd! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 21 December, 2002 Filmstar Report Share Skriven 21 December, 2002 Varför har alla hakat upp sig på att filmen måste följa boken exakt för att den ska vara bra!? Jag tycker att de två tornen är ett mästerverk och Jackson har lyckats väl med att behålla den där känslan att man är i Midgård på riktigt. Man behöver inte följa boken till punkt och pricka för att den ska vara bra. Titta på på Sagan om Ringen, jag tror inte att det finns någon här som inte gillar den filmen och se hur många saker som inte är med i filmen, som finns i boken. Om man skulle ha följt boken precis hela filmen så skulle den vara runt 6-8 timmar lång. Visst låter det frestande, men vem skulle orka att sitta i en biosalong i 8 timmar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spidra Skriven 21 December, 2002 Report Share Skriven 21 December, 2002 han hade inte behövt följa boken till punt och pricka men att ändra så mycket va helt onödigt som alverna i helms deep och aragons lilla nära döden upplevelse att merry och pippin lurade enter att gå söder ut.......och sen att ändra faramirs karatär varför ?????? Slaget va för långt dom hade kunnat göra den kortare och ta med annat tex när gandalf bryter staven från saruman..............nä jag vet att man inte kan följa en bok till fullo när man gör en film men att ändra så mycket det va bara för mycket gollum va bra ...... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Greenleaf Skriven 21 December, 2002 Filmstar Report Share Skriven 21 December, 2002 Jo, jag håller med om att vissa ändringar kändes konstiga. Som du sa så var Aragorns nära-död-upplevelse gansak dålig och jag håller med om att Faramirs karaktärbyte var ganska sunkig, men många nya saker var också bra. T.ex att Gimli (som är en av mina favoriter) tog över humorn i filmen. Det tyckte jag var skoj, och många av skämten gick hem hos mig. Jag gillade även att alverna var med och slogs i Helms klyfta. Att se Haldir slåss och sedan dö var en intressnat upplevelse. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoodiack Skriven 21 December, 2002 Report Share Skriven 21 December, 2002 Varför Pj gör vissa saker är rätt så solklart tycker jag! Merry och Pippin ska få en större roll i filmen så dem lurar enterna. Aragon ska ha en nära dödenupplevelse för att man ska kunna få in gamla minnen som väcker honom till liv. Sedan får han veta hur många det finns i Sarumans armé. Helt OK! Jag stör mig egentligen bara på att nazgulen ser ringen. Om ni tycekr att filmen är dålig så är det eran ensak. Den är grymt häftig. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grottrolf Skriven 21 December, 2002 Report Share Skriven 21 December, 2002 jag tycker filmen är grym, visst finns det saker som kunde vara bättre men som helhet är den ett mästerverk. Dom som är mest missnöjda är väl dom som vill att filmen skall följa boken vilket den inte gör. Extended dvd versionen skall vara 4 timmar lång enligt en intervju me PJ, då blir det säkert mer scener me enterna å faramir! Det är väl dom 2 sakerna som dom flesta är missnöjda med verkar det som...Om PJ tar det bästa å det mest väsentliga ur ROTK boken å tar me "Hon" scenen plus några detaljer till från TTT boken så lär den sista delen slå allt i filmväg!! *längtar redan* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderator Manetheren Skriven 21 December, 2002 Moderator Report Share Skriven 21 December, 2002 Säger inte att filmen är dålig. Säger bara att den inte motsvarar mina förväntningar... eller snarare, förhoppningar. Sagan om Ringen-trilogin är den bästa historia jag känner till. Den är skapad utifrån ett flertal mytoligier och sägner och ligger till grund för så mycket av den moderna litteraturen och filmkonsten, däribland (är jag helt säker på) Star Wars. Det är därför en gåta för mig varför PJ inte väljer att använda sig av denna fantastiska historia, varför han väljer att skriva ihop något annat. Jag avundas så er som inte läst böckerna - eller som läst dem men som ändå accepterar filmen som den är - och tycker att den här är världens bästa film. Kunde inte se det fantastiska i filmen eftersom jag deppade ihop mer och mer på grund av det jag saknade. Jag hoppas den sista filmen ska göra denna komplett så att alla tre filmerna tillsammans blir det mästerverk Tolkien förtjänar. *Bugar sig och lämnar scenen åt vänster* Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
zibbo Skriven 21 December, 2002 Report Share Skriven 21 December, 2002 Jag kan inte riktigt förstå er. Ja, ni som klagar på att den inte följer boken. Jag har själv läst alla delar och ser iochmed denna film att han inte följer boken korrekt. Vissa säger att han missar jätte mycket men det kan jag bara se som något bra. Bökerna är det bästa jag läst. Det finns inget mer underhållande men jag tycker samtidigt att det är skönt att ändrar på en del. Det gör ju så att även vi som läst bökerna kan tycka att det är spännande och underhållande. Att detr händer saker som vi inte visste skulle hända. Själv tycker jag att filmen var ett mäktigt epos och jag bryr mig inte särskillt mycket om vad dom har ändrat på och inte ändrat på. SE på det som att ni får se något nytt och spännande, istället för att sitta och muttra om att dom missat vissa delar. Ta er samman! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoodiack Skriven 21 December, 2002 Report Share Skriven 21 December, 2002 Här kan man också se att vi har/hade olika förväntningar/förhoppningar. Jag har aldrig tvekat att gå men jag har varit rädd att min bild av historien ska bli förstörd. Den här filmatiseringen går åt ett annat håll men innehåller andra saker som inte blivit berättade för mig, som t ex tillbakablicken på Arwen och Aragon som tolkien senare faktiskt skrivit om. Sedan att Aragon skulle vara nära på att dö är kanske lite onödigt men det var rätt intressant. Peter Jackson går in mycket för effekterna (som säkert alla märkt) och man ser att han har svårt att slita sig från att lägga in effekter som ska göra filmen "häftigare" som t ex alverna. Han har därför valt att lägga tyngdpunkten på slagen och de händelser som hettar till. Det som kan tyckas lite synd är att t ex enterna blir lidande men om han vill göra actionfilmen först och sedan ge ut en utgåva där flera detaljer är tillagda så är det ok för mig. Mina förväntningar var också att striden vid helms klyft skulle bli storslagen samtidigt som Frodo och Sam skulle stå för den mera "tankeställande delen. Det stämde och jag är grymt nöjd! Som bokläsare är det klart att man saknar detaljer men det är oundvikligt eftersom det kryllar av dem. Alla tar åt sig någon viss detalj, visst jag saknar också saker som t ex när Theoden kommer till helms deep och när gamling kommer och säger att han kom för sent! Det får man stå ut med. Som jag ser det så finns det bara en sak som ändrades och som absolut inte fick ändras, men det har jag nämt tidigare! Jag är nöjd och jag hoppas att fler kommer vara det när man sett den en andra gång. Ni som ska se den kan förvänta sig en härlig film om ni accepterar att allt inte förekommer! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gothmog Skriven 22 December, 2002 Report Share Skriven 22 December, 2002 Har redan gått in på vad jag tycker om filmen i min recension (då som Joakim), men gav den då en 5:a på grund av alla onödiga ändringar och tillägg, som absolut inte tillförde historien något. Apropå ändringar kan jag meddela att man kommer ta bort hela episoden med Saruman i Fylke i nästa film och istället låta honom bli nedknuffad av Grima från Orthanc för att sedan bli spetsad på ett spikförsett hjul! Visserligen har Christopher Lee spelat Dracula ett antal gånger och blivit spetsad förut, men det här är löjeväckande och passar definitivt inte in i Tolkiens värld. Hela poängen med Sarumans ömkliga hat och revanschbegär som han tar ut mot de stackars hoberna kommer att reduceras till värsta Hollywooddöden. Så mycket respekt för Tolkien har han alltså, Peter Jackson. Tveklöst kommer jag tycka om även den sista filmen, men de som inte tycker om fria fantasier bör även här stålsätta sig....... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tremal Skriven 22 December, 2002 Report Share Skriven 22 December, 2002 Sådär, nu har jag också sett filmen. Jag blev nästan positivt överraskad efter att ha läst alla negativa reaktioner här. Ändå hade jag väldigt höga förväntningar innan filmen började. Jag förstår inte riktigt alla som klagar på den. Jag tyckte att den gick precis i Tolkiens anda. Visst, det var vissa ändringar, men jag tyckte att jag kan se ett motiv bakom de allra flesta, vilket gör att jag förstår dem. Jag kanske ska börja med att säga att det var ett par tre år sedan jag läste boken sist (även om jag har läst den kanske 3 gånger innan). Inför förra filmen läste jag boken precis innan vilket gjorde att man hade alla små detaljer i färskt minne. Detta ville jag undvika den här gången för att just slippa se alla småändringar vilket skulle dra ner själva filmupplevelsen. Jag tycker att filmen var helt fantastisk. Slagen, och de visuella effekterna var det bästa jag någonsin sett. Man kunde verkligen känna desperationen hos soldaterna när de stod på bröstvärnet och såg den annalkande fiendearmén. Gollum var helt otrolig. Hans minspel när han ändrades från att vara Smèagol till att bli Gollum är svårt att förså hur de har lyckats så väl med. Förutom actionscenerna och Gollum, som de flesta verkar överens om att de är bra tycker jag även om resten av filmen. Jag ska skriva lite om vad jag tycker om några av de olika ändringarna som har kritiserats. Jag börjar med Arwens roll i filmen. Jag förstår precis varför de hal lagt in dessa scener. Jag gick på filmen med min flickvän som ej har läst böckerna. Hon tyckte att den var bra, men hon förstod inte varför det var så få kvinnor med. Skulle man ta bort Arwen ur den här filmen (så att den följer boken) så skulle det vara en enda kvar. Hur bra kritik skulle den få från feministhåll i så fall? Dessutom ska ju Arwen gifta sig med Aragorn i den tredje filmen. Hur väl mottaget skulle det bli om Aragorn, den store hjälten, vänder hem efter kriget och får den sköna jungfrun som ej har synts till under hela filmen? Då är det väl jättebra om biobesökarna får bekanta sig med Arwen lite innan giftemålet. Dessutom tycker jag framtidsvisionen av hur Arwen skulle få det då aragorn blir gammal och dör var jättevackert gjord. Vidare till alverna vid helms klyfta. Jag vet att alverna ska vara på tillbakagång och lämna midgård och inte blanda sig i och så. Men jag tycker inte att man ska se så otroligt fundamentalistiskt på det så att ett kompani inte ska kunna hjälpa till då grannriket håller på att falla inför ondskan. Jag tyckte i alla fall att det var gripande då alverna dök upp efter att Theoden hade beklagat sig över att de inte kunde vänta någon hjälp från något håll. Direkt vidare till Faramir. Precis som alla andra tycker jag att Faramir är en höjdpunkt i boken. Men filmen har kritiserats för att ha för många endimensionerade karaktärer -antingen är de genomonda eller genomgoda. Det är ju jättetrevligt för oss som gillar fantasy, och gärna ser världen i svart eller vitt Tyvärr finns det de som inte gör det och som filmbolaget också vill ska se filmen. De vill ha karaktärsutveckling, och det är det som jag tror Peter Jacksom har förökt uppnå här. Vad vi som har läst tredje boken vet är att Boromir alltid har blivit favoriserad över Faramir av Denethor. Detta driver såklart Faramir till att göra dumdristiga saker (som vi också läst i tredje boken). Så vad skulle kunna få Faramir att stå högre i rang hos sin far än att överlämna den enda ringen? Jag tyckte mig i alla fall se att Faramir kämpade med sig själv för att behålla en mask av hårdhet då han beslutade att ta med hoberna till Gondor. Han visste redan från början inom sig att det var fel beslut... Däremot tycker jag att scenen med nazgulen på slutet var konstig. Varför skulle den vända hem efter att ha fått en liten pil på sig när den har maktens ring inom räckhåll? Ska den flyga över slagfältet vid Pelennors slätt måste den ju tåla lite mer än så. Det här är bara mina tankar. Jag tycker som sagt att filmen var fantastisk. Den får 9.5/10 av mig. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ovän Skriven 22 December, 2002 Report Share Skriven 22 December, 2002 När man tänker efter täcker filmen bara halva boken. Detta betyder att en jävla massa händelser måste pressas in i return of the king. För det första: brytningen av Sarumans stav, palantiren (...), Denethors vansinne, hela stora feta slaget på pelennor (som jag antagligen kommer bli besviken på eftersom jag ser fram emot det så mycket) (...) --> kalimac appropå palantíren så är ju mysteriet med den redan förstört. i boken förstår ju inte gandalf förbindelsen mellan isengård och mordor förrän ormstunga kastar ut stenen från orthanc. att saruman visar stenen för gandalf redan innan han "officiellt" gått över till den mörka sidan tycker jag är onödigt, för det skulle man lätt kunna förstå ändå. detta tycker jag visar lite av hela peter jacksons sätt att göra SoR-triologin. han har en tendens att avslöja lite för mycket lite för tidigt, och på så sätt försvinner en del av spänningen och djupet från böckerna. andra ändringar har jag mer förståelse för, tex det med arven, för det vore, som nån skrev innan, fånigt om hon förekom lika lite som i böckerna och sedan gifter sig med aragorn på slutet (det blir faktiskt fånigt i böckerna också, om man inte läst appendixen). dessutom, om PJ har berett så mycket utrymme för helms klyfta som inte tar alls så mycket plats i boken, hur blir det då inte med slaget på pelennor och allt runt det i Konungens återkomst? det kommer ju ta upp hela filmen... förmodligen kommer han skära ner på slutet av boken, festen, bröllopet, återtåget till fylke, och hamnarna... allt måste ju få plats.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zoodiack Skriven 22 December, 2002 Report Share Skriven 22 December, 2002 Att Pj låter slaget vid helms deep hålla på så länge är inte alls konstigt eller dumt. Gör man en scen med så mycker arbete bakom låter man inte blåsa av den på en kvart! Dessa scener har enormt mycket arbete bakom sig och det bör få så mycket utrymme det vill. Annars är det här kul att se vad alla tycker. Alla saknar ju olika saker! Av det som man hittils tagit upp så är det omöjligt att få med allt och om man dömer filmen så här är den redan dömd att misslyckas. Man inser att PJ:s uppdrag att göra en film som skulle passa alla var svårare än För frodo att ta ringen till Domedagsberget!!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grottrolf Skriven 23 December, 2002 Report Share Skriven 23 December, 2002 helt sant sagt av dej! Om alla skulle fått fram sina viljor skulle filmen vara 2 veckor lång typ Den förlängda dvd versionen kommer säkerligen att rätta út en del frågetecken som finns i bio versionen.... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.